Skatteudvalget 2008-09
L 195
Offentligt
684045_0001.png
684045_0002.png
J.nr. 2009-311-0027Dato: 13. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til Lov om ændring af personskatteloven og forskelligeandre love. (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 24 af 7. maj 2009.
Kristian Jensen/ Thomas Larsen

Spørgsmål 24:

Vil ministeren oplyse, hvilke forudsætninger og antagelser der er lagt til grund ved vurde-ringen af, at en enkel og effektiv kontrol samt mindre skatteplanlægning medfører et varigtfinansieringsbidrag på 1,56 mia. kr. årligt?

Svar:

Det varige finansieringsbidrag fra forslagene om enkel og effektiv kontrol samt mindreskatteplanlægning skønnes at udgøre i alt ca.1,56 mia. kr. Forslagene udmøntes i følgendelovforslag:1) L 201 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, skattekontrol-love, kildeskatteloven, ligningsloven og forskellige andre love. (Enkel og effektivkontrol samt mindre skatteplanlægning), som bidrager med ca. 1,34 mia. kr.2) L 202 – Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven og forskelligeandre love (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebeskatning m.v.), som bi-drager med ca. 0,16 mia. kr. vedrørende elementet ”afskaffelse af muligheden for, atafdrag på fordringer anses for udbytte”.3) L 196 Forslag til Lov om arbejdsmarkedsbidrag (Arbejdsmarkedsbidragsloven),som bidrager med ca. 15 mio. kr.4) L 197 – Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven og forskellige andre love(Forenkling af reglerne om opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag og konsekvensæn-dringer som følge af Forårspakke 2.0 m.v.), som bidrager med ca. 45 mio. kr.Provenuvurderingerne af de enkelte elementer er i vidt omfang baseret på SKAT’s såkaldtecompliance-projekt, der kortlægger en række fejlkilder for både borgere og virksomheder.Undersøgelserne giver et relativt fast grundlag for at skønne over provenuvirkningerne somfølge af en reduktion af fejl i selvangivelserne. Samtidig er der tale om meget konkrete æn-dringer af lovgivningen og de administrative procedurer. Det gælder f.eks. ændringerne afindberetningsreglerne for og automatiseringen af beregningen af aktieavancer, indberet-ningspligt for personalegoder, låsning af felter på selvangivelsen samt øget brug af fortrykmv. i forbindelse med selvangivelsesprocessen.Vurderingen af omlægningen af renter for restskatter før 1.juli samt forenkling af reglerneom opkrævning af arbejdsmarkedsbidrag tager udgangspunkt i regnskabstal for tidligere år.Dette giver ligeledes et relativt fast grundlag for provenuvurderingerne ligesom der tale omhelt konkrete ændringer for borgerne, som vil resultere i et varigt finansieringsbidrag.Størst usikkerhed er der naturligvis knyttet til forslagene om sort arbejde og snyd, afskaf-felse af muligheden for, at afdrag på fordringer anses for udbytte samt arbejdsmarkedsbi-dragsloven. Det samlede varige finansieringsbidrag herfra skønnes at være knap 0,4 mia.kr. Vurderingen af disse forslag er dels baseret på SKAT’s undersøgelser dels på vurderin-ger af muligheden for at udnytte underskud i lyset af den internationale økonomiske krisesamt omfanget af indkomster, der fremover vil blive pålagt arbejdsmarkedsbidrag.Samlet set er det vurderingen, at et varigt finansieringsbidrag på knap 1,6 mia. kr. er et cen-tralt og realistisk skøn for denne del af forårspakke 2.0.Der kan i øvrigt henvises til bemærkningerne i de fire nævnte lovforslag for en nærmeregennemgang af forudsætningerne for beregningerne af de enkelte finansieringsbidrag.
Side 2