Skatteudvalget 2008-09
L 195
Offentligt
J.nr. 2009-311-0027Dato: 12. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 195 - Forslag til lov om ændring af personskatteloven og forskellige an-dre love (Forårspakke 2.0 – Vækst, klima, lavere skat).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 7 af 29. april 2009. Spørgsmålet erstillet efter ønske fra Jesper Petersen (SF).
Kristian Jensen/ Birgitte Christensen
L 195Spørgsmål 7:I forlængelse af ministerens besvarelse af 28. april 2009 af L195 - spm 1, bedes ministerenoplyse udvalget om de ændringer uden provenumæssig konsekvens, der er foretaget mel-lem høringsfasen og lovforslagenes fremsættelse.Svar:I svaret på L195 - spørgsmål 1 blev der givet en oversigt over de ændringer, der erindarbejdet i lovforslagene L195-206 i forhold til de udkast til lovforslag, der var sendt påhøring, og som har medført provenumæssige konsekvenser. L 207 blev sendt på høringsamtidigt med fremsættelsen og indgår derfor af naturlige årsager ikke i oversigten.Af nedenstående oversigt fremgår de væsentligste ændringer i lovforslagene, der er sket iforbindelse med høringsprocessen, og som vurderes ikke at medføre nævneværdige prove-numæssige konsekvenser.Jeg medgiver spørgeren, at der er tale om et meget omfattende lovgivningskompleks, og atder er relativt kort tid til Folketingsbehandlingen. Derfor ydes også velvilligt assistance tilat give Skatteudvalget et overblik over de ændringer, der er foretaget mellem hørings-udgaven og de fremsatte forslag, jf. svaret på spørgsmål 1 og nedenstående oversigt.Jeg vil dog gerne gøre opmærksom på, at jeg finder spørgsmålet usædvanligt i lyset af denmangeårige forståelse mellem Regeringen og Folketinget om processen for høring af udkasttil lovforslag, hvorefter der bl.a. ikke stilles spørgsmål til lovforslagene inden fremsættelseni Folketinget. Det er min opfattelse, at det stillede spørgsmål bryder med denne tradition, ogjeg har svært ved at få øje på relevansen af oplysningerne i relation til Skatteudvalgetsbehandling af forslagene.Alle de ændringer, der er foretaget på baggrund af de indkomne høringssvar, fremgår medkommentarer af de høringsnotater, som er oversendt til Skatteudvalget forud for 1. behand-lingen den 29. og 30. april 2009.Det står selvfølgelig enhver frit for herudover at foretage en dokumentsammenligning afden udsendte høringsudgave og det fremsatte lovforslag. Det gives der hermed bidrag til.Det skal i den forbindelse fremhæves, at det er helt naturligt, at der foretages ændringer ogkorrektioner af lovforslagene mellem høringsfasen og fremsættelsen, da høringsprocessenjo er et integreret og meget vigtigt led i det lovforberedende arbejde.Formålet med den eksterne høring er netop at få oplysninger om organisationers og myn-digheders holdning til lovudkastet – både ud fra en organisationspolitisk, en holdnings-mæssig og en mere teknisk synsvinkel. Resultatet af denne proces skulle gerne være, atSkatteministeriet, med bistand fra de hørte organisationer, når frem til et bedre beslutnings-grundlag for politikerne. Det er derfor nærmere reglen end undtagelsen, at de udkast til lov-forslag, der sendes på høring, efterfølgende bliver ændret og justeret inden fremsættelsen iFolketinget.
Side 2
Oversigt over væsentlige ændringer i lovforslagene L 195 – L 206, der er sket i forbindelsemed høringsprocessen, og som ikke vurderes at medføre nævneværdige provenumæssigekonsekvenserLovforslagL 195Forslag til lov om æn-dring af personskatte-loven og forskelligeandre love. (Forårs-pakke 2.0 – Vækst,klima, lavere skat).L 196Forslag til lov om ar-bejdsmarkedsbidrag.(Arbejdsmarkedsbi-dragsloven).Ændring- Justering af kompensationsord-ningen, så der ved opgørelsen afskattelettelsen også tages hen-syn til suspenderingen af regu-leringen af personfradraget fra2009 til 2010- IngenBemærkningerÆndringen har ingen provenumæssi-ge konsekvenser, da bestemmelsenherved bringes i overensstemmelsemed de foretagne konsekvensbereg-ninger.
Ingen
- Præcisering af, at bruttobeskat-L 197Forslag til lov om æn-ning af begrænset skattepligtige,dring af kildeskattelo-som arbejder for en arbejdsgiverven og forskellige an-uden hjemting her i landet, ogsådre love. (Forenklingomfatter arbejdsmarkedsbidragaf reglerne om op-(§ 9).krævning af arbejds-markedsbidrag og kon- - Udgifterne til hjemmeservice-sekvensændringer somordningen fastholdes nominelt ifølge af Forårspakkeen seksårig periode på det ni-2.0 m.v.).veau, der fremgår af finanslovenfor 2009 – dvs. at der ikke fore-tages pris- og lønregulering (§27).- IngenL 198Forslag til lov om skat-tefri kompensation forforhøjede energi- ogmiljøafgifter.- Præcisering af rådighedsbegre-L 199Forslag til lov om æn-bet vedr. multimedieskatten,dring af ligningslovenherunder eksempler på hvornårog forskellige andreformodningen for privat rådig-love. (Beskatning afhed kan afkræftes.personalegoder, befor-dringsfradrag, gavefra- - Indsættelse af fritagelsesbe-drag, dagplejefradragstemmelse vedr. multimedie-og rejsefradrag m.v.).skatten for personer, der til brugfor deres frivillige ulønnedeforeningsarbejde, får stillet mul-timedier til rådighed af forenin-gen.- Ændring af ikrafttrædelsesbe-stemmelsen for købe-tegningsretter i ligningslovens §7 H fra tildelingstidspunktet til
Ændringen har ingen nævneværdigeprovenumæssige konsekvenser.
Ændringen har ingen provenumæssi-ge konsekvenser. Den beregnede be-sparelse ved forslaget er opgjort til 9mio. kr. for årene under ét.
Ingen
Der er alene tale om en præcisering afrådighedsbegrebet, der ikke har pro-venumæssige konsekvenser.
Ændringen har ikke provenumæssigekonsekvenser, da det har været forud-sat i provenuvurderingen, at frivilligulønnet arbejdskraft ikke skulle be-skattes.
Der er tale om en justering, der brin-ger lovteksten i overensstemmelsemed forudsætningerne for provenu-vurderingen.Side 3
Oversigt over væsentlige ændringer i lovforslagene L 195 – L 206, der er sket i forbindelsemed høringsprocessen, og som ikke vurderes at medføre nævneværdige provenumæssigekonsekvenserLovforslagÆndringtidspunktet for retserhvervelse.- For så vidt angår medarbejder-obligationer i ligningsloven § 7A, er ikrafttrædelsen ændret fratildelingstidspunktet til udlod-ningstidspunktet. Endvidere erder indsat overgangsbestemmel-ser for aftaler indgået inden lov-forslagets fremsættelse.- Ophør af afgivelse af den årligeredegørelse til Folketinget omanvendelse af medarbejderak-tieordninger i ligningslovens § 7H.Der er tale om en justering, hvorefterder i overgangsbestemmelsen anven-des samme udtryk som i lovparagraf-fen.Overgangsreglen skønnes ikke at ha-ve provenumæssige konsekvenser.Bemærkninger
Ophøret er begrundet i, at langt ho-vedparten af ordningerne i ligningslo-vens § 7 H er omfattet af den regel,der foreslås ophævet.
- Aldersgrænsen for oprettelse af For så vidt angår ratepensioner vare-L 200Forslag til lov om æn-rate- og kapitalpensioner, sva-tager loftet på 100.000 kr. effektivt dedring af pensionsbe-rende til efterlønsalderen, op-hensyn, der ligger bag de gældendeskatningsloven og lovhæves. Desuden ophæves reg-regler om oprettelsestidspunktet samtom ændring af forskel-len, hvorefter en ratepension5-års kravet. På den baggrund foreslåslige skattelove. (Lofttidligst kan påbegyndes udbetalt disse bestemmelser ophævet.for indbetalinger til ra-5 år efter oprettelsen.teordninger og ophø-Baggrunden for ophævelsen af al-rende livrenter, ophæ-dersgrænsen for oprettelse af kapital-velse af aldersgrænsenpensioner er, at den foreslåede ophæ-for oprettelse af rate-velse af mellemskatten og reduktio-og kapitalpensionsord-nen af bundskatten medfører, at deninger samt forhøjelseskattemæssige fordele ved indskud påaf aldersgrænsen forkapitalpension reduceres noget.udbetaling af kapital-pensionsordninger- Overgangsreglerne er forenklet. Branchen kritiserede de oprindeligem.v.).overgangsregler for at være unødigtkomplicerede og umulige at praktise-re.- Adgang til at modregne fald iværdi af kapitalpensioner iskyldig pensionsafgift for vissepersoner.Enkelte pensionsopsparere med kapi-talpension kan have lidt et tab somfølge af Skatteministeriets henstillingaf 1. marts 2009 til pensionsbranchenom at undlade at afgiftsberigtige kapi-talpensioner i forbindelse med opspa-rerens 70 års fødselsdag. Reglen tagerhånd om disse situationer.De foretagne ændringer har ingennævneværdige provenumæssige kon-sekvenser.L 201Forslag til lov om æn-- Der sondres ikke længere mel-lem børsnoterede og unoteredeForslaget indebærer, at anvendelses-området for kildeartsbegrænsningenSide 4
Oversigt over væsentlige ændringer i lovforslagene L 195 – L 206, der er sket i forbindelsemed høringsprocessen, og som ikke vurderes at medføre nævneværdige provenumæssigekonsekvenserLovforslagdring af aktieavance-beskatningsloven, skat-tekontrolloven, kilde-skatteloven, lignings-loven og forskelligeandre love. (Enkel ogeffektiv kontrol samtmindre skatteplanlæg-ning).Ændringaktier, men i stedet mellem ak-tier optaget til handel på et re-guleret marked og aktier ikkeoptaget til handel på et reguleretmarked.Bemærkningerfor modregning af tab udvides, såle-des at den kommer til at omfatte tabpå aktier, der i dag er optaget til han-del på et reguleret marked uden atvære børsnoterede. Dette indebæreren udskydelse af udnyttelsen af tab påsådanne aktier og dermed en rente-fordel for staten. Der er ikke grundlagfor et underbygget skøn over størrel-sen af fordelen, men den skønnes atvære begrænset.
- Hjemmel til at harmonisere fri- Ændringen af indberetningsfristen forsten for indberetning af aktie-udbytterne medfører ingen ændring afudbytter med fristen for angi-skattepligten vedrørende udbytter.velse og betaling af udbytteskat.- En egentlig pligt til indberet-ning af modtagere af renter afprivate lån, underholdsbidrag ogbørnebidrag.Pligt til indberetning af modtagere afrenter m.v. skønnes at føre til sammeantal indberetninger som det oprinde-lige forslag om frivillig indberetning.Dermed har pligten til indberetningingen betydning for provenuet.Der er tale om en kontrolbestemmelseuden selvstændig provenuvirkning.
L 202Forslag til lov om æn-dring af aktieavance-beskatningsloven ogforskellige andre love.(Harmonisering af sel-skabers aktie- og ud-byttebeskatning m.v.).
- Handelsværdien ved begyndel-sen af indkomståret 2010 forporteføljeaktier skal selvangi-ves.- I forslaget om beskatning af ka-pitalfondspartneres merafkast erdefinitionen af standardafkastetjusteret.
I lovforslaget er der ikke indregnet etfinansieringsbidrag fra den ændredebeskatning af kapitalfondspartneremed baggrund i den betydelige usik-kerhed om provenuvirkningen af degenerelle ændringer i beskatningen afselskabers aktieudbytter og -avancer.Isoleret set vurderes ændringsforsla-get at indebære en mindre lempelse.Ændringen har ikke betydning forprovenuvurderingen, da der ikke ind-gik et merprovenu fra fideikommiser iprovenuvurderingen i høringsudga-ven.
- Fondsejede fideikommiser be-skattes ikke ved realisation iforbindelse med opløsning.
- Værnsreglen, som skal forhin-Der er tale om en værnsregel udendre omgåelse af bl.a. kravet om selvstændig provenuvirkning.ejerskab af 10 pct. af aktiekapi-talen (”omvendte juletræer”), erjusteret.- Der er indsat en række antiham- Der er tale om værnsregler uden selv-Side 5
Oversigt over væsentlige ændringer i lovforslagene L 195 – L 206, der er sket i forbindelsemed høringsprocessen, og som ikke vurderes at medføre nævneværdige provenumæssigekonsekvenserLovforslagÆndringBemærkningerstringsbestemmelser i ikrafttræ- stændig provenuvirkning.delsesbestemmelsen.- Det er gjort muligt fortsat atgenanbringe i fast ejendom, derer udlejet til et kontrolleret sel-skab.Justeringen må vurderes at være enforudsætning for, at holdingkonstruk-tioner anvendes i forbindelse medomstruktureringer og er dermed udenprovenumæssige konsekvenser.På den ene side indebærer ændringen,at der stadig gives godtgørelse til ver-serende sager efter 1. januar 2010 ogpå anden side, at sager rejst efter lo-vens vedtagelse medio 2009 afskæresfor godtgørelser i 2009. De modsat-rettede provenubevægelser vurderessamlet at trække i retning af et mindreprovenutab de første år, der dog kunpåvirker finansieringsbidraget fra af-skaffelsen marginalt.Det oprindelige provenu var beregnetpå baggrund af oplysninger i forbin-delse med den årlige opgørelse afmomsgrundlaget til EU. Det anvendtemomsgrundlag omfattede ikke allerelevante forhold, og på baggrund afdet ændrede forslag og nye oplysnin-ger er provenuet beregnet på ny, ogændringen af forslaget påvirker ikkedet oprindeligt forudsatte provenu.
- Afskaffelsen af omkostnings-godtgørelse for selskaber ogfonde får først virkning for ny-anlagte sager.
L 203Forslag til lov om æn-dring af lov om mer-værdiafgift og lov omafgift af lønsum m.v.(Ophævelse af vissemomsfritagelser ogøget lønsumsafgift forden finansielle sektorm.v.).
- Pålægsmoms på intern ejen-domsadministration og interneviceværtydelser er taget ud afforslaget, således at det nu kunophæver momsfritagelsen forejendomsadministration.
- I de genindsatte bestemmelserDer er tale om en administrativ æn-L 204Forslag til lov om æn-om tilbagebetaling af afgift idring uden provenumæssige konse-dring af lov om afgiftforbindelse med vandspild, erkvenser.af spildevand og for-bestemmelsen ændret således, atskellige andre love.sager om vandspild vedrørende(Forhøjelse af spilde-private boligforhold ikke længe-vandsafgiften og afgif-re skal forelægges de statsligeten af HFC-gassertold- og skattemyndigheder.m.fl., nedsættelse afafgiften af emballagetil vin og spiritus m.v.).- Forslagene om registreringsaf- Der er tale om en præcisering, der ik-L 205Forslag til lov om æn-gift af limousiner og om efter-ke har provenumæssige konsekven-dring af lov om afgiftmontering af partikelfilter er ju- ser.efter brændstofforbrugsteret.for visse personbiler,registreringsafgiftslo-ven og forskellige an-dre love. (Grøn om-lægning af bilbeskat-Side 6
Oversigt over væsentlige ændringer i lovforslagene L 195 – L 206, der er sket i forbindelsemed høringsprocessen, og som ikke vurderes at medføre nævneværdige provenumæssigekonsekvenserLovforslagningen).- Indførelse af en minimumsafgiftL 206Forslag til lov om æn-på cigaretter på 91,65 øre pr.dring af lov om afgiftstk.af chokolade- og suk-kervarer m.m., lov omafgift af konsum-is, lovom afgift af mineral-vand m.v., lov om to-baksafgifter og lov omafgift af øl, vin ogfrugtvin m.m. (Afgifts- - Nedsættelse af afgiftsforhøjel-forhøjelser på choko-sen på sukkerholdigt sodavand.lade, is, sukkerholdigtsodavand og tobaksamt afgiftsnedsættelsepå sukkerfrit soda-vand).Inden indførelse af minimumsafgiftenbetød afgiftsstigningen på cigaretter,at de billige cigaretter steg relativtmindre end de dyre cigaretter. Mini-mumsafgiften sikrer, at både billigeog dyre cigaretter stiger med ca. 3 kr.pr. 20 stk. Ændringen skønnes ikke athave nævneværdige provenumæssigekonsekvenser.For at sikre en provenuneutral om-lægning, er afgiften på sukkerholdigtsodavand blevet nedsat med 7 øre iforhold til det lovforslag, der var påhøring.ÆndringBemærkninger
Side 7