Skatteudvalget 2008-09
L 202
Offentligt
685637_0001.png
685637_0002.png
J.nr. 2009-511-0038Dato: 15. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven ogforskellige andre love (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebe-skatning m.v.).Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 35 af 11. maj 2009. Spørgsmålet er stil-let efter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål 35:

Flere henvendelser til udvalget, jf. bl.a. L 202 – bilag 14, giver udtryk for at der bør indføresvalgfrihed for anskaffelsesværdien af aktier, således at skatteyderen kan vælge mellem anskaf-felsesværdien og værdien pr. 1. januar 2010. Hvad ville provenutabet være ved en sådan mu-lighed?

Svar:

En ordning, hvor et selskab helt frit kan vælge mellem handelsværdien primo 2010 og an-skaffelsessummen for hver enkelt af dets porteføljeaktier, vil medføre, at alle tab fra denskattefrie periode vil kunne fremføres til modregning i fremtidige skattepligtige gevinsteruden hensyn til om selskabet har haft andre aktier med gevinster i den skattefrie periodepligtige.Det kunne derfor overvejes at begrænse adgangen til at fremføre tab, således at der kun gi-ves fradrag for nettotab opstået før 1. januar 2010. Dette kunne nærmere ske ved, at selska-bet primo 2010 opgør, om det samlet set har haft gevinst eller tab på porteføljeaktier. Hvisselskabet samlet set har haft et nettokurstab, beskattes fremtidige nettokursgevinster først,når gevinsterne fra og med 2010 samlet overstiger det opgjorte tab primo 2010.Det er overordentligt vanskeligt at skønne over de provenumæssige konsekvenser af en sådanordning. Det vil blandt andet afhænge af den fremtidige kursudvikling, herunder hvad kursni-veauet vil være primo 2010. Endvidere vil aktiernes anskaffelsessummer være af afgørende be-tydning. Antages det, at ordningen indebærer, at provenuet i de første år vil udgøre 40 pct. afnormalprovenuet og gradvist stiger til normalprovenuet over en 10-årig periode, vil det varigeprovenutab i forhold til lovforslaget udgøre ca. 0,1 mia. kr.
Såfremt tabsbegrænsningsreglen ikke gennemføres, må provenutabet forventes at blive væ-sentligt større.
Side 2