Skatteudvalget 2008-09
L 202
Offentligt
681625_0001.png
681625_0002.png
681625_0003.png
J.nr. 2009-511-0038Dato: 12. maj 2009
TilFolketinget - Skatteudvalget
L 202 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven ogforskellige andre love (Harmonisering af selskabers aktie- og udbyttebe-skatning m.v.)Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 8 af 3. maj 2009. Spørgsmålet er stilletefter ønske af Klaus Hækkerup (S).
Kristian Jensen/ Lise Bo Nielsen

Spørgsmål:

Der ønskes en redegørelse for OECD’s modeloverenskomst (som udkommer i2010).

Svar:

OECD har udarbejdet en model til dobbeltbeskatningsoverenskomster.Dobbeltbeskatningsoverenskomster har som hovedformål at undgå international dobbeltbe-skatning som følge af, at to lande beskatter en person eller et selskab af samme indkomst.Det sker typisk, når en person eller et selskab, der er hjemmehørende i den ene stat (bo-pælsstaten), har indkomst fra den anden stat (kildestaten).OECD-modellen er en anbefaling og ikke bindende for staterne. I praksis er der mange af-vigelser fra modellen i de overenskomster, som staterne indgår.Den første OECD-model er fra 1963. Siden er den revideret flere gange under hensyn tiludviklingen. Den næste model er planlagt til 2010.OECD-modellen indeholder for det første en overenskomst, som har artikler med definitio-ner, artikler som fordeler retten til at beskatte en række indkomsttyper, en artikel om hvor-ledes bopælsstaten skal ophæve dobbeltbeskatning, samt artikler om ikke-diskriminering,løsning af konkrete sager, samarbejde mellem staternes skattemyndigheder m.v.OECD-modellen indeholder for det andet bemærkninger til de enkelte artikler, som redegørfor, hvorledes artiklerne skal fortolkes. Endelig indeholder modeloverenskomsten forbe-hold og observationer fra stater, som vil tilkendegive særlige opfattelser.OECD-modellens artikel 7 bestemmer, at et foretagendes indkomst ved erhvervsmæssigindkomst kun kan beskattes i den stat, hvor foretagendet er hjemmehørende. Hvis et foreta-gende fra den ene stat udøver virksomhed gennem et såkaldt fast driftssted i den anden stat,kan den anden stat dog beskatte foretagendet af den indkomst, som det har opnået gennemdriftsstedet.Et fast driftssted er defineret i OECD-modellens artikel 5 som et fast forretningssted, gen-nem hvilket et foretagendes virksomhed helt eller delvis udøves. Det omfatter især et sted,hvorfra et foretagende ledes, en filial, et kontor, en fabrik, et værksted, en mine, en olie- el-ler gaskilde eller et andet sted, hvorfra naturforekomster udvindes.OECD-modellens artikel 7 medfører desuden, at hvis et foretagende fra den ene stat drivererhvervsvirksomhed gennem et fast driftssted i den anden stat, skal begge stater i princippethenføre den fortjeneste til driftsstedet, som det kunne forventes at opnå, hvis det var et fritog uafhængigt foretagende, der var beskæftiget med samme eller lignende virksomhed påsamme eller lignende vilkår, og som under fuldstændigt frie forhold gjorde forretningermed det foretagende, hvis faste driftssted det er.OECD arbejder med en ændring af artikel 7 og bemærkningerne til denne artikel. Ændrin-gen skal medføre, at hvis f.eks. et selskab med hovedkontor i den ene stat har et fast drifts-sted i den anden stat, skal driftsstedet i højere grad end nu sidestilles med et selvstændigtdatterselskab. Transaktioner mellem på den ene side det faste driftssted og på den andenside hovedkontoret eller andre faste driftssteder skal herefter behandles som efter OECD’sretningslinier for transaktioner mellem forbundne foretagender (Transfer Pricing Guide-lines for Multinational Enterprises and Tax Administrations fra 1995 - 97). Ændringernemedfører også, at selv om et selskabs aktiver juridisk set tilhører selskabet som sådant, skalder ske en henførelse af ”økonomisk ejerskab af aktiver” til det faste driftssted, som omdriftsstedet var et datterselskab af det selskab, som det udgør en del af.Der er bred principiel enighed om ændringen af artikel 7 og dens bemærkninger, som ven-tes at indgå ved den næste revision af OECD-modellen, der forventes i 2010.Side 2
Det forhold, at faste driftssteder i højere grad sidestilles med datterselskaber, må forventesat føre til, at flere aktiver ud fra kriteriet om økonomisk ejerskab vil blive henført til det fa-ste driftssted under anvendelsen af artikel 7. Forslaget om udvidelse af den begrænsedeskattepligt for faste driftssteder i Danmark til at omfatte afkast af aktier generelt, er bl.a.begrundet i dette forhold.
Side 3