Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 12. maj 2009
LNI/ J.nr. 2009-2697
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 28. april 2009følger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar påspørgsmål nr. 25 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boligerm.v., lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejer-lejligheder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (sel-skabsskatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsek-tor)(L 208).
Spørgsmål nr. 25:Kan ministeren oplyse hvilke administrativt fastsatte regler, der i øjeblikketgælder for vederlag til medlemmer af boligorganisationernes bestyrelser?Finder ministeren at disse regler er rimelige, eller honorarniveauet henholds-vis for højt eller for lavt?
Svar:Jeg forstår spørgsmålet således, at dette alene går på bestyrelsesvederlagfor afdelinger i drift. For bestyrelsesvederlag for nybyggeri og ombygnings-arbejder og moderniseringsarbejder m.v. gælder andre regler.Der er ikke med L 208 foreslået ændringer af indholdet i de gældende reglervedr. bestyrelsesvederlag for afdelinger i drift.De gældende regler om bestyrelsesvederlag fremgår af bekendtgørelse omdrift af almene boliger m.v. (driftsbekendtgørelsen).Efter § 13, stk. 1 i driftsbekendtgørelsen kan bestyrelsen tillægges et veder-lag for dens arbejde. Det samlede årlige vederlag må ikke overstige 64,13kr. pr. lejemålsenhed for de første 100 lejemålsenheder i boligorganisationenog 38,47 kr. pr. lejemålsenhed for boligorganisationens øvrige lejemålsen-heder.
2
Bestyrelsen kan dog hvert år træffe beslutning om, at disse beløb reguleres ioverensstemmelse med Danmark Statistiks lønindeks for den private sektormed indekset for februar måned 2007 som basis.Såfremt kommunalbestyrelsen godkender det, kan der tillægges bestyrelsenet større vederlag, der dog ikke må overstige det dobbelte af det ovenforberegnede vederlag, jf. bekendtgørelsens § 13, stk. 2. Der skal dog væreganske særlige grunde til, at kommunalbestyrelsen godkender det forhøjedevederlag.De omtalte beløbsgrænser gælder ikke for vederlag til bestyrelsen i en al-men forretningsførerorganisation eller et alment andelsselskab. Ifølge be-kendtgørelsens § 13, stk. 3, gælder for disse boligorganisationer, at besty-relsesvederlaget skal holdes på et rimeligt niveau. Vederlaget skal godken-des af bestyrelsen. Ved godkendelsen af vederlagets størrelse kan læggesvægt på antallet af administrerede datterorganisationer, antallet og størrel-sen af disses afdelinger samt det arbejde, der er forbundet med bestyrelses-hvervet. Herudover skal sikres, at de samlede administrationsudgifter fordatterorganisationer ikke overstiger, hvad der anses for rimeligt.Jeg kan tilføje, at jeg finder de administrativt fastsatte regler om størrelsen afdet vederlag, der kan tillægges en bestyrelse i en almen boligorganisation,afbalancerede og rimelige. De fastsatte maksimale vederlagssatser er eftermin opfattelse hverken for høje eller lave.
Karen Ellemann/ Mikael L. Kristensen