Boligudvalget 2008-09
L 208
Offentligt
683506_0001.png
683506_0002.png
Folketingets Boligudvalg
DepartementetHolmens Kanal 221060 København K
Tlf. 3392 9300
Dato: 13. maj 2009
Fax. 3393 2518E-mail [email protected]
AOU/ J.nr. 2009-3685
Under henvisning til Folketingets Boligudvalgs brev af 5. maj 2009 føl-ger hermed indenrigs- og socialministerens endelige svar på spørgs-mål nr. 83 ad forslag til lov om ændring af lov om almene boliger m.v.,lov om leje af almene boliger, lov om friplejeboliger, lov om ejerlejlig-heder og lov om indkomstbeskatning af aktieselskaber m.v. (selskabs-skatteloven) (Styring og finansiering af den almene boligsektor)(L 208).
Spørgsmål nr. 83:Ministeren bedes redegøre for, om ministeren mener, at knækpunktsmodel-len i figur 10.4 i ’Den almene boligsektors finansiering’ kan sikre det nødven-dige råderum for nyt alment byggeri?
Svar:En knækpunktsmodel som skitseret i ”Den almene boligsektors finansiering”jf. figur 10.4 kan i princippet sikre et råderum for det almene nybyggeri. Detafhænger dog helt af, hvordan modellen konkret udformes, herunder særligthvor de enkelte ”knæk” ligger, idet disse fastsætter, hvor høj anskaffelses-summen skal være, før kommunens støttebetaling stiger samt, hvor megetstøttebetalingen stiger ved overskridelsen af knækpunkterne.Udvalget om den fremtidige styring af den almene sektor anbefalerikkeatindføre en sådan model. Det er således vurderingen, at en knækpunktsmo-del, som giver kommunerne tilstrækkeligt incitament til at holde igen på an-skaffelsessummerne, kan betyde, at den kommunale støttebetaling bliveruhensigtsmæssig høj, således at den blandt andet modvirker incitamentet tilat gennemføre totaløkonomiske investeringer i såvel lavenergibyggeri sominvesteringer som mindsker vedligeholdelsesbehovet. Hermed kan modellenikke sikre det nødvendige råderum for nyt alment byggeri.
2
Karen Ellemann/ Lise Nielsen