Retsudvalget 2008-09
L 212
Offentligt
686859_0001.png
686859_0002.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
18. maj 2009Statsretskontoret2009-7650-0006CHE40260
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i mini-sterkalendere) (L 212), som Folketingets Retsudvalg har stillet til ju-stitsministeren den 14. maj 2009. Spørgsmålet er stillet efter ønske fraLine Barfod (EL).
Brian Mikkelsen/Kristian Korfits Nielsen
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i

ministerkalendere) (L 212):

”Vil undtagelsen fra aktindsigt gælde alt, hvad der omfattesaf det brede "kalender" begreb, f.eks. noter skrevet i kalende-ren som orientering og input til ministeren fra embedsmæn-dene eller et referat af mødet bagefter?”

Svar:

Der henvises til den samtidige besvarelse af spørgsmål nr. 9 vedrørendelovforslaget.Som det fremgår af denne besvarelse, vil den foreslåede bestemmelse ioffentlighedslovens § 2, stk. 1, 2. pkt., indebære, at en ministerkalendersom sådan bliver undtaget fra aktindsigt efter offentlighedsloven. Der vilsåledes efter bestemmelsen bl.a. ikke være adgang til aktindsigt i de op-lysninger, som ministeriets embedsmænd har skrevet ind i kalenderenmed henblik på at orientere ministeren om praktiske forhold mv. i for-bindelse med et møde.Dokumenter, som måtte blive udarbejdet til brug for mødet eller eftermødet, f.eks. mødereferater, vil derimod – som hidtil – være omfattet afoffentlighedslovens almindelige ordning.
2