Retsudvalget 2008-09
L 212
Offentligt
688440_0001.png
688440_0002.png
688440_0003.png
688440_0004.png
688440_0005.png
FolketingetRetsudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
19. maj 2009Statsretskontoret2009-7650-0006CHE40267
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lovom ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i mini-sterkalendere), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministe-ren den 14. maj 2009.
Brian Mikkelsen/Jens-Christian Bülow
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til

lov om ændring af lov om offentlighed i forvaltningen (Aktindsigt i

ministerkalendere) (L 212):

”Ministeren bedes kommentere henvendelse af 12/5-09 fraDanske Mediers Forum, jf. L 212 – bilag 5.”

Svar:

I den henvendelse, der henvises til i det stillede spørgsmål, fremkommerDanske Mediers Forum med en række synspunkter vedrørende det frem-satte lovforslag.Det anføres bl.a. i henvendelsen, at det er diskutabelt, om de hensyn, derer angivet som begrundelse for lovforslaget, er tilstrækkeligt væsentligeog tungtvejende til at kunne begrunde en konkret indskrænkning af of-fentlighedslovens anvendelsesområde, og at lovforslaget under alle om-stændigheder bør gøres til genstand for en tilbundsgående drøftelse. Dan-ske Mediers Forum peger i den forbindelse bl.a. på, at der ikke foreliggeret presserende behov, der kan begrunde den anvendte fremgangsmåde,hvorefter der hverken er sket forudgående offentlige debat eller høring afOffentlighedskommissionen. Danske Mediers Forum opfordrer derfor til,at Offentlighedskommissionen uden yderligere ophold høres i sagen, ogat lovforslagets behandling samtidig sættes i bero.I forhold til den nye åbenhedsordning, som der er indgået politisk aftaleom, anfører Danske Mediers Forum, at der bør ske en nærmere beskri-velse af omfanget af forpligtelsen for ministrene til at give en vis fremad-rettet information om den kommende måneds officielle aktiviteter. Dergives endvidere udtryk for, at den informationspligt, som følger af åben-hedsordningen, bør indarbejdes i lovforslaget.Justitsministeriet skal hertil bemærke følgende:

1.

Som oplyst i bl.a. lovforslagets almindelige bemærkninger er lovfor-slaget fremsat som led i en politisk aftale, der er indgået den 30. april2009 mellem regeringen og Dansk Folkeparti, Socialdemokratiet, Socia-list Folkeparti og Det Radikale Venstre om en ny åbenhedsordning omministres udgifter og aktiviteter.
2
Der vil som følge af denne åbenhedsordning på internettet løbende bliveoffentliggjort bagudrettede oplysninger om ministrenes månedlige repræ-sentationsudgifter, udgifter til tjenesterejser, modtagne gaver og vareta-gelsen af officielle repræsentative opgaver, ligesom ordningen skal om-fatte en vis fremadrettet information om den kommende måneds officiel-le aktiviteter.Som det fremgår af aftalen, finder aftaleparterne, at den nye åbenheds-ordning sikrer offentligheden omfattende indsigt i en ministers forbrug afoffentlige midler og deltagelse i aktiviteter, og aftaleparterne er derforenige om at løfte ministerkalenderen ud af den nutidige offentligheds-ordning for derved at bevare kalenderen som et planlægningsredskab ogsamtidig sikre det historiske kildemateriale, som vil være tilgængeligtefter de gældende arkivregler. Hertil kommer et ønske om (med lovfors-laget) at skabe en bedre beskyttelse af ministres privatsfære, jf. hervednærmere det anførte under pkt. 5 i lovforslagets almindelige bemærknin-ger.Det er således regeringens opfattelse, at der foreligger flere væsentligehensyn, som taler for at undtage ministerkalendere fra retten til aktindsigtefter offentlighedsloven.

2.

For så vidt angår Danske Mediers Forums synspunkter om manglendeoffentlig debat og høring af Offentlighedskommissionen, skal Justitsmi-nisteriet bemærke følgende:Som det fremgår af den indgåede politiske aftale, er parterne enige om, atbåde ændringen af offentlighedsloven og den nye åbenhedsordning børtræde i kraft omkring den 1. juni 2009.Lovforslaget blev på denne baggrund fremsat for Folketinget den 5. maj2009 – altså fem dage efter, at den politiske aftale var indgået.Som oplyst i forbindelse med besvarelsen af spørgsmål nr. 1 og 8 harlovforslaget – som følge af den snævre tidsmæssige ramme for lovforsla-gets udarbejdelse mv. – ikke været sendt i høring. I stedet for blev lov-forslaget sendt til en række myndigheder og organisationer mv. til orien-tering. De pågældende myndigheder og organisationer mv. fik hervedmulighed for at give udtryk for synspunkter om lovforslaget, og jeg harnoteret mig, at dette (også) er sket bl.a. i form af Danske Mediers Forumshenvendelse til Folketingets Retsudvalg. Lovforslaget har i øvrigt, uanset3
at det ikke har været i formel høring, givet anledning til en del offentligdebat.Det skal i den forbindelse fremhæves, at Justitsministeriet, som nævnt ipkt. 5.6 i lovforslagets almindelige bemærkninger, har overvejet, om etlovgivningsinitiativ vedrørende spørgsmålet om aktindsigt i ministerka-lendere burde afvente resultatet af arbejdet i Offentlighedskommissionen,som Justitsministeriet har nedsat med henblik på at udarbejde forslag tilen ny, samlet offentlighedslov.Efter Justitsministeriets opfattelse har de væsentlige hensyn, der som tid-ligere nævnt gør sig gældende i relation til en ministerkalender, en heltsærlig karakter. Der er endvidere tale om en justering af offentligheds-ordningen på et meget begrænset område, der ikke har en særlig sam-menhæng med andre dele af offentlighedsloven.Hertil kommer, at de omhandlede væsentlige hensyn efter Justitsministe-riets opfattelse skaber behov for en hurtig ændring af lovgivningen, somikke afventer gennemførelsen af en ny, samlet offentlighedslov på grund-lag af Offentlighedskommissionens betænkning.Ønsket om en hurtig lovændring fremgår også af den indgåede politiskeaftale, der som nævnt fastsætter, at både ændringen af offentlighedslovenog den nye åbenhedsordning bør være i kraft omkring den 1. juni 2009.På den anførte baggrund er der efter regeringens opfattelse ikke grundlagfor at sætte lovforslagets behandling i bero med henblik på høring af Of-fentlighedskommissionen, således som Danske Mediers Forum opfordrertil.

3.

Som nævnt ovenfor under pkt. 1 indebærer den politiske aftale om enny åbenhedsordning, at der på internettet løbende blive offentliggjortbagudrettede oplysninger om ministrenes månedlige repræsentationsud-gifter, udgifter til tjenesterejser, modtagne gaver og varetagelsen af offi-cielle repræsentative opgaver, ligesom ordningen skal omfatte en visfremadrettet information om den kommende måneds officielle aktiviteter.Oplysningerne vil blive offentliggjort på det enkelte ministeriums hjem-meside. Der vil senere blive etableret en central, samlet fremstilling afoplysningerne om de nævnte udgifter og modtagne gaver.4
Regeringen kan i øvrigt henholde sig til det, som fremgår af den indgåe-de politiske aftale, og lovforslaget indeholder i overensstemmelse her-med alene en bestemmelse om, at offentlighedsloven ikke gælder for sa-ger om førelse af ministerkalendere, jf. herved den foreslåede nye § 2,stk. 1, 2. pkt., i offentlighedsloven.Det kan i øvrigt oplyses, at Statsministeriet – inden den nye åbenheds-ordnings ikrafttrædelse – vil udsende en vejledning med nærmere ret-ningslinjer til samtlige ministerier. Vejledningen vil blive gjort tilgænge-lig på Statsministeriets hjemmeside.
5