Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 11. november 2008 stillet følgende spørgsmål nr. 9 (L 36), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

 

 

Spørgsmål nr. 9:

”Ministeren bedes oplyse, om det er korrekt forstået, at følgende elementer falder uden for lovforslagets definition af mindsteløn:

 

a) Lokal løndannelse

 

b) Lokale aftaler om løn

 

c) Lokale overenskomster/virksomhedsoverenskomster

 

d) Bidrag til uddannelsesfonde, i det omfang den udstationerede arbejder ikke kan få glæde af disse

 

e) Bidrag til kollektivt aftalte arbejdsmarkedspensioner.”

 

 

Endeligt svar:

Indledningsvist skal det nævnes, at lovforslaget ikke som sådan indeholder en definition af begrebet mindsteløn. I bemærkningerne til lovforslaget henvises der til udstationeringsdirektivet, som fastslår, at begrebet mindsteløn defineres i overensstemmelse med national lovgivning og/eller praksis i den medlemsstat, på hvis område arbejdstageren er udstationeret.

 

Som det også er nævnt i bemærkningerne til lovforslaget er der visse typer af kollektive aftaler, som man ikke vil kunne henvise til i forbindelse med iværksættelse af konflikt overfor udenlandske tjenesteydere herunder for eksempel virksomhedsoverenskomster, lokale og regionale aftaler. Sådanne aftaler vil typisk ikke være aftaler indgået af de mest repræsentative parter og vil ikke være gældende på hele det danske område.

 

Der vil også være elementer af de danske kollektive overenskomster, som man ikke vil kunne iværksætte konflikt til fordel for, som for eksempel bidrag til uddannelsesfonde, som den udenlandske tjenesteyder ikke vil kunne få samme glæde af som en dansk arbejdsgiver, hvilket også fremgår af bemærkningerne til lovforslaget.

 

Af udstationeringsdirektivet fremgår det, at medlemsstaterne skal påse, at de udstationerende virksomheder sikrer de udstationerede lønmodtagere de arbejds- og ansættelsesvilkår, der i værtsmedlemsstaten måtte angå f.eks. mindsteløn. Princippet om ligebehandling som fremgår af den foreslåede § 6 a, stk. 1 betyder dog, at den udenlandske tjenesteyder ikke må blive pålagt at betale udgifter til f.eks. pension, som denne allerede er forpligtet til at betale til f.eks. efter en overenskomst i hjemlandet. Sådanne forhold skal der tages stilling til i forbindelse med de lønvilkår, der henvises til forud for iværksættelsen af kollektive kampskridt.

 

Det vil i sidste ende være op til Arbejdsretten, at tage stilling til lovligheden af konkrete konfliktvarsler og kollektive kampskridt.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen