Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 2<DOCUMENT_START> vedrørende forslag til lov om ændring af lov om behandling af personoplysninger (Gennemførelse af EU-rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager) (L 62), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. december 2008. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Line Barfod (EL).

 

 

Lene Espersen     

/

Jens-Christian Bülow

 


Spørgsmål nr. 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af lov om behandling af personoplysninger (Gennemførelse af EU-rammeafgørelse om beskyttelse af personoplysninger i forbindelse med politisamarbejde og retligt samarbejde i kriminalsager) (L 62):

 

”Ministeren bedes redegøre for, om det ikke er usædvanligt i dansk ret, at man giver en bemyndigelse, der kun må bruges til begunstigende akter?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har ikke foretaget en nærmere gennemgang af gældende lovgivning med henblik på at kunne vurdere, hvor sædvanligt det er, at lovbestemmelser, der giver administrationen bemyndigelse til f.eks. at fastsætte administrative regler, alene giver mulighed for at udstede regler, der stiller borgerne mv. bedre, end hvad der ellers ville følge af lovgivningen.

 

Når Justitsministeriet ikke har foretaget den nævnte gennemgang, skyldes det, at det er Justitsministeriets opfattelse, at den bemyndigelsesbestemmelse, der lægges op til med forslaget til § 72 a, ikke giver anledning til principielle betænkeligheder, herunder af lovteknisk karakter.

 

Justitsministeriet skal i den forbindelse bl.a. pege på, at bestemmelsen ikke indebærer en generel bemyndigelse på området, at det i lovforslagets bemærkninger er nærmere omtalt, hvilke former for bestemmelser Justitsministeriet agter at medtage i den bekendtgørelse, der vil skulle udstedes i henhold til den foreslåede § 72 a, og at bemyndigelsesbestemmelsen ikke vil kunne anvendes til at indføre en regulering, som indebærer en forringelse af databeskyttelsen på området (set i forhold til, hvad der gælder efter persondataloven).

 

Der kan i øvrigt henvises til, at Datatilsynet, som er den tilsynsmyndighed, der administrerer persondataloven, ikke har bemærkninger til indsættelse af en bemyndigelsesbestemmelse, som foreslået i lovforslaget.    

 

Der kan om bemyndigelsesbestemmelsen generelt henvises til pkt. 1.3. og 4.1.2. i lovforslagets almindelige bemærkninger samt de specielle bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 1 (den foreslåede nye § 72 a).