Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg Christiansborg 1240 København K |
|
Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 29. januar 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 3 (L 95), som hermed besvares.
â€Ministeren bedes kommentere LO´s høringssvar, fsva. afsnittet om digital tilbagemelding om raskmelding.â€
Endeligt svar:
LO anfører følgende i deres høringssvar:
â€Lovforslaget handler alene om, hvad der skal afleveres af data til SDPI-Iøsningen. LO mener, at lovforslaget ogsÃ¥ burde omhandle sygedagpengedata, som kommunerne skal aflevere til A-kasserne, sÃ¥som digital tilbagemelding om raskmelding. A-kasserne har behov for en automatisk tilbagesenden fra kommunerne angÃ¥ende disse forhold.â€
SDPI-løsningen er en indberetningsløsning til brug for anmeldelse af sygefravær samt anmodning om refusion af sygedagpenge og dagpenge efter barselloven. Endvidere skal en arbejdsløshedskasse afgive oplysninger til brug for kommunens behandling af den sygemeldte lediges sygedagpengesag. Det er sÃ¥ledes via denne løsning sagen â€fødes†i kommunerne. Der er tale om ca. 1,7 mio. indberetninger, som SDPI-løsningen skal klare pÃ¥ Ã¥rsplan.
Når kommunen har modtaget sagen via SDPI-løsningen, sker den videre sagsbehandling uden for SDPI-løsningen. Det betyder, at borgerens aflevering af oplysninger til sagen, fx indsendelse af oplysningsskema, aflevering af lægeerklæringer, raskmelding mv. sker på anden vis. Tilsvarende skal kommunens udsendelse af breve til borgeren, meddelelser til a-kassen mv. ikke ske gennem SDPI-løsningen, men ad andre kanaler. Kommunikationen fra kommunerne til a-kasserne er således ikke en del af SDPI-løsningen.
Dermed ikke være sagt, at kommunikationen mellem kommunerne og a-kasserne ikke bør ske digitalt. Det vil bestemt være en god ide, men det gælder jo ikke kun i forhold til en sygedagpengesag, men også i relation til den øvrige sagsbehandling i kommuner og a-kasser.
Som følge af aftalen om et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem får kommunerne ansvaret for den samlede beskæftigelsesindsats, hvilket betyder at kommunerne som udgangspunkt også overtager ansvaret for it-understøttelse af de hidtidige statslige opgaver.
Det betyder, at kommunerne og a-kasserne skal have fastlagt, hvordan kommunikationen imellem dem fremover skal understøttes it-mæssigt – og dermed bliver udviklingen af fremtidige digitale løsninger til forenkling for borgere og myndigheder også en del af kommunerne og a-kassernes fælles udfordring.