Folketingets Arbejdsmarkedsudvalg

Christiansborg

1240 København K

 

 

Arbejdsmarkedsudvalget har i brev af 29. januar 2009 stillet følgende spørgsmål nr. 4 (L 95), som hermed besvares.

 

 

Spørgsmål nr. 4:

”Med baggrund i ønsket om at afbureaukratisere sagsbehandlingen i jobcentrene bedes ministeren oplyse, hvilke argumenter der er for og imod at indføre mulighed for en digital løsning, så det syge ledige A‑kassemedlem kun skal raskmelde sig et sted.”

 

 

Endeligt svar:

Når et ledigt medlem af en a-kasse bliver syg, skal medlemmet enten via Jobnet eller ved henvendelse til det lokale jobcenter oplyse, at han er syg. Gør personen ikke det, vil eventuelle udeblivelser fra møder, aktiviteter og tilbud som følge af sygdommen få a-dagpengemæssige konsekvenser efter reglerne om selvforskyldt ledighed.

 

Medlemmet skal endvidere give besked til a-kassen. Herefter udfylder a-kassen i den nye SDPI-løsning oplysninger, som sendes digitalt til medlemmets kommune. Derved oprettes sygedagpengesagen i kommunen.

 

Medlemmet vil herefter modtage sygeopfølgning fra jobcenteret. Når medlemmet er rask, skal medlemmet meddele dette til jobcenteret, således at der ikke sker fortsat udbetaling af sygedagpenge. Det følger af retssikkerhedslovens krav om, at en person som ansøger om en ydelse, skal give besked om forhold der har betydning for retten til ydelsen.

 

For at medlemmet kan få genoptaget udbetalingen af arbejdsløshedsdagpenge fra a-kassen, skal medlemmet raskmelde sig hos a-kassen samt aflevere dokumentation på, at der ikke længere udbetales sygedagpenge fra kommunen. Det sker typisk ved, at kommunen påfører udbetalingsbilaget, at dette er sidste udbetaling.

 

Sidst men ikke mindst, skal medlemmet sørge for at tilmelde sig på Jobnet.

 

Jeg synes, at det er en god ide at se nærmere på, hvordan digitale løsninger kan lette sagsbehandlingen til gavn for både borgerne og myndighederne. Hvis der er digitale løsninger, der muliggør at et ledigt medlem kan nøjes med at give besked ét sted i forbindelse med raskmelding, så vil det være en forenkling til gavn for alle parter. En sådan løsning ligger imidlertid ikke inden for rammerne af SDPI-løsningen. Det vil kræve nærmere og større analyser af sagsgange hos a-kasserne og jobcentrene for overhovedet at kunne identificere og udvikle sådanne digitale løsninger

 

Med aftalen om et enstrenget kommunalt beskæftigelsessystem får kommunerne ansvaret for den samlede beskæftigelsesindsats, og som udgangspunkt også ansvaret for it-understøttelse af de hidtidige statslige opgaver.

 

Det betyder, at kommunerne og a-kasserne skal have fastlagt, hvordan kommunikationen imellem dem fremover skal understøttes it-mæssigt. I den forbindelse er der mulighed for at se på, om der skulle være andre områder, hvor a-kasser og kommuner kan forenkle sagsgange ved at udveksle oplysninger digitalt.

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen