Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2850+2851 - almindelige anl. Bilag 7
Offentligt
NOTAT
[Udenrigsministeriet]
Nordgruppen
Til:
Folketingets Europaudvalg
CC:
Fra:
Emne:
J.nr.:
Bilag:
5.D.283.a
ENR
Dato:
1. april 2008
Kosovos selvstændighed: anerkendelsesplatform/fælles EU-ramme og om sui generis
Folketingets Europaudvalg anmodede i forbindelse med mødet den 7. februar 2008 om et notat
om teknikken i den fælles EU-ramme for anerkendelse, herunder i lyset af fortilfældet for
Kroatien, samt om sui generis-aspektet.
Siden opløsningen af Sovjetunionen og af Jugoslavien har der udviklet sig en tradition for, at
EU-landene inden for rammerne af EU’s Fælles Udenrigs- og Sikkerhedspolitik enes om en
fælles ramme for håndtering af anerkendelsesspørgsmålet. Indholdsmæssigt kan en sådan fælles
ramme f.eks. indeholde 1) betingelser, som skal opfyldes før anerkendelse bør ske, 2)
vejledende tidsfrister, 3) omtale af de fremtidige forbindelser til EU, 4) udsendelse af en EU-
mission til det nye land, og 5) metode til at sikre, hvordan det nye land overholder påtagne
forpligtelser i forbindelse med selvstændigheden.
Rådskonklusionerne fra den 18. februar 2008
Rådskonklusionerne om Kosovo den 18. februar 2008 fulgte dagen efter Kosovos vedtagelse af
en uafhængighedserklæring. Rådskonklusionerne indeholder flere elementer og omtaler således
både en fælles ramme for medlemslandenes håndtering af anerkendelsesspørgsmålet og
spørgsmålet om Kosovo som et sui generis-tilfælde.
For så vidt angår anerkendelsesspørgsmålet noteres det i konklusionerne: 1) at Kosovo
forpligter sig til demokrati og mindretalsbeskyttelse, herunder beskyttelse Kosovo-serberne og
af kulturelle og religiøse mindesmærker, 2) at medlemslandene vil kunne tage stilling til deres
relationer med Kosovo i overensstemmelse med national praksis og international ret. Denne
fremgangsmåde hænger sammen med at anerkendelse af stater er national kompetence.
Rådskonklusionerne kommer også ind på spørgsmålet om Kosovo som sui generis-tilfælde. Det
nævnes således, at EU efterlever principperne i FN’s charter og Helsingfors-slutakten, herunder
principperne om suverænitet og territorial integritet og alle FN’s sikkerhedsråds resolutioner.
Det understreges videre, at Kosovo i lyset af konflikten fra 90’erne og den udvidede periode
under international administration på grundlag af sikkerhedsrådsresolution 1244 (1999) udgør
et sui generis-tilfælde, som ikke stiller spørgsmål ved de nævnte principper og resolutioner.