Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2863 - RIA
Offentligt
1453656_0001.png
RÅDET FOR
DEN EUROPÆISKE UNION
DA
8397/08 (Presse 96)
(OR. en)
PRESSEMEDDELELSE
2863. samling i Rådet
Retlige og indre anliggender
Luxembourg, den 18. april 2008
Formand
Dragutin Mate
Sloveniens indenrigsminister
Lovro Šturm
Sloveniens justitsminister
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 9548 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
8397/08 (Presse 96)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0002.png
18.IV.2008
Vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet nåede til politisk enighed om en afgørelse, der ændrer Den Europæiske Politienhed, bedre
kendt som Europol, til et EU-agentur med et fællesskabsbudget og egen personalevedtægt.
Afgørelsen udvider også Europols mandat til at omfatte al grov grænseoverskridende kriminalitet.
Det vil herefter være nemmere for Europol at yde medlemsstaterne bistand i forbindelse med
efterforskning af kriminalitet over grænserne.
Der blev også opnået politisk enighed om en EU-handlingsplan for bedre sprængstofsikkerhed.
Denne handlingsplan er én ud af en række foranstaltninger, som Kommissionen foreslog i
november 2007 med henblik på at bekæmpe terrorisme. Planen vil forbedre sprængstoffers
sporbarhed i EU, bl.a. ved at indføre et varslingssystem, der skal bruges, når sprængstoffer stjæles
i en medlemsstat.
Endvidere nåede Rådet frem til en generel indstilling vedrørende en rammeafgørelse, der har til
formål at medtage tre nye strafbare handlinger i EU-lovgivningen, nemlig offentlig opfordring til at
begå terrorhandlinger, rekruttering til at begå terrorhandlinger og oplæring i at begå
terrorhandlinger.
Endelig vedtog Rådet et mandat til Kommissionen om at indlede drøftelser med USA om visse vilkår
for adgang til visumfritagelsesprogrammet.
8397/08 (Presse 96)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0003.png
18.IV.2008
INDHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET BLANDEDE UDVALG ......................................................................................................... 7
SIS II .............................................................................................................................................. 7
Tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold ...................................................... 8
Visa i det vestlige Balkan................................................................................................................ 9
UDVIDELSE AF STATUS SOM FASTBOENDE UDLÆNDING TIL OGSÅ AT
OMFATTE PERSONER UNDER INTERNATIONAL BESKYTTELSE..................................... 10
DRØFTELSE AF VISUMFRITAGELSESPROGRAMMET MELLEM EU OG USA:
MANDAT TIL KOMMISSIONEN............................................................................................... 11
ULOVLIG MIGRATION I GRÆKENLAND............................................................................... 12
EUROPOL.................................................................................................................................... 13
EU's HANDLINGSPLAN FOR ØGET SPRÆNGSTOFSIKKERHED ......................................... 14
RAMMEAFGØRELSE OM ÆNDRING AF RAMMEAFGØRELSE 2002/475/RIA OM
BEKÆMPELSE AF TERRORISME ............................................................................................ 15
STYRKELSE AF DE PROCEDUREMÆSSIGE RETTIGHEDER I "IN ABSENTIA"-
RETSSAGER ............................................................................................................................... 16
STYRKELSE AF EUROJUST...................................................................................................... 17
EUROPÆISK AFTALERET ........................................................................................................ 18
EVENTUELT ............................................................................................................................... 20
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
8397/08 (Presse 96)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.IV.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Frontex - Schweiz' og Liechtensteins deltagelse ...............................................................................................21
Eurojusts sjette årsrappport (kalenderåret 2007) -
Rådets konklusioner
.............................................................21
Den europæiske konvention om udlevering - forenklet mekanisme for udlevering ............................................21
Europol- Arbejdsprogram for 2009 ..................................................................................................................22
Trusselsvurderingen af den russiske organiserede kriminalitet (ROCTA) -
Rådets konklusioner........................22
Indførelse af en virkningsfuld mærkning af reservedele -
Rådets konklusioner..................................................23
Europol - Beskyttelse af fremtrædende personer...............................................................................................24
Ensartet udformning af opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere ................................................................24
Aftale med Brasilien om visumfritagelse for korte ophold ................................................................................24
Det praktiske samarbejde på asylområdet -
Rådets konklusioner.......................................................................25
SIS-budgettet - Schweiz' deltagelse..................................................................................................................26
Kontrol med erhvervelse og besiddelse af våben *............................................................................................26
UDVIDELSEN
Kroatien - Møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet ....................................................................................27
TOLDUNIONEN
Konventionen om fælles forsendelse................................................................................................................27
Toldkonventionen om international godstransport ............................................................................................28
MILJØ
Luftfart - EU-ordning for handel med drivhusgasemissionskvoter ....................................................................28
TRANSPORT
Driften af lufttrafiktjenester * ..........................................................................................................................29
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg..............................................................................................30
8397/08 (Presse 96)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0005.png
18.IV.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Annemie TURTELBOOM
Jean DE RUYT
Bulgarien:
Miglena Ianakieva TACHEVA
Goran JONOV
Den Tjekkiske Republik:
Jiří POSPÍŠIL
Milena VICENOVA
Danmark:
Lene ESPERSEN
Birthe RØNN HORNBECH
Tyskland:
Brigitte ZYPRIES
Wolfgang SCHÄUBLE
Estland:
Rein LANG
Jüri PIHL
Grækenland:
Prokopios PAVLOPOULOS
Spanien:
Julio PÉREZ HERNÁNDEZ
Carlos BASTARRECHE
Frankrig:
Rachida DATI
Michèle ALLIOT-MARIE
Brice HORTEFEUX
Irland:
Seán POWER
Minister for migrations- og asylpolitik
Fast repræsentant
Justitsminister
Viceindenrigsminister
Justitsminister
Fast repræsentant
Justitsminister
Minister for flygtninge, indvandrere og integration
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Indenrigsminister
Statssekretær for retlige anliggender
Fast repræsentant
Seglbevarer, justitsminister
Indenrigsminister og minister for oversøiske områder og
lokale og regionale myndigheder
Immigrations- og integrationsminister samt minister for
national identitet og samudvikling
Viceminister, Justitsministeriet og Ministeriet for
Ligestilling og Lovreformer med særligt ansvar for
ligestillingsspørgsmål
Indenrigsminister
Fast repræsentant
Justitsminister og minister for offentlig orden
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister og minister for statens finanser og budget
Viceminister med ansvar for udenrigsspørgsmål og
indvandring
Italien:
Giuliano AMATO
Rocco Antonio CANGELOSI
Cypern:
Kypros CHRISOSTOMIDES
Neoklis SYLIKIOTIS
Letland:
Gaidis BĒRZIĥŠ
Mareks SEGLIĥŠ
Litauen:
Petras BAGUŠKA
Regimantas ČIUPAILA
Luxembourg:
Luc FRIEDEN
Nicolas SCHMIT
8397/08 (Presse 96)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0006.png
18.IV.2008
Ungarn:
Tibor DRASKOVICS
Malta:
Carmelo MIFSUD BONNICI
Nederlandene:
Guusje TER HORST
Ernst HIRSCH BALLIN
Nebahat ALBAYRAK
Østrig:
Maria BERGER
Günther PLATTER
Polen:
Zbigniew ĆWIĄKALSKI
Piotr STACHAŃCZYK
Portugal:
Alberto COSTA
Rui PEREIRA
Rumænien:
Cătălin Marian PREDOIU
Vasile Gabriel NITA
Slovenien:
Lovro ŠTURM
Dragutin MATE
Katja REJEC LONGAR
Slovakiet:
Štefan HARABIN
Jozef BUČEK
Finland:
Tuija BRAX
Anne HOLMLUND
Astrid THORS
Sverige:
Beatrice ASK
Tobias BILLSTRÖM
Det Forenede Kongerige:
Tony McNULTY
Lady SCOTLAND of ASTHAL
Elish ANGIOLINI
Justits- og retshåndhævelsesminister
Justits- og indenrigsminister
Indenrigsminister og minister for forbindelserne inden for
kongeriget
Justitsminister
Statssekretær, Justitsministeriet
Forbundsjustitsminister
Forbundsindenrigsminister
Justitsminister
Understatssekretær, Indenrigs- og Forvaltningsministeriet
Justitsminister
Indenrigsminister
Justitsminister
Statssekretær, Ministeriet for Indre Anliggender og
Administrative Reformer
Justitsminister
Indenrigsminister
Understatssekretær
Vicepremierminister og justitsminister
Statssekretær, Indenrigsministeriet
Justitsminister
Indenrigsminister
Migrations- og Europaminister
Justitsminister
Migrationsminister
Viceminister for sikkerhed, terror- og
kriminalitetsbekæmpelse samt politiet
Attorney General
Lord Advocate (den skotske regering)
Kommissionen:
Jacques BARROT
Næstformand
8397/08 (Presse 96)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0007.png
18.IV.2008
PUNKTER BEHANDLET VED DEBAT
DET BLANDEDE UDVALG
SIS II
Rådet noterede sig en rapport om udviklingen af SIS II-projektet.
Ifølge tidsplanen for SIS II skal der være gennemført Compliance Tests i alle medlemsstaterne
senest den 3. oktober 2008.
Efter gennemførelsen af Schengenassocieringsaftalen, der associerer Schweiz med gennemførelsen
af Schengenreglerne fra den 1. marts 2008, har den schweiziske regering erklæret sig parat til en
Schengenevalueringsproces. Formandskabet hilser det velkommen, at Schweiz har lovet at give SIS
II-projektet højeste prioritet.
Rådet bekræftede også konklusionerne i en rapport om de udestående spørgsmål i forbindelse med
SIS II og noterede sig Kommissionens forslag om migration fra SIS 1+ til anden generation af
Schengeninformationssystemet (SIS II).
Endelig bekræftede Kommissionen, at den på samlingen i Rådet (retlige og indre anliggender) i juni
og på basis af rapporten om de udestående spørgsmål vil forelægge en detaljeret tidsplan for
gennemførelsen af SIS II.
Det skal bemærkes, at Rådet på samlingen den 28. februar vedtog et sæt konklusioner om udvikling
af anden generation af SIS II, bl.a. en supplerende ordning, der skal støtte udviklingen af SIS II i
medlemsstaterne indtil idriftsættelsen. Rådet opfordrede også formandskabet til at aflægge rapport
til Rådet i april 2008 om de udestående spørgsmål i forbindelse med den detaljerede tidsplan for
SIS II på grundlag af en rapport udarbejdet af Venner af SIS II, den mekanisme, som omgående
blev etableret på baggrund af Rådets konklusioner.
8397/08 (Presse 96)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.IV.2008
Tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
Det Blandede Udvalg/Rådet noterede sig den seneste udvikling med hensyn til et forslag til et
direktiv om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.
Navnlig noterede det sig drøftelserne mellem formandskabet og Europa-Parlamentet den
9. april 2008.
Formandskabet understregede, at der er gjort betydelige fremskridt i forhandlingerne både på
rådsplan og med Europa-Parlamentet, og at det er nødvendigt, at alle medvirker til et kompromis.
Formandskabet oplyste, at arbejdet ikke er afsluttet, og at det navnlig vil afhænge af de kommende
endelige forhandlinger med Europa-Parlamentet, om der vil være mulighed for at opnå enighed.
Det Blandede Udvalg/Rådet gav sin brede tilslutning til formandskabets positive holdning til
afslutning af forhandlingerne med Europa-Parlamentet.
Udkastet til direktiv behandler centrale spørgsmål i tilbagesendelsespolitikken såsom frivillig
udrejse, gennemførelse af en afgørelse om tilbagesendelse gennem en udsendelsesprocedure,
udsættelse af udsendelsen, indførelse af indrejseforbud som en ledsageforanstaltning til en afgørelse
om tilbagesendelse, tilbagesendelsesafgørelsens form, retsmidler til imødegåelse af en afgørelse om
tilbagesendelse og beskyttelse af den hjemvendende i tiden indtil tilbagesendelsen, muligheden for i
visse tilfælde at fremskynde tilbagesendelsesproceduren samt tilbageholdelse af den hjemvendende
og vilkårene for en sådan tilbageholdelse.
De mest omstridte bestemmelser i udkastet til direktiv vedrører anvendelsesområdet, frivillig
udrejse, indrejseforbud, tilbageholdelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold og vilkårene
for deres tilbageholdelse.
Dette forslag blev forelagt af Kommissionen i 2005 og er blevet behandlet udførligt under flere på
hinanden følgende formandskaber. Det skal vedtages efter den fælles beslutningsprocedure med
Europa-Parlamentet.
Det Blandede Udvalg/Rådet vil fortsætte arbejdet i tæt kontakt med Europa-Parlamentet med
henblik på at nå til enighed om udkastet til direktiv. Det slovenske formandskab har derfor
prioriteret arbejdet med forslaget på rådsplan højt og har holdt tæt kontakt med Europa-Parlamentet.
Der blev afholdt en trilog på politisk plan den 9. april for at drøfte de mest omstridte bestemmelser.
Et nyt møde på politisk plan med Europa-Parlamentet vil finde sted den 23. april 2008. Derefter vil
formandskabet orientere Det Blandede Udvalg/Rådet om, hvor langt man er nået.
8397/08 (Presse 96)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.IV.2008
Visa i det vestlige Balkan
Kommissionens næstformand Jacques Barrot orienterede Rådet om en skrivelse, som også er
underskrevet af formandskabet, der sender positive signaler til Balkanlandene vedrørende
visumpolitikken.
Navnlig omhandler skrivelsen spørgsmålet om fritagelse for betaling for visa for visse kategorier af
personer (f.eks. studerende, sportsudøvere, journalister, pensionister og børn under seks år). Ca.
80% af alle borgere fra Serbien, Montenegro, Den Tidligere Jugoslaviske Republik Makedonien,
Albanien og Bosnien vil faktisk kunne fritages for visumgebyret.
Personer, der skal betale for visa, hovedsagelig turister, der ikke falder ind under nogen af
visumgebyrkategorierne, vil skulle betale et særligt nedsat beløb på 35 euro.
8397/08 (Presse 96)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0010.png
18.IV.2008
UDVIDELSE AF STATUS SOM FASTBOENDE UDLÆNDING TIL OGSÅ AT OMFATTE
PERSONER UNDER INTERNATIONAL BESKYTTELSE
Rådet drøftede dette forslag på basis af et spørgeskema, som formandskabet havde udsendt.
Rådets direktiv 2003/109/EF (direktivet om fastboende udlændinge) fastlægger
tredjelandsstatsborgeres status som fastboende udlænding (med ophold på mere end fem år i den
medlemsstat). Da direktivet blev vedtaget, hilste Rådet det velkommen, at Kommissionen gav
tilsagn om at følge det op med et forslag om at udvide statussen som fastboende udlænding til også
at omfatte flygtninge og personer under subsidiær beskyttelse. Det nye kommissionsforslag, der
blev fremsat i juni 2007, opfylder dette tilsagn.
Formandskabet anmodede ministrene om at tage stilling til følgende spørgsmål:
a)
Ønsker delegationerne at lade personer under international beskyttelse, dvs. anerkendte
flygtninge og personer under subsidiær beskyttelse i medfør af direktiv 83/2004/EF, være
omfattet af direktivet om fastboende udlændinge?
Kan delegationerne tilslutte sig, at andre former for beskyttelse, som medlemsstaterne
meddeler af humanitære grunde, også bliver omfattet af direktivet om fastboende
udlændinge?
Ønsker delegationerne at behandle anerkendte flygtninge og personer under subsidiær
beskyttelse på samme måde i forbindelse med beregningen af opholdets varighed?
b)
c)
Et flertal af delegationerne kunne støtte medtagelsen af både flygtninge og personer under subsidiær
beskyttelse under direktivets anvendelsesområde, uden at kategorierne på nogen måde behandles
forskelligt.
På grundlag af debatten vil formandskabet udarbejde en kompromistekst, der vil blive drøftet af
Coreper i de kommende uger.
8397/08 (Presse 96)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0011.png
18.IV.2008
DRØFTELSE AF VISUMFRITAGELSESPROGRAMMET MELLEM EU OG USA:
MANDAT TIL KOMMISSIONEN
Rådet vedtog et forhandlingsmandat til Kommissionen med hensyn til drøftelserne med USA om
visse vilkår for adgang til USA's visumfritagelsesprogram (VWP).
Med hensyn til VWP er det Fællesskabets mål at få alle EU-medlemsstaterne til at deltage hurtigst
muligt for således i fuld gensidighed at sikre visumfrie rejser for og ligebehandling af alle vore
borgere.
EU og medlemsstaterne vedtog en fælles tilgang med henblik på drøftelsen med USA den 5. marts
2008 (jf. pressemeddelelse
7338/08),
som skal følges af medlemsstaterne i deres bilaterale
forpligtelser og ordninger med USA under fuld overholdelse af fællesskabsretten.
På ministertrojkamødet mellem EU og USA, der blev afholdt den 13. marts i Slovenien, blev det
aftalt mellem de to parter at drøfte dette spørgsmål i henhold til en tosporet tilgang. Det centrale i
den tosporede tilgang er, at Kommissionen skal drøfte de spørgsmål med USA, der hører under
EU's kompetence, medens EU-medlemsstaterne skal drøfte de spørgsmål, der hører under deres
egen kompetence.
Mandatet til Kommissionen fastlægger de emner, der skal behandles under EU-sporet, og gør det
muligt for Kommissionen at indlede sonderende drøftelser om visse elementer.
8397/08 (Presse 96)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0012.png
18.IV.2008
ULOVLIG MIGRATION I GRÆKENLAND
Den græske indenrigsminister Procopios Pavlopoulos briefede Rådet om de vanskeligheder, som
landet står over for på grund af stigningen i antallet af grundløse asylansøgninger i de seneste
måneder i Grækenland.
Han orienterede om anvendelsen af Fællesskabets asyllovgivning og beskrev de metoder, som
Grækenland anvender i forbindelse med håndteringen af ulovlig migration, som sikrer
overholdelsen af menneskerettighederne og EU's grundlæggende rettigheder.
Den 31. marts 2008 sendte den græske minister Pavlopoulos en skrivelse til formandskabet, hvori
han redegjorde for sit lands nuværende vanskeligheder på dette område og bad om at få spørgsmålet
optaget på Rådets dagsorden.
8397/08 (Presse 96)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0013.png
18.IV.2008
EUROPOL
Rådet nåede til politisk enighed om en afgørelse om oprettelse af en europæisk politienhed
(Europol). Når denne afgørelse er vedtaget formelt, bliver Europol til et fællesskabsagentur. Denne
ændrede status vil medføre en væsentlig forbedring af Europols operative og administrative drift.
Med afgørelsen udvides Europols mandat til at omfatte kriminalitet, der ikke i streng forstand har
forbindelse til organiseret kriminalitet. Dette vil lette Europols støtte til medlemsstaterne i
forbindelse med efterforskning af kriminalsager på tværs af grænserne, hvor det ikke fra
begyndelsen er påvist, at der er et element af organiseret kriminalitet.
En væsentlig ændring er, at Europol vil blive finansieret over Fællesskabets budget (fra
1. januar 2010 og frem). Dette vil medføre en forenkling af procedurerne for budget- og
personaleforvaltningen i Europol. Der vil ligeledes ske en styrkelse af Europa-Parlamentets rolle
hvad angår kontrollen med Europol, og den demokratiske kontrol med Europol på europæisk niveau
vil således blive øget.
Europol vil bestræbe sig på at sikre, at dets databehandlingssystemer er kompatible med
medlemsstaternes databehandlingssystemer og med de databehandlingssystemer, der anvendes af de
organer med tilknytning til EU, som Europol kan etablere kontakter med.
Der vil blive en smidig overgang fra den nuværende situation til den situation, der bliver en følge af
den nye tekst. Der er medtaget en lang række overgangsbestemmelser for at sikre, at processen ikke
griber ind i Europols operative arbejde, og at personalets nuværende rettigheder ikke forringes.
Europol blev oprettet i 1995 på grundlag af en konvention mellem medlemsstaterne.
Europolkonventionen opretter organisationen, fastsætter dens kompetence, opgaver og ledelse og
indeholder bestemmelser om dens organer, personale og budget.
Som årene er gået, er det blevet tydeligt, at organisationens effektivitet bør forbedres gennem en
tilpasning af Europols mandat og opgaver i lyset af udviklingen inden for international organiseret
kriminalitet og inden for området retlige og indre anliggender, og at der ligeledes er behov for
forbedringer med hensyn til Europols drift og finansiering. Dette vil ske med den nye afgørelse.
8397/08 (Presse 96)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0014.png
18.IV.2008
EU's HANDLINGSPLAN FOR ØGET SPRÆNGSTOFSIKKERHED
Rådet nåede til enighed om en handlingsplan for øget sprængstofsikkerhed (8109/08).
Denne handlingsplan er en af de foreslåede foranstaltninger i Kommissionens
terrorbekæmpelsespakke fra november 2007. Handlingsplanen, der er udarbejdet af
Eksperttaskforcen vedrørende Sikkerhed omkring Sprængstoffer, afspejler en samlet tilgang til
imødegåelse af trusler i forbindelse med sprængstoffer og prækursorer for sprængstoffer. Arbejdet
var koncentreret om fire særskilte spørgsmål: prækursorer, forsyningskæde, sporing og offentlig
sikkerhed.
Det strategiske mål for handlingsplanen er bekæmpelse af terroristers anvendelse af eksplosive
anordninger i EU. Handlingsplanen fokuserer primært på sikkerhedsspørgsmål. Nogle af de
aktiviteter, der fremlægges i handlingsplanen, er desuden sikkerhedsbefordrende.
Det skal bemærkes, at forebyggelse, sporing og beredskabsindsats er søjlerne i EU's tilgang til
sprængstofsikkerhed. Samtidig er der en række horisontale foranstaltninger vedrørende offentlig
sikkerhed, der supplerer og forstærker hver enkelt søjle. De horisontale prioriteter på
sprængstofsikkerhedsområdet er:
bedre og hurtigere udveksling af information og formidling af bedste praksis
indførelse af koordineringsmekanismer og iværksættelse af fælles foranstaltninger i
forbindelse med særlige spørgsmål
øget forskning i sprængstofrelaterede emner.
Udkastet til handlingsplan blev som nævnt udarbejdet af Eksperttaskforcen vedrørende Sikkerhed
omkring Sprængstoffer, der består af repræsentanter for de berørte parter, herunder erhvervslivet og
de offentlige myndigheder. I juni 2007 fremlagde taskforcen en rapport indeholdende
50 anbefalinger til foranstaltninger, der skal højne sprængstofsikkerheden i EU.
8397/08 (Presse 96)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0015.png
18.IV.2008
RAMMEAFGØRELSE OM ÆNDRING AF RAMMEAFGØRELSE 2002/475/RIA OM
BEKÆMPELSE AF TERRORISME
Rådet nåede frem til en generel indstilling til en rammeafgørelse, som tager sigte på at indsætte tre
nye strafbare handlinger i EU-lovgivningen:
offentlig opfordring til at begå terrorhandlinger,
rekruttering til at begå terrorhandlinger og
oplæring i at begå terrorhandlinger.
Derfor vil den nuværende rammeafgørelse 2002/475/RIA blive opdateret med disse strafbare
handlinger og tilpasset Europarådets konvention om forebyggelse af terrorisme.
Fordelen ved at medtage disse strafbare handlinger er, at EU tilbyder mere integrerede
institutionelle rammer. Der vil blive regler om typen og niveauet af strafferetlige sanktioner og
obligatoriske regler om straffemyndighed, som vil finde anvendelse på de pågældende strafbare
handlinger.
EU's samarbejdsordninger (se f.eks. afgørelsen fra 2005 om videregivelse af terrorismerelaterede
oplysninger til Europol og Eurojust) vil blive aktiveret, da de som anvendelsesområde har
rammeafgørelsen.
I overensstemmelse med teksten forstås ved:
"offentlig opfordring til at begå en terrorhandling": at udbrede eller på anden måde gøre en
meddelelse til offentligheden tilgængelig med forsæt til at tilskynde nogen til at begå en af
de i rammeafgørelsen omhandlede strafbare handlinger, hvor denne adfærd, uanset om der
derved direkte plæderes for terrorhandlinger eller ej, medfører fare for, at der begås en eller
flere terrorhandlinger,
"rekruttering til at begå terrorhandlinger": at hverve en anden person til at begå en af de i
rammeafgørelsen omhandlede handlinger og
"oplæring i at begå terrorhandlinger": at give undervisning i fremstilling eller brug af
sprængstoffer, skydevåben eller andre våben eller skadelige eller farlige stoffer eller i
andre konkrete metoder eller teknikker med henblik på at udføre en af de i
rammeafgørelsen omhandlede strafbare handlinger med viden om, at det er hensigten, at de
givne færdigheder skal bruges til dette formål.
8397/08 (Presse 96)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0016.png
18.IV.2008
STYRKELSE AF DE PROCEDUREMÆSSIGE RETTIGHEDER I "IN ABSENTIA"-
RETSSAGER
Rådet drøftede et initiativ til en rammeafgørelse om styrkelse af personers proceduremæssige
rettigheder og om fremme af anvendelsen af princippet om gensidig anerkendelse i forbindelse med
afgørelser afsagt, uden at den pågældende selv var til stede ("in absentia"-retssager).
Rådet noterede sig, at der er gjort gode fremskridt med denne sag, og pålagde Coreper at fortsætte
arbejdet med forslaget med henblik på at nå til enighed på samlingen i Rådet (retlige og indre
anliggender) i juni.
Formålet med forslaget er at fastsætte klare og fælles grunde til at undlade at anerkende afgørelser
afsagt efter "in absentia"-retssager og således ændre de gældende instrumenter vedrørende gensidig
anerkendelse (rammeafgørelserne om den europæiske arrestordre, om bødestraffe, om afgørelser
om konfiskation, om idømmelse af frihedsstraf eller frihedsberøvende foranstaltninger med henblik
på fuldbyrdelse og om tilsyn med tilsynsforanstaltninger og alternative sanktioner).
Rammeafgørelsen vil, når den er vedtaget, fjerne den juridiske usikkerhed i forbindelse med
gensidig anerkendelse af domme i "in absentia-retssager". Ud over nye underretningspligter vil
teksten fastsætte, at medlemsstaterne bør anerkende domme, der er afsagt, uden at den pågældende
selv var til stede, hvis han eller hun har fået ret til at få en sag genoptaget.
8397/08 (Presse 96)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0017.png
18.IV.2008
STYRKELSE AF EUROJUST
I afventen af, at et parlamentarisk undersøgelsesforbehold frafaldes, vedtog Rådet en generel
indstilling til visse aspekter af udkastet til afgørelse om styrkelse af Eurojust.
Rådet blev især enigt om de artikler i dette forslag, som vedrører Eurojusts sammensætning, dens
opgaver og dens nationale medlemmers status og bestemmelserne om Eurojusts ansatte.
Arbejdet med instrumentets resterende bestemmelser vil fortsætte på ekspertplan.
Dette forslag blev forelagt i januar 2008 af Slovenien, Frankrig, Den Tjekkiske Republik, Sverige,
Spanien, Belgien, Polen, Italien, Luxembourg, Nederlandene, Slovakiet, Estland, Østrig og
Portugal.
8397/08 (Presse 96)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0018.png
18.IV.2008
EUROPÆISK AFTALERET
Rådet godkendte en rapport om fastlæggelse af en fælles referenceramme for europæisk aftaleret.
Rapporten fastlægger Rådets holdning til fire grundlæggende aspekter af den fælles
referenceramme:
a)
formålet med den fælles referenceramme: et redskab til bedre lovgivning målrettet mod
Fællesskabets lovgivere
indholdet af den fælles referenceramme: et sæt definitioner, generelle principper og
standardbestemmelser på det aftaleretlige område, der skal tages fra forskellige kilder
anvendelsesområdet for den fælles referenceramme: den generelle aftaleret inkl.
forbrugeraftaleretten
retsvirkningen af den fælles referenceramme: et sæt ikke-bindende retningslinjer, som
lovgiverne anvender på fællesskabsplan på frivilligt grundlag som en fælles inspirations-
eller referencekilde i lovgivningsprocessen.
b)
c)
d)
Rapporten vil blive tilsendt Kommissionen, så den kan tage behørigt hensyn hertil i sit fremtidige
arbejde med den fælles referenceramme
Det bemærkes, at Kommissionen i 2001 iværksatte en hørings- og diskussionsproces vedrørende
den måde, hvorpå problemer forårsaget af forskelle mellem medlemsstaternes aftaleretlige
bestemmelser skulle løses på europæisk plan. Kommissionens handlingsplan fra 2003 indeholdt
konklusionerne fra første runde af høringer og forslag til foranstaltninger med henblik på at forøge
kvaliteten af og sammenhængen i gældende fællesskabsret på det aftaleretlige område. I forlængelse
af denne handlingsplan blev der oprettet et forskernetværk med henblik på at udarbejde en fælles
referenceramme for europæisk aftaleret.
8397/08 (Presse 96)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0019.png
18.IV.2008
Efter forelæggelsen af Kommissionens handlingsplan vedtog Rådet en resolution om en mere
sammenhængende europæisk aftaleret
1
. I denne resolution fandt Rådet, at det for at opnå større
gennemsigtighed, sammenhæng og forenkling på det aftaleretlige område vil være formålstjenligt at
forbedre, konsolidere og kodificere den eksisterende fællesskabslovgivning yderligere på det
aftaleretlige område.
I Haag-programmet
2
er det fastsat, at i aftaleretlige spørgsmål bør kvaliteten af den nugældende og
fremtidige fællesskabsret forbedres gennem konsolidering, kodificering og rationalisering af de
gældende juridiske instrumenter og gennem etablering af en fælles referenceramme. Der bør
oprettes en ramme med henblik på at undersøge mulighederne for at udarbejde aftaleretlige
standardvilkår og -betingelser inden for hele EU, som kan anvendes af virksomheder og
handelssammenslutninger i EU. Der bør træffes foranstaltninger til at give Rådet mulighed for at
foretage en mere systematisk gennemgang af kvaliteten af og sammenhængen mellem alle
fællesskabsrettens instrumenter vedrørende civilretligt samarbejde.
1
2
EUT C 246 af 14.10.2003, s. 1.
EUT C 53 af 3.3.2005, s. 1.
19
8397/08 (Presse 96)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0020.png
18.IV.2008
EVENTUELT
Ministertrojkamødet mellem EU og USA om retlige og indre anliggender
Formandskabet orienterede Rådet om resultatet af ministertrojkamødet mellem Den
Europæiske Union og De Forenede Stater om retlige og indre anliggender den 12.-13.
marts 2008 i Bled/Brdo pri Kranju, Slovenien.
Orientering ved den nederlandske delegation om genbosættelse af flygtninge
Den nederlandske delegation orienterede Rådet om sit nylige besøg i Thailand (sammen
med belgiske og luxembourgske repræsentanter), hvor man drøftede spørgsmålet om den
eventuelle genbosættelse af flygtninge, som for øjeblikket befinder sig i Thailand.
I denne forbindelse sendte Nederlandene i januar 2008 sammen med Danmark, Irland,
Finland, Sverige og UK en skrivelse til de øvrige EU-kolleger om mulighederne for at
finde løsninger ved genbosættelse for de mest sårbare flygtninge i hele verden.
Italiensk kandidat til stillingen som generaldirektør for IOM
Den italienske delegation forelagde Rådet professor Luca Riccardis kandidatur til stillingen
som generaldirektør for Den Internationale Organisation for Migration.
Forbrydelser begået af totalitære regimer
Næstformand i Kommissionen Jacques Barrot orienterede Rådet om den første europæiske
høring om forbrydelser begået af totalitære regimer, som blev holdt den 8. april 2008 i
Bruxelles.
8397/08 (Presse 96)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0021.png
18.IV.2008
ANDRE PUNKTER, DER BLEV GODKENDT
RETLIGE OG INDRE ANLIGGENDER
Frontex - Schweiz' og Liechtensteins deltagelse
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om
indgåelse af en aftale mellem Det Europæiske Fællesskab og Schweiz og Liechtenstein om
vilkårene for disse staters deltagelse i Det Europæiske Agentur for Forvaltning af det Operative
Samarbejde ved EU-medlemsstaternes Ydre Grænser (Frontex).
Dette agentur blev oprettet ved Rådets forordning (EF) nr. 2007/2004
1
for at forbedre den
integrerede forvaltning af EU's ydre grænser. Dets hovedopgaver er samordning af det operationelle
samarbejde mellem medlemsstaterne på dette område, risikoanalyse og uddannelse af grænsevagter.
Der er allerede indgået en aftale om deltagelse i Frontex med to andre tredjelande, nemlig Norge og
Island.
Eurojusts sjette årsrappport (kalenderåret 2007) -
Rådets konklusioner
Rådets konklusioner findes i
8062/08.
Den europæiske konvention om udlevering - forenklet mekanisme for udlevering
Rådet godkendte den fælles holdning, som EU's medlemsstater skal indtage til et forslag til en
forenklet udleveringsprocedure i Europarådet, med henblik på de drøftelser, som for øjeblikket
finder sted i Europarådet om dette spørgsmål.
1
EUT L 349 af 25.11.2004.
21
8397/08 (Presse 96)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0022.png
18.IV.2008
Europol- Arbejdsprogram for 2009
Rådet godkendte Europols arbejdsprogram for 2009
(7801/08).
Det noterede sig også Europols
årsberetning for 2007
(7804/08).
Trusselsvurderingen af den russiske organiserede kriminalitet (ROCTA) -
Rådets
konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet for Den Europæiske Union,
som tager i betragtning, at organiserede kriminelle grupper i forbindelse med visse regioner, således
som det fremgår af rapporten om trusselsvurderingen af organiseret kriminalitet (OCTA), udgør en
alvorlig trussel for EU's og dets medlemsstaters sikkerhed,
som har øje for, at en regional tilgang støtter OCTA i kraft af en udbygning af dens resultater og
indkredsning af specifikke trusler mod EU og dets medlemsstater i en særlig geografisk kontekst,
som erindrer om, at med hensyn til den russiske organiserede kriminalitet indeholder det
handlingsorienterede dokument om gennemførelse sammen med Rusland af det fælles rum for
frihed, sikkerhed og retfærdighed
1
en opfordring om at gøre bedre brug af medlemsstaternes
forbindelsesofficerer, der er udstationeret i Den Russiske Føderation, for at styrke bekæmpelsen af
grov kriminalitet, navnlig organiseret kriminalitet, og for bedre at identificere relevante trusler,
som noterer behovet for, at Europol og medlemsstaternes retshåndhævelsesmyndigheder indsamler
alle relevante oplysninger om russisk organiseret kriminalitet, der har indvirkning i
medlemsstaterne, for at opnå en mere omfattende og detaljeret vurdering af de specifikke trusler til
brug for efterretningsbaserede retshåndhævelsesaktioner, som f.eks. COSPOL-projekter. I den
forbindelse bør Europols rolle styrkes, navnlig med hensyn til kriminalitetsanalyse,
1
15534/1/06 JAI 619 RELEX 820 ASIM 80 CATS 173 COTER 49 NIS 199.
22
8397/08 (Presse 96)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0023.png
18.IV.2008
tilslutter sig tanken om at udarbejde en trusselsvurdering af russisk organiseret kriminalitet
(ROCTA). I den forbindelse bør Europol udarbejde en model for et efterretningsbehov i
overensstemmelse med OCTA's metode. Dette efterretningsbehov bør udarbejdes i nært samråd
med Arbejdsgruppen vedrørende OCTA og specialiserede enheder i medlemsstaterne. Der skal i
den forbindelse tages hensyn til input fra medlemsstaternes forbindelsesofficerer, der er
udstationeret i Den Russiske Føderation,
opfordrer medlemsstaterne til at imødekomme dette efterretningsbehov via Europols nationale
enheder. Der skal i den forbindelse tages hensyn til input fra medlemsstaternes
forbindelsesofficerer, der er udstationeret i Den Russiske Føderation,
opfordrer Europol til at gøre alle EU-agenturer og -organer inden for området med frihed, sikkerhed
og retfærdighed og alle tredjelande og eksterne organer, der skønnes at være nødvendige med
henblik på udarbejdelsen af ROCTA, bekendt med efterretningsbehovet. Den Russiske Føderations
retshåndhævelsesmyndigheder vil få tilsendt et generisk efterretningsbehov, hvormed der anmodes
om kvalitative data vedrørende den russiske organiserede kriminalitets indvirkning på EU,
opfordrer indtrængende alle disse lande og organer til at imødekomme dette efterretningsbehov,
opfordrer Europol til at udarbejde en trusselsvurdering af russisk organiseret kriminalitet, der har
indvirkning i EU's medlemsstater. Rådet opfordrer Europol til at udarbejde ROCTA for 2008 i
overensstemmelse med OCTA's metode. Videreudviklingen af metoden vil blive drøftet i
Arbejdsgruppen vedrørende OCTA efter ROCTA 2008-evalueringsprocessen. Den kompetente
arbejdsgruppe i Rådet bør efter hver ROCTA vurdere det fortsatte behov for ROCTA, dens
fremtidige anvendelsesområde og dens hyppighed. Som hovedregel bør ROCTA ikke udarbejdes
oftere end hvert andet år,
opfordrer Europol til at udsende ROCTA, ligesom OCTA, via de nationale Europolenheder til
medlemsstaterne med henblik på viderefordeling i det omfang, de finder det hensigtsmæssigt."
Indførelse af en virkningsfuld mærkning af reservedele -
Rådets konklusioner
Rådets konklusioner findes i
8097/08.
8397/08 (Presse 96)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0024.png
18.IV.2008
Europol - Beskyttelse af fremtrædende personer
Rådet noterede sig fjerde årsrapport fra det europæiske netværk til beskyttelse af fremtrædende
personer. Dets årsmøde blev holdt den 8.-10. oktober 2007 i Berlin.
Netværket blev oprettet af Rådet i november 2002 (EFT L 333 af 10.12.2002, s.1) og består af de
nationale politimyndigheder og andre myndigheder med ansvar for beskyttelsen af fremtrædende
personer.
Ensartet udformning af opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse af de sikkerhedsfeatures og biometriske identifikatorer,
der skal anvendes af medlemsstaterne i forbindelse med den ensartede udformning af
opholdstilladelser til tredjelandsstatsborgere (13502/2/07).
Den ensartet udformede opholdstilladelse vil komme til at omfatte et lagringsmedium, der
indeholder ansigtsbilledet og to fingeraftryksbilleder af indehaveren, begge i interoperable formater.
Dataene vil være sikret og lagret, og dataenes integritet, ægthed og fortrolighed vil være sikret.
De tekniske specifikationer for registreringen af de biometriske identifikatorer vil blive fastsat i
overensstemmelse med de tekniske krav til pas udstedt af medlemsstaterne til deres statsborgere.
Forordningen ændrer forordning (EF) nr. 1030/2002 om ensartet udformning af opholdstilladelser
til tredjelandsstatsborgere.
Aftale med Brasilien om visumfritagelse for korte ophold
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om
indgåelse af en aftale om visumfritagelse for korte ophold mellem Det Europæiske Fællesskab og
Brasilien.
8397/08 (Presse 96)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18.IV.2008
Det praktiske samarbejde på asylområdet -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog følgende konklusioner:
"Rådet
1.
understreger, at en yderligere styrkelse af det praktiske samarbejde på asylområdet er blandt
de centrale elementer, der bidrager til indførelsen af et retfærdigt og effektivt fælles
europæisk asylsystem som fastsat i Haagprogrammet, som sikrer effektiv beskyttelse i hele
EU og samtidig forhindrer misbrug af asylprocedurerne
erindrer om, at det er nødvendigt at styrke det praktiske samarbejde på asylområdet for at
forbedre medlemsstaternes samordning i forbindelse med afgørelser om asyl inden for
fællesskabslovgivningens rammer på dette område, og understreger, at praktisk samarbejde
giver øget koordinering og større effektivitet
udtrykker tilfredshed med det arbejde, der allerede er udført i denne henseende, og opfordrer
Kommissionen og medlemsstaterne til snarest at intensivere aktiviteterne (f.eks. oprettelse af
en fælles EU-portal for oplysninger om hjemlande, udarbejdelse af et europæisk
asylcurriculum, oprettelse af en EU-dækkende tolkepulje osv.) inden for de eksisterende EU-
strukturer og andre strukturer på dette område og til at afsætte de nødvendige menneskelige
og finansielle ressourcer til dette formål samt til i givet fald at rådføre sig med UNHCR og
andre relevante internationale organisationer
ser i den forbindelse med tilfredshed på den forhåndsvurdering, som Kommissionen er i gang
med for at undersøge, hvilke midler der vil være de mest hensigtsmæssige til at give passende
strukturel støtte til alle relevante aktiviteter i forbindelse med det praktiske samarbejde på
asylområdet
anmoder om, at denne forhåndsvurdering navnlig kommer til at indeholde en undersøgelse af
de nødvendige betingelser for en rettidig oprettelse af et europæisk støttekontor og en
skitsering af de opgaver, det kan varetage (som f.eks. udveksling af bedste praksis, forvaltning
af den fælles EU-portal for oplysninger om hjemlande, uddannelse, aktiviteter i forbindelse
med den eksterne dimension af asyl osv.) for at bistå medlemsstaterne med gennemførelsen af
et fælles europæisk asylsystem, samt af mulige finansielle ordninger og en organisatorisk
struktur, hvor der tages hensyn til eksisterende former for samarbejde mellem
medlemsstaterne, og unødige bureaukratiske strukturer undgås i overensstemmelse med
nærhedsprincippet
2.
3.
4.
5.
8397/08 (Presse 96)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0026.png
18.IV.2008
6.
opfordrer Kommissionen til at fremlægge forslag til yderligere styrkelse af det praktiske
samarbejde, mens der afventes en beslutning om den fremtidige struktur til støtte for det
praktiske samarbejde inden udgangen af 2008."
SIS-budgettet - Schweiz' deltagelse
Rådet vedtog en afgørelse om ændring af finansieringsordningen vedrørende udgifterne i
forbindelse med anlæg og drift af den tekniske støttefunktion for Schengeninformationssystemet
(C.SIS) (7789/08) med henblik på Schweiz' deltagelse i Schengenreglerne.
Kontrol med erhvervelse og besiddelse af våben *
Rådet vedtog, idet Østrig undlod at stemme, et direktiv, der tager sigte på at forbedre reglerne for
kontrol med erhvervelse og besiddelse af våben i EU, ved at godkende Europa-Parlamentets
ændringer under førstebehandlingen som led i den fælles beslutningsprocedure
(3690/07 og
7687/08 ADD 1).
Direktivet opdaterer de nuværende regler for våbenkontrol for bedre at imødegå den ulovlige brug
af skydevåben uden at være til gene for ejere med våbentilladelse (som f.eks. jægere og målskytter).
Direktivet skærper især de regler, der tager sigte på at øge sikkerheden med hensyn til ejerskab af
skydevåben, og omfatter:
kontrol med salg af våben på internettet
styrkelse af mærknings- og sporingssystemet
edb-registrering og forlængelse af dataopbevaringsperioden til tyve år og
overholdelse af EU's databeskyttelseslovgivning.
Desuden indarbejder det tekniske ændringer i den eksisterende lovgivning for at tilpasse den til
FN's protokol om bekæmpelse af ulovlig fremstilling af og handel med skydevåben, som supplerer
FN-konventionen om bekæmpelse af grænseoverskridende organiseret kriminalitet.
8397/08 (Presse 96)
26
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0027.png
18.IV.2008
EU's medlemsstater får to år til at gennemføre de nye bestemmelser i deres nationale lovgivning.
Direktivet ændrer direktiv 91/477/EØF, som indfører regler om en vis fri bevægelighed for visse
skydevåben inden for Fællesskabet, samtidig med at det sikrer passende kontrol. Direktivet gælder
for lovlig handel med visse typer våben (med undtagelse af f.eks. krigsvåben) og kun i forbindelse
med det indre marked.
UDVIDELSEN
Kroatien - Møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet
Rådet godkendte EU's holdning med henblik på fjerde møde i Stabiliserings- og Associeringsrådet
EU-Kroatien den 28. april 2008 i Luxembourg.
Mødet vil være en lejlighed til at gennemgå Kroatiens fremskridt med forberedelserne til
medlemskab efter offentliggørelsen i november 2007 af Kommissionens fremskridtsrapport og
Rådets vedtagelse af det reviderede tiltrædelsespartnerskab i februar 2008.
TOLDUNIONEN
Konventionen om fælles forsendelse
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Fællesskabets holdning i Den Blandede Kommission
EF-EFTA (fælles forsendelse) med henblik på denne kommissions vedtagelse af ændringer til
konventionen af 20. maj 1987 om en fælles forsendelsesprocedure for at tage hensyn til procedurens
overgang til et edb-baseret system.
Konventionen indeholder foranstaltninger, der skal lette forsendelsen af varer mellem Det
Europæiske Fællesskab og EFTA-landene.
8397/08 (Presse 96)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0028.png
18.IV.2008
Toldkonventionen om international godstransport
Rådet vedtog en beslutning om Fællesskabets holdning i administrationsudvalget til forslaget om at
ændre toldkonventionen om international godstransport på grundlag af TIR-carneter (TIR-
konventionen af 1975).
Med ændringen indføres en ny forklarende bemærkning til artikel 3 i TIR-konventionen, der
vedrører transporten af personbiler, der bevæger sig ved egen hjælp, under TIR-proceduren.
MILJØ
Luftfart - EU-ordning for handel med drivhusgasemissionskvoter
Rådet vedtog en fælles holdning vedrørende et udkast til direktiv med henblik på inddragelse af
luftfarten i EU-ordningen for handel med drivhusgasemissionskvoter ved ændring af direktiv
2003/87/EF (5058/3/08
REV 3+ ADD 1
og
8041/08 ADD 1).
Den fælles holdning, der følger den politiske enighed, som blev opnået i Rådet i december sidste år
(16183/07,
side 9),
vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Hovedformålet med direktivudkastet (5154/07) er at mindske klimapåvirkningen fra luftfarten i
lyset af de stigende emissioner fra luftfartssektoren, navnlig ved at inddrage luftfartsaktiviteter i den
generelle fællesskabsordning for handel med emissioner (EU's emissionshandelsordning).
Den fælles holdning tilstræber en afbalanceret pakke af foranstaltninger, der har til formål at
bidrage til at reducere luftfartsemissionerne på en måde, der er i overensstemmelse med EU's
politikker og målsætninger, samtidig med at det sikres, at inddragelsen af luftfarten i
emissionshandelsordningen ikke medfører konkurrenceforvridninger.
Flere oplysninger findes i pressemeddelelse
8271/08.
8397/08 (Presse 96)
28
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0029.png
18.IV.2008
TRANSPORT
Driften af lufttrafiktjenester *
Rådet vedtog en fælles holdning til et forslag til forordning om fælles regler for driften af
lufttrafiktjenester i Fællesskabet (16160/4/07REV
4
+
ADD 1, 7627/08 ADD 1).
Forslaget
indeholder regler for udstedelse af licenser til EF-luftfartsselskaber, for deres ret til at drive
trafikflyvning inden for Fællesskabet og for prisfastsættelse for sådanne flyvninger.
Teksten vil blive sendt til Europa-Parlamentet til andenbehandling som led i den fælles
beslutningsprocedure.
Kommissionens forslag blev fremlagt i juli 2006 (11829/06) med henblik på at konsolidere og
rationalisere indholdet af den nuværende lovgivning.
Forslaget indfører også strengere krav til luftfartsselskabers finansielle situation og wet leasing af et
luftfartøj (trafikflyvning med et luftfartøj og en besætning, der tilhører et andet selskab). Herudover
præciseres reglerne for forpligtelsen til offentlig tjeneste på luftruter, uoverensstemmelser mellem
det indre luftfartsmarked og flyvninger til tredjelande fjernes, og reglerne for fordeling af trafikken
på lufthavne, der trafikmæssigt dækker samme by eller bygruppe, forenkles. Endelig forbedrer
forslaget prisgennemsigtigheden for så vidt angår de flybilletpriser og luftfragtrater, som passagerer
og fragtkunder tilbydes.
Den tekst, som Rådet vedtog, omfatter adskillige ændringer til Kommissionens forslag med henblik
på at sikre klarhed med hensyn til medlemsstaternes licensudstedende myndigheders ansvar og
Fællesskabets og medlemsstaternes respektive beføjelser med hensyn til forbindelserne med
tredjelande og desuden med henblik på at sikre, at der opretholdes en passende balance mellem
tilsynet med luftfartsselskaberne og ønsket om at undgå at pålægge urimelige krav.
8397/08 (Presse 96)
29
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453656_0030.png
18.IV.2008
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse Josly PIETTE, tidligere generalsekretær for CSC i
Belgien, som medlem af Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg for resten af
mandatperioden, dvs. indtil den 20. september 2010.
8397/08 (Presse 96)
30
DA