Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2868 - Uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
555709_0001.png
Kulturministeriet
5. maj 2008
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008
Kultur
1. Kommissionens meddelelse om en europæisk fremgangsmåde i forbindelse med
mediekendskab i det digitale miljø –
side 2
KOM (2007) 833
- Vedtagelse af rådskonklusioner
[2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt fællesskabspro-
gram til beskyttelse af børn, der bruger internet og andre kommunikationsteknologier
KOM (2008) 106 – der henvises til særskilt notat]
3. Kommissionens meddelelse om kreativt onlineindhold på det indre marked –
side 4
KOM (2007) 836
- Udveksling af synspunkter
4. Det europæiske år for interkulturel dialog (2008) –
side 10
Interkulturelle kompetencer
KOM (2005) 467
- Vedtagelse af rådskonklusioner
5. Europæisk kulturdagsorden –
side 14
KOM (2007) 242
- Vedtagelse af Rådets arbejdsplan vedr. kultur 2008-2010
J.Nr.2004-19804-14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Ad 1. Kommissionens meddelelse om en europæisk fremgangsmåde i forbin-
delse med mediekendskab i det digitale miljø
KOM (2007) 833
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har som opfølgning på Kommissionens meddelelse om mediekendskab i
det digitale miljø fremsat forslag til rådskonklusioner om mediekendskab. I forslaget
inviteres medlemsstaternes relevante myndigheder til at samarbejde om og fremme
mediekendskab, medlemsstaterne opfordres til at facilitere udviklingen af adfærdsko-
deks og andre sam- og selvreguleringsmekanismer, og alle involverede parter opfordres
til at forske i forskellige aspekter af mediekendskab.
Udkastet til rådskonklusioner forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Kommissionen har fremsat meddelelsen med det formål at fremme udvikling af og
information om god praksis inden for mediekendskab i det digitale miljø. For Kommis-
sionens vedkommende sker det bl.a. gennem en række relaterede initiativer, herunder
Media 2007-programmet og Safer Internet Plus-programmet. I meddelelsen opfordres
medlemslandene til at tilskynde til forskning i mediekendskab. Kommissionen vil i 2008
iværksætte en bred undersøgelse af mediekendskab i alle medlemslande, bl.a. for at
kunne opfylde sin rapporteringsforpligtelse i henhold til direktivet om audiovisuelle
medietjenester.
Meddelelsen er fremsat på baggrund af opfordringer fra bl.a. Europa-Parlamentet og
mediebranchen. Den supplerer en række andre initiativer på medieområdet, og den
bidrager til opfyldelse af i2010-initiativet og til Lissabon-processen. Forslaget om råds-
konklusioner er fremsat som opfølgning på meddelelsen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslaget til rådskonklusioner støtter Kommissionens meddelelse og dens budskab om
mediekendskab som en vigtig faktor i vor tids informationssamfund. Mediekendskab
anses for væsentlig i relation til borgernes aktive deltagelse i samfundet og ikke mindst
for borgernes mulighed for at tage kritisk stilling til medieindhold. Derudover er me-
diekendskab anerkendt som betydningsfuld for mediepluralisme og for kvaliteten af
mediernes indhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 3
I forslaget inviteres medlemsstaternes relevante myndigheder til at samarbejde om og
fremme mediekendskab, medlemsstaterne opfordres til at facilitere udviklingen af
adfærdskodeks og andre sam- og selvreguleringsmekanismer, og alle involverede parter
opfordres til at forske i forskellige aspekter af mediekendskab.
Kommissionen vil fortsætte med at fremme udvikling af og information om god praksis
inden for mediekendskab i det digitale miljø. Det vil ske gennem MEDIA 2007-
programmet og Safer Internet Plus-programmet. Kommissionen vil også tilskynde til
forskning i kriterier for bedømmelse af mediekendskab, og til det formål iværksætter
Kommissionen i 2008 en undersøgelse af sådanne kriterier.
Det understreges i meddelelsen, at mediekendskab er vigtig i forhold til alle mediefor-
mer. Begrebet skal forstås som de færdigheder og den viden og forståelse af medierne,
som gør brugerne i stand til at forholde sig kritisk til indholdet og drage fordel af de
mange medietilbud.
Meddelelsen fokuserer på tre områder: 1) Kommerciel kommunikation (reklamer mv.),
2) audiovisuelle værker og 3) online virksomhed.
Ad 1): formålet er bl.a. at give unge mulighed for at forholde sig kritisk til reklamernes
indhold og gennemskue deres virkemidler; gøre opmærksom på selv- og samregulerings-
former; og fremme offentlig/privat investering på området med henblik på tilstrækkelig
gennemsigtighed.
Ad 2): gøre især unge europæere opmærksomme på den europæiske filmarv og øge deres
interesse i europæiske, herunder nye, film; fremme færdigheder inden for audiovisuel
medieproduktion; skabe forståelse for ophavsretlige spørgsmål.
Ad 3): gøre brugerne i stand til at forholde sig kritisk til online-indhold; fremme færdig-
heder inden for digital kreativitet og produktion og skabe forståelse for ophavsretlige
spørgsmål; sørge for, at informationssamfundets fordele kan anvendes af alle; fremme
kendskab til søgemaskiner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Rådskonklusionsudkastet har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konse-
kvenser for EU’s budget. Det samme gælder for meddelelsen. Det vurderes endvidere
for usandsynligt, at konklusionsudkastet eller meddelelsen vil blive fulgt op af konkrete
retsakter eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
9. Høring
Forslaget til rådskonklusioner har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kultur-
politiske spørgsmål med frist den 5. maj 2008. Høringen gav ikke anledning til be-
mærkninger. Meddelelsen har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoli-
tiske spørgsmål med frist den 18. februar 2008. Høringen gav ligeledes ikke anledning
til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for udkastet til rådskonklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdning
Der har under forhandlingerne været bred opbakning til rådskonklusionsudkastet.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslag til rådskonklusioner har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg. Folketingets Europaudvalg er orienteret om Kommissionens meddelelse ved
grundnotat af 18. februar 2008.
[Ad
2. Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets afgørelse om et flerårigt
fællesskabsprogram til beskyttelse af børn, der bruger internet og andre
kommunikationsteknologier
KOM (2008) 106 – der henvises til særskilt notat]
Ad 3. Kommissionens meddelelse om kreativt onlineindhold på det indre mar-
ked
KOM (2007) 836
- Udveksling af synspunkter
Revideret notat. Ændringer er markeret med kursiv/fed.
1. Resumé
Til brug for drøftelsen på rådsmødet den 21. maj 2008 har formandskabet stillet
to spørgsmål, som har til formål at fokusere debatten: 1) For det første inviteres
ministrene til at angive, hvilke hovedudfordringer man bør tage hensyn til ved
udviklingen af kreativt online-indhold evt. illustreret ved nationale initiativer.
2) For det andet ønskes en drøftelse af, på hvilke specifikke områder et EU-
initiativ vil have merværdi.
Baggrunden for drøftelsen er den meddelelse om kreativt online-indhold på det
indre marked, som Kommissionen har fremlagt i januar 2008. Det fremgår af
meddelelsen, at
Kommissionen senere agter at iværksætte nye initiativer, hvis formål er
at fremme nye forretningsmodeller for onlinetjenester og udviklingen af grænseoverskri-
dende onlinetjenester med kreativt indhold. Kommissionen identificerer fire hovedudfor-
dringer: 1) Udbuddet af kreativt indhold i onlinetjenester, 2) Licensering af kreativt
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0005.png
Side 5
online-indhold for flere lande (multi-territorial licensering), 3) Interoperabilitet og
mærkning i forhold til Digital Rights Management-systemer og 4) lovlige alternativer og
piratkopiering.
Interesserede parter
har kunnet afgive høringssvar til Kommissionen indtil den
29. februar 2008. Den danske regering afgav høringssvar. Regeringen hilste
med sit høringssvar Kommissionens meddelelse velkommen og understregede
behovet for, at der skabes de bedst mulige betingelser for det europæiske infor-
mationssamfund. Resultatet af høringen skal indgå som led i Kommissionens
forberedelse af forslag til en henstilling fra Rådet og Europa-Parlamentet om
kreativt online-indhold, som forventes fremlagt senere på året.
Udvekslingen af synspunkter på rådsmødet sigter på at få tilkendegivelser fra
medlemsstaterne om centrale spørgsmål som bidrag til den videre proces.
2. Baggrund
Meddelelsen skal ses i lyset af i2010-initiativet fra juni 2005 om et europæisk informa-
tionssamfund for vækst og beskæftigelse.
Kommissionen finder, at der skal skabes en EU-indsats, der sigter mod at fremme en
hurtig og effektiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af
kreativt indhold online.
Meddelelsen er fremsat på baggrund af en omfattende offentlig høring om ”Content
Online in the Single Market”, som blev iværksat i juli 2006.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Udvekslingen af synspunkter på rådsmødet den 21. maj 2008 skal bidrage til at fremme
den videre proces.
Meddelelsen
I lyset af de svar, som er indkommet i forbindelse med den offentlige høring i 2006,
agter Kommissionen
ifølge meddelelsen
at iværksætte nye initiativer, hvis formål er at
fremme nye forretningsmodeller for onlinetjenester og udviklingen af grænseoverskri-
dende onlinetjenester med kreativt indhold.
Formålet med meddelelsen er at skabe opmærksomhed om og få input fra interesserede
parter om udfordringerne for gennemførelse af grænseoverskridende onlinetjenester
med kreativt indhold.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0006.png
Side 6
Kommissionen henviser til, at markedet for online indhold ifølge en undersøgelse blandt
25 medlemslande
1
er i vækst, og indtægterne herfra dækkende de 25 EU-lande forven-
tes at være steget fra 1,8 milliarder euro i 2005 til 8,3 milliarder euro i 2010.
Konkret vil Kommissionen senere stille forslag til en henstilling fra Rådet og Europa-
Parlamentet om kreativt onlineindhold. Endvidere vil Kommissionen oprette et diskus-
sionsforum (”Content Online Platform”), hvor de kommende udfordringer for grænse-
overskridende online-indholdstjenester kan diskuteres.
Med meddelelsen identificerer Kommissionen fire hovedudfordringer for udviklingen af
grænseoverskridende onlinetjenester.
1. Udbud af kreativt indhold
Manglen på kreativt indhold er en af de største hindringer for udviklingen af onlinetje-
nester i EU. Kommissionen bemærker, at rettighedshaverne frygter at miste kontrollen
med deres ophavsretligt beskyttede materiale, idet ulovlig digital kopiering på fx inter-
nettet har vist at være meget skadelig for rettighedshaverne. Mange rettighedshavere
har derfor valgt at opretholde eksisterende distributionsformer i stedet for at licensere
materialet til brug på nye platforme såsom onlineudnyttelse via internettet.
Kommissionen agter at agere som formidler af nye aftaler på området, hvilket vil ske
inden for rammerne af den nye ”Content Online Platform”.
Et andet problem er klareringen af rettigheder til udnyttelse af såkaldte ”orphan
works”, hvorved forstås ophavsretligt beskyttede værker m.v., hvor det er vanskeligt
eller umuligt at identificere eller lokalisere rettighedshaveren. Det er bekosteligt og
tidskrævende at forsøge at finde rettighedshaveren til sådanne værker, hvilket betyder,
at man i mange tilfælde opgiver at udnytte orphan works. Problemstillingen behandles
allerede inden for rammerne af ”i2010 Digital Libraries”. I en henstilling fra den 24.
august 2006 om digitalisering og onlineadgang til digitalt materiale og digital bevaring
har Kommissionen opfordret medlemsstaterne til at etablere metoder til klarering af
rettigheder til orphan works. Kommissionen vil nøje følge implementeringen af denne
henstilling og behovet for yderligere tiltag på EU-niveau.
2. Licensering af kreativt indhold for flere lande (multi-territoriale licensrettigheder)
Da ophavsretslovgivningen er territorialt afgrænset til hvert enkelt land, er en indhold-
sudbyder nødt til at klarere rettighederne til indholdet i alle medlemsstaterne. Om-
kostninger ved dette kan være så store, at udnyttelse på tværs af grænserne ikke kan
lade sig gøre. Manglen på multi-territoriale licenser inden for Fællesskabet gør det
vanskeligt for onlinetjenester at fungere på det indre marked.
Undersøgelse om Interactive Content and Convergence; Implications for the Informa-
tion Society”, gennemført for Generaldirektoratet for Informationssamfundet og Medier,
Europa-Kommissionen, og offentliggjort den 25. januar 2007.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0007.png
Side 7
Når det gælder musiksektoren henvises til en henstilling fra Kommissionen fra oktober
2005 om forvaltning af onlinemusikrettigheder. Henstillingen har bl.a. til formål at
fremme indgåelser af multi-territoriale licenser for onlineudnyttelse af musik. Kommis-
sionen har for nylig opfordret alle interessenter til at evaluere virkningerne af henstil-
lingen.
Det anføres videre, at multi-territoriale licenser også er blevet relevante i andre sekto-
rer såsom video-on-demand i den audiovisuelle sektor. I forbindelse med den kommende
høring vil spørgsmålet om multi-territoriale licenser på det audiovisuelle område være
et af de emner, som skal behandles. Det vil også skulle drøftes inden for rammerne af
den foreslåede Content Online Platform.
3. Interoperabilitet og mærkning i forhold til Digital Rights Management-systemer
(DRM)
Kommissionen mener, at DRM-systemer
2
udgør en nøgle i forhold til udviklingen af
lovlige onlinetjenester i EU. Dette gælder særligt i forhold til tjenester, det tilbyder
indhold af høj værdi som fx film. Med de rigtige DRM-systemer kan rettighedshaverne
udvikle de forretningsmodeller, som forbrugerne efterspørger, og samtidig håndhæve
deres rettigheder i det digitale miljø.
DRM-systemerne har imidlertid fået et dårligt ry. De bliver opfattet som en negativ
teknologi, der kun bliver brugt til at forhindre kopiering og konkurrence, og som ikke
lever op til brugernes forventninger. Det har ført til en situation, hvor visse interessen-
ter på markedet har valgt at distribuere indhold digitalt uden kopisikringer. Dette
gælder dog primært for udbydere af digitale musiktjenester.
I det digitale miljø bliver forbrugerne mødt med komplekse DRM-understøttede kon-
traktvilkår. Den generelle holdning er, at disse vilkår skader forbrugernes interesser og
bringer ubalance i forholdet mellem forbrugere og rettighedshavere. Samtidig er der en
stigende bekymring for, at DRM-systemernes manglende interoperabilitet fører til
såkaldte gatekeeper-situationer, hvor én eller ganske få producenter af indhold og
afspilningsudstyr dominerer hele markedet. Hvis DRM-systemerne skal have en nøgle-
rolle i forhold til udviklingen af lovlige onlinetjenester i EU, er det afgørende, at de
bliver interoperable i forhold til både forbrugere, indholdsleverandører og apparatur-
producenter.
Da der endnu ikke er opnået interoperabilitet på DRM-området, er der efter Kommissi-
onens opfattelse under alle omstændigheder brug for at etablere en mærkningsordning,
således at forbrugerne oplyses om de enkelte DRM-systemers grad af interoperabilitet
og brugerrestriktioner.
4. Retshåndhævelse og bekæmpelse af pirateri
DRM står for Digital Rights Management. Der er typisk tale om en teknisk foranstalt-
ning, som hæftes på det digitale produkt, fx en film eller et stykke musik, for at be-
grænse eller forhindre videre kopiering.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 8
Kommissionen fremfører, at piratkopiering og ulovlig up- og downloading af ophavsret-
ligt beskyttet materiale (fx musik og film) er et stort problem for rettighedshaverne.
Rettighedshaverne har givet udtryk for et ønske om et styrket samarbejde i kampen
mod piratkopiering.
Det anføres, at der i Frankrig i efteråret 2007 er indgået en ”Memorandum of Under-
standing” mellem musik- og filmproducenter, internetudbydere og den franske regering,
hvorefter der skal etableres en ny internet myndighed, der bl.a. kan bestemme, at dem,
der foretager ulovlig fildeling, skal kunne afskæres forbindelsen til internettet.
Kommissionen finder det tilrådeligt, at der etableres samarbejdsprocedurer (”codes of
conduct”) mellem internetudbydere, rettighedshavere og forbrugere med henblik på at
sikre et bredt udvalg af indhold i onlinetjenester, forbrugervenlige onlinetjenester, en
passende beskyttelse af ophavsretligt beskyttede værker, informationskampagner om
ophavsrsrettens betydning for udvalget af indhold i onlinetjenester samt et tæt samar-
bejde om bekæmpelse af piratkopiering og ulovlig fildeling.
Konklusion
For det første agter Kommissionen at etablere et europæisk diskussionsforum – ”Con-
tent Online Platform”. Formålet er at skabe mulighed for, at alle interessenter kan
drøfte spørgsmål, der relaterer til onlinedistribution af kreativt indhold. Platformen
skal desuden anvendes til forhandlinger mellem de relevante aktører om spørgsmål, der
har betydning for onlinedistribution af kreativt indhold.
For det andet overvejer Kommissionen i løbet af 2008 at stille forslag om en henstilling
til Rådet og Europa-Parlamentet om kreativt indhold online. Henstillingen forventes
bl.a. at behandle følgende emner:
Gennemsigtighed af DRM-systemer ved mærkning
Interoperabilitet af DRM-systemer
Tilskyndelse til indgåelse af nye aftaler om onlinedistribution af audiovisuelle
værker
Retshåndhævelse og bekæmpelse af piratkopiering.
Med henblik på at modtage input fra alle interessenter indbød Kommissionen til at
afgive synspunkter om en række emner, der er opregnet i et bilag til meddelelsen. Det
drejer sig om
DRM-systemer
Multi-territoriale licenser
Retshåndhævelse og bekæmpelse af piratkopiering.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig om meddelelsen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 9
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kreativt indhold i form af ophavsretligt beskyttede værker og andre frembringelser er
reguleret efter ophavsretsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 763 af 30. juni 2006. Tv-
området er reguleret efter lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Endvidere reguleres onlinetjenesteydelser ved lov om tjenester i informationssamfun-
det, herunder visse aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven).
På nuværende tidspunkt skønnes meddelelsen ikke at få konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Meddelelsen har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser for
EU’s budget. Det vurderes for usandsynligt, at meddelelsen vil blive fulgt op af konkre-
te retsakter eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive eventuelle konsekvenser for
erhvervslivet.
9. Høring
En lang række danske organisationer m.v. er blevet gjort opmærksomme på meddelel-
sens eksistens og på det forhold, at alle interessenter
havde
mulighed at fremkomme
med bemærkninger over for Kommissionen senest den 29. februar 2008.
Meddelelsen har været behandlet i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål, og
på den baggrund er der blevet lavet et regeringshøringssvar. I Høringssvaret adresserer
regeringen tre hovedproblemstillinger, som er beskrevet i meddelelsen. For så vidt angår
forvaltning af digitale rettigheder anfører regeringen, at det er vigtigt, at teknologien
indrettes på en måde, som ikke skader konkurrencen, og som heller ikke forhindrer eller
besværliggør forbrugernes lovlige brug af produkterne. Når det gælder spørgsmålet om
multi-territoriale licenser, lægger regeringen vægt på, at et eventuelt initiativ på europæ-
isk plan balancerer de hensyn, der er hos forskellige interessenter på markedet for krea-
tivt online-indhold, herunder forbrugerne, indholdsproducenter og -udbydere samt
hardwareproducenter. Endelig anføres det i høringssvaret, at indsatsen mod piratkopie-
ring og ulovlig fildeling bør styrkes.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er positiv over for formandskabets bestræbelser på at sætte Kommissionens
meddelelse om kreativt online-indhold på dagsordenen.
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at fremme en hurtig og effek-
tiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt online-
indhold. Regeringen lægger vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de
hensyn der er hos de forskellige interessenter på markedet for kreativt indhold online,
herunder forbrugerne, indholdsproducenter og -udbydere samt hardwareproducenter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
Regeringen forholder sig derfor åben over for at drøfte de udfordringer for udbuddet af
kreativt online-indhold, som fremgår af Kommissionens meddelelse, og afventer således
Kommissionens forslag om en henstilling fra Rådet og Europa-Parlamentet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der har endnu ikke været forhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men udvalget har
fået oversendt grundnotat af 6. marts 2008 bilagt regeringshøringssvar af 28. februar
2008.
Ad 4. Det europæiske år for interkulturel dialog (2008)
Interkulturelle kompetencer
KOM (2005) 467
- Vedtagelse af rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har som bidrag til gennemførelsen af det europæiske år for interkulturel
dialog 2008 og fremme af sit formandskabsprogram, hvor interkulturel dialog er blandt
hovedtemaerne, fremlagt forslag til rådskonklusioner om interkulturelle kompetencer.
Forslaget følger samtidig op på Kommissionens kulturmeddelelse fra maj 2007, der bl.a.
opfordrer til fremme af interkulturel dialog som en bæredygtig proces herunder gennem
udvikling af interkulturelle kompetencer.
Konklusionsudkastet opfordrer til at styrke interkulturelle kompetencer i samfundet
gennem en samlet tilgang til interkulturel dialog på tværs af sektorerne kultur, uddan-
nelse, ungdom og den audiovisuelle sektor.
Forslaget til rådskonklusioner forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Rådet og Europa-Parlamentet vedtog i december 2006 beslutningen om at erklære 2008
for europæisk år for interkulturel dialog m.h.p. at give form til og fremhæve en vedva-
rende interkulturel dialog.
De specifikke målsætninger for året er mål bl.a.
- at øge synligheden af og sammenhængen mellem de fællesskabsprogrammer og
–foranstaltninger, der bidrager til den interkulturelle dialog samt
- at finde nye tilgange, herunder styrke både de tværsektorielle dimensioner og
tilgange, med henblik på at fremme interkulturel dialog, især over for de unge.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0011.png
Side 11
Disse målsætninger kan ses i sammenhæng med henstillingen om udvikling af ”nøgle-
kompetencerne for livslang læring – en europæisk referenceramme” fra december 2006,
herunder især kompetencer i fremmedsprog, sociale kompetencer og medborgerkompe-
tencer samt kulturel bevidsthed og udtryksevne.
Endelig tilsluttede Rådet sig i resolution om en europæisk dagsorden fra november 2007
at følge op på Kommissionens kulturmeddelelse ved bl.a. at fremme interkulturel dialog
som en bæredygtig proces, herunder gennem udvikling af interkulturelle kompetencer.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Udkastet til konklusioner har til formål at styrke interkulturelle kompetencer i sam-
fundet gennem en integreret og bæredygtig tilgang til interkulturel dialog på tværs af
sektorerne kultur, uddannelse, ungdom og den audiovisuelle sektor.
Nærmere bestemt lægges der op til at samle og målrette relevante initiativer inden for
de fire områder, f.eks.:
A) Kultur (jf. også Rådets foreslåede arbejdsplan for 2008-2010)
- fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog til fremme af åbne og
inkluderende samfund,
-
fremme af alles aktive deltagelse i kulturlivet og adgang til kultur og kulturar-
ven, med særlig opmærksomhed over for mennesker der ikke som en selvfølge
benytter sig af kulturtilbud,
fremme af betingelser for kunstneres og andre kulturarbejderes mobilitet og
mobilitet af kunstværker
fremme af samarbejde mellem kultur og såvel formel uddannelse og videreud-
dannelse som uformel og ikke-formel læring
fremme af sprogkompetencer og oversættelse til forbedring af adgang til kunst-
neriske udtryk på forskellige sprog.
-
-
-
B) Uddannelse
- fremme af et livslangt perspektiv, hvori indgår udvikling af særligt relevante
nøglekompetencer for interkulturel dialog, såsom sproglige, sociale og medbor-
gerkompetencer samt kulturel bevidsthed og udtryk,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0012.png
Side 12
-
fremme og udvikling af indsatser rettet mod at integrere børn fra forskellige so-
ciale og kulturelle baggrunde ind i de almindelige former for uddannelse- og ef-
teruddannelse,
fremme af aktiv sprogindlæring gennem en bred vifte af muligheder for læring i
formelle, ikke-formelle og uformelle miljøer,
fremme af mobilitetsprogrammer blandt elever, lærere og andre undervisere
som et effektivt værktøj til fremme af interkulturel dialog,
udvikling af læreres færdigheder til at håndtere kulturel mangfoldighed og
fremme interkulturelle kompetencer og derved bidrage til inkluderende læ-
ringsmiljøer.
-
-
-
C) Ungdom
- inddragelse af unge som en ressource til fremme af interkulturel dialog,
-
fremme, udvikling og anerkendelse af unges interkulturelle kompetencer gen-
nem ikke-formel og uformel læring,
udvikling af unges muligheder for tidligt at tilegne sig interkulturelle kompe-
tencer gennem aktiv deltagelse i samfundet,
fremme af adgang til kultur, kunst, musik og idræt m.h.p. udvikling af unges
identitet,
fremme, udvikling og anerkendelse af interkulturelle kompetencer blandt ung-
domsarbejdere og ungdomsledere ved at fremme deres mobilitet og uddannel-
sesmuligheder,
fremme af det organiserede civilsamfunds rolle, navnlig gennem inddragelse af
ungdomsorganisationer.
-
-
-
-
D) Audiovisuelle sektor
- fremme af mediekendskab m.h.p. bl.a. at gøre alle bedre i stand til at identifice-
re, skaffe sig adgang til og vurdere indhold fra forskellige kulturer,
-
fremme af medier og audiovisuelt indhold, der er kulturelt rigt, mangfoldigt og
oplysende for alle
fremme af digitalisering af kulturelt materiale og indhold m.h.p. nye mediers
bidrag til fremme af adgang til kulturel mangfoldighed.
-
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres således inden for deres respektive kompe-
tenceområder til:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 13
-
at fremme interkulturelle kompetencer gennem eksisterende instrumenter og
initiativer inden for områderne kultur, uddannelse, ungdom og det audiovisuel-
le område, navnlig ved at undersøge, hvordan disse foranstaltninger yderligere
kan bidrage til fremme af interkulturel dialog,
fremme synergi mellem områderne, f.eks. gennem fælles initiativer; bl.a. for at
gøre borgere i stand til at identificere og aktivt bidrage til udvikling af fælles
værdier om demokrati og grundlæggende rettigheder,
skabe muligheder for dialog på lokalt, regionalt, nationalt og EU-niveau ved
gennem eksisterende programmer inden for kultur, uddannelse, ungdom og av-
politik at understøtte udviklingen af interkulturelle kompetencer,
fremme at gunstigt miljø for kreativitet og innovation som led i fremme af in-
terkulturelle kompetencer og interkulturel dialog,
udveksle bedste praksis mht. udvikling af interkulturelle kompetencer bl.a. som
opfølgning på initiativer inden for det europæiske år for interkulturel dialog,
fremme begrebet interkulturel dialog i alle andre relevante politikområder, så-
vel inden for EU som i forhold til EU’s eksterne forbindelser.
-
-
-
-
-
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om opfordringer til at styrke
og synliggøre interkulturelle kompetencer ved at målrette og samtænke relevante
eksisterende initiativer inden for kultur, uddannelse, ungdom og det audiovisuelle
område.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvi-
dere for usandsynligt, at en konkret opfølgning på de vedtagne konklusioner vil have
væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Konklusionsudkastet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 5. maj 2008. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at fremme af interkulturel dialog er et afgørende led i en demokra-
tisk og menneskeværdig samfundsudvikling – nationalt, i EU og globalt.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
Regeringen er enig i, at det er vigtigt at have fokus på interkulturelle kompetencer
m.h.p. at fremme en bæredygtig proces for interkulturel dialog, samt at områderne
kultur, uddannelse, ungdom og det audiovisuelle område hver især og samlet kan bi-
drage til synliggøre og udvikle interkulturelle kompetencer.
Regeringen kan derfor bl.a. som opfølgning af året for interkulturel dialog støtte udka-
stet til rådskonklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemslande forventes at kunne støtte det foreliggende forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg, men det europæiske
år for interkulturel dialog (2008) har været forelagt udvalget til orientering 11. maj
2006 forud for rådsmødet den 18.-19. maj 2006.
Ad 5. Europæisk kulturdagsorden
KOM (2007) 242
- Vedtagelse af Rådets arbejdsplan vedr. kultur 2008-2010
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har som led i gennemførelse af den europæiske kulturdagsorden frem-
lagt forslag til konklusioner fra Rådet og repræsentanter for medlemsstaters regeringer
forsamlet i Rådet om Rådets arbejdsplan for perioden 2008-2010. Der lægges op til, at
Rådet og medlemsstaterne for den kommende treårige periode samarbejder om fem
prioriterede indsatsområder på grundlag af åben koordinationsmetode. I et bilag til
konklusionsudkastet angives forslag til konkrete målsætninger, tidsplan og initiativer
for hvert indsatsområde samt forslag til fordeling af opgaver mellem medlemsstater
(f.eks. etablering af arbejdsgrupper) og Kommission (f.eks. iværksættelse af undersøgel-
ser). I et andet bilag fremlægges forslag til principper for arbejdsgruppers etablering og
arbejdsmetoder.
Konklusionsudkastet forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Rådets seneste arbejdsplan vedr. kultur udløb i 2007, efter at den var forlænget med et
år. Forlængelsen skulle give Rådet mulighed for i sin kommende arbejdsplan at følge op
på Kommissionens meddelelse om en europæisk kulturdagsorden fra maj 2007.
Rådet støttede med rådsresolutionen fra november 2007 om en europæisk kulturdags-
orden meddelelsens forslag til overordnede målsætninger og metode og gav sit bud på
den videre opfølgning. Dels ved at opstille specifikke målsætninger, dels ved at pege på
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0015.png
Side 15
fem prioriterede indsatsområder for Rådets arbejdsplan for perioden 2008-2010, som
skulle fremmes på grundlag af en for kulturområdet tilpasset åben koordinationsmeto-
de. Dvs. en fleksibel og ikke-bindende samarbejdsramme til udveksling af bedste prak-
sis.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionsudkastet har til formål at fastlægge konkret indhold og retningslinjer for
Rådets kommende treårige arbejdsplan vedr. kultur samt udstikke rammerne for den
videre proces for konkret opfølgning på Kommissionens kulturmeddelelse.
Selve konklusionsteksten lægger op til, at Rådet og medlemsstaterne
- gennemfører aktiviteter under hvert prioriterede indsatsområde, som er opført i
Rådets arbejdsplan i bilag 1. Aktiviteterne kan revideres, hvis det skønnes nød-
vendigt for at fremme konkrete resultater,
-
etablerer arbejdsgrupper med eksperter fra medlemsstater på grundlag af prin-
cipper og mandater, som er nedfældet i bilag 1 og 2, samt følger gruppernes ar-
bejde,
opfordrer hvert formandskab til at bygge på resultaterne fra arbejdsplanen
samt afrapportere om planens gennemførelse,
opfordrer medlemsstater og Kommission til regelmæssigt at høre interessenter
vedr. implementering af arbejdsplanen m.h.p. at sikre aktiviteternes relevans
og synlighed,
opfordrer Kommissionen til at rapportere om udviklingen af arbejdsplanen på
grundlag af høring af medlemsstater og medlemsstaters frivillige input til pla-
nen.
-
-
-
Bilag 1
I bilaget fremlægges forslaget til Rådets arbejdsplan med fem prioriterede indsatsområ-
der. I planen indgår forslag til initiativer, tidsplaner og målsætninger for hvert indsats-
område.
Prioritet 1. Forbedring af betingelserne for kunstneres og andre kulturarbejderes mobi-
litet
Medlemsstater
Etablering af arbejdsgruppe, som skal kortlægge, formidle og fremlægge evt. anbefalin-
ger vedrørende mobilitet for kunstnere og andre kulturarbejdere, herunder skabe over-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0016.png
Side 16
blik over praksis i medlemsstater, fremme adgang til relevante oplysninger om betin-
gelser for mobilitet i medlemsstater mv.
Kommission
Iværksættelse af undersøgelse om mobilitet for kulturarbejdere i Europa der skal kort-
lægge og vurdere eksisterende muligheder for mobilitet og evt. fremlægge anbefalinger
til forbedringer.
Iværksættelse af forundersøgelse om et europæisk informationssystem vedr. mobilitet i
kultursektoren m.h.p. at danne overblik over eksisterende informationsadgang og
fremlægge evt. anbefalinger om et samlet europæisk informationssystem.
Prioritet 2. Fremme af adgang til kultur
Medlemsstater/Kommission
Gennem eksisterende eller nye arbejdsgrupper at bygge på hidtidige erfaringer og
udveksle bedste praksis m.h.p. at
- fremme museumssamlingers mobilitet og samarbejde blandt museer,
- fremme synergi mellem kunst og uddannelse,
- fremme digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og digital
bevaring,
- behandle spørgsmål vedr. flersprogethed på baggrund af Kommissionens kommende
meddelelse,
- implementere og følge op på det europæiske år for interkulturel dialog,
- fremme kulturturisme,
- fremme unges adgang til kultur, herunder Kommissionens iværksættelse af undersø-
gelse om emnet.
Prioritet 3: Udvikling af data, statistik og metoder for kultursektoren og forbedring af
sammenlignelighed
Kommission/medlemsstater
Relancering af Eurostats arbejdsgruppe om kulturstatistik til videreudvikling af meto-
der og gennemførelse af pilotprojekter på området.
Prioritet 4. Fremme af den kulturelle og kreative industris potentiale, især SMV’ernes
Medlemsstater
Etablering af en arbejdsgruppe, der skal undersøge, afrapportere og fremlægge evt.
anbefalinger vedr. fremme af den kulturelle og kreative industris potentiale, herunder
indsamling og formidling af nationale strategier, udarbejdelse af håndbog, udveksling af
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
555709_0017.png
Side 17
bedste praksis mht. videreuddannelse af professionelle i kultursektoren, kulturelle og
kreative industriers bidrag til lokal og regional udvikling mv.
Kommissionen
Gennemførelse af undersøgelser vedr.
- kulturens bidrag til kreativitet,
- iværksætterdimensionen i den kulturelle og kreative industri,
- kulturens bidrag til lokal og regional udvikling.
Endvidere mulig fremlæggelse af en grønbog om den kulturelle og kreative industri.
Prioritet 5. Fremme af og opfølgning på UNESCO’s konvention om kulturel mangfol-
dighed
Medlemsstater/Kommission
Koordinering af EU’s holdninger i forbindelse med UNESCO-møder om konventionen
på grundlag af adfærdskodeks samt opfølgning og fremme af konventionens målsætnin-
ger nationalt, i EU-regi og i forhold til tredjelande.
Bilag 2
I bilaget foreslås følgende principper at gælde for eksisterende og nye arbejdsgrupper:
- deltagelse i arbejdsgrupperne er frivillig,
- medlemmer i arbejdsgrupper bør ideelt set have både faglig viden og kendskab
til politiske processer,
- arbejdsgrupper kan invitere eksperter med særligt fagkundskab,
- arbejdsgrupperne udpeger selv deres formand/formænd,
- arbejdet i arbejdsgrupperne skal være præget af gennemsigtighed, så også ikke-
repræsenterede medlemsstater kan blive holdt løbende orienteret,
- arbejdsgrupperne vil fremlægge midtvejsrapport i juli 2009
Endvidere foreslås det, at Kommissionen understøtter gruppernes arbejde gennem
undersøgelser og sekretariatsbistand.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om konklusionsteksten, men har i sin beslutning af
10. april 2008 om en europæisk kulturdagsorden bl.a. tilsluttet sig målene i Kommissio-
nens kulturmeddelelse samt udtrykt tilfredshed med, at meddelelsen er blevet vel
modtaget af Rådet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om forslag til samarbejde om
konkrete målsætninger og initiativer på grundlag af ikke-bindende fleksibel åben koor-
dinationsmetode.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 18
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle, administrative
konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvi-
dere for usandsynligt, at gennemførelse af Rådets kommende arbejdsplan vil have
væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Konklusionsudkastet har været sendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske
spørgsmål med frist den 5. maj 2008. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at samarbejde om den europæiske kulturdagsorden på grundlag af
en ikke-bindende åben koordinationsmetode kan bidrage til at synliggøre, målrette og
styrke det allerede eksisterende kultursamarbejde yderligere.
Regeringen er i den forbindelse positiv over for formandskabets bestræbelser på at sikre
en konkret opfølgning af den europæiske kulturdagsorden samt på at fastlægge en
arbejdsplan vedr. kultur for den kommende periode.
Regeringen kan derfor støtte, at der som led i Rådets nye arbejdsplan vedr. kultur
konkret samarbejdes, herunder udveksles bedste praksis, om de fem prioriterede ind-
satsområder for 2008-2010, som blev vedtaget i rådsresolutionen om en europæisk
kulturdagsorden fra november 2007.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tilslutte sig det foreliggende forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men emnet vedr.
en europæisk kulturdagsorden har været forelagt udvalget ved tidligere lejligheder,
senest til orientering på mødet den 9. november 2007 forud for rådsmødet (uddannelse,
ungdom og kultur) den 15.-16. november 2007.