Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2869+2870 - Almindelige anl. Bilag 2
Offentligt
560098_0001.png
16. Ændring af statutten for den europæiske ombudsmand
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Den europæiske ombudsmand fremsatte i juli 2006 et ændringsforslag til statutten for ombudsmanden. Et
modificeret ændringsforslag blev herefter vedtaget af Europa-Parlamentet i april 2008 og er siden fremsendt til
Rådet mhp. godkendelse. Forslaget indeholder ændringer af statutten for ombudsmanden på følgende områder:
Adgang til dokumenter, tjenestemænds vidneafgivelse, kendskab til strafferetlige forhold og samarbejde om
beskyttelse af personers rettigheder. Det slovenske formandskab og Kommissionen synes opsatte på at afslutte
sagen inden udgangen af denne formandskabsperiode.
2. Baggrund
I et brev dateret 11. juli 2006 anmoder den europæiske ombudsmand, P. Nikiforos
Diamandaouros, Europa-Parlamentet om at indlede en ændringsprocedure af statutten for
ombudsmanden. Jf. TEF artikel 195 (4) er det Parlamentet der, efter høring af Kommissionen
og med Rådets godkendelse ved kvalificeret flertal, fastsætter ombudsmandens statut og de
almindelige bestemmelser for udøvelsen af hans hverv.
Forespørgslen fra den europæiske ombudsmand begrundes i, at de foreslåede ændringer er
nødvendige for at effektivisere ombudsmandens arbejde til gavn for EU´s borgere. En lignende
procedure blev gennemført i 2002, hvor der blev opnået enighed mellem institutionerne om at
ændre statutten for ombudsmanden.
Europa-parlamentet har i afgørelse af 22. april 2008 godkendt ændringerne foreslået af
ombudsmanden med enkelte modifikationer, hvorefter forslaget er oversendt til Rådet mhp.
godkendelse. Det slovenske formandskab har tilkendegivet, at ville afslutte sagen inden
udgangen af det slovenske formandskab.
3. Hjemmelsgrundlag
TEF art. 195, stk. 4
4. Nærhedsprincippet
Den europæiske ombudsmand undersøger klager over fejl eller forsømmelser i EU´s
institutioner og bidrager som sådan til øget demokrati og åbenhed i EU. Der er således ikke tale
om opgaver, som kunne være blevet bedre varetaget af myndigheder i medlemslandene,
hvorfor overvejelser om nærhedsprincippet ikke ses at være relevante.
5. Formål og indhold
Forslaget til ændring af ombudsmandens statut har som hovedsigte at effektivisere
ombudsmandens virke. Der er derudover også tale om at fjerne forældede referencer i teksten
til kul- og ståltraktaten (EKSF).
I det konkrete forslag til ændring af statutten foreslås ændringer på følgende områder:
Artikel 3 (2) vedr. ombudsmandens adgang til dokumenter: Den gældende formulering
risikerer at lægge hindringer i vejen for ombudsmandens undersøgelser, idet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
560098_0002.png
ombudsmanden kan formenes adgang til dokumenter
”under behørigt begrundet henvisning til
deres (dvs. institutionernes) tavshedspligt”.
Europa-Parlamentets ændringsforslag gør det
potentielt sværere for EU´s institutioner at nægte at udlevere dokumenter til
ombudsmandens gennemsyn, men tilføjer samtidig en bemærkning om, at
ombudsmanden skal respektere de gældende regler for dokumenternes klassifikation.
Artikel 3 (2) vedr. tjenestemænds vidneafgivelse: Den gældende formulering fastslår, at
tjenestemænd kan udtale sig ”på
vegne af og efter instrukser fra deres administrationer.”
Der
foreslås en ændring i statutten således, at det gøres klart, at embedsmænd i forbindelse
med vidneafgivelse overfor ombudsmanden er bundet af personalevedtægten. Den
nuværende ordlyd kunne fortolkes således, at tjenestemænd og ansatte ikke altid vil
fortælle sandheden, hvorfor denne sætning er slettet i ændringsforslaget.
Artikel 4 (2) vedr. kendskab til strafferetlige forhold: Statuttens gældende formulering
kan ses som værende til hinder for EU´s svigbekæmpelsesenhed OLAF’s udførelse af sit
mandat, idet det fastslås, at ombudsmanden – såfremt han får kendskab til forhold
omfattet af strafferetten –
”omgående meddeler dette til de kompetente nationale myndigheder”.
Ændringsforslaget indebærer, at ombudsmanden, fremover vil kunne vælge, hvorvidt
han vil informere de nationale kompetente myndigheder eller den kompetente
fællesskabsinstitution eller det kompetente fællesskabsorgan. Det hører med til billedet
at ombudsmanden i givet fald også underretter den fællesskabsinstitution eller det
fællesskabsorgan, hvor den pågældende tjenestemand eller ansatte arbejder. Hermed vil
ombudsmanden have mulighed for at vælge at underrette OLAF for så vidt angår sager,
som hører under OLAF´s mandat, hvormed det undgås, at medlemsstater mod hvilke
OLAF er i færd med at undersøge økonomiske uregelmæssigheder, underrettes til skade
for OLAF´s videre arbejde.
Artikel 5 vedr. samarbejde om beskyttelse af personers rettigheder: Den gældende
formulering giver ombudsmanden adgang til
”samarbejde med de myndigheder af samme type,
der findes i visse medlemsstater”.
Ændringsforslaget sigter på at udvide samarbejdet til andre
institutioner i medlemslandene med det formål at fremme og beskytte personers
grundlæggende rettigheder.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet fastsætter i medfør af TEF art. 195, stk. 4 ombudsmandens statut og de
almindelige bestemmelser for udøvelsen af hans hverv.
Efter at have modtaget forespørgslen fra ombudsmanden igangsatte Europa-Parlamentet en
procedure, der endte med en vedtagelse af ombudsmandens forslag med Parlamentets egne
modifikationer. Den 22. april 2008 sendte Europa-Parlamentets direktorat for retsakter på
vegne af Parlamentets formand, Hans-Gert Pöttering, et brev til Rådets generalsekretær, Javier
Solana, med anmodning om Rådets holdning til Europa-Parlamentets ændringsforslag. Efter
Rådets godkendelse og efter høring af Kommissionen skal forslaget endeligt godkendes af
Europa-Parlamentet. Det vil formentlig ske i juni 2008.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Forslaget vurderes ikke umiddelbart at have nogen lovgivningsmæssige konsekvenser for
Danmark.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
560098_0003.png
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget ses ikke i sig selv at have sådanne konsekvenser.
9. Høring
Sagen har ikke været sendt i høring. Udenrigsministeriet har dog haft et møde med
ombudsmand Hans Gammeltoft Hansen om sagen den 7. december 2006.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side er man umiddelbart positivt stemt overfor Europa-Parlamentets ændringsforslag
til ombudsmandens statut. Man ser det således som væsentligt, at ombudsmanden støttes af en
lovgivningsmæssig ramme, der reflekterer de traktatmæssige realiteter og som sikrer en
grundlæggende effektivitet i ombudsmandens virke og ikke mindst ombudsmandens fortsatte
institutionelle uafhængighed. Man er desuden fra dansk side tilhænger af mest mulig demokrati
og åbenhed i EU, hvilket ombudsmanden som institution ses at bidrage til.
Konkret kan de foreløbige danske holdninger til forslaget om ændring af statutten for
ombudsmanden sammenfattes således:
-
Adgang til dokumenter: Fra dansk side støtter man opbudsmandens ønske om
principielt at have adgang til alle dokumenter, hvorfor man støtter en ændring i
statutten, således at denne ret fastslås. Hvor der er tale om klassificerede dokumenter,
støtter man ligeledes fra dansk side det princip, der ligger til grund for Europa-
Parlamentets tilføjelse, hvor ombudsmanden har ret til at se dokumentet, men ikke til at
videregive dette. Tilføjelsen til statutten afspejler i høj grad den nuværende praksis på
området, og det ses som relevant at formalisere denne praksis.
Tjenestemænds vidneforklaring: Fra dansk side støttes ændringen foreslået af Europa-
Parlamentet, idet den nye formulering på mere entydig vis anfører, at tjenestemænd og
ansatte ved institutionerne er omfattet af personalevedtægtens regler. Man går således
bort fra en situation, der med formuleringer om at tjenestemænd og ansatte udtaler sig
”på vegne af eller efter instrukser fra deres administrationer” kunne give det indtryk, at
tjenestemænd og ansatte ikke altid vil fortælle sandheden ifm. vidneudsagn afgivet til
ombudsmanden.
Kendskab til strafferetlige forhold: Fra dansk side ses det som væsentligt, at OLAFs
mandat og virke forbliver uanfægtet. Med den eksisterende formulering var
ombudsmanden forpligtet til at melde et strafferetligt forhold ”til de nationale
kompetente myndigheder”. Den nye formulering, der fra dansk side ses som yderst
relevant vil give ombudsmanden mulighed for at vælge mellem at underrette de
nationale kompetente myndigheder eller den kompetente fællesskabsinstitution eller det
kompetente fællesskabsorgan. Hermed vil ombudsmanden have mulighed for at vælge at
underrette OLAF fsva. sager, som hører under OLAFs mandat;
Beskyttelse af personers rettigheder: Det hilses fra dansk side velkomment, at
ombudsmanden får adgang til at samarbejde ikke bare med myndigheder af samme type
som ham selv, men også med andre institutioner med henblik på fremme og beskyttelse
af grundlæggende rettigheder.
-
-
-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
En substantiel drøftelse af sagen ventes gennemført på næste møde i Rådets arbejdsgruppe for
generelle anliggender (GAG) d. 16. maj, hvorfor det på nuværende tidspunkt er præmaturt at
udtale sig endeligt om medlemsstaternes holdning. Vurderingen er dog, at der ikke synes at
være væsentlige problemer og at såvel Kommissionen som formandskabet vil presse på for en
hurtig afslutning af sagen. Kommissionen har hidtil været positivt stemt overfor Parlamentets
forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.