Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2869+2870 - Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
17. Indgåelse af en frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
I april 2007 modtog Kommissionen bemyndigelse fra Rådet til at indlede forhandlinger med Sydkorea med
henblik på indgåelse af en frihandelsaftale. Forhandlingerne startede umiddelbart herefter. Der har til dato været
afholdt syv forhandlingsrunder. Forhandlingerne er nu nået ind i den fase, hvor konturerne af en aftale er
begyndt at tegne sig. Det forventes på denne baggrund, at en endelig aftale vil blive i overensstemmelse med
danske interesser. Meget tyder på, at en aftale vil kunne foreligge i løbet af efteråret 2008.
2. Baggrund
Som en konsekvens af ”Global
Europe”-strategien
fra 2006 blev Kommissionen i april 2007 af
Rådet bemyndiget til at indlede forhandlingerne med ASEAN-landene, Indien og Sydkorea om
indgåelse af bilaterale frihandelsaftaler (FTA).
Det er med aftalerne målet at skabe dybere markedsåbninger, end de der eksisterer multilateralt
i WTO. EU’s bilaterale aftaler udgør således et supplement til det multilaterale spor.
EU’s forhandlinger med Sydkorea er de mest fremskredne, og Kommissionen stiler efter at nå
til enighed med Sydkorea inden udgangen af 2008. I så fald vil FTA’en med Sydkorea blive
EU’s første med et asiatisk land.
Forhandlingerne med Sydkorea startede umiddelbart efter bemyndigelsen. På trods af
sydkoreansk præsidentvalg i december 2007, præsidentindsættelse i februar 2008 og
parlamentsvalg i april, som nedsatte frekvensen af forhandlingsrunderne, er forhandlingerne
forløbet fornuftigt. På et møde mellem Kommissær Mandelson og den sydkoreanske
handelsminister ultimo april d.å. kunne det således konstateres, at forhandlingerne skrider
planmæssigt frem.
Der tegner sig konturerne af et resultat, der vil betyde bedre vilkår for danske virksomheders
offensive interesser. Det gælder områder som toldreduktioner for industriprodukters og
landbrugsvarer samt bedre adgang for serviceydelser og direkte udenlandske investeringer,
offentlige indkøb, konkurrence, handelslettelse, intellektuel ejendomsret, tekniske standarder og
mere generelt ikke-toldmæssige-barrierer. Også mht. arbejdstagerrettigheder og bæredygtighed
tegner aftalen positivt. Der vil således blive et konkret kapitel i aftalen om netop bæredygtig
udvikling og handel samt hensynet til grundlæggende arbejdsnormer. Bæredygtighedsaspekterne
er analyseret og vurderet af et eksternt konsulentfirma, senest i en rapport fra januar 2008.
Rapporten, som er baseret på de estimerede endelige forhandlingsresultater på dette tidspunkt,
fastslår, at hvad angår de sociale effekter forudses ingen større skift i produktion eller
beskæftigelse. Det anføres i denne forbindelse, at det i højere grad er resten af verden, der er en
udfordring for produktion og beskæftigelse i hhv. EU og Sydkorea. Mht. miljø forudses det, at