Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2869+2870 - Almindelige anl. Bilag 3
Offentligt
560641_0001.png
17. Indgåelse af en frihandelsaftale mellem EU og Sydkorea
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
I april 2007 modtog Kommissionen bemyndigelse fra Rådet til at indlede forhandlinger med Sydkorea med
henblik på indgåelse af en frihandelsaftale. Forhandlingerne startede umiddelbart herefter. Der har til dato været
afholdt syv forhandlingsrunder. Forhandlingerne er nu nået ind i den fase, hvor konturerne af en aftale er
begyndt at tegne sig. Det forventes på denne baggrund, at en endelig aftale vil blive i overensstemmelse med
danske interesser. Meget tyder på, at en aftale vil kunne foreligge i løbet af efteråret 2008.
2. Baggrund
Som en konsekvens af ”Global
Europe”-strategien
fra 2006 blev Kommissionen i april 2007 af
Rådet bemyndiget til at indlede forhandlingerne med ASEAN-landene, Indien og Sydkorea om
indgåelse af bilaterale frihandelsaftaler (FTA).
Det er med aftalerne målet at skabe dybere markedsåbninger, end de der eksisterer multilateralt
i WTO. EU’s bilaterale aftaler udgør således et supplement til det multilaterale spor.
EU’s forhandlinger med Sydkorea er de mest fremskredne, og Kommissionen stiler efter at nå
til enighed med Sydkorea inden udgangen af 2008. I så fald vil FTA’en med Sydkorea blive
EU’s første med et asiatisk land.
Forhandlingerne med Sydkorea startede umiddelbart efter bemyndigelsen. På trods af
sydkoreansk præsidentvalg i december 2007, præsidentindsættelse i februar 2008 og
parlamentsvalg i april, som nedsatte frekvensen af forhandlingsrunderne, er forhandlingerne
forløbet fornuftigt. På et møde mellem Kommissær Mandelson og den sydkoreanske
handelsminister ultimo april d.å. kunne det således konstateres, at forhandlingerne skrider
planmæssigt frem.
Der tegner sig konturerne af et resultat, der vil betyde bedre vilkår for danske virksomheders
offensive interesser. Det gælder områder som toldreduktioner for industriprodukters og
landbrugsvarer samt bedre adgang for serviceydelser og direkte udenlandske investeringer,
offentlige indkøb, konkurrence, handelslettelse, intellektuel ejendomsret, tekniske standarder og
mere generelt ikke-toldmæssige-barrierer. Også mht. arbejdstagerrettigheder og bæredygtighed
tegner aftalen positivt. Der vil således blive et konkret kapitel i aftalen om netop bæredygtig
udvikling og handel samt hensynet til grundlæggende arbejdsnormer. Bæredygtighedsaspekterne
er analyseret og vurderet af et eksternt konsulentfirma, senest i en rapport fra januar 2008.
Rapporten, som er baseret på de estimerede endelige forhandlingsresultater på dette tidspunkt,
fastslår, at hvad angår de sociale effekter forudses ingen større skift i produktion eller
beskæftigelse. Det anføres i denne forbindelse, at det i højere grad er resten af verden, der er en
udfordring for produktion og beskæftigelse i hhv. EU og Sydkorea. Mht. miljø forudses det, at
Rådsmøde nr. 2869+2870 (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008 - Bilag 3: Tillæg til samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 26-27/5-08 - pkt. 17 - Frihandelsaftale med Sydkorea
aftalen vil medvirke til at styrke det miljømæssige samarbejde mellem EU og Sydkorea samt
styrke udvikling og anvendelse af miljørigtige teknologier.
Kommissionens overordnede målsætning har under hele forhandlingsforløbet været, at EU
skulle søge en aftale, der var mindst lige så god, som den FTA Sydkorea indgik med USA i
marts 2007 (hverken USA eller Sydkorea har dog ratificeret aftalen endnu). Fra dansk side har
man støttet denne målsætning.
Blandt de områder, der endnu udestår, er ikke-toldmæssige barrierer for automobilindustrien,
spørgsmålet om geografiske betegnelser og bedre markedsadgang for europæiske
landbrugsprodukter. Set ud fra en dansk erhvervsmæssig synsvinkel er det ikke mindst
forbedret markedsadgang for landbrugsprodukter, herunder svinekød og mejeriprodukter, der
er af interesse.
Kommissionen er bekendt med de danske prioriteringer og har gentagne gange bekræftet, at de
indgår centralt i EU’s forhandlingsposition. Da landbrugsprodukter set med sydkoreanske øjne
et sensitivt område er forventningen, at landbrugsområdet bliver et emne, der skal afgøres i
slutspillets sidste faser.
3. Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens artikel 133, stk. 3. Der stiles mod en blandet aftale med Fællesskabet og
Medlemsstaterne som aftalepartnere på europæisk side. Endelig aftale skal derfor vedtages med
enstemmighed.
4. Nærhedsprincippet
Overvejelser om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
FTA´en med Sydkorea skal skabe dybere markedsåbning og mere præcise regler end det, der
p.t. eksisterer multilateralt i WTO. Aftalen vil dermed udgøre et WTO-foreneligt supplement til
de multilaterale handelsforhandlinger. Beslutningen om at indlede forhandlinger med Sydkorea
er primært baseret på markedsøkonomiske kriterier. Fokus har således været på
markedspotentialet – aktuel størrelse og forventet vækst – samt eksisterende beskyttelsesniveau
i forhold til EU, herunder told og ikke-tarifære hindringer. Kommissionen har i valget af
Sydkorea endvidere skelet til, hvilke lande/regioner USA og andre konkurrenter på den globale
markedsplads forhandler med for derved at imødegå en udhuling af europæisk
konkurrenceevne. Det er målet at få en omfattende FTA med henblik på øget markedsadgang
for varer og tjenesteydelser.
Endvidere er det afgørende, at bæredygtighedshensyn, herunder miljø og
arbejdstagerrettigheder, udgør en del af den endelige frihandelsaftale.
Endelig skal der etableres en klar juridisk og institutionel forbindelse til den tidligere
partnerskabsaftale med Sydkorea.
Rådsmøde nr. 2869+2870 (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008 - Bilag 3: Tillæg til samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 26-27/5-08 - pkt. 17 - Frihandelsaftale med Sydkorea
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vil blive hørt, når den færdige aftale foreligger og inden denne sendes i
Rådet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Frihandelsaftalen forventes at få positive samfundsøkonomiske konsekvenser i form af øget
samhandel, øget beskæftigelse, lavere forbrugspriser m.m.
Fsva. de statsfinansielle konsekvenser forventes disse primært at ske via EU-budgettet. Isoleret
set vil nedsatte toldsatser betyde lavere egne indtægter til EU-budgettet, som i nogen grad vil
kunne modvirkes af øget handel.
FTA’en med Sydkorea forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for miljøet eller
beskyttelsesniveauet. Udmøntningen af aftalernes bestemmelser på området for bæredygtig
udvikling kan dog på lidt længere sigt have positive konsekvenser for miljøet og
beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Det handelspolitiske specialudvalg er løbende blevet holdt orienteret om forhandlingernes
udvikling. Et udvidet Handelspolitisk specialudvalg (omfattende også erhvervsorganisationerne)
er blevet konsulteret og har udpeget svinekød og mejeriprodukter som hovedprioriteter.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
En aftale med Sydkorea er i overensstemmelse med regeringens offensive handelspolitiske
strategi.
Det har for Danmark også været vigtigt at sikre etableringen af en klar juridisk og institutionel
sammenkædning mellem frihandelsaftalerne og de respektive politiske partnerskabsaftaler med
Sydkorea med henblik på at opretholde kohærensen i EU's politikker. Dette arbejde er
undervejs.
Danmark har endvidere betonet vigtigheden af, at hensyn til bæredygtig udvikling – økonomisk,
socialt og miljømæssigt – indgår i forhandlingerne, således at en endelig aftale kommer til at
udgøre et reelt og kvalitativt bidrag til fortsat bæredygtig udvikling. Aftalerne skal således bl.a.
indeholde bestemmelser til fremme af overholdelse og en effektiv gennemførelse af
internationalt vedtagne standarder på det arbejdsmæssige område, herunder at bidrage til at
fremme anstændigt arbejde gennem effektiv gennemførelse af grundlæggende ILO standarder.
Fra dansk side vil man endvidere fortsat arbejde for, at de danske kommercielle interesser
indgår i den endelige frihandelsaftale med Sydkorea.
Rådsmøde nr. 2869+2870 (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008 - Bilag 3: Tillæg til samlenotat vedr. rådsmøde almindelige anl. 26-27/5-08 - pkt. 17 - Frihandelsaftale med Sydkorea
11. Forhandlingssituationen
For nærværende tegner der sig et billede, hvor der forventes enighed om en endelig aftale med
Sydkorea. På trods af forskellige særinteresser er der en generel konsensus om aftalens
overordnede fordele. Det forventes således ikke, at noget land vil blokere en endelig aftale.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens mandat til FTA-forhandlingerne med Sydkorea blev i overensstemmelse med
daværende praksis forelagt FEU til orientering den 20. april 2007 forud for Rådsmødet den 23.
april 2007, hvor Rådet godkendte mandatet.