Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2869+2870 - Almindelige anl. Bilag 6
Offentligt
561663_0001.png
SAMLENOTAT
Til:
CC:
Fra:
Emne:
Folketingets Europaudvalg
Folketingets Miljø- og
Planlægningsudvalg
Udenrigsministeriet
J.nr.:
Bilag:
Dato:
46.C.10.a
KOM(2007) 821 endelig
19. maj 2008
Rådsmøde (Miljø) Forslag om Fællesskabets deltagelse i
Den internationale Hvalfangskommission
19.5.08 kl. 17.22
Forslag fra Kommissionen til Rådet om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs
holdning på møder i Den internationale Hvalfangstkommission (IWC)
KOM(2007) 821 endelig
Revideret udgave af samlenotat oversendt Folketingets Europaudvalg den 4. februar 2008 med henblik på
forelæggelse den 8. februar 2008 til forhandlingsoplæg.
Notatet er uændret for så vidt angår det oprindeligt oversendte samlenotat på punkterne 1-4 og 6-8. Punkt 5
om forslaget indhold er justeret og punkt 9 – om høring - er nyt. Punkt 10 er uændret. Punkt 11og 12 er
opdateret i forhold til det oprindelige samlenotat.
1. Resumé.
Kommissionen foreslår at Rådets fastlægger Det Europæiske Fællesskabs holdning til de vigtigste spørgsmål, der
drøftes på møder i Den internationale Hvalfangstkommission (IWC).
2. Baggrund
EU’s miljøkommissær Stavros Dimas præsenterede på rådsmødet (miljø) den 19. december
2007 – under punktet ”Eventuelt” Kommissionens forslag til Rådets afgørelse om fastlæggelse
af Det Europæiske Fællesskabs holdning på møder i Den internationale Hvalfangstkommission
(IWC).
Kommissionen finder, at den overordnede målsætning for EU bør være en opretholdelse af
moratoriet mod kommerciel hvalfangst, at medlemslandene bør optræde samlet med især denne
målsætning men også andre målsætninger i IWC.
3. Hjemmelsgrundlag
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionen begrunder sit initiativ med en henvisning til dels den fælles fiskeripolitik, dels til
Habitatdirektivet, som beskytter alle hvalarter fra forstyrrelse, fangst eller planlagt aflivning i
farvande, der henhører under Fællesskabets farvandsområde.
Kommissionen begrunder endvidere sit initiativ med en henvisning til Washington-
konventionen (CITES) om forbud mod handel med truede planter og dyr.
Kommissionen oplyser, at Fællesskabet har eksklusiv kompetence på fiskeriområdet. Det
anføres på basis af Rådets forordning (EF) nr. 2371/2002 om bevarelse og bæredygtig
udnyttelse af fiskeriressourcerne som led i den fælles fiskeripolitik, at denne omfatter bevarelse,
forvaltning og udnyttelse af levende akvatiske ressourcer. For så vidt angår miljøpolitikken
finder Kommissionen i medfør af artikel 174 i Traktaten en forpligtelse for Fællesskabet til at
sikre bl.a. hvaler globalt.
Kommissionen henstiller, at Rådet træffer beslutning i sagen på basis af kvalificeret flertal jfr.
særligt artikel 37 og artikel 175, stk.1. i Traktaten.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionen finder, at EU’s miljøpolitik ikke vil kunne være effektiv i Fællesskabets
farvandsområder, hvis den ikke følges op på globalt plan. Kommissionen peger på, at IWC er
den ansvarlige internationale organisation. IWC’s formål, angives det, er at bevare og forvalte
hvalbestande med henblik på at sikre en forsvarlig udvikling af hvalfangstindustrien.
Det oplyses, at kommerciel hvalfangst blev midlertidigt suspenderet i 1986, da der på
daværende tidspunkt var usikkerhed om de forskellige hvalbestandes biologiske status.
Hoveddrøftelsen efterfølgende i IWC har siden fokuseret på, om de enkelte hvalbestandes
biologiske situation er forbedret i et sådant omfang, at man – kontrolleret – kunne ophæve
suspensionen af hvalfangst af disse arter. Det anføres, at disse drøftelser har ført til ekstremt
polariserede konfrontationer mellem de stridende grupper i IWC, som med ca. halvdelen i hver
af grupperne er henholdsvis for eller imod hvalfangst. Kommissionen angiver samtidig, at det
er en kendsgerning, at ledende medlemmer af IWC har modsat sig moratoriet og udfører, hvad
der betegnes som videnskabelig hvalfangst.
I sit forslag til rådsafgørelse foreslår Kommissionen konkret:
At det gøres til Fællesskabets vigtigste mål i forhold til IWC at sikre effektive internationale
lovregler for beskyttelse af hvaler.
- 2-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561663_0003.png
At medlemsstaterne – med forbehold af fremtidige ændringer som følge af relevant udvikling
på området – handler i fællesskab i Fællesskabets interesse i henhold til nedenstående holdning
til forslag til beslutninger i IWC:
-
-
-
-
-
-
-
-
modsætter sig ændringer af IWC’s vedtægter, som vil medføre hel eller delvis ophævelse
af moratoriet for kommerciel hvalfangst
støtter forslag om at ændre IWCs vedtægter med henblik på at oprette hvalreservater
støtter forslag om at videreføre oprindelige befolkningers traditionelle hvalfangst under
en række betingelser
støtter forslag, der tager sigte på at regulere alle hvalfangstaktiviteter, som finder sted i
henhold til konventionens juridiske bestemmelser, herunder hvalfangst med
videnskabeligt formål
støtter forslag, som er forenelige med EU’s holdning i henhold til CITES og andre
internationale aftaler, som EU er part i.
støtter forslag om at videreføre bevaringskomiteens arbejde og forslag om at undersøge
spørgsmålet om bevaring af alle hvalarter
støtter forslag om fremme af indsamling af videnskabelige data under anvendelse af ikke
dræbende metoder og forskning i bevarelse af hvalbestande.
modsætter sig forslag om at ændre IWC’s procedureregler for at udvide mulighederne
for hemmelige afstemning.
Formandskabet har i flere omgang måttet ændre og reducere omfanget af Kommissionens
forslag. Først og fremmest er forslaget blevet reduceret til kun at gælde for det kommende
årsmøde i IWC. Hertil kommer, at formandskabet på krav fra en række lande har udeladt
referencen til traktatens artikel 37, som ville give Kommissionen kompetence på området
(Artikel 37 er basis for den fælles fiskeripolitik, der hviler på princippet om bæredygtig
udnyttelse af naturressourcer). Der tegner sig bred tilslutning til, at de medlemslande, der
deltager i IWC’s årsmøde skal respektere følgende:
- Støtte opretholdelsen af moratoriet på kommerciel hvalfangst
- Gå imod forslag om nye former for hvalfangst, med mindre sådanne forslag på lang sigt
vil indebære en forbedring i hvalers bevaringsstatus samt bringe alle former for
hvalfangst under IWC’s kontrol.
- Være imod videnskabelig hvalfangst
- Støtte forslag om hvalreservater i overensstemmelse med IWC’s regler
- Støtte oprindelige folks hvalfangst – forudsat dels at hvalfangsten er reguleret ordentligt,
dels at fangster holdes inden for dokumenterede og anerkendte behov.
I tilslutning til ovennævnte er der tillige skitseret en generel beføjelse til at skabe EU-holdninger
på stedet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal alene informeres om forslaget efter vedtagelse i Rådet jf. Traktatens
art. 300, stk. 2, 2. underafsnit.
- 3-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561663_0004.png
7. Gældende dansk ret og konsekvenserne herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Forslaget vurderes umiddelbart ikke at have konsekvenser for hverken statsfinanserne eller
samfundsøkonomien. Heller ikke miljøet eller beskyttelsesniveauet i Danmark vil ændre sig, idet
hvaler i forvejen er totalfredet i EU’s farvande. På sigt risikerer forslaget at have konsekvenser
for den hvalfangst, der med IWC’s billigelse drives i grønlandsk farvand.
Såfremt Kommissionens ambition også i fremtiden er, at IWC skal regulere fangsten af
småhvaler, så vil dette kunne have konsekvenser for Grønland og Færøerne i relation til den
traditionelle småhvalfangst i grønlandske og færøske farvande.
9. Høring
Kommissionens forslag har med frist den 20. februar 2008 været sendt i høring ved følgende
interessenter:
Affald Danmark, Akademisk Arkitektforening, Batteriforeningen, Brancheforeningen for Sæbe,
Parfume og Teknisk/Kemiske Artikler, Bryggeriforeningen, Danmarks Fiskeriforening,
Danmarks Naturfredningsforening, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Industri, Dansk
Kompetencecenter for Affald, Dansk Landbrug, Dansk Metal, Dansk Ornitologisk Forening,
Dansk Sejlunion, Dansk Transport og Logistik, Danske Maritime, Danske Regioner, Dansk
Vand- og Spildevandsforening, Det Økologiske Råd, Energinet, 3F, FDB, Foreningen af
Fabrikanter og Importører af Elektriske Husholdningsapparater, Ferskvandsfiskerforeningen,
Forbrugerrådet, Forsikring og Pension, International Network for Sustainable Energy,
Greenpeace, Handel Transport og Service, IT-branchen, Kommunernes Landsforening,
Landbrug.dk, LO, Maersk Olie og Gas, Margarineindustriforeningen, Nephentes, Oliebranchen
i Danmark, Rederiforeningen, RenoSam, Skovforeningen, Sportsfiskerforbundet, Uniscrap, og
Verdensnaturfonden.
Herudover er Kommissionens forslag sendt til de grønlandske og færøske
hjemmestyremyndigheder med opfordring til at sende det i høring hos relevante grønlandske og
færøske interesseorganisationer og virksomheder.
Der er ikke modtaget høringssvar.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
- 4-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
561663_0005.png
Regeringen er sig de særlige danske hensyn i forhold til Rigsfællesskabet bevidst. Regeringen
deler EU-kommissionens synspunkt om, at verdens hvalbestande skal sikres den bedst mulige
beskyttelse mod uforsvarlig udnyttelse, idet man samtidig fra dansk side støtter princippet om
en bæredygtig udnyttelse af havets ressourcer på det bedst mulige videnskabelige grundlag.
Regeringen finder imidlertid ikke, at Kommissionens forslag er det rette redskab til at nå disse
mål, specielt ikke i en situation hvor det for IWC vigtigste aktuelle spørgsmål er om
organisationen kan overleve på længere sigt og hvor der ikke mere vil være en global
organisation til forvaltning af store hvaler, hvis organisationen går i opløsning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Kommissionens forslag har, mødt en vis sympati blandt andre medlemslande, som går imod
hvalfangst. Efter forhandlingerne om Kommissionens forslag tegner der sig en sådan
opbakning bag ovenfor skitserede kompromis, at det må forventes, at det i Rådet kan samle
kvalificeret flertal.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Det substantielle spørgsmål om EU’s involvering med IWC har tidligere været forelagt til
forhandlingsoplæg for Folketingets Europaudvalg den 20. april 2007 forud for Rådsmøde
(almindelige anliggender og eksterne relationer) den 23. april 2007 i form af Kommissionens
daværende forslag.
Der er den 31. januar 2008 oversendt grundnotat om sagen til Folketingets Europaudvalg og til
Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg til orientering.
Samlenotat oversendt blev Folketingets Europaudvalg den 4. februar 2008 med henblik på
forelæggelse den 8. februar 2008 til forhandlingsoplæg. Der blev opnået forhandlingsoplæg.
Udenrigsministeriet
- 5-