Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2869+2870 - Almindelige anl.
Offentligt
580358_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Den 19. juni 2008.
Spørgsmål nr. 3 af 2. juni 2008
fra Folketingets Europaudvalg
til udviklingsministeren.
Udvalget udbeder sig ministerens besvarelse af følgende spørgsmål:
2869+2870 – Almindelige anl.
Rådsmøde nr. 2869-2870 (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj
2008.
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes sende en grundig redegørelse for drøftelserne vedrørende fødevarepriser på
mødet i Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26. – 27. maj 2008.”
Svar:
Jeg var initiativtager til en frokostdrøftelse om de stigende fødevarepriser samt en fælles tekst
fra rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 26. – 27. maj 2008.
Med udgangspunkt i grundige oplæg fra FAO’s generaldirektør og WFP’s vicegeneraldirektør
havde vi en nyttig første drøftelse af årsagerne til de stigende fødevarepriser, konsekvenserne
heraf og mulige indsatser fra EU’s side på kort og lang sigt. De to organisationer tegnede
samme dystre billede af den nuværende krise, som vi efterhånden har fået bekræftet fra flere
sider.
Sammen med en række andre ministerkolleger udtrykte jeg bekymring over situationen og
betonede behovet for både en FN-koordineret humanitær indsats samt indsatser på længere
sigt, der skal bistå udviklingslandene i at få bedst mulige udbytte af de stigende fødevarepriser.
Som udtrykt i rådskonklusionerne var der tilslutning blandt ministrene til en to-trins indsats.
Dvs. her og nu at fokusere på den humanitære krise og på længere sigt at sikre
udviklingslandenes muligheder for at drage fordel af situationen med højere priser. Der vil
f.eks. være behov for væsentlige investeringer i erhvervsfremme, landbrugsudvikling samt at
forbedre købekraften i udviklingslandene. Desuden var der opbakning til en bred tilgang på
tværs af politikområder og derved sammentænkning mellem de relevante rådsformationer.
Derudover kan jeg til orientering oplyse, at emnets kompleksitet nødvendiggør, at
medlemsstaterne og Kommissionen ser videre på den mest hensigtsmæssige indsats sammen
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580358_0002.png
med det internationale samfund i øvrigt - og ikke træffer forhastede beslutninger. Regeringen
vil fortsat understrege behovet for kohærens i EU’s politikker og indsatser og eksempelvis
arbejde for betydelig liberalisering af handlen med landbrugsprodukter.
Regeringen vil endvidere følge Kommissionens forslag til konkrete tilpasninger af
fællesskabsbistanden. Kommissionens foreløbige udspil er at allokere 3,5 mia. kr. til humanitær
fødevarebistand og kortsigtede indsatser i udviklingslandene i 2008 samt 25 mia. kr. i
udviklingsbistand til tilpasninger i landbruget, fødevarelagre, erhvervsfremme,
investeringsinstrumenter, udvikling af landområder, sociale sikkerhedsnet, forskning o.a.
De stigende fødevarepriser drøftes sideløbende i andre rådsformationer (økonomi og finans,
landbrug og fiskeri, mv.) og ventes desuden rejst på Det Europæiske Råd den 19.-20. juni 2008.
Regeringen vil arbejde for en kohærent, udviklingsvenlig og handelsliberal tilgang til
spørgsmålet om stigende fødevarepriser på tværs af rådsformationer.
Rådskonklusioner fra GAERC den 26.-27. maj 2008
Rådet konkluderede til orientering at:
“….83. Rådet fremhæver sit engagement i øget anvendelse af vedvarende energi i tiden efter 2010
for at modvirke klimaændringerne. EU vil fremme produktionen og anvendelsen af vedvarende
energiformer verden over og hjælpe udviklingslandene til at udnytte de nye muligheder, som
markederne for vedvarende energi giver for at bekæmpe fattigdom. Med hensyn til politikker
vedrørende biobrændsel vil EU nøje overvåge virkningen af sine politikker på landbrugsproduktion,
fødevarepriser, fødevaresikkerhed, jordbesiddelse, naturskove, arbejdsforhold og miljø.
84. Rådet noterer sig, at produktionen og anvendelsen af biobrændsler har betydelig indvirkning på
miljø, udvikling og landbrug og rummer både risici og muligheder, når det drejer sig om at nå
årtusindudviklingsmålene. EU's biobrændselspolitik skal derfor både økonomisk, miljømæssigt og
socialt være bæredygtig og i fuldt omfang tage hensyn til sin indvirkning på udviklingslandene,
navnlig på ovennævnte områder. I den henseende vil EU opretholde en omfattende politisk dialog
med partnerlandene.
85. EU vil støtte et verdensomspændende samarbejde på områderne klimaændringer og vedvarende
energiformer og samtidig lægge vægt på landbrugets betydning for fødevaresikkerhed. Med hensyn
til biobrændsler vil EU støtte udvikling af særlige forskningsprogrammer og -aktiviteter som f.eks.
andengenerationsbiobrændsel.…
…92. EU hilser det velkommen, at FN's generalsekretær den 28. april 2008 nedsatte en taskforce på
højt plan om den globale fødevaresikkerhedskrise med mandat til at sammensætte en bred og
koordineret handlingsplan, der skal omfatte de umiddelbare behov og de mere langsigtede
politikker for opdæmning af fødevarekrisen, lette dens virkninger for de mest sårbare og lægge
grunden til varige løsninger.
93. EU-støtten på dette område vil blive leveret inden for rammerne af landenes egne politikker og
strategier. I reaktionerne på både kort, mellemlang og lang sigt bør Fællesskabets og
medlemsstaternes foranstaltninger overholde principperne i Pariserklæringen og være i
overensstemmelse med adfærdskodeksen om komplementaritet og arbejdsdeling med henblik på at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
maksimere virkningen af den samlede EU-indsats. Der vil blive lagt særlig vægt på småbønder i
udviklingslandene.
94. Ud fra et udviklingsperspektiv og et perspektiv om humanitær bistand vil EU som svar på de
udfordringer, som de stigende fødevarepriser udgør, bl.a. tage følgende spørgsmål op:
1) På
kort sigt:
EU yder allerede fødevarehjælp og humanitær bistand i mange af de mest kritiske områder
og vil fremskaffe ressourcer til finansiering ud over fødevarehjælpen af sikkerhedsnet for
fattige og sårbare befolkningsgrupper. Kommissionen har allerede tildelt 283 mio. EUR til
fødevare- og indkomststøtte i 2008. Flere medlemsstater har enten fremskyndet eller
forhøjet deres bidrag
EU er rede til om nødvendigt at forhøje de finansielle bidrag til foranstaltninger på kort sigt
for at tage hensyn til de øgede omkostninger i forbindelse med de eksisterende
sikkerhedsnet og hjælpeprogrammer og finansiere nye programmer.
2) På
mellemlang og lang sigt:
EU vil som svar støtte et større udbud af landbrugsprodukter i udviklingslandene, navnlig
ved at levere den nødvendige finansiering til landbrugsinput samt bistand til brug af
markedsbaserede risikostyringsinstrumenter
EU vil benytte den politiske dialog med tredjelande på en gennemsigtig måde til at opfordre
til, at man ikke indfører eksportrestriktioner og eksportforbud for fødevarer
EU vil øge sin støtte til offentlige og private investeringer i landbrug, herunder infrastruktur
i landdistrikter, energiforsyninger, landbrugsforskning og - rådgivning, navnlig i
partnerlande, samt politikudvikling og institutionel udvikling
EU vil tilskynde til og fremme flere investeringer i landbrug og landdistriktsudvikling i
LDC-landene, navnlig i Afrika, som led i den fælles EU-AU strategi.
EU vil opfordre udviklingslandene til at udarbejde bedre landbrugspolitikker, navnlig med
henblik på at støtte fødevaresikkerhed og styrke regional integration.
95. EU vil grundigt overveje andre muligheder for tiltag på kort, mellemlang og lang sigt, også på
andre områder, der kan bidrage til at mindske ubalancerne på fødevaremarkederne og de deraf
følgende høje priser. Med hensyn til yderligere tiltag skal EU fremlægge en samordnet holdning på
FAO-højniveaukonferencen om fødevaresikkerhed og vil tage hensyn til resultaterne af denne
konference ved fastlæggelsen af sine yderligere tiltag.”