Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2871 - Konkurrenceevne Bilag 2
Offentligt
559228_0001.png
Notat
Samlenotat til Folketingets Europaudvalg
Samlenotatet sendes efterfølgende til Videnskabsudvalget
Rådsmøde (konkurrenceevne) (det indre marked, industri, forskning)
den 29.-30. maj 2008
Forskningsdelen
Punkt 4
Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fællesfo-
retagendet for brændselsceller og brint (FCH)
KOM(2007) 571 af 9. oktober 2007
- Vedtagelse
Kommissionens henstilling om forvaltning af intellek-
tuel ejendom ved videnoverførsel og om et kodeks for
universiteter og andre offentlige forskningsinstitutio-
ner
KOM(2008) 1329 af 10. april 2008
- Præsentation ved Kommissionen
- Rådsresolution
Europæiske forskningsinfrastrukturer og deres regio-
nale dimension
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Familievenlige forskerkarrierer: imod en integreret
model
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
”Ljubljana-processen” – imod realiseringen af Det
Europæiske Forskningsrum (ERA)
KOM-dokument foreligger ikke
- Udveksling af synspunkter
- Rådskonklusioner
side 2
9. maj 2008
Forsknings- og
Punkt 5
side 8
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Punkt 6
side 14
Sagsnr.
Dok nr.
Side
08-033865
559422
1/25
Punkt 7
side 18
Punkt 8
side 21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0002.png
Punkt 4: Forslag til Rådets forordning om oprettelse af fællesforetagendet
for brændselsceller og brint (FCH)
KOM(2007) 571 af 9. oktober 2007
- Vedtagelse
Revideret udgave af samlenotat forud for Rådsmødet (konkurrenceevne) den 25.
februar 2008. Nye afsnit er markeret med en streg i margenen.
1. Resumé
Det 7. rammeprogram for forskning, teknologisk udvikling og demonstration
udmærker sig ved en markant satsning på strategiske initiativer, hvor industri og
offentlig forskning går sammen om at udforme den fælles europæiske strategi inden
for en række strategiske forskningsområder.
Et nyt initiativ er EU's fælles teknologiinitiativer (JTI). Rådet vedtog i december
2007 forordninger til oprettelse af de første fire initiativer (IMI, ARTEMIS, Clean
Sky og ENIAC) og forventes på mødet den 29.-30. maj 2008 at kunne vedtage det
foreliggende forslag om etableringen af et fælles teknologiinitiativ for brændsels-
celler og brint.
Teknologiinitiativet for brændselsceller og brint vil øge synergieffekten mellem
grundforskning og industriens anvendelsesorienterede forskning, udvikling og de-
monstrationsprojekter. Initiativet er baseret på arbejdet i Den Europæiske Tekno-
logiplatform for Brint og Brændselsceller. Formålet er at levere stabil brint- og
brændselscelleteknologi helt frem til kommercielt afsæt samt at reducere tiden til
markedsintroduktion med 2 til 5 år.
Det samlede budget for fællesforetagendet for brændselsceller og brint (FCH-
fællesforetagendet) frem til og med 2017 forventes at være mindst 940 mio. euro.
Heraf forventes fællesskabet at skulle bidrage med 470 mio. euro fra budgetmid-
lerne hørende til særprogrammet "Samarbejde" under det 7. rammeprogram.
Danmark forventes at stå stærkt i forhold til FCH-aktiviteterne, da Danmark har
flere stærke forskningsmiljøer og virksomheder inden for brændselsceller og brint.
2. Baggrund
EU's fælles teknologiinitiativer (JTI) er et nyt instrument i EU's politik for at
fremme forskning og teknologisk udvikling. En del af indsatsen i 7. rammepro-
grams særprogrammer vil blive udmøntet igennem JTI’er.
De fælles teknologiinitiativer kendetegner en ny måde at give europæisk industri
indflydelse på indholdet af udbuddene i EU's forskningsprogrammer med henblik
på offentlig-private partnerskaber. JTI’erne er karakteriserede ved, at især indu-
strien, og i et vist omfang forskningsmiljøerne, er mere direkte involverede i ud-
formningen og udmøntningen af programmerne end i de traditionelle rammepro-
gramaktiviteter.
Hensigten er, at de styrende organer (fællesforetagendet), som vil være drevet af
industrikonsortiet bag den konkrete JTI, selv skal stå for forvaltningen af en stra-
tegisk forskningsdagsorden og tilhørende bevilling. De primære opgaver er i før-
ste omgang derfor at fastlægge et arbejdsprogram for det pågældende forsknings-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0003.png
område, udarbejde opslag til at udmønte arbejdsprogrammet og forskningsstrate-
gien samt at evaluere og udvælge projekter til støtte.
Gennem de fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og
offentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finan-
siering kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige meka-
nismer.
Initiativerne udspringer hovedsagelig af arbejdet i EU's europæiske teknologi-
platforme og kan betragtes som en overbygning på de få teknologiplatforme, der
er nået til et stadium, hvor betydelige offentlige og private investeringer er nød-
vendige for at føre platformens strategiske forskningsdagsorden ud i livet.
Kommissionen har tidligere meddelt, at man vil foreslå JTI’ere inden for seks
områder. Rådet vedtog i december 2007 forordninger til oprettelse af de første
fire initiativer (IMI, ARTEMIS, Clean Sky og ENIAC). Kommissionens femte
forslag om etableringen af et fælles teknologiinitiativ for brændselsceller og brint
nåede Rådet til enighed (generel indstilling) om på mødet den 25. februar 2007.
Forslaget forventes endelig vedtaget på Rådsmødet den 29.-30. maj 2008. Det fo-
reløbigt sidste fælles teknologiinitiativ om global miljø- og sikkerhedsovervåg-
ning, GMES, forventes at blive fremlagt i slutningen af 2008, muligvis først i be-
gyndelsen af 2009.
Teknologiinitiativet for brændselsceller og brint vil øge synergieffekten mellem
grundforskning og industriens anvendelsesorienterede forskning, udvikling og
demonstrationsprojekter, baseret på arbejdet fra den Europæiske Teknologiplat-
form for Brint og Brændselsceller (med dansk deltagelse fra virksomheder og den
offentlige forskning). Formålet er at levere stabil brændselscelle- og brinttekno-
logi helt frem til kommercielt afsæt samt at reducere tiden for markedsintrodukti-
on med 2 til 5 år.
Der er blandt relevante private og offentlige aktører etableret et dansk partner-
skab for deltagelse i den Europæiske Teknologiplatform for Brint og Brændsels-
celler.
Det samlede budget for FCH-fællesforetagendet for den tiårige periode til og med
2017 forventes at være mindst 940 mio. euro. Heraf forventes fællesskabet at
skulle bidrage med maksimalt 470 mio. euro fra budgetmidlerne hørende til sær-
programmet "Samarbejde" under det 7. rammeprogram. Industriens ressourcebi-
drag skal minimum modsvare Fællesskabets bidrag.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslagets hjemmel er Traktatens artikel 171. Forslaget vedtages i henhold til
Traktatens artikel 172, hvorefter Rådet efter høring af Europa-Parlamentet og Det
Økonomiske og Sociale Udvalg kan vedtage forslag om de i artikel 171 omhand-
lede bestemmelser.
4. Nærhedsprincippet
Forslaget vil give mulighed for, at hidtil fragmenterede indsatser for såvel euro-
pæiske, nationale statslige og private midler kan samles i en fælles europæisk
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
3/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
indsats om brændselsceller og brint. En fællesskabsforanstaltning kan skabe en
retlig ramme for et sådant samarbejde. Muligheden for samordning af nationale
og europæiske indsatser øger handlerummet for opnåelse af overordnede mål for
den samlede europæiske forskning og industri inden for området. Herigennem
styrkes de europæiske virksomheders konkurrencekraft. Forslaget vurderes her-
med at være i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
5. Formål og indhold
Den foreslåede forordning vedrørende FCH-fællesforetagendet sigter mod at
styrke EU’s position på brændselscelle- og brintområdet. Japan og Nordamerika
estimeres på nuværende tidspunkt eksempelvis at være 5 år foran EU i demon-
stration af brændselscellekøretøjer. FCH skal bidrage til, at dette skel mindskes
ved blandt andet at samle Europas mange spredte forskningsmiljøer i stærke
partnerskaber med industrien og med tætte bånd til offentlige myndigheder. Spe-
cielt Europas mange små og mellemstore virksomheder forventes at spille en af-
gørende rolle.
Oprettelse
FCH-fællesforetagendet foreslås oprettet for en periode, som udløber med ud-
gangen af 2017. Rådet vil kunne forlænge denne periode. Fællesforetagendets se-
kretariat foreslås placeret i Bruxelles, Belgien.
Mål
Det overordnede mål for FCH-fællesforetagendet er blandt andet at bidrage til
gennemførelsen af EU’s 7. rammeprogram ved at fremme en samlet indsats for
forskning, udvikling og demonstration, der kan eliminere markedsfejl og mulig-
gøre hurtigere markedsintroduktion af brændselscelle- og brintteknologier. Et an-
det mål er at fremme offentlige og private investeringer i disse teknologier i med-
lemslandene og i associerede lande.
Medlemmer og organisering
Det foreslås, at FCH-fællesforetagendet stiftes af Det Europæiske Fællesskab, re-
præsenteret ved Kommissionen, og af en industrigruppe etableret som en interna-
tional non-profit sammenslutning, som repræsenterer den europæiske industris
interesser. Industrigruppen vil være åben for nye medlemmer, såfremt disse er
aktive på området i Europa og forpligter sig til at bidrage til FCH-
fællesforetagendets målsætninger og ressourcer.
Der åbnes endvidere for, at en gruppe bestående af forskningsorganisationer og
universiteter kan indgå som medlem af FCH-fællesforetagendet. Forskningsgrup-
pen er åben for nye medlemmer fra medlemslande, associerede lande eller kandi-
datlande.
FCH-fællesforetagendet ledes af en bestyrelse og en ledende direktør assisteret af
et sekretariat. Bestyrelsen vil bestå af seks medlemmer fra industrigruppen og
seks medlemmer udpeget af Kommissionen. Fællesskabet har vetoret i bestyrel-
sens beslutninger om blandt andet anvendelsen af Fællesskabets finansielle bi-
drag, principperne for vurdering af ikke-finansielle ydelser og spørgsmålet om
sammenhængen mellem fællesforetagendets flerårlige planer for forskningsakti-
viteter og 7. rammeprogram.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
4/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0005.png
Såfremt der etableres en gruppe af forskningsorganisationer mv., kan denne få
overdraget en af Kommissionens seks bestyrelsesposter. Sekretariatet vil være
ansvarlig for den daglige ledelse, herunder processen med forslagsindkaldelser,
evaluering, administration af tilskud osv. Af rådgivende organer etableres en
medlemsstatsgruppe på højt niveau samt en videnskabelig komité. Medlemsstats-
gruppen skal høres i forbindelse med udarbejdelsen af de flerårige planer for fæl-
lesforetagendets forskningsaktiviteter.
Finansiering og projektstøtte
Fællesskabet vil bidrage med maksimalt 470 mio. euro for en tiårig periode til og
med 2017. Dette beløb plus eventuelle andre offentlige bidrag skal minimum
matches af private investeringer.
Administrationsomkostninger for FCH forventes at ligge på ca. 20 mio. euro.
Omkostningerne skal fordeles med 50 % fra industrigruppen og 50 % fra de øvri-
ge medlemmer af FCH.
FCH-fællesforetagendet skal støtte forsknings-, udviklings- og demonstrationsak-
tiviteter på grundlag af indkaldelser af konkurrerende ansøgninger, uafhængig
evaluering og indgåelse af kontrakter. Afgørelse om støtte træffes af bestyrelsen.
I særlige tilfælde kan der som hjemlet i bestemmelserne om 7. rammeprogram
anvendes særlige udbud, hvis det skønnes formålstjenligt for effektivt at kunne
opfylde forskningsmålsætningerne.
Rapportering og evaluering
Kommissionen skal forelægge Europa-Parlamentet og Rådet en årlig implemen-
teringsrapport vedrørende FCH-fællesforetagendet. Endvidere skal der senest
2010 iværksættes en foreløbig evaluering.
Overensstemmelse med andre EU-politikker og mål
Den foreslåede forordning er i overensstemmelse med Fællesskabets forsknings-
politikker og målsætningen om at investere 3 % af EU’s BNP i forskning og ud-
vikling i 2010, hvoraf to tredjedele skal komme fra den private sektor, jf. Det Eu-
ropæiske Råds beslutning i Barcelona i 2002.
***
Forud for Rådsmødet den 25. februar 2008, hvor Rådet nåede frem til en generel
indstilling om forslaget, fremlagde det slovenske formandskab en række revide-
rede tekstudgaver for blandt andet at bringe forslaget i overensstemmelse med de
i december 2007 vedtagne forslag til fælles teknologiinitiativer. Fra den generelle
indstilling kan særligt fremhæves:
Det præciseres, at midlerne udbydes i åbne opslag og med uafhængige evalue-
ringer, og at de anvendte bestemmelser for håndtering af intellektuel ejendoms-
ret og værdisættelse af industriens ikke-finansielle bidrag vil stemme overens
med de principper, der gælder for 7. rammeprogram.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
5/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0006.png
Den generelle indstilling udelader vetoret til Kommissionen på bestemte områ-
der. Dette opvejes imidlertid med en tilføjelse om, at Kommissionen ved even-
tuel stemmeafgivning skal stemme samlet (Kommissionen er tildelt 6 ud af 12
stemmer i bestyrelsen, og beslutninger træffes med ¾ flertal).
Det præciseres endvidere, at industriens medfinansiering skal matche Fælles-
skabets bidrag, og at industriens betaling af administrationsomkostningerne vil
ske i form af ikke-finansielle bidrag. Endvidere nævnes eksplicit, at Fælles-
skabsinitiativet har til formål også at fremme SMV-deltagelsen og koordine-
ring med relevante dele af 7. rammeprogram.
Den generelle indstilling indebærer også oprettelsen af en FCH-
medlemsstatsgruppe, der skal informeres og får mulighed for at udtale sig om
blandt andet programmets sammenhæng med nationale programmer, projekt-
indkaldelser og resultaterne heraf samt involveringen af SMV. Det præciseres
videre, at bestyrelsens udpegning af den videnskabelige komité sker på grund-
lag af bl.a. forslag fra FCH-medlemsstatsgruppen.
Endelig er efter bl.a. dansk forslag understreget, at gennemførelsen af teknolo-
giinitiativet skal basere sig på arbejdet i Den Europæiske Teknologiplatform
for Brint og Brændselsceller.
***
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
6/25
Formandskabet har forud for Rådsmødet den 29.-30. maj 2008 fremlagt et revide-
ret forslag, der lægger sig tæt op ad den generelle indstilling fra mødet i februar og
medtager få ændringer fra den foreløbige behandling i Europa-Parlamentet. De
primære ændringer omhandler behovet for langsigtet forskning og Det Fælles
Forskningscenters deltagelse i FCH.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke nogen udtalelse fra Europa-Parlamentet. En udtalelse
forventes at foreligge den 20. maj 2008. Udkast til betænkning af 19. februar
2008 foreligger.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Gennem fælles teknologiinitiativer mobiliseres en kombination af private og of-
fentlige, europæiske og nationale finansieringsformer og -kilder. Denne finansie-
ring kan antage forskellige former og mobiliseres gennem forskellige mekanis-
mer.
Kommissionen foreslår en fællesskabsfinansiering på 470 mio. euro i perioden
2007-2017. Danmark finansierer ca. 2 % af EU’s budget svarende til ca. 92 mio.
kroner.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0007.png
Det fælles teknologiinitiativ foreslås oprettet i en 10-årig periode med udløb 31.
december 2017. Kommissionen foreslår, at bidraget fra Fællesskabet alene bliver
afholdt inden for 7. rammeprograms (2007-2013) budget og dækker hele perio-
den frem til den 31. december 2017, inklusive perioden 2013-2017.
Der forventes ikke krav om national, statslig medfinansiering.
9. Høring
Sagen har senest med frist den 8. maj 2008 været behandlet i EF-Specialudvalget
for forskning. Der er samlet blevet fremsendt følgende bemærkninger:
Dansk Industri (DI) bemærker, at det ikke af materialet fremgår, i hvilken ud-
trækning der forventes afstemninger i bestyrelsen. På det foreliggende grundlag
finder DI det problematisk, at der lægges op til, at Kommissionen de facto får ve-
toret i alle spørgsmål.
Forsknings- og
Landsorganisationen i Danmark (LO) kan støtte den foreslåede danske indstilling
forud for Rådsmødet den 25. februar 2008.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget om at forøge Europas industrielle forskningsaktivite-
ter og tilsluttede sig den generelle indstilling opnået på Rådets møde den 25. fe-
bruar 2008. Regeringen kan støtte vedtagelsen af det foreliggende forslag, da det
ikke indebærer væsentlige ændringer i forhold til Rådets generelle indstilling.
FCH har sammen med initiativet om innovative lægemidler (IMI) og indlejrede
computersystemer (ARTEMIS) størst dansk interesse af de fem første fælles tek-
nologiinitiativer. Danmark har flere stærke forskningsmiljøer og virksomheder
inden for brændselsceller og brint.
Som i forbindelse med forhandlingerne om de første fire forslag til fælles tekno-
logiinitiativer har Danmark også her lagt vægt på åbenhed og gennemsigtighed i
FCH-fællesforetagendets virke samt reel konkurrence i de udbudte forsknings-,
udviklings- og demonstrationsprojekter. Regeringen har endvidere lagt vægt på at
sikre koordinering med andre aktiviteter inden for rammeprogrammet, samt at de
fælles teknologiinitiativer er åbne for nye deltagere undervejs.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der er generelt blandt medlemslandene stor opbakning til forslaget, og Rådet nå-
ede på mødet den 25. februar 2008 frem til en generel indstilling om forslaget. Der
forventes en uproblematisk vedtagelse af formandskabets reviderede tekst på
Rådsmødet den 29.-30. maj 2008, idet der allerede er taget højde for Europa-
Parlamentets bemærkninger, som de fremgår af udkastet til betænkning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg med henblik på forhandlingsop-
læg den 22. februar 2008 forud for Rådsmødet (konkurrenceevne) den 25. februar
2008. Europaudvalget har modtaget grundnotat af 17. januar 2008 om forslaget
om fællesforetagendet for brændselsceller og brint (FCH).
Innovationsstyrelsen
Side
7/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 5: Kommissionens henstilling om forvaltning af intellektuel ejendom
ved videnoverførsel og om et kodeks for universiteter og andre of-
fentlige forskningsinstitutioner
KOM(2008) 1329 af 10. april 2008
- Præsentation ved Kommissionen
- Rådsresolution
Nyt notat.
1. Resumé
Kommissionen har vedtaget en henstilling vedrørende forvaltning af intellektuel
ejendom ved videnoverførsel. Kommissionen henstiller bl.a. til medlemsstaterne,
at de støtter udviklingen af offentlige forskningsinstitutioners kapacitet og kom-
petence inden for videnoverførsel og procedurer for håndtering af intellektuel
ejendom. Henstillingen er ledsaget af et kodeks for universiteter og andre offent-
lige forskningsinstitutioner bestående af principper for a) intern politik for intel-
lektuel ejendom, b) politik for videnoverførsel og c) forskningssamarbejde og
kontraktforskning. Henstillingen er endvidere ledsaget af en note om god praksis
hos universiteter og andre offentlige forskningsinstitutioner, som kan sikre bedre
forvaltning af intellektuel ejendom ved videnformidling.
Kommissionens henstilling har givet anledning til udarbejdelse af udkast til en
Rådsresolution, hvori Rådet hilser henstillingen velkommen og støtter den som et
initiativ til opfølgning på grønbogen om Det Europæiske Forskningsrum. Råds-
resolutionen indeholder desuden en række opfordringer til medlemslandene, til
universiteter og andre offentlige forskningsorganisationer samt til Kommissionen
om at bidrage til at fremme anvendelsen af det kodeks, der ledsager henstillin-
gen. Endelig anbefaler Rådet stats- og regeringscheferne at bakke op om Rådsre-
solutionen på deres næste topmøde.
Det forventes, at der kan opnås enighed om Rådsresolutionen på Rådsmødet den
29.-30. maj 2008.
2. Baggrund
Mange europæiske lande har over de seneste år oprustet deres indsats og moder-
niseret deres lovgivning om IPR (Intellectual Property Rights) og teknologiover-
førsel fra den offentlige forskning. Danmark ændrede i 2000 sin lovgivning efter
den fremherskende, amerikansk inspirerede, internationale standard, hvor univer-
siteterne – og ikke den enkelte forsker – har ejerskabet til IPR. Siden har lande
som Tyskland, Finland, Norge og Østrig fulgt trop. Kun i Italien og Sverige ad-
skiller lovgivningen sig fortsat fra denne praksis.
På den baggrund udsendte Kommissionen i april 2007 meddelelsen ”Bedre vi-
denformidling mellem universiteterne, forskningsinstitutioner og erhvervslivet
over hele Europa”. Denne meddelelse var ledsaget af et sæt af frivillige retnings-
linjer for universiteter mv. for god praksis ved håndtering af IPR og indgåelse af
samarbejds- og rettighedsaftaler med erhvervslivet. På initiativ af det tyske EU-
formandskab opfordrede Rådet på sit møde den 25. juni 2007 Kommissionen til
at videreudvikle og opgradere disse frivillige retningslinjer i form af et Europæ-
isk IP-charter/Code of Practice.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
8/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens foreliggende henstilling med tilhørende kodeks for universiteters
og andre offentlige forskningsinstitutioners videnoverførsel og håndtering af IPR
er det første af foreløbig fem initiativer, som Kommissionen fremlægger som op-
følgning på grønbogen om Det Europæiske Forskningsrum (”Nye perspektiver på
Det Europæiske Forskningsrum”, april 2007).
Den danske lovgivning om opfindelser og teknologioverførsel fra offentlige forsk-
ningsinstitutioner svarer i vid udstrækning til den almindelige praksis i EU. Danske
forskningsinstitutioner har etableret professionelle enheder for teknologioverførsel
og politikker for håndtering af opfindelser og rettigheder. Rådet for Teknologi og
Innovation (RTI) har gennem en årrække støttet institutionernes bestræbelser på at
udvikle og professionalisere deres teknologioverførsel, ligesom man yder støtte til,
at universiteterne kan dokumentere og modne tidlige opfindelser frem til et stade,
hvor private investorer kan tage over. Endelig har Videnskabsministeriet sammen
med institutionerne og erhvervslivets institutioner nedsat Johan Schlüter-udvalget,
der via en række modelaftaler vil gøre det lettere for universiteter og virksomheder
at indgå kontrakter om rettigheder og forskningssamarbejde.
RTI rådgiver om og forvalter de offentlige midler til at fremme teknologioverførsel
og kommercialisering af forskningsresultater, ligesom dette råd løbende monitore-
rer institutionernes indsats og resultater på området. RTI er som led i sin hand-
lingsplan ”InnovationDanmark” på vej med en ny strategi for kommercialisering af
forskning. RTI vil i den forbindelse følge op på Kommissionens henstilling.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Kommissionens henstilling
Kommissionen henstiller til medlemsstaterne:
at de sikrer, at alle offentlige forskningsinstitutioner definerer videnoverfør-
sel som et strategisk mål,
at de opfordrer offentlige forskningsinstitutioner til at opstille politikker og
procedurer for forvaltning af intellektuel ejendom i overensstemmelse med
det kodeks, som ledsager henstillingen,
at de støtter udviklingen af offentlige forskningsinstitutioners kapacitet og
kompetence inden for videnoverførsel samt foranstaltninger, der kan øge stu-
derendes opmærksomhed og kompetence med hensyn til intellektuel ejen-
dom, videnoverførsel og iværksætteri inden for især videnskab og teknologi,
at de fremmer en bred formidling af viden skabt med offentlige midler ved at
fremme åben adgang til forskningsresultater og samtidig sikrer den nødven-
dige beskyttelse af de hermed forbundne intellektuelle ejendomsrettigheder,
at de samarbejder og tager skridt til at skabe større ensartethed mellem deres
respektive bestemmelser vedrørende intellektuelle ejendomsrettigheder på en
sådan måde, at tværnationalt samarbejde og videnoverførsel inden for forsk-
ning og udvikling fremmes,
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
9/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
at de anvender principperne i henstillingen som grundlag for at indføre og
tilpasse nationale retningslinjer og lovgivning vedrørende offentlige forsk-
ningsinstitutioners forvaltning af intellektuel ejendom og videnoverførsel for
at indgå aftaler om forskningssamarbejde med tredjelande med henblik på
andre foranstaltninger, der skal fremme videnoverførsel, eller i forbindelse
med nye politikker eller finansieringsordninger på området og under iagtta-
gelse af reglerne om statsstøtte,
at de tager skridt til at sikre den bredest mulige gennemførelse af det ledsa-
gende kodeks - enten direkte eller gennem de regler, der fastlægges af natio-
nale og regionale finansieringsorganer,
at de sikrer en rimelig (lige) og retfærdig behandling af deltagere fra med-
lemsstaterne og fra tredjelande i internationale forskningsprojekter vedrøren-
de ejerskab og adgang til intellektuel ejendom til gensidig gavn for alle in-
volverede parter,
at de udpeger et nationalt kontaktpunkt til samordning af foranstaltninger
vedrørende videnoverførsel mellem offentlige forskningsinstitutioner og den
private sektor og håndtering af tværnationale spørgsmål i samarbejde med til-
svarende kontaktpunkter i andre medlemsstater,
at de anvender de retningslinier, som er opstillet i den note, der ledsager hen-
stillingen, under hensyntagen til den nationale kontekst, og
at de senest 15. juli 2010 og herefter hvert andet år informerer Kommissionen
om foranstaltninger, som er truffet på grundlag af henstillingen, og om deres
virkning.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
10/25
Kommissionens henstilling er ledsaget af et kodeks for universiteter og andre of-
fentlige forskningsinstitutioner om forvaltning af intellektuel ejendom ved viden-
overførsel. Kodekset består af tre sæt principper:
Principperne for en intern politik for intellektuel ejendom består af et grund-
læggende sæt principper, som offentlige forskningsinstitutioner bør gennem-
føre for effektivt at forvalte intellektuel ejendom, som de har skabt – enten
selv eller i et samarbejde – i forbindelse med deres forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter.
Principperne for en politik for videnoverførsel supplerer principperne ovenfor
ved at fokusere mere specifikt på aktiv formidling og udnyttelse af intellektu-
el ejendom, uanset om denne er beskyttet.
Principperne for forskningssamarbejde og kontraktforskning berører alle
former for forskning, som udføres eller finansieres af en offentlig forsknings-
institution og af den private sektor, herunder især forskningssamarbejde
(hvor alle parter udfører F&U) og kontraktforskning (hvor en privat virksom-
hed giver F&U i entreprise til en offentlig forskningsinstitution).
Kommissionens henstilling er endvidere ledsaget af en note om retningslinier for
universiteter og andre offentlige forskningsinstitutioner, som kan sikre bedre for-
valtning af intellektuel ejendom ved videnformidling. Noten indeholder anbefa-
linger angående:
Videnoverførsel som en strategisk mission for offentlige forskningsinstitutio-
ner
Politikker for forvaltning af intellektuel ejendom
Videnoverførselskapacitet- og kompetencer
Tværnationalt samarbejde
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0011.png
Formidling af viden
Overvågning.
Udkast til Rådsresolution
I udkastet til Rådsresolution anerkender Rådet vigtigheden af effektiv håndtering
og beskyttelse af intellektuel ejendom, af fremme af videnoverførsel på tværs af
Europa og af effektiv udbredelse af videnskabelige og teknologiske innovationer
i Det Europæiske Forskningsrum for at maksimere den socio-økonomiske effekt
af den offentlige forskningsindsats.
Rådet hilser Kommissionens henstilling velkommen og støtter den som et af de
politik-initiativer, Kommissionen har iværksat som opfølgning på grønbogen
”The European Research Area: New Perspectives”.
Rådet opfordrer:
medlemsstaterne til aktivt at støtte henstillingen og til – med fuld respekt for
institutionernes autonomi – at fremme universiteters og andre offentlige
forskningsorganisationers brug af det ledsagende kodeks.
alle universiteter og andre offentlige forskningsorganisationer til at tage hen-
syn til indholdet i Kommissionens kodeks og til at implementere det alt efter
deres særlige forhold.
Kommissionen til at anvende principperne i henstillingen og det ledsagende
kodeks i relevante EU-politikker og -instrumenter.
medlemsstaterne og Kommissionen til sammen at etablere lette og effektive
styringsinstrumenter på området, herunder bl.a. monitorering og evaluering
af effekten af henstillingen og det ledsagende kodeks.
Rådet anbefaler endelig stats- og regeringscheferne at bakke op om Rådsresoluti-
onen på deres næste topmøde.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Da der er tale om en henstilling, vil Kommissionens anbefalinger alene være vej-
ledende for medlemslandene. Videnskabsministeriet vurderer i øvrigt, at den dan-
ske lovgivning vedrørende opfindelser og teknologioverførsel fra offentlige
forskningsinstitutioner er i god overensstemmelse med Kommissionens anbefa-
linger.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har med frist den 8. maj 2008 været behandlet i EF-Specialudvalget for
forskning. Der fremkom følgende bemærkninger:
Akademikernes Centralorganisation (AC) påpeger, at forskningsfriheden og mu-
ligheden for selv at bestemme, hvordan, hvornår og hvor ens egne forskningsre-
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
11/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0012.png
sultater skal publiceres, traditionelt har været en af de primære attraktioner ved
en forskerkarriere. AC finder, at Kommissionens idéer om forøgelse af institutio-
nernes IPR på bekostning af forskernes IPR er med til at underminere attraktio-
nen ved en offentlig forskerkarriere. AC glæder sig derfor over, at der i dette til-
fælde er tale om en henstilling fra Kommission, og opfordrer til, at regeringen
fortsat lægger vægt på, at der skal være tale om frivillig koordination på området
for intellektuel ejendomsret. AC finder, at den danske regering også bør tage
ovenstående i betragtning, når den i EU-sammenhæng i forbindelse med Ljublja-
na-processen ser det som et mål at gøre fri bevægelighed for viden til "den femte
frihed". Her er der efter AC's vurdering brug for en mere nuanceret tilgang til
spørgsmålet om, hvordan ophavsretten til forskningsresultater skal håndteres i
fremtiden.
Dansk Industri (DI) er enig i, at der skal ske en styrkelse af forskningsinstitutio-
nernes kapacitet og kompetence inden for videnoverførsel, og i, at håndtering af
intellektuel ejendomsret er et centralt aspekt heri. I denne sammenhæng finder DI
det vigtigt at fastslå, at det kodeks, der opstilles, ikke skal være bindende og hel-
ler ikke skal være en forudsætning for deltagelse - herunder også for modtagelse
af økonomisk støtte - i offentlige forskningsprogrammer mv.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser Kommissionens henstilling velkommen, idet regeringen finder,
at henstillingen er et vigtigt element i realiseringen af det indre marked for viden
og udviklingen af Det Europæiske Forskningsrum, hvor idéer, forskere og stude-
rende kan færdes frit.
Det er en afgørende forudsætning for en effektiv udnyttelse af de offentlige inve-
steringer i forskning, at den viden, der skabes, spredes til virksomheder og sam-
fundet i øvrigt. Regeringen betragter kommercialisering og teknologioverførsel
som en væsentlig del af universiteternes virke og er enig i, at der er behov for en
indbyrdes tilnærmelse af medlemslandenes praksis på området for intellektuel
ejendomsret, men at dette nødvendigvis må ske via frivillig koordination. Det
største forbedringspotentiale må forventes at ligge hos lande, der har begrænset
erfaring på området. For danske virksomheder kan det konkret gøre det lettere at
indgå aftaler med offentlige forskningsinstitutioner også i disse lande.
Det er vurderingen, at danske initiativer i vid udstrækning lever op til de principper
for god praksis, som Kommissionen opstiller.
Regeringen agter at støtte den fremlagte Rådsresolution.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I forbindelse med Kommissionens udarbejdelse af den foreliggende henstilling er
medlemslandene blevet inddraget, ligesom Kommissionen i et vist omfang har
konsulteret udvalgte europæiske interessentorganisationer. Undervejs i processen
har der været en meningsudveksling mellem Kommissionen og en række med-
lemslande navnlig om brugen af begrebet ”charter”. Kommissionen har, uanset
Rådets oprindelige beslutning, ønsket at forbeholde dette begreb til områder af
større betydning – menneskerettighedscharter, miljøcharter osv.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
12/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Kommissionens henstilling var genstand for udveksling af synspunkter på Forsk-
ningsgruppens møde den 21. april 2008, hvor hovedindtrykket var, at der var til-
fredshed med teksten.
Henstillingen gav en række lande anledning til at foreslå udarbejdelse af en Råds-
resolution på området. Formandskabets udkast til Rådsresolution er efterfølgende
blevet drøftet i et par omgange i Forskningsgruppen. I den forbindelse kan det
særligt fremhæves, at en række lande havde indvendinger mod visse punkter i
Kommissionens henstilling, hvorfor den oprindelige formulering i udkastet til
Rådsresolutionen om, at Rådet ”fuldt støtter” Kommissionens henstilling, måtte
ændres til ”støtter”.
Det forventes, at Rådet kan opnå enighed om en endelig tekst til Rådsresolution
på Rådsmødet den 29.-30. maj 2008.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
13/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0014.png
Punkt 6: Europæiske forskningsinfrastrukturer og deres regionale dimen-
sion
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Det slovenske EU-formandskab har som opfølgning på en formandskabs-
konference primo marts 2008 fremlagt udkast til Rådskonklusioner om europæi-
ske forskningsinfrastrukturers regionale dimension. I konklusionerne understre-
ger Rådet forskningsinfrastrukturers nøglerolle i udviklingen af Det Europæiske
Forskningsrum og deres betydning for globalt konkurrencedygtig forskning og
innovation. Rådet anerkender behovet for øgede investeringer i forskningsinfra-
strukturer og synergi mellem finansieringskilder og understreger videre, at den
fortsatte planlægning af investeringer skal ske på baggrund af videnskabelig kva-
litet. Endvidere anerkender Rådet behovet for kapacitetsopbygning over hele
Europa.
Rådet forventes at kunne nå til enighed om Rådskonklusionerne på Rådsmødet
den 29.-30. maj 2008.
2. Baggrund
Det slovenske EU-formandskab afholdt den 5.-6. marts 2008 i Brdo, Slovenien, i
samarbejde med Kommissionen, en konference om forskningsinfrastrukturers re-
gionale dimension. Forskningsinfrastrukturer omfatter en bred vifte af avanceret
udstyr, databaser, forsøgsanlæg, laboratoriefaciliteter mv. Konferencen fulgte op
på a) en CREST
1
-rapport fra maj 2007 om koordinering af midler fra syvende
rammeprogram og strukturfondene til finansiering af forskning og udvikling og
b) en meddelelse fra Kommissionen fra 2008 om konkurrencedygtige regioner
gennem forskning og udvikling.
Konferencens formål var at belyse de regionale, nationale og tværregionale ud-
fordringer og muligheder, der er forbundet med udviklingen af fælles-europæiske
forskningsinfrastrukturer, samt sætte fokus på forskningsinfrastrukturers bidrag
til opnåelsen af Lissabon-målene (fx betydningen for erhvervsliv, bæredygtighed
og beskæftigelse).
Formandskabet har på baggrund af konferencen fremlagt udkast til Rådskonklu-
sioner, som det forventes, at Rådet når til enighed om på Rådsmødet den 29.-30.
maj 2008.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
14/25
1
CREST er en rådgivende komité for forskning og udvikling nedsat af Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5. Formål og indhold
I udkastet til konklusioner understreger Rådet, at excellente forskningsinfrastruk-
turer spiller en nøglerolle i udviklingen af Det Europæiske Forskningsrum (ERA)
ved at fremme excellent forskning og sikre globalt konkurrencedygtig grund-
forskning og anvendt forskning. Det understreges videre, at forskningsinfrastruk-
turer bl.a. a) bidrager til en dynamisk og bæredygtig udvikling, økonomisk vækst
og social velstand ved at styrke den eksisterende kapacitet til forskning og ud-
dannelse, b) virker som drivkraft for innovation og viden som fastlagt i Lissabon-
strategien og c) fremmer åben innovation og udviklingen af innovative produkter
og ydelser.
Rådet anerkender en klar og stærk forpligtelse hos Kommissionen og medlems-
landene til at udvikle forskningsinfrastrukturer på basis af bl.a. ESFRI’s
(European Strategy Forum on Research Infrastructures) og nationale køreplaner.
Rådet fremhæver betydningen af e-infrastruktur som integrerende mekanisme
mellem medlemsstater, regioner og videnskabelige discipliner.
Rådet anerkender bl.a. behovet for øgede investeringer i forskningsinfrastrukturer
og behovet for at kombinere alle tilgængelige, offentlige og private finansie-
ringskilder (medlemslande, erhvervslivet, Den Europæiske Investeringsbank,
strukturfondene, 7. rammeprogram for forskning og udvikling samt rammepro-
grammet for konkurrenceevne og innovation) med henblik på at styrke forsk-
ningsinfrastrukturer. Rådet hilser i forlængelse heraf Kommissionens forberedel-
se af en praktisk vejledning til forskellige finansieringsmuligheder i EU velkom-
men.
Rådet anerkender videre behovet for mere synergi mellem forsknings-, uddannel-
ses- og samhørighedspolitikker og mellem støtte til eksisterende og nye faciliteter
for at øge mulighederne for excellence i ERA.
Rådet finder endelig, at de nuværende bestræbelser på regionalt, nationalt og eu-
ropæisk niveau for at styrke forskningsinfrastrukturer af europæisk interesse skal
forøges og videreudvikles, og at strategisk planlægning og prioritering – på basis
af videnskabelig excellence – er afgørende for gode betingelser for forskning og
innovation.
Rådet anerkender, at regioner er en vigtig drivkraft for udviklingen af et videnba-
seret samfund, og at der er et behov for kapacitetsopbygning over hele Europa.
Rådet opfordrer medlemslandene og regioner til fortsat at udvikle ”regionale
partner faciliteter” som en god måde til at øge kapacitetsopbygning i regioner
med henblik på en balanceret udvikling af ERA. Rådet opfordrer Kommissionen
til at fremme denne udvikling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
15/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0016.png
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har senest med frist den 8. maj 2008 været behandlet i EF-Specialudvalget
for forskning. Der er samlet blevet fremsendt følgende bemærkninger:
Akademikernes Centralorganisation (AC) understreger vigtigheden af, at europæ-
iske investeringer i forskningsinfrastruktur ikke kun sker i meget store centrale
forskningsanlæg, men at midlerne også kommer regionale og nationale forsk-
ningsinstitutioner og dermed de lokale forskningsmiljøer til gode. Excellence i
europæisk forskning handler også om, at forskningsinfrastrukturen i bredden og
lokalt set har et niveau, der giver grundlag for banebrydende forskning.
AC finder videre den i Rådskonklusionerne nævnte forenklings- og informations-
indsats bl.a. i form af en praktisk guide til at søge EU-støtte på tværs af de for-
skellige programmer positive. AC opfordrer dog også til, at Forsknings- og Inno-
vationsstyrelsen arbejder for at sikre synergi mellem den danske forskningsinve-
steringsstrategi og de europæiske støttemuligheder og investeringsprogrammer.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Adgang til den mest avancerede forskningsinfrastruktur udgør en stadig vigtigere
forudsætning for videnskabelige og teknologiske landvindinger og for uddannel-
sen af nye forskere. Forskningsinfrastrukturer i verdensklasse har en stor tiltræk-
ningskraft på verdens førende forskere og de bedste talenter.
Opbygningen af fælles-europæiske forskningsinfrastrukturer er afgørende for at
skabe globalt konkurrencedygtig forskning i forhold til blandt andet Japan og
USA og de nye teknologiske magtcentre som fx Kina og Indien. Der foregår i
disse år en forældelse af eksisterende større forskningsinfrastruktur i EU, og der
er opstået et betydeligt efterslæb i investeringer i den mest avancerede infrastruk-
tur.
Med oprettelsen af ESFRI og udarbejdelsen af den første europæiske køreplan for
forskningsinfrastruktur er der taget et første vigtigt skridt i retningen af et bedre
europæisk samarbejde om planlægningen og realiseringen af storskalaprojekter.
Der bør i EU snarest følges op med en plan om gennemførelsen af konkrete euro-
pæiske storskalaprojekter.
Forskningsinfrastrukturer af fælles-europæisk interesse skal styrkes og videreud-
vikles i det europæiske forskningssamarbejde med videnskabelig excellence som
bærende princip for den fortsatte prioritering.
Parallelt med den europæiske opbygning er det vigtigt, at der sker en regio-
nal/national opbygning. Nationalt er der således afsat midler til en større pulje til
investeringer i forskningsinfrastruktur, herunder dansk deltagelse i fælles-
europæiske projekter.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
16/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig bør medlemslandene arbejde for at udvikle nationale handlingsplaner og
strategier, så der sikres en bedre koordinering, strategisk planlægning og priorite-
ring på såvel nationalt som europæisk plan.
Regeringen agter at støtte de fremlagte Rådskonklusioner.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabet har fremlagt udkast til Rådskonklusioner. Det forventes, at Rådet
vil nå til enighed om det foreliggende udkast på Rådsmødet den 29.-30. maj
2008.
De foreløbige drøftelser har båret præg af, at en række, primært nye, medlems-
lande ønsker en formulering om en velbalanceret geografisk fordeling af forsk-
ningsinfrastrukturer i Europa som overordnet princip. Heroverfor står en række
gamle medlemslande, herunder Danmark, der taler for den nuværende formule-
ring om behov for kapacitetsopbygning i Europa og excellence som overordnet
princip.
Andre forslag til nye formuleringer har understreget forskningsinfrastrukturs be-
tydning for grundforskning samt vigtigheden af e-infrastruktur.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
17/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 7: Familievenlige forskerkarrierer: imod en integreret model
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har udarbejdet udkast til Rådskonklusioner om familievenlige
forskerkarrierer. Rådskonklusionerne er resultatet af en række initiativer, der er
blevet taget på området, bl.a. en international konference afholdt af det slovenske
formandskab. I Rådskonklusionerne opfordrer Rådet bl.a. Kommissionen og med-
lemsstaterne til at fremme kvinders og mænds interesse i at blive forskere ved at
fjerne hindringer og skabe mere attraktive og fleksible arbejdsbetingelser. Rådet
opfordrer også Kommissionen og medlemsstaterne til at udvikle en integreret
model for forskerkarrierer, der sikrer familievenlige forhold for forskere.
Forsknings- og
Rådet forventes at nå til enighed om Rådskonklusionerne på Rådsmødet den 29.-
30. maj 2008.
2. Baggrund
Rådskonklusionerne om familievenlige forskerkarrierer følger i forlængelse af de
initiativer, der er blevet taget på området på det seneste. Formandskabet holdt en
international konference om familievenlige forskerkarrierer den 8. februar 2008 i
Brdo, Slovenien, hvor der blev fremlagt en række nyere data om kvinders delta-
gelse i europæisk forskning. Konklusionen er, at skønt flere kvinder end mænd
starter på en universitetsuddannelse, sker der et langt større frafald blandt de
kvindelige forskere end blandt deres mandlige kolleger. Kommissionen har end-
videre i 2008 lanceret rapporten "Mapping the Maze: Getting more women to the
top in research", der identificerer en række forhold, som samlet set medfører, at
andelen af kvinder i forskning ikke stiger – eller stiger meget langsomt. Der har
derfor vist sig behov for at gøre rammerne for forskningskarrierer mere familie-
venlige.
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
I udkastet til Rådskonklusioner anerkender Rådet de tiltag og politikker, som al-
lerede er iværksat af medlemsstaterne og Kommissionen vedrørende støtte til
forskning udført af kvinder.
Rådet understreger dels behovet for en styrkelse af kvinders rolle ved at fremme
deres repræsentation i besluttende organer og i forbindelse med udnævnelser på
højt niveau, dels vigtigheden af at udvikle bedre betingelser for et balanceret ar-
bejds- og familieliv.
Innovationsstyrelsen
Side
18/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Rådet opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at identificere og over-
vinde tilbageværende finansielle, administrative, kulturelle og mobilitetsrelatere-
de hindringer og til at skabe mere attraktive og fleksible arbejdsbetingelser på det
videnskabelige område, hvilket vil stimulere kvinder og mænds interesse i at for-
følge en forskerkarriere.
Rådet noterer sig Kommissionens meddelelse ”Better Careers and more mobility:
a European Partnership for researchers”.
Rådet anerkender Helsinki-gruppens bidrag til korrektion af kønsbalancen på det
videnskabelige område og opfordrer medlemsstaterne til at udveksle ”best prac-
tice” vedrørende fremme af kvinders repræsentation i forbindelse med poster på
højt niveau samt til at udvikle model-initiativer, som kan bidrage til at skabe ba-
lance mellem arbejds- og familieliv.
Rådet opfordrer Kommissionen til at fortsætte og intensivere sine bestræbelser
for at fremme kvinders rolle i videnskab og teknologi ved at sikre en effektiv li-
gestilling i forbindelse med gennemførelsen af EU’s forskningsprogrammer.
Rådet anerkender behovet for yderligere at fremme gennemsigtighed i projektfi-
nansiering og karriereudvikling for at tackle enhver kønsdiskrimination.
Rådet opfordrer medlemsstaterne og Kommissionen til at fremme de principper,
som er angivet i det europæiske charter for forskere og adfærdskodekset for an-
sættelse af forskere.
Rådet bekræfter på ny, at Kommissionen i samarbejde med medlemsstaterne bur-
de gøre en større indsats for at udvikle et omfattende sæt af indikatorer, relevant
statistik og sammenlignelige data for også at støtte konkrete foranstaltninger til at
fremme og udvikle bedre betingelser for et balanceret arbejds- og familieliv.
Rådet opfordrer Kommissionen og medlemsstaterne til at udvikle en integreret
model for forskerkarrierer baseret på et passende ”policy-mix”, der sikrer fami-
lievenlige forhold for forskere.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har med frist den 8. maj 2008 været behandlet i EF-Specialudvalget for
forskning. Der fremkom følgende bemærkninger:
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
19/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0020.png
Akademikernes Centralorganisation (AC) påpeger, at for at få unge dygtige
(kvindelige) forskere til at vælge en forskerkarriere (i det offentlige) frem for en
anden karrierevej på arbejdsmarkedet, må der være noget, der gør det attraktivt.
AC bemærker, at lønningerne i de offentlige forskningsinstitutioner ikke kan
konkurrere med lønnen i den private sektor, hvorfor det skal være andre dele af
ansættelsesvilkårene, som skal være attraktive.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter udkastet til Rådskonklusioner, idet regeringen finder, at der
bør være særlig opmærksomhed på at tiltrække og fastholde kvinder i en forsker-
karriere, og at initiativer, der sikrer, at flere højtkvalificerede kvinder (herunder
yngre, kvindelige forskningsledere) vælger en forskerkarriere og forbliver i for-
skerkarrierer, skal understøttes.
Regeringen finder endvidere, at valget af en forskerkarriere skal gøres attraktivt
for såvel kvinder som mænd, og en forskerkarriere skal rumme en god balance
mellem arbejds- og familieliv for både mænd og kvinder og ikke kun betragtes
som en kvindeproblematik.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets udkast til Rådskonklusioner har været behandlet i Forsknings-
gruppen i nogle omgange. Der har været en generel opbakning til teksten, dog
med visse præciseringer og tilføjelser.
Det forventes, at Rådet kan nå til enighed om en endelig tekst til Rådskonklusio-
ner på Rådsmødet den 29.-30. maj 2008.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
20/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Punkt 8: ”Ljubljana-processen” – imod realiseringen af Det Europæiske
Forskningsrum (ERA)
KOM-dokument foreligger ikke
- Udveksling af synspunkter
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
På baggrund af det uformelle Rådsmøde den 15.-16. april 2008 (forskningsdelen)
har formandskabet udarbejdet udkast til konklusioner om Det Europæiske Forsk-
ningsrum (ERA). Udkastet til konklusioner omhandler igangsættelsen af den så-
kaldte ”Ljubljana-proces”, der har til formål at fastlægge en vision for Det Eu-
ropæiske Forskningsrum samt principper for styringen og organiseringen heraf.
Udkastet skal ses i lyset af Kommissionens grønbog ”Nye perspektiver på Det
Europæiske Forskningsrum”, april 2007, og flere drøftelser i Rådet i løbet af
2007 om videreudviklingen af det europæiske forskningssamarbejde.
Rådet forventes at nå til enighed om Rådskonklusionerne på Rådsmødet den 29.-
30. maj 2008.
2. Baggrund
Der afholdtes uformelt Rådsmøde den 15.-16. april 2008 i Brdo, Slovenien. Un-
der forskningsdelen var to emner genstand for drøftelse, henholdsvis en vision
for Det Europæiske Forskningsrum (ERA) og bedre organisering og styring af
ERA. På baggrund af Rådets drøftelse har formandskabet udarbejdet et udkast til
konklusioner med henblik på Rådsmødet den 29.-30. maj 2008.
ERA blev lanceret i januar 2000 som et nyt grundlag for det europæiske forsk-
ningssamarbejde med det formål at skabe en højere grad af koordinering og inte-
gration af nationale forsknings- og innovationsaktiviteter. Lissabon-traktaten
præciserer, at målet om at styrke Unionens videnskabelige og tekniske grundlag
skal nås ved gennemførelse af et europæisk forskningsrum med fri bevægelighed
for forskere og viden, og traktaten indebærer et forbedret grundlag for at koordi-
nere forskningssamarbejdet i Europa.
I grønbogen
”Nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum”
(KOM(2007)
161) fra april 2007 tog Kommissionen ERA op til fornyet overvejelse. Kommis-
sionen gennemførte i sommeren 2007 en åben høring over grønbogen, som også
blev drøftet på flere Rådsmøder i 2007.
Efter en national høring af relevante interessenter og forelæggelse for Folketinget
forud for Rådsmødet den 22.-23. november 2007 afgav regeringen et positions-
papir til Kommissionen med danske synspunkter på grønbogens indhold.
Kommissionen har tilkendegivet, at foreløbig fem forslag til et forbedret europæ-
isk forskningssamarbejde fremlægges på baggrund af grønbogen. Der er tale om
initiativer vedrørende forskermobilitet, rammer for etablering af forskningsinfra-
struktur, anbefalinger om intellektuel ejendom, fælles programmer og internatio-
nalt samarbejde om forskning og udvikling. Kun Kommissionens henstilling om
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
21/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forvaltning af intellektuel ejendom ved videnoverførsel og et kodeks for universi-
teter og andre offentlige forskningsinstitutioner er pt. fremlagt (se notatets punkt
5).
3. Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet anerkender, at Europa skal udvikle en fælles vision for og effektiv styring
og organisering af ERA.
Rådet hilser medlemslandenes, de associerede landes og Kommissionens velvilje
til at dele ansvaret for etableringen af fremtidens ERA med behørig respekt for
EU-institutionernes roller og prærogativ samt subsidiaritetsprincippet velkom-
men.
Rådet støtter igangsættelsen af ”Ljubljana-processen” rettet mod øget styring og
organisering på basis af en langsigtet vision for ERA, som udvikles i fællesskab
mellem medlemslandene og Kommissionen og med bred støtte fra interessenter
og borgere.
Rådet finder, at den langsigtede vision for ERA skal baseres på Lissabon-
målsætningen om at gøre Europa til en førende videnøkonomi og -samfund base-
ret på de tre sider af videntrekanten (forskning, innovation og uddannelse). Visi-
onen bør blandt andet indeholde følgende elementer:
fri bevægelighed for viden (”den femte frihed”) med fremragende uddannel-
sesmuligheder og attraktive karriereudsigter for forskere,
moderne universiteter og forskningsinstitutioner med globalt konkurrence-
dygtige spydspidser og netværk, der udfører excellent forskning og udvik-
ling,
optimale forhold for offentlige og private aktører, herunder SMV’er, med
henblik på a) investeringer i forskning og udnyttelsen af forskningsresultater,
b) adgang til forskningsinfrastruktur i verdensklasse, c) deltagelse i åbne og
koordinerede forskningsprogrammer, d) videndeling og -udnyttelse på tværs
af sektorer og landegrænser og e) samarbejde med partnere uden for Europa,
løsning af store samfundsmæssige udfordringer via forsknings- og udvik-
lingsaktiviteter.
Rådet understreger behovet for at understøtte en første vision inden udgangen af
2008 for hurtigt at kunne fokusere politikker og initiativer på dens realisering og
efterfølgende løbende diskutere, opdatere og uddybe visionen som led i diskussi-
onen af styring og organisering af ERA.
Rådet opfordrer medlemslandene og Kommissionen til at forbedre styring og or-
ganisering for at udvikle ERA og skabe sammenhæng til andre politikområder,
såsom uddannelse, innovation og samhørighed.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
22/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
559228_0023.png
Rådet finder, at organisering og styring af ERA bør indeholde følgende princip-
per:
Det er en del af Lissabon-partnerskabet for vækst og beskæftigelse og tæt
forbundet med uddannelse, innovation og andre relevante politikområder.
Det involverer alle medlemslande, associerede lande og interessenter.
Det sigter imod realiseringen af den fælles vision for ERA. Til dette formål
skal etableres indikatorer og evalueringskriterier i fællesskab mellem Kom-
missionen og medlemslandene.
Det baseres på et langsigtet partnerskab mellem medlemslandene, associerede
lande og Kommissionen. I den tidlige planlægning, gennemførelse og evalue-
ring af ERA-initiativer skal partnerskabet modtage retningslinier fra det poli-
tiske niveau.
Det undgår kompleksitet og fremmer sammenhæng og effektivitet i udviklin-
gen af ERA.
I forlængelse af Det Europæiske Råd i marts 2008 opfordrer Rådet medlemslan-
dene og Kommissionen til at gøre brug af den åbne koordinationsmetode til at
fremme multilateral overvågning med udgangspunkt i ERA-dimensionen i de na-
tionale reformprogrammer, gensidig læring og evaluering.
Rådet støtter, at udviklingen af organisering og styring af ERA skal følge følgen-
de retningslinier:
Med henblik på at forberede Rådskonklusioner skal ministrene på uformelle
Rådsmøder tage fat på specifikke løsninger og langsigtede sigtelinier for
ERA.
CREST
2
er en vigtig platform og skal forstærke sin rådgivende rolle i den åb-
ne koordinationsmetode med henblik på at støtte Kommissionen og Rådet i
forberedelsen og evalueringen af initiativer om ERA.
Lande, der er associerede til rammeprogrammet, skal knyttes til diskussionen
af organiseringen og styringen af ERA.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen har med frist den 8. maj 2008 været behandlet i EF-Specialudvalget for
forskning. Der fremkom følgende bemærkninger:
Ifølge Akademikernes Centralorganisation (AC) fremhæver Kommissionen øget
mobilitet som en afgørende forudsætning for at øge attraktiviteten ved offentlige
forskerkarrierer og udvekslingen af viden, hvilket AC er helt enig i, men det har i
2
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
23/25
CREST er en rådgivende komité for forskning og udvikling nedsat af Rådet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
praksis været svært at skabe gennemslagskraft for disse tanker på nationalt plan
og skabe rammerne for det, fx i form af konkrete ordninger med jobmobilitet og
orlov. Her må den danske regering i højere grad medvirke til at realisere de gode
intentioner. Øget international mobilitet bliver mere attraktivt for forskerne, hvis
grundlaget er gode og stabile arbejdsvilkår i hjemlandet og en fast arbejdsplads at
vende tilbage til. Se i øvrigt AC’s bemærkninger til punktet om intellektuel op-
havsret.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen hilser den fortsatte debat om videreudviklingen af ERA velkommen.
Skal Europa blive et førende vidensamfund og indfri målsætningerne i Lissabon-
strategien om at kunne møde fremtidige udfordringer skabt af en stadig mere glo-
baliseret økonomi, må der skabes bedre rammer for globalt konkurrencedygtig
forskning og udvikling. Europa er allerede nået langt i forskningssamarbejdet,
men skal nå endnu længere.
En dansk hovedprioritet er udviklingen af et europæisk forskningsrum, hvor vi-
den, ideer, forskere og studerende kan færdes frit. Målet er at gøre fri bevægelig-
hed for viden til ”den femte frihed” og etablere et indre marked for viden, der
skaber muligheder og fjerner barrierer for skabelsen og anvendelsen af viden og
dermed indfrielsen af Lissabon-strategien.
Regeringen finder, at princippet om fri bevægelse for viden i EU er et godt ud-
gangspunkt for en nyvurdering af, hvorledes de europæiske bestræbelser på at
udnytte viden til styrkelse af konkurrenceevnen kan intensiveres.
Et europæisk forskningsrum med fri bevægelighed for viden vil blive styrket af
stigende investeringer i menneskelige ressourcer, universiteter og forskningsin-
frastrukturer – både på nationalt og europæisk plan. Regeringen finder, at arbejdet
med en omlægning af EU’s budget skal fremskyndes med henblik på, at der kan
anvendes flere midler på fremadrettede prioriteter som forskning, uddannelse og
innovation. Der bør ligeledes arbejdes på at udvikle mekanismer, der kan stimule-
re til øgede private investeringer i forskning og udviklingsarbejde.
Regeringen støtter, at en vision for udviklingen af Det Fælles Forskningsrum byg-
ger på en sammenhængende tilgang til de tre sider af videntrekanten (uddannelse,
forskning og innovation).
Regeringen hilser formandskabets initiativ til drøftelse af organisering og styring
af ERA velkommen. Der bør arbejdes på at tilvejebringe en nærmere afklaring af
”Ljubljana-processen”, herunder klarhed om det nærmere indhold og milepæle.
Regeringen vil i de kommende drøftelser arbejde for at fastholde en simpel og ef-
fektiv struktur for organisering og styring af ERA og finder, at drøftelsen af,
hvordan forskningssamarbejdet skal videreudvikles, bør ske i tæt sammenhæng
med Lissabon-processen.
Regeringen agter at støtte de fremlagte Rådskonklusioner.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
24/25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Formandskabets udkast til Rådskonklusioner har været behandlet i Forsknings-
gruppen i nogle omgange. Der er generelt bred opbakning til indholdet af de fore-
liggende Rådskonklusioner.
Drøftelserne har givet anledning til en række præciseringer og tilføjelser til tek-
sten. Det kan nævnes, at flere medlemslande har ønsket at understrege CREST’s
rådgivende rolle. Det er endvidere præciseret, at CREST er en af flere kilder til
forberedelsen af drøftelserne i Rådet. Endelig er det nu præciseret, at der ved ud-
gangen af 2008 skal foreligge en første udgave af den fælles vision for ERA.
Rådet forventes at nå til enighed om udkastet på Rådsmødet den 29.-30. maj
2008.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Kommissionens grønbog
”Nye perspektiver på Det Europæiske Forskningsrum”
har senest været forelagt på møde den 16. november 2007 i Statsministeriet for
Folketingets partier forud for Rådsmødet (konkurrenceevne) den 22.-23. novem-
ber 2007.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
25/25