Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2875 - transport, tele og energi Bilag 3
Offentligt
KLIMA- OG ENERGIMINISTERIET
Notat
EUK/Klimaområdet
23 .juni 2008
Redegørelse til Folketinget om rådsmøde (energi) den 6. juni 2008
Rådsmødet (energi) havde tre punkter på dagsordenen:
1) Tredje liberaliseringspakke for el- og gasmarkederne
2) Klima- og energipakken (Forslaget om fremme af vedvarende energi)
3)
Internationale forhold
Ad. 1)
Det vigtigste punkt på energirådsmødet var
indre markedspakken for el-
og gas.
Formandskabet lagde op til en generel indstilling på hele pakken. Det
største udestående var spørgsmålet om ejermæssig adskillelse. En række
lande anført af Tyskland og Frankrig ønskede ”en tredje option” med mulig-
hed for at TSO (transmissionssystem operatøren) fortsat kan være en del af
et vertikalt integreret selskab.
En anden gruppe af lande med bl.a. Danmark i spidsen foretrak egentlig
ejermæssig adskillelse, men var dog indstillet på at finde et kompromis, bl.a.
under hensyntagen til det tidspres der ligger på forhandlingerne og risikoen
for at den tredje liberaliseringspakke i værste fald ikke ville blive vedtaget.
I erkendelse af, at modsætningerne mellem de to grupper af lande var tegnet
meget tydeligt op i forhandlingerne og at det kunne blive vanskeligt at opnå
enighed, valgte det slovenske formandskab at udnytte ministerfrokosten til
forhandlingerne om ejermæssig adskillelse.
Det lykkedes for det slovenske formandskab at opnå bred enighed om de
essentielle elementer i indre markeds pakken, selvom alle medlemsstaterne
ikke var enige i alle elementer i pakken, og det lykkedes for Danmark og
andre lande der lagde vægt på ejermæssig adskillelse at opnå betydelige for-
bedringer i forhold til det kompromisforslag, der forelå ved mødets start.
Kompromisset indebærer, at de vertikalt integrerede el- og gasselskaber kan
beholde deres transmissionsnet. Lande med den type selskaber kan vælge
den tredje option, også kaldet ITO (Independent Transmission Operator).
ITOen bliver til gengæld genstand for et skærpet tilsyn – meget mere detalje-
ret og grundigt, end det er tilfældet for transmissionsoperatører, der er ejer-
mæssigt adskilte (som f.eks Energinet.dk i Danmark). Der er til gengæld
bl.a. på dansk foranledning indsat en række krav, der skal sikre uafhængig-
heden af ITOens ledelse og af et særligt ”supervisory body” som har til op-
gave at afgøre alle sager med konsekvenser for selskabets aktieværdi, herun-