Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2874 - miljø Bilag 3
Offentligt
Miljøminister Troels Lund Poulsen
Cc: MPU, FLF og EUU
(Sendt på mail)
København 3. juni 2008
Kære Troels
Vedr: GMO diskussion på Ministerrådsmødet(Miljø) 5. juni
Som bekendt skal der, på foranledning af Frankrig, som overtager formandskabet til sommer,
diskuteres GMO på miljøministerrådsmødet 5. juni 2008. Da det desværre ikke var muligt at
arrangere et møde inden da, sender jeg mine bemærkninger og forslag både til dig selv og med
kopi til udvalgene.
På det overordnede plan er Greenpeace ikke uenig med regeringens holdning om, at EU's GMO-
regler langt hen af vejen er gode nok. Hovedproblemet lige nu er at reglerne ikke bliver fulgt. At
reglerne ikke følges på andre områder af GMO-lovgivningen er allerede kendt (f.eks. at EUs
forbud mod GMO med antibiotikaresistens gener ignoreres). Det samme gælder desværre
miljørisikovurderingen.
Miljøministeriets notat undlader, at redegøre for den seneste positive udvikling i EU-regi
omkring den miljømæssige risikovurdering af GMO, som det franske dagsordenpunkt skal ses i
sammenhæng med. Som bekendt er det ifølge 2001/18 udsætningsdirektivets (Bilag II),
lovbestemt at risikovurderingen af GMO skal omfatte vurderinger af langsigtet miljøeffekt af
GMO. Dette lovkrav er hidtil blevet ignoreret. EU-kommissionen har derfor arbejdet med at finde
en løsning, der skal sikre at risikovurderingen opfylder lovens krav til miljørisikovurdering.
EFSA som EEFSA?
Kommissionens nye løsning på miljørisikovurdering er at bede EFSA om at opbygge kapacitet,
så EFSA bliver i stand til at foretage den langsigtede risikovurdering af GMO som
udsætningsdirektivet foreskriver. EU-kommissionen har i en aftale mellem Kommissionen og
EFSA givet EFSA 24 måneder (fra april 2008) til at tilegne sig denne kapacitet (se vedlagte
”Mandates
related to the environmental risk assessment of GM plants”).
EFSA (EU's fødevare autoritet) består som navnet antyder af fødevareeksperter. Af de 21
personer i EFSAs GMO panel har blot tre en miljøfaglig baggrund. Den nye aftale betyder
således en større kapacitetsopbygning hvis EFSA skal blive til ”EEFSA” (det ekstra ”E” for
”environment”). Kommissionens løsning, med at give EFSA 24 måneder til at udbygge
miljøkapaciteten, er ikke en umulig løsning. Det er under alle omstændigheder en forbedring
frem for den nuværende situation. Men der er mulighed for en bedre løsning.
Mulighed for Dansk model i EU
En anden og måske bedre løsning er at bede EU's miljøagentur EEA om at stå for den
miljømæssige risikovurdering, mens EFSA leverer fødevarerisikovurdering (også med
fødevarerisikovurderingerne bør EFSA forbedre praksis, bl.a. foreslår Frankrig forbedret
toksikologisk vurdering). En sådan løsning, hvor flere forskellige ekspertorganer leverer
uafhængige vurderinger (Frankrig foreslår endvidere at der også bør indgå en socioøkonomisk
vurdering), vil ligne den danske model hvor ministeren og folketinget modtager uafhængige
risikovurderinger fra ekspertorganerne (DMU, Fødevareinstituttet, Plantedirektoratet, Skov- og
naturstyrelsen) hvorefter der på grundlag af disse vurderinger og indkomne høringssvar træffes