Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2883 - landbrug og fiskeri Bilag 4
Offentligt
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAV
The Danish Society for A Living Sea
Europaudvalget
Folketinget, Christiansborg
1240 København K
Vedr. Udvalgsmøde den 4/7 2008
Kommentar til ”Samlenotat Rådsmøde (Landbrug og Fiskeri) 15/7 2008” 2883 bilag 1
Punkt 9: ” Forslag til Rådets forordning om ændring af forordning (EF) nr.
1198/2006 om Den Europæiske Fiskerifond” og tillægget fra 2/7 ”Commission approves block
exemption for state aid”
Kommissionens forslag er det facto et farvel til EU’s fælles fiskeripolitik.
Hvis EU’s ministerråd den 15/7 vedtager EU kommissions forslag (Initiativpakke) er det et endeligt
farvel til den fælles fiskeripolitik i EU. Med de forslag som kommissionen offentliggjorde den 2/7
block exemption for state aid
” som tillæg til Initiativpakken 25/7 lægger kommissionen sig fladt på
ned og overlader herefter det til de enkelte lande i EU, selv at afgøre og bestemme den nationale of-
fentlige støtte til fiskeriet. Tilbage bliver blot fælles EU begrænsninger når det handler om støtte til
modernisering af fiskefartøjer og støtte til ex. beskyttede områder i havet.
Med denne henvendelse til Europaudvalget udtrykker Landsforeningen Levende Hav en massiv kri-
tik af de foreslåede foranstaltninger til ”
forbedring af tilskudsmulighederne inden for rammerne
af Den Europæiske Fiskerifond (EFF) samt lempelser i reglerne om statsstøtte” til fiskeriet i EU.
Og på den baggrund opfordrer vi udvalget til afvise hele pakken alternativt væsentlige områder af pak-
ken, som følgende:
-
Kommissionen foreslår at fiskefartøjer med støtte kan oplægges i perioder hvor omkostningerne (de
høje oliepriser) ikke står mål med indtjeningen.
o
Det er en meget dårlig løsning for urentable fiskerfartøjer og fiskeri, i og med at fartøjer så-
ledes holdes kunstig i live og standby. Det er et for fiskeriet udsigtsløst forslag som kun
skader hele fiskeriet og bremser den nødvendige omlægning af fiskeriet.
Kommission forslår støtte til udskiftninger af motorer.
o
Det er en politik som er praktiseret i mange år, men uden den ønskede virkning. Sagen er
den, at den kapital som fiskerne har investeret i sit driftsapparat skal forrentes og derfor vil
der skulle fanges den mængde fisk der er nødvendig til forrentning og driftsomkostninger.
Derfor har vi set at den offentlige støtte til udskiftninger af store motorer er anvendt til ex.
omstilling til mindre motorkraft på fremdrivningsmotoren (skruen) og tilsvarende mere
kraft på el og hydraulik, altså ingen reel besparelse.
Kommissionen forslår ændringer ad reglerne til hvor meget den enkelte bedrift kan modtage i støtte
fra de nugældende 30.000 EURO til 100.000 EURO.
o
Det er en ordning og begrænsning af støtten til fiskeriet i frit fald. Og med de 100. 000
EURO bliver det reelt tale om statsstøtte som vi kender det fra landbruget. Altså en støtte
uden mål og med.
-
-
Hemmedvej 59. Hemmed. 8585 Glesborg Tlf. 9789 5455 fax 9789 5655 Giro 110-4527
www.levende-hav.dk [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAV
The Danish Society for A Living Sea
-
Kommissionen forslår at de enkelte lande selv må afgøre deres nationale støttepolitik på væsentlige
områder, som ex. fritagelse for olieafgifter og lempelser i de sociale ydelser. Der er mange andre
fritagelser som ikke får den store betydning, men de to ovenstående er helt centrale i den pakke og
de vil få uoverskuelige konsekvenser fordi de forstærker den onde spiral som er sat i gang hvor de
enkelte landes regeringer (herunder Danmark) uden for enhver tvivl bliver presset af deres fiskere
til mere og mere støtte.
o
De to områder er i sig selv et farvel til fælles fiskeripolitik. Den danske fødevareminister vil
selvfølgelig sige at hun ikke vil kunne overtales. Men i virkelighedens verden står den dan-
ske regering med hovedansvaret for en fiskeripolitik (IOK og FKA modellerne) som har
koncentreret kvoterne på færre og større og mere energiforbrugende fartøjer og derfor vil
denne regering også blive tvunget til at give mere og mere støtte.
De eneste områder i Initiativpakken lempelser af de regler hvorunder der kan gives offentlig støtte til
ophugning. Urentable fiskerier skal ud af fiskeriet og hvis ophugningsstøtten kan støtte den udvikling er
det godt. Og skal der bruges penge på omstilling fra energitungt fiskeri til et fiskeri som bruger mindre
energi, så skal den støtte baseres på reelle omstillinger fra ex. trawl til passivt grej. Og der er også gode
grunde til at støtte markedsføring af fisk og kampagne for at få folk til at spise flere fisk.
Landsforeningen Levende Hav skal derfor på det kraftigste opfordre Europaudvalget til at udstyre
den danske fødevareminister med et mandat som ovenstående, dvs. som på de væsentligste områder
går imod EU forslaget.
Den europæiske befolkning har betalt rigeligt af nyttesløse mia. til det europæiske fiskeri. Rækken
af støtteforanstaltninger siden 1983, som i hast er blevet vedtaget til støtte for et uøkonomisk og bi-
ologisk ubæredygtigt fiskeri, er uendelig. Tidligere støtteprogrammer fulgte med kvotenedskærin-
ger og genopretningsplaner, de kan ikke forsvares fordi de kun har ført til større problemer i fiskeri-
et. Nu skal fiskeriet have støtte pga. af udefra kommende markedsøkonomiske vilkår, i form af sti-
gende priser på brændstoffet og faldende priser på fisken. Og øge statsstøtten på de vilkår er mere
end dybt uansvarligt, det er en skandale. EU foreslår at bruge 600 mio. EURO dvs. 4 mia. kroner af
den nyligt oprettede Fiskerifond, i sag selv en skandale, for det er smide de mange penge ned i et
dybt bundløst dyb.
For med initiativpakken følger ingen konsekvensberegninger og den danske regering har heller ikke
udarbejdet noget der blot minder om en prognose for de positive/negative omstændigheder der føl-
ger med dette forslag. Det er en skandale, at en ansvarlig EU kommission og en dansk regering er
villig til at bruge 4 mia. kroner uden nogen sikkerhed for at de penge er brugt fornuftigt.
Folketinget bør bemærke, at det danske og det europæiske fiskeri er meget andet og mere end trawl,
bomtrawl og andet energislugende fiskeri. Målt på aktører i fiskeriet er det segment meget større
end det i dag økonomisk urentable og biologisk ubæredygtig fiskeri som med vold magt i havet og
på gaderne, atter har rystet de ansvarlige politikere og embedsmænd. De giver op og er nu åbenbart
også klar til at smide 20 % af den nye Fiskerifond, efter et fiskeri uden fremtid. Der ligger den stør-
ste skandale i denne sag.
Hvis Danmark accepterer forslaget i sin helhed, så vil det udover de rent fiskeripolitiske aspekter
være et utilgiveligt brud med Danmarks intentioner om en klimapolitik, som sigter på at holde jor-
dens temperaturstigninger under de to grader, som anses som ”the tipping point”. Vor klimapolitik
vil stå tilbage som løgnagtig og uvederhæftig.
Hemmedvej 59. Hemmed. 8585 Glesborg Tlf. 9789 5455 fax 9789 5655 Giro 110-4527
www.levende-hav.dk [email protected]
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
LANDSFORENINGEN LEVENDE HAV
The Danish Society for A Living Sea
Med venlig hilsen
Knud Andersen. Formand for Levende Hav
Torsdag den 3. Juli 2008
Hemmedvej 59. Hemmed. 8585 Glesborg Tlf. 9789 5455 fax 9789 5655 Giro 110-4527
www.levende-hav.dk [email protected]