Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2887 - RIA Bilag 3
Offentligt
580278_0001.png
Udenrigsministeriet
Asiatisk Plads 2
1448 København K
Att.: JTEU
Ministeren
Dato:
11. juli 2008
Skriftlig forelæggelse
Jeg forelægger hermed Integrationsministeriets sager forud for rådsmødet (retlige og indre
anliggender) den 24.-25. juli 2008. Det drejer sig om punkterne 1 til 7.
Alle Integrationsministeriets punkter er til orientering.
Der er følgende punkter på dagsorden på rådsmødet den 24.-25. juli 2008:
Forslag til en europæisk immigrations- og asylpagt
På det uformelle rådsmøde den 7.-8. juli 2008 har det franske EU-formandskab præsenteret
et forslag om en europæisk indvandrings- og asylpagt.
Formålet med en sådan pagt er at sende et stærkt politisk signal om, at EU har en klar og
samlet politisk tilgang til migrationsområdet. Samtidig skal pagten kunne give nyt momentum
til EU-samarbejdet.
På det kommende rådsmøde den 24.-25. juli 2008 forventes der for første gang at være poli-
tiske forhandlinger om sagen. Det forventes, at pagten vedtages som en del af de politiske
konklusioner på mødet i Det Europæiske Råd i oktober 2008. Pagtforslaget er alene blevet
præsenteret på det uformelle rådsmøde den 7.-8. juli 2088. På uformelle møder kan der ikke
træffes beslutninger.
Der udestår således fortsat forhandlinger på politisk niveau om pagten.
Pagtforslaget skal ses i sammenhæng med Kommissionens to meddelelser af 17. juni 2008
om henholdsvis asyl og lovlig indvandring. Et tredje element i den fremtidige politikudvikling
på migrationsområdet vil være rapporten fra den såkaldte Fremtidsgruppe, som også blev
præsenteret ved det uformelle rådsmøde tidligere denne måned.
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
580278_0002.png
Regeringen er overordnet positivt indstillet over for, at man med pagten vil styrke indsatsen
mod ulovlig indvandring. Regeringen finder, at pagten indeholder nogle relevante prioriteter i
forhold til EU’s aktuelle udfordringer på udlændingeområdet. Derudover finder regeringen, at
formandskabet med pagtudspillet har ramt en god balance mellem på den ene side at un-
derstrege behovet for en effektiv politik mod ulovlig indvandring og på den anden side forde-
lene ved kvalificeret indvandring baseret på arbejdsmarkedets behov.
Under det uformelle rådsmøde var der meget bred opbakning til det præsenterede pagtfor-
slag.
Men som nævnt udestår de politiske forhandlinger. Der vil jeg bl.a. fremhæve følgende
synspunkter, som vi fra dansk side allerede har gjort opmærksom på under alle de hidtidige
uformelle drøftelser om pagten:
Det skal fremgå klart af pagten, at kompetencen til at kontrollere egne grænser forbliver hos
det enkelte medlemsland. Jeg ønsker af samme grund at få slettet sidste sætning i afsnit III,
litra c, i pagtudkastet. Det hedder heri, at man på sigt kan undersøge muligheden for at ska-
be et system af europæiske grænsevagter.
Herudover er det for Danmark afgørende, at enhver assistance fra andre medlemslande eller
Frontex til at kontrollere et anden medlemslands nationale grænse kun kan ske, hvis med-
lemslandet anmoder om bistanden.
Udøvelse af grænsekontrol skal fortsat være national kompetence.
I forhold til de konkrete og praktiske udfordringer, som EU står over for på asylområdet, fin-
der regeringen, at de bedste resultater kan opnås ved at styrke det praktiske samarbejde
blandt medlemsstaterne.
Regeringen er derfor generelt positiv over for forslaget om, at der oprettes et europæisk støt-
tekontor. Et sådant støttekontor skal i givet fald have en koordinerende rolle, som for ek-
sempel indsamle viden om asylansøgeres oprindelseslande, udveksling af oplysninger om
asylpraksis og udsendelse af asylteams.
Der synes ikke at være væsentlige behov for at gennemføre yderligere harmonisering af reg-
lerne på asylområdet.
På asylområdet ser jeg tre væsentlige elementer, man bør satse på i det videre arbejde i EU:
1) Vigtigheden af hele tiden at have sig sine internationale forpligtelser for øje, 2) Et styrket
praktisk samarbejde for at sikre endnu mere velfungerende asylprocedurer – bl.a. gennem
det omtalte asylstøttekontor – og 3) behov for en styrket indsats vedrørende asylpolitikkens
såkaldt eksterne dimension, hvilket navnlig vil sige støtte til bilateralt samarbejde om kapaci-
tetsopbygning om migrations- og asylsystemer og til UNHCR vedrørende genbosætning.
Vedrørende migration og udvikling finder jeg, at der er behov for en præcis definition af be-
grebet ”cirkulær migration”, herunder at det slås fast at der er tale om midlertidig migration,
inden man iværksætter yderligere politiktiltag derom.
Side 2
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Endelig ser jeg gerne, at pagtens integrationsvinkel styrkes, så der kommer øget fokus på
integration også gennem værdier, demokratisering og antiradikalisering.
Forslag til direktiv om betingelser for indrejse og ophold for højtkvalificerede arbejds-
tagere
Det franske formandskab ser meget gerne, at man under det franske formandskab opnår
enighed om direktivet, der blev fremlagt i oktober sidste år. Det Europæiske Råd har også
fokus på, at der hurtigst muligt opnås enighed om direktivet.
Det forventes dog ikke, at der kan opnås enighed om direktivet under rådsmødet den 24.-25.
juli 2008. Men ved at sætte sagen på dagsordenen for derved at give Rådet status for for-
handlingerne, sættes der yderligere pres på, for at man på embedsmandsniveau, hvor sagen
fortsat behandles, får løst de udeståender, der er.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om sanktioner over for arbejdsgi-
vere, der ansætter tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
Det franske formandskab ser meget gerne, at man under det franske formandskab opnår
enighed om direktivet. Det Europæiske Råd har også fokus på, der opnås enighed om dette
direktivforslag hurtigst muligt.
Det forventes derfor, at ministerrådet får en status for forhandlingerne, således at der sættes
yderligere pres på, for at man på embedsmandsniveau, hvor sagen fortsat behandles, får
løst de tilbageværende udeståender.
Forslag til Rådets direktiv om ændring af direktiv 2003/109/EC for at udvide dets an-
vendelsesområde til at omfatte personer under international beskyttelse
Der er tale om et forslag, der vedrører betingelserne for meddelelse af status som fastboen-
de udlænding for personer med international beskyttelse, hvilke rettigheder der er knyttet til
denne status, fortabelse af status samt beskyttelse mod udvisning.
Der forventes på ny at være en drøftelse af forslaget med henblik på opnåelse af politisk
enighed.
Forslaget er omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggender.
Rådskonklusioner om genbosætning af flygtninge fra Irak
Der foreligger et udkast til rådskonklusioner om genbosætning af flygtninge fra Irak.
Situationen vedrørende irakiske asylansøgere er sat på dagsordenen igen. I rådskonklusio-
nerne er der fokus på den irakiske regerings primære ansvar for egne statsborgere. Samtidig
Side 3
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
ønsker EU at bistå Irak og dets nabolande med at løse opgaven med at yde den fornødne
beskyttelse af flygtninge og andre sårbare personer.
Pt. har kun seks EU-lande på nuværende tidspunkt stående genbosætningsprogrammer:
Danmark, Finland, Irland, Nederlandene, Sverige samt Storbritannien.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget. Jeg vil på mødet støtte vedtagelsen af rådskonklu-
sionerne. Regeringen støtter alle tiltag, der vil kunne være med til at sætte fokus på genbo-
sætningsområdet. Det gælder naturligvis også i forhold til genbosætning af irakiske flygtnin-
ge.
Jeg lægger vægt på, at rådskonklusionerne skaber en rimelig balance mellem på denne ene
side den irakiske regerings primære ansvar for egne statsborgere, og på den anden EU’s
ønske om inden for de gældende rammer at bistå såvel Irak og dets nabolande som perso-
ner med behov for beskyttelse.
Forslag til Europa-Parlamentets og Rådets forordning om ændring af de fælles konsu-
lære instrukser til de diplomatiske og konsulære repræsentationer med hensyn til ind-
førelse af biometriske kendetegn, herunder bestemmelser om organisering af modta-
gelsen og behandlingen af visumansøgninger
Sagen har tidligere været forelagt udvalget forud for rådsmødet den 8. – 9. november, den 6.
– 7. december 2007 og senest den 5. – 6. juni 2008. Men forslaget blev hver gang i sidste
øjeblik taget af dagsordenen, fordi det endnu ikke var klar til drøftelse blandt ministrene. På
det kommende rådsmøde den 24. – 25. juli forventes sagen drøftet med henblik på politisk
enighed og efterfølgende vedtagelse på et snarligt rådsmøde.
Forslaget skal ses i sammenhæng med gennemførelsen af visuminformationssystemet
(VIS).
Forslagets ene del vedrører optagelsen af biometriske kendetegn. Det vil sige, hvem der
skal afgive fingeraftryk, hvem der er undtaget, og i hvor lang en periode man kan genanven-
de optagne fingeraftryk indlagt i VIS til efterfølgende visumansøgninger fra den samme per-
son.
Forslagets anden del vedrører forskellige måder, hvorpå man kan organisere modtagelsen
og behandlingen af visumansøgninger på ambassader og konsulater.
I forslaget fastlægges det, at der skal optages ti fingeraftryk i forbindelse med indgivelsen af
en visumansøgning. For mindst muligt at genere hyppigt rejsende fastlægger forslaget sam-
tidig en periode for genanvendelse af fingeraftryk, der allerede er lagret i VIS i forbindelse
med en tidligere visumansøgning.
Jeg kan støtte en genanvendelsesperiode af hensyn til de personer, der ofte rejser, men er
åben over for længden af perioden.
Side 4
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
For så vidt angår organiseringen af modtagelsen af visumansøgninger kan medlemsstaterne
blandt andet vælge at samarbejde med andre medlemsstater om at oprette et fælles visum-
ansøgningscenter til modtagelse af visumansøgninger uden for ambassaderne.
Jeg kan støtte et sådant tiltag af hensyn til effektiviteten i modtagelsen af visumansøgninger.
Medlemsstaterne kan også vælge at anvende en ekstern tjenesteyder til tidsbestilling og
modtagelse af visumansøgninger. Det sker allerede i dag hos en række medlemsstater, her-
under Danmark, på destinationer, hvor der modtages et stort antal visumansøgninger.
Jeg kan også støtte også muligheden for anvendelse af eksterne tjenesteydere i forbindelse
med modtagelsen af visumansøgninger og optagelse af biometri.
Forslaget er omfattet af forbeholdet på området for retlige og indre anliggender, men forsla-
get anses som en videreudvikling af Schengen-reglerne.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig retsakten på mellemstatsligt grundlag in-
den seks måneder efter vedtagelsen.
Kommissionens rapport om visumreciprocitet
Det forventes, at Kommissionen på rådsmødet vil informere om status på sin fjerde rapport
om visumreciprocitet og dens forventede indhold.
Jeg vil tage orienteringen til efterretning.
Med venlig hilsen
Birthe Rønn Hornbech
Side 5
Holbergsgade 6 · 1057 København K · T 3392 3380 · F 3311 1239 · E [email protected] · www.nyidanmark.dk