Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2892 - Landbrug og fiskeri Bilag 2
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
2.1. Kontoret for europapolitik og internationale relationer
22. september 2008
FVM 585
____________________________________________________________________
SUPPLERENDE SAMLENOTAT
Rådsmøde (landbrug og fiskeri) den 29. - 30. september 2008
____________________________________________________________________
7.
(evt.) Cypriotisk statsstøtte på grund af konsekvenserne af tørken
- Politisk enighed
KOM-dokument foreligger ikke
Side 2
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
592220_0002.png
NOTAT OM RÅDSMØDE (LANDBRUG OG FISKERI)
den 29. - 30. september 2008
7.
(evt.) Cypriotisk statsstøtte på grund af konsekvenserne af tørken
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Cypern har den 18. september 2008 fremsendt en anmodning til Rådet om at godkende statsstøtte
svarende til 67,5 mio.
som forenelig med fællesmarkedet. Beløbet bliver udbetalt til 34.000 land-
mænd og 3.000 husdyravlere på Cypern, som kompensation for deres tab grundet ekstraordinært
langvarig og alvorlig tørke på øen i perioden 2007-2008.
Baggrund
Cypern har den 18. september fremsendt en anmodning til Rådet om godkendelsen af statsstøtte
svarende til 67,5 mio. € som forenelig med fællesmarkedet. Beløbet bliver udbetalt til 34.000 land-
mænd og 3.000 husdyravlere på Cypern, som kompensation for deres tab grundet ekstraordinært
langvarig og alvorlig tørke på øen i perioden 2007-2008.
Anmodningen fremsættes i medfør af TEF artikel 88, stk. 2, 3. afsnit 1. punktum, som har følgende
ordlyd: ”På begæring af en medlemsstat kan Rådet med enstemmighed beslutte, at en af denne stat
ydet eller planlagt støtte, uanset bestemmelserne i artikel 87 eller de i artikel 89 nævnte forordnin-
ger, skal betragtes som forenelig med fællesmarkedet, hvis ganske særlige omstændigheder beretti-
ger en sådan beslutning.”
Bestemmelsen indebærer, at Rådet kan godkende statsstøtte. Det er ikke nogen betingelse for Rå-
dets behandling af sagen, at medlemsstaten først har anmeldt den planlagte støtte til Kommissionen.
Imødekommelse af anmodningen kræver enstemmighed.
Anmodningen forventes sat på dagsordenen for Rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 29. -30. sep-
tember 2008 med henblik på politisk enighed.
Nærhedsprincippet
Sagen vedrører en anmodning om statsstøtte, som skal behandles efter reglerne i TEF artikel 87-88.
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er derfor ikke relevant.
Formål og indhold
Cypern har gennem de sidste 10 år lidt af alvorlige tørkeperioder. I løbet af 2008 og frem til ultimo
august 2008 har Cypern oplevet de næstlaveste nedbørsmængder siden 1901-02. Al kunstvanding i
landbrugssektoren er stoppet, og vandforsyning til private husholdninger er begrænset til i alt 36 ti-
mer om ugen. Vandbehovet dækkes af importeret vand fra Grækenland til mere end 5 € pr kubik-
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
meter, idet Cyperns damme næsten er tomme, og der er konstateret 40% reduktion i undergrunds-
vandet.
Alle sektorer af landbruget er ramt af tørken. Det anslås, at der på 95 % af kornarealerne, ikke har
været høstudbytte i 2008. Foreløbige målinger viser, at høsten af byg, som er den mest dyrkede
kornsort på Cypern, er faldet fra 2,3 tons/ha til 0,003 tons/ha. Druer til vinproduktion ventes i år at
blive på 30 % af normalproduktionen. Den samlede mængde produceret halm og hø ligger normalt
på 98.000 tons årligt, men når næppe op på 8000 tons i år. Derfor er der ikke nok foder til dyrehold,
hvorfor dette også må importeres. Produktionen af fåre- og gedemælk faldt fra 43.500 til 33.700
tons i 2008.
Det kunstvandingsafhængige landbrug er hårdest ramt af tørken, idet vandforsyningerne hertil blev
lukket helt i 2008. Selv permanente træ plantager er berørt, hvoraf nogle er permanent ødelagt. De
overlevende plantager har nedsat høstudbytte, og produkterne fra træerne er af lav kvalitet.
De cypriotiske myndigheder har endvidere oplyst, at det estimerede indkomsttab for landmændene
og husdyravlerne er på ca. 140 mio. €, men at det kan vise sig at være højere. Beløbet udgør diffe-
rencen mellem dette års indkomst og gennemsnittet af 3 års indkomster indenfor de seneste 5 år,
idet man havde undladt at anvende henholdsvis året med den højeste og året med den laveste ind-
komst.
Cypern har i dette lys til hensigt at yde direkte finansiel støtte på 67,5 mio. € til alle de landmænd,
der har lidt økonomisk tab som resultat af tørken på Cypern i 2007 og 2008. Cypern ønsker dels at
kunne kompensere landmændenes tab af indkomst som følge af tørken, men også direkte at kunne
støtte landmænd helt uden indkomst, som ellers ikke ville kunne fortsætte deres erhverv. Cypern vil
yde støtten for at sikre, at landmændene økonomisk bliver i stand til at plante og så afgrøder i efter-
året 2008 og således fortsætte deres erhverv som landmænd. Derved kan faren for, at landbrugsom-
råderne affolkes og forlades helt, jorden eroderer eller omdannes til ørken, afværges.
Støtten skal komme omkring 34.000 landmænd og ca. 3.000 husdyravlere til hjælp, forudsat de op-
fylder kriterierne for at kunne få støtte. For at støtten skal være tilstrækkelig effektiv finder Cypern,
at støtten må ydes så hurtigt som muligt.
Cypern har iværksat en række tiltag for at afhjælpe krisen. I 2009 vil produktionen af afsaltet vand
blive udvidet fra de nuværende 32 mio. kubikmeter/året til 66,7 mio. kubikmeter/året. Cypern har
endvidere iværksat en kampagne i offentligheden med henblik på at opfordre til besparelser på
vandforbruget. Tilsvarende er installation af genbrugsanlæg installeret i skoler, private huse og of-
fentlige bygninger.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig.
Konsekvenser
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
592220_0004.png
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Høring
Landbrugsraadet understreger, i skriftligt høringssvar den 19. september 2008, at Landbrugsraadet
principielt er modstandere af statsstøtte i landbrugspolitikken. Det påpeges, at Cypern, ifølge nota-
tet, gennem de sidste 10 år har lidt af alvorlige tørkeperioder, hvilket giver anledning til overvejel-
ser om, hvad ”normalnedbøren” for Cypern er. På trods af disse principielle indvendinger meddeler
Landbrugsraadet dog, at man på baggrund af den helt ekstreme klimasituation for 2008 ikke har no-
gen bemærkninger til den cypriotiske anmodning.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er den generelle danske holdning, at statsstøtte bør begrænses mest muligt, og at det bør være
Kommissionen, der vurderer medlemslandenes statsstøtteordninger og disses forenelighed med EF-
traktatens regler, idet man dog under helt særlige, ekstraordinære og konkrete omstændigheder kan
undlade at stemme eller stemme for Rådets godkendelse. Den aktuelle situation på Cypern vurderes
som værende alvorlig.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at de øvrige medlemsstater ikke vil modsætte sig anmodningen.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Notatet er ligeledes oversendt til Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri.
4