Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2895 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
SAMLENOTAT
Rådsmøde Transport & Energi d. 9. oktober 2008.
Rådskonklusioner om inddragelse af luftfarten i Det Europæiske Fællesskabs ordning for
handel med emissioner – tredjelandes deltagelse
(foreløbigt udkast foreligger i rådsdokument
Aviation W. Doc. 2008/83 og 2008/89)
Nyt notat
1. Resumé
På rådsmødet (transport og energi) den 9. oktober 2008 foreslår formandskabet at der skal
vedtages rådskonklusioner om inddragelsen af luftfart i EU's handelssystem for
drivhusgasemissionstilladelser (såkaldte CO2 kvoter). Der foreligger p.t. blot et ufærdigt udkast til
rådskonklusioner, som fortsat diskuteres i rådets arbejdsgruppe og forventes forelagt COREPER
forud for rådsmødet. Udkastet til rådskonklusioner glæder sig over udkommet af
Europaparlamentets andenbehandling af forslaget, der bekræfter aftalen fra slutningen af juni 2008
mellem Europaparlamentet, Rådet og Kommissionen om en række ændringsforslag til
direktivforslaget. Samtidig henvises til vigtigheden af visse kerneelementer i direktivteksten, ligesom
det konstateres, at inddragelsen af luftfart i EU's kvotehandelssystem blot er første etape på vejen
mod det endelige mål, som er inddragelse af emissioner fra luftfart i et globalt kvotemarked og der
sendes signaler til tredjelande og den internationale luftfartsorganisation ICAO om at fremskynde
processen hen imod dette mål, ligesom Kommissionen opfordres til at fremme bilaterale
klimaaftaler for luftfartssektoren med tredjelande. Endelig noteres det, at det tilkommer
medlemsstaterne at tage stilling til anvendelsen af indtægterne fra provenuet fra auktionering af
kvoter, mens der lægges op til, at det endvidere skal fremgå, at medlemsstaterne forpligter sig til at
anvende provenuet til at bekæmpe klimaændringer i Den Europæiske Union eller i tredjelande.
2. Baggrund
Der er i juni 2008 opnået enighed mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen om at inkludere
luftfarten i EU’s kvotehandelssystem. EU Kommissionen offentliggjorde direktivforslaget i
december 2006. Rådet vedtog en række ændringsforslag i december 2007. Parlamentet vedtog en
række 2. læsnings ændringsforslag i juni 2008. Ultimo juni 2008 blev der i trialogforhandlinger
mellem Rådet, Parlamentet og Kommissionen indgået en aftale om ændringer til direktivteksten,
som blev endeligt vedtaget af Parlamentet d. 8. juli, og som snarest forventes godkendt formelt af
Rådet.
I forhold til Kommissionens oprindelige forslag er der sket en række væsentligste ændringer i den
direktivtekst der er aftalt mellem Rådet, Parlamentet og Kommisionen, herunder bl.a. at
kvotemægden reduceres til 97% i 2012 og 95% fra 2013 og at andelen af kvoter der auktioneres
øges til 15%. Dog holder direktivteksten eksplicit muligheden åben for evt. at revidere
kvotemængden og/eller at øge andelen af kvoter der auktioneres ifm. de igangværende
forhandlinger om revisionen af CO2 kvotedirektivet for perioden efter 2012. Desuden kunne der
ikke opnås enighed om Kommissionens forslag om at provenuet fra auktionering skal øremærkes,
hvorfor teksten er ændret til, at provenuet bør anvendes til klimatiltag.
1