Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2895 - transport, tele og energi Bilag 7
Offentligt
29. september 2008
JI og CDM kreditters andele af reduktionsindsatsen i EU's klima- og ener-
gipakke i 20 % reduktionsscenariet.
Nærværende notat gennemgår først regeringens beregninger for andelen af JI- og CDM kre-
ditter, som har dannet grundlag for regeringens forhandlingsposition. Herefter præsenteres de
beregninger af kreditandelen, som EU-Kommissionen har offentliggjort den 25. september
2008. Endelig forklares forskellene i resultater og beregningsmetoder.
Regeringens beregninger
EU Kommissionens forslag til revision af kvotedirektivet og forslaget om byrdefordeling
udenfor de kvotebelagte sektorer indeholder en række bestemmelser, der til sammen definerer
adgangen til JI og CDM kreditter. Tabel 1 nedenfor skitserer, hvor stor en andel de
juridisk
maksimalt
mulige kreditkøb udgør af hhv. EU's og Danmarks reduktionsforpligtelser fordelt
på hhv. kvotesektoren og sektorerne udenfor kvote. Beregningsforudsætningerne er resumeret
i et særskilt afsnit nedenfor.
Tabel 1: Regeringens beregning af JI og CDM kreditters andele af reduktionsindsatsen i
Kommissionens forslag til EU's klima- og energipakke 2013-20 (3 pct. scenariet)
Andel i %
EU-27, juridisk
max. kreditkøb
Danmark, juridisk
max. kreditkøb
Kvotesektoren
29 %
34 %
Ikke-kvote sektorer
53 %
27 %
I alt for 2013-20
36 %
30 %
Business-as-usual er sat lig emissionerne i 2005, idet det forudsættes, at der også uden klima-
og energipakken vil være en klimapolitik i EU, der holder emissionerne konstante. Dette er en
konservativ antagelse, da drivhusgasemissionerne historisk set er steget i takt med den øko-
nomiske vækst. Hvis man tog højde herfor ville procentsatserne anført i tabellen falde.
Som det fremgår af tabellen er Danmarks adgang til kreditter i de ikke-kvoteomfattede sekto-
rer noget lavere end for EU under ét. Det skyldes, at alle lande iflg. Kommissionens forslag
har samme adgang til at købe kreditter for disse sektorer – svarende til 3 % af deres 2005
emissioner årligt. Det gælder uanset, at visse lande får lov til at øge deres emissioner med op
til 20 %, mens Danmark skal skære ned med 20 %.