Europaudvalget 2008-09
2898 - miljø
Offentligt
1453682_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
13857/08 (Presse 282)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2898. samling i Rådet
Miljø
Luxembourg, den 20. oktober 2008
Formand
Jean-Louis BORLOO
Frankrigs ministre d'État, minister for økologi, energi,
bæredygtig udvikling og fysisk planlægning
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 5389 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
13857/08 (Presse 282)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0002.png
20.X.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet noterede sig formandskabets oplysninger om de væsentligste aspekter af
lovgivningspakken
om energi og klima
og havde en debat om
genetisk modificerede organismer.
Rådet vedtog konklusioner med henblik på
forhandlingerne i forbindelse med De Forenede
ationers rammekonvention om klimaændringer i december 2008 i Poznań (Polen).
Rådet vedtog uden debat
et direktiv om en ny ramme for affaldshåndtering.
13857/08 (Presse 282)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0003.png
20.X.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
De Forenede Nationers konvention om klimaændringer: forberedelse med henblik på
forhandlingerne i Poznań -
Rådets konklusioner
.............................................................................. 7
Lovgivningspakke om klima og energi.......................................................................................... 16
Genetisk modificerede organismer ................................................................................................ 17
Handel med sælprodukter.............................................................................................................. 19
Forberedelse af Euromedministerkonferencen om vand................................................................. 19
EVENTUELT ............................................................................................................................... 20
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
MILJØ
Cartagenaprotokollen om biosikkerhed - Forhandlingsdirektiver ......................................................................22
Håndtering af affald i EU.................................................................................................................................22
Kvaliteten af vandet i vandløb, søer og kystvande i EU ....................................................................................23
Batterier og akkumulatorer ..............................................................................................................................24
Konventionen om vurdering af virkningerne på miljøet på tværs af landegrænserne..........................................24
LA DBRUG
1
Cypern - Støtte til afhjælpning af tørken...........................................................................................................24
Stoffer med hormonal virkning ........................................................................................................................24
Statistikker vedrørende landbrugsbedrifternes struktur .....................................................................................25
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
13857/08 (Presse 282)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
HA DELSPOLITIK
EU/Schweiz ....................................................................................................................................................25
Associeringsaftale mellem EU og Den Palæstinensiske Myndighed - Nedsættelse af underudvalg.....................25
BUDGET
EU's Solidaritetsfond - Frankrig.......................................................................................................................26
ATOMSPØRGSMÅL
Konvention om radioaktivt affald.....................................................................................................................26
TRA SPORT
Minimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv ...........................................................................................26
Forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed.....................................................................................................27
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur - Forskriftsprocedure med kontrol.................................................27
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg..............................................................................................28
SKRIFTLIG PROCEDURE
Internationale regnskabsstandarder ..................................................................................................................28
13857/08 (Presse 282)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0005.png
20.X.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Evelyne HUYTEBROECK
Bulgarien:
Chavdar GEORGIEV
Den Tjekkiske Republik:
Jan DUSÍK
Danmark:
Troels Lund POULSEN
Connie HEDEGAARD
Tyskland:
Sigmar GABRIEL
Estland:
Jaanus TAMKIVI
Irland:
John GORMLEY
Grækenland:
Stavros KALOGIANNIS
Spanien:
Elena ESPINOSA MANGANA
Cinta CASTILLO
Frankrig:
Jean-Louis BORLOO
Nathalie KOSCIUSKO-MORIZET
Minister i regeringen for hovedstadsregionen Bruxelles
med ansvar for miljø, energi og vandressourcepolitik
Viceminister for miljø og vandforvaltning
Første vicemiljøminister, afdelingen for internationale
spørgsmål, lovgivning og statsforvaltning
Miljøminister
Klima- og energiminister
Forbundsminister for miljø, naturbeskyttelse og
reaktorsikkerhed
Miljøminister
Miljøminister og minister for kultur- og naturarv samt
lokalstyre
Statssekretær for miljø, fysisk planlægning og offentlige
arbejder
Miljøminister og minister for land- og vandmiljø
Miljøminister i den selvstyrende region Andalucía
Ministre d'État, minister for økologi, energi, bæredygtig
udvikling og fysisk planlægning
Statssekretær med ansvar for økologi tilknyttet ministeren
for økologi, energi, bæredygtig udvikling og fysisk
planlægning
Miljøminister og minister for natur- og havbeskyttelse
Minister for landbrug, naturressourcer og miljø
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister og transportminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Ministeriet for landbrugsressourcer og
landbrugsspørgsmål
Italien:
Stefania PRESTIGIACOMO
Cypern:
Michalis POLYNIKI CHARALAMBIDES
Letland:
Raimonds VÉJONIS
Litauen:
Artūras PAULAUSKAS
Luxembourg:
Lucien LUX
Ungarn:
Agnes VARGHA
Malta:
George PULLICINO
13857/08 (Presse 282)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0006.png
20.X.2008
ederlandene:
Jacqueline CRAMER
Østrig:
Walter GRAHAMMER
Polen:
Maciej NOWICKI
Portugal:
Francisco NUNES CORREIA
Rumænien:
Attila KORODI
Slovenien:
Janez PODOBNIK
Slovakiet
Ján CHRBET
Finland:
Paula LEHTOMÄKI
Sverige:
Andreas CARLGREN
Det Forenede Kongerige:
Ed MILIBAND
Hilary BENN
Minister for boligspørgsmål, fysisk planlægning og
miljøpolitik
Stedfortrædende fast repræsentant
Miljøminister
Miljøminister og minister for fysisk planlægning og
regionaludvikling
Minister for miljø og bæredygtig udvikling
Minister for miljø og fysisk planlægning
Miljøminister
Miljøminister
Miljøminister
Minister for regeringens kontor og kansler for
hertugdømmet Lancaster
Minister for miljø, fødevarer og landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Stavros DIMAS
Medlem
13857/08 (Presse 282)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0007.png
20.X.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
De Forenede ationers konvention om klimaændringer: forberedelse med henblik på
forhandlingerne i Poznań -
Rådets konklusioner
Rådet havde en orienterende debat om den internationale finansielle arkitektur i bekæmpelsen af
klimaændringer, der drejede sig om følgende:
– principperne for fastlæggelse og gennemførelse af den internationale finansielle arkitektur for så
vidt angår klimaet efter 2012
– instrumenterne i en sådan finansiel arkitektur, herunder den rolle Den Globale Miljøfacilitet
(GEF) skal spille
– en eventuel konditionalitet, navnlig for de store nye vækstlande.
Ministrene noterede sig også Kommissionens præsentation af meddelelsen om skovrydning, der
ifølge tallene fra Det Mellemstatslige Panel om Klimaændringer (IPCC) bidrager med 20% til de
samlede drivhusgasemissioner (dok. 14473/08).
Efter en orienterende debat vedtog Rådet i øvrigt konklusioner med henblik på forhandlingerne
inden for rammerne af De Forenede Nationers rammekonvention om klimaændringer (UNFCCC)
og mødet for parterne i Kyotoprotokollen, der finder sted den 1.-12. december 2008 i Poznań
(Polen):
"Rådet for Den Europæiske Union,
1)
BEKRÆFTER sit engagement i at bringe De Forenede Nationers forhandlinger under
Balikøreplanen fra december 2007 til en vellykket afslutning og i december 2009 i
København at nå frem til en global og samlet aftale om et styrket multilateralt regime
vedrørende klimaændringer, der lever op til den udfordring, som Det Mellemstatslige
Panel om Klimaændringer (IPCC) har opstillet, og som kan ratificeres og træde i kraft
snarest muligt.
ANERKENDER de fremskridt, der er gjort med alle sporene i Balikøreplanen på møderne
i Bangkok, Bonn og Accra, men UNDERSTREGER alligevel, at det er nødvendigt at sætte
mere fart i forberedelsen af Københavnaftalen; det SER i den forbindelse med
TILFREDSHED PÅ forslaget fra formandskabet for Ad hoc-gruppen vedrørende en
Langsigtet Samarbejdsindsats under Konventionen om at udarbejde et dokument, der
samler idéer og forslag fra parterne, ligesom det GIVER TILSAGN om at samarbejde med
alle parter om at sikre, at Poznańkonferencen vil markere overgangen fra drøftelser til
konkrete forhandlinger, gøre status over fremskridtene under Balihandlingsplanen, skitsere
hovedelementerne til Københavnaftalen og forberede en vellykket afslutning af
forhandlingerne i 2009 under såvel konventionen som Kyotoprotokollen inden for
rammerne af en samlet aftale.
2)
13857/08 (Presse 282)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
3)
MINDER OM, at Københavnaftalen skal opnås inden for rammerne af FN-processen, men
ERKENDER, at andre processer kan yde et værdifuldt bidrag til, at FN-forhandlingerne
bliver vellykkede, og HILSER derfor resultaterne fra G8-topmøderne, særlig
Toyakoerklæringen, VELKOMMEN.
ANERKENDER ligeledes betydningen af mødet mellem lederne fra verdens vigtigste
økonomier om energisikkerhed og klimaændringer, FREMHÆVER betydningen af, at
denne gruppe af lande fortsat arbejder sammen om at skabe større tillid og undersøge
mulighederne for at bekæmpe klimaændringer efter 2012, og HILSER det derfor
VELKOMMEN, at det kommende italienske formandskab for G8 har taget initiativ til at
arrangere et topmøde mellem disse lande i 2009.
BEKRÆFTER, at EU er fast besluttet på at skabe en bred koalition for klodens fremtid,
der især forener EU og de lande, som er mest sårbare over for virkningerne af
klimaændringer, og UNDERSTREGER med henblik herpå, at det agter at styrke sit
partnerskab med Afrika, de mindst udviklede lande og de små udviklingsøstater for at
sikre, at disse regioner får fordel af bestemmelserne i Københavnaftalen og kan sikre
vækst, adgang til ren energi og udryddelse af fattigdommen med henblik på deres
bæredygtige udvikling; UDTRYKKER i den forbindelse TILFREDSHED MED den
globale klimaalliance (GCCA), som Det Europæiske Råd tilsluttede sig på mødet i juni
2008, og som udgør en generel ramme for politisk dialog og samarbejde.
MINDER ligeledes OM sit samarbejde med de latinamerikanske og caribiske lande i
henhold til Limaerklæringen fra maj 2008 og SER MED TILFREDSHED PÅ resultaterne
af EU's bilaterale topmøder med Sydafrika (den 25. juli 2008 i Bordeaux) og Indien (den
29. september 2008 i Marseille).
FREMHÆVER den centrale rolle, som en fælles vision for en langsigtet samarbejdsindsats
skal spille i Københavnaftalen for at sikre en udvikling hen imod en sikker og bæredygtig
lavemissionsøkonomi, bæredygtig produktion og bæredygtigt forbrug samt
modstandsdygtighed over for klimaændringer, og SER FREM TIL, at der gøres fremskridt
med dette spørgsmål i Poznań.
FREMHÆVER endvidere, at Københavnaftalen gennem denne fælles vision skal gøre det
muligt at holde forøgelsen af den globale gennemsnitstemperatur under 2 °C i forhold til
det førindustrielle niveau; UNDERSTREGER, at dette nødvendiggør en reduktion af de
globale emissioner med mindst 50% i forhold til 1990-niveauet inden 2050, hvilket
betyder, at de globale drivhusgasemissioner skal toppe inden 2020 og derefter falde, og
HILSER det i den forbindelse VELKOMMEN, at G8 er blevet enig om sammen med alle
parter i UNFCCC at overveje og lægge sig fast på målet om at opnå en reduktion af de
globale emissioner med mindst 50% inden 2050. EU UNDERSTREGER imidlertid
betydningen af et ambitiøst midtvejsmål og en klar henvisning til 1990 som basisår i
overensstemmelse med IPCC's resultater.
4)
5)
6)
7)
8)
13857/08 (Presse 282)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
9)
NOTERER SIG, at dette ambitionsniveau på baggrund af de tilgængelige oplysninger
såsom de nuværende befolkningsfremskrivninger betyder, at de globale gennemsnitlige
drivhusgasemissioner pr. indbygger inden 2050 bør nedbringes til ca. to tons CO
2
-
ækvivalenter, og at en gradvis konvergens af de nationale drivhusgasemissioner pr.
indbygger mellem de udviklede lande og udviklingslandene vil blive nødvendig på længere
sigt under hensyntagen til nationale forhold.
NOTERER SIG, at hvis målet på 2 °C skal nås, er det ifølge oplysninger fra IPCC
nødvendigt, at alle udviklede lande kollektivt reducerer deres drivhusgasemissioner med
mellem 25 og 40% inden 2020 i forhold til 1990-niveauet gennem nationale og
internationale bestræbelser, og at de i de kommende årtier omlægger deres økonomier for
kollektivt at reducere deres drivhusgasemissioner med mellem 80 og 95% inden 2050 i
forhold til 1990-niveauet.
MINDER om, at Den Europæiske Union har sat sig som mål at reducere
drivhusgasemissionerne med 30% inden 2020 i forhold til 1990 som sit bidrag til en samlet
global aftale for tiden efter 2012, under forudsætning af at andre udviklede lande forpligter
sig til lignende emissionsreduktioner, og at de økonomisk mere udviklede udviklingslande
forpligter sig til at yde et bidrag, der er afpasset efter deres ansvar og respektive
kapaciteter, samt ensidigt har påtaget sig en fast forpligtelse til at reducere
drivhusgasemissionerne med mindst 20% inden 2020 i forhold til 1990, og OPFORDRER
derfor alle udviklede lande til senest medio 2009 at foreslå nogle mellemsigtede mål for
hele økonomien, som indebærer en lignende indsats.
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt at basere sig på Kyotoprotokollen og dens regler i
den multilaterale arkitektur vedrørende bekæmpelse af klimaændringer efter 2012, og
OPFORDRER parterne til at gøre solide fremskridt i Poznań i Ad hoc-gruppen vedrørende
Yderligere Forpligtelser for bilag I-parterne i Kyotoprotokollen i overensstemmelse med
det aftalte arbejdsprogram.
VIL GERNE PRÆCISERE, at Den Europæiske Union har til hensigt at fastholde
miljøintegriteten i sine politikker og opretholde sine økonomiske sektorers
konkurrenceevne, og at EU derfor har til hensigt at tage effektive skridt til at forebygge
potentiel CO
2
-lækage og sikre lige vilkår, der er forenelige med den internationale handels
principper.
UNDERSTREGER, at det er nødvendigt, at Københavnaftalen fremmer en stærkere
gennemførelse af eksisterende og styrkede klimapolitikker i udviklingslandene og sætter
mere fart i omlægningen til en sikker og varig lavemissionsudvikling, som er
modstandsdygtig over for klimaændringer, herunder gennem forudsigelig, holdbar og
passende støtte samt incitamenter til bæredygtige investeringer og udbredelse og overførsel
af teknologi.
10)
11)
12)
13)
14)
13857/08 (Presse 282)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
15)
NOTERER SIG, at hvis målet på 2 °C skal nås, er det ifølge oplysninger fra IPCC
nødvendigt, at udviklingslandene i mange regioner i verden inden 2020 ændrer deres
emissionsniveau væsentligt i forhold til referencescenariet, og NOTERER SIG, at
udviklingslandene som gruppe betragtet, navnlig dem, der er længst fremme, ifølge den
seneste videnskabelige forskning skal reducere deres emissioner med 15 til 30% i forhold
til business as usual-scenariet i overensstemmelse med deres fælles, men differentierede
ansvar og respektive muligheder, for at opfylde de globale emissionsreduktionsmål, og
FREMHÆVER, at dette kan opnås ved indledningsvis at dæmpe væksten i deres
emissioner og derefter reducere dem, idet man skal huske, at en væsentlig del af
reduktionerne vil skyldes foranstaltninger, hvis sidegevinster i form af mindre
luftforurening, beskyttelse af biodiversitet og energisikkerhed vil reducere omkostningerne
hertil betydeligt, og at reducerede emissioner fra afskovning og skovødelæggelse ligeledes
vil kunne yde et stort bidrag.
MINDER OM, at det er Det Europæiske Råds holdning, at de økonomisk mere udviklede
udviklingslande skal yde et bidrag, der er afpasset efter deres ansvar og respektive
kapaciteter, og UNDERSTREGER, at de mindst udviklede lande ikke bør være forpligtet
til at begrænse deres emissioner.
ERKENDER i tråd med princippet om fælles, men differentieret ansvar og respektive
kapaciteter, at arten af og ambitionsniveauet for målelige, rapporterbare og kontrollerbare
nationalt relevante modvirkende tiltag fra udviklingslandendes side vil være forskellige i
de enkelte lande og sektorer og bl.a. vil kunne omfatte løsningsmuligheder som f.eks.
sektorvise tilgange, herunder sektorkreditter og handel med kvoter på et sektorvist
grundlag, teknologisamarbejde samt politikker og foranstaltninger med henblik på
bæredygtig udvikling.
HILSER de fremskridt VELKOMMEN, som mange af de mere udviklede udviklingslande
og andre udviklingslande allerede har gjort med hensyn til at få væksten i deres
drivhusgasemissioner under kontrol, bl.a. ved at vedtage klimahandlingsplaner, og
OPFORDRER udviklingslandene til at oplyse, hvilke supplerende nationalt relevante
modvirkende foranstaltninger de vil kunne gennemføre ensidigt, og hvilke yderligere tiltag
de vil kunne iværksætte med støtte fra det internationale samfund under Københavnaftalen,
bl.a. ved at sammenkoble sektorer med det globale CO
2
-marked.
FREMHÆVER, at det er nødvendigt med et robust system til at måle, indberette og
kontrollere såvel resultaterne af de nationalt relevante modvirkende tiltag i
udviklingslandene som støtten i form af teknologi, finansiering og kapacitetsopbygning på
grundlag af de erfaringer, der er gjort med gennemførelsen af konventionen og
Kyotoprotokollen, bl.a. til emissionsopgørelser og politikudvikling, og FORESLÅR, at der
til dette formål udarbejdes et samarbejdspartnerskab.
16)
17)
18)
19)
13857/08 (Presse 282)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
20)
MINDER OM, at der er behov for en global aftale i København om behandlingen af den
internationale luft- og søtransportsektor med niveauer for reduktionsindsatsen, der er
forenelige med muligheden for at nå målet på 2 °C, og behov for et udvidet samarbejde
med Organisationen for International Civil Luftfart og Den Internationale
Søfartsorganisation om at beslutte og gennemføre foranstaltninger, der skal få
emissionerne under kontrol i deres respektive sektorer.
STÅR FAST på vigtigheden af, at Københavnaftalen kommer til at indeholde en ambitiøs
aftale om reduktion af emissionerne fra afskovning og skovødelæggelse i
udviklingslandene, samt betydningen af bevarelse, bæredygtig skovforvaltning og styrkelse
af kulstoflagrene i skovene, og TILKENDEGIVER, at det ønsker, at der gøres væsentlige
fremskridt på disse områder i Poznań ved identifikation af politiske muligheder og
resultatbaserede positive incitamenter.
SER FREM TIL Kommissionens meddelelse om imødegåelse af udfordringerne i
forbindelse med afskovning og skovødelæggelse og deres indvirkning på
klimaændringerne og tabet af biodiversitet, som kræver en fælles reduktion af
emissionerne fra afskovning og skovødelæggelse og en forøgelse af kulstoflagrene ved
hjælp af bæredygtig skovforvaltning og skovplantning/gentilplantning med skov.
ER VILLIGT til under relevante vilkår og i forbindelse med Københavnaftalen at overveje,
hvordan offentlig finansiering og CO
2
-markeder kan udnyttes i forbindelse med
skovplantning/gentilplantning med skov i udviklingslandene og aktiviteter i
udviklingslandene, der er knyttet til nedbringelse af afskovning og skovødelæggelse eller
forøgelse af kulstoflagrene i skovene ved hjælp af bæredygtig skovforvaltning.
NOTERER, at alle lande vil skulle tilpasse sig, at tilpasning derfor vil skulle være en
prioritet, der indgår i Københavnaftalen, og at der er behov for solidaritet med de lande,
der er mest sårbare over for klimaændringer, såsom de mindst udviklede lande, navnlig i
Afrika, og små udviklingsøstater, der kun i ringe grad bidrager til de globale
drivhusgasemissioner, samt med de fattigste og de mest sårbare grupper i samfundet.
21)
22)
23)
24)
13857/08 (Presse 282)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
25)
HILSER de forslag, der blev fremsat af andre parter i Accra, VELKOMMEN og
UNDERSTREGER betydningen af, at der sker fremskridt i Poznań i retning af
fastlæggelse af en ramme for indsatsen for tilpasning til klimaændringerne, der navnlig
skal omfatte følgende elementer med henblik på at styrke gennemførelsen af effektive
tilpasningstiltag:
– udvikling og integration af tilpasningstiltag i de nationale og sektormæssige
planlægningsprocesser
– støtte til kapacitetsopbygnings- og risikohåndteringstilgange
– samarbejde med internationale, regionale og andre organisationer og med den private
sektor
– styrkelse af teknologier med henblik på tilpasning
– tilvejebringelse af passende og forudsigelige finansielle strømme
– opfølgning på tilpasningsindsatsens effektivitet.
26)
OPFORDRER til, at Tilpasningsfonden under Kyotoprotokollen hurtigst muligt gøres fuldt
ud funktionsdygtig.
UNDERSTREGER synergierne mellem de tre Riokonventioner samt mulighederne for
sidegevinster ved tiltag til imødegåelse af og tilpasning til klimaændringer, bevarelse af
biodiversitet og kontrol med ørkendannelse, TILSKYNDER til gennemførelse af
foranstaltninger til bevarelse af kulstoflagre i jorden og øge bindingen af kulstof i jorden,
BEKRÆFTER, at betænkelighederne med hensyn til bevarelse og bæredygtig anvendelse
af biodiversitet og økosystemer bør inddrages, når der skal fastlægges og gennemføres
aktiviteter med sigte på modvirkning af og tilpasning til klimaændringer, og HILSER det
VELKOMMEN, at der ved konventionen om den biologiske mangfoldighed er indledt en
proces, der skal gøre det muligt at gøre fremskridt i den retning.
TILSKYNDER TIL tiltag inden for rammerne af Montrealprotokollen, som understøtter
UNFCCC, herunder reducerede HCFC-emissioner.
FINDER det afgørende, at der sker markant hurtigere fremskridt inden for innovation,
udbredelse og spredning af teknologier, hvis man skal nå målet om en udvikling i alle
lande, der er sikker, bæredygtig og præget af lave CO
2
-udledninger.
27)
28)
29)
13857/08 (Presse 282)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
30)
UNDERSTREGER behovet for at opnå fremskridt i Poznań og for at undersøge
elementerne i en udvidet teknologisk ramme, herunder:
– støtte til udbygningen af kapaciteter med henblik på at medvirke til skabelsen af
gunstige betingelser
– praktiske midler til overvindelse af hindringerne for teknologiudbredelse og –spredning
ved gennemførelse af gunstige betingelser via nationale politikker og foranstaltninger,
der omfatter markedsbaserede instrumenter, regler, nationale programmer og
teknologiske mål
– teknologibaserede aftaler i centrale sektorer
– innovative måder, hvorpå man kan tilskynde til og belønne teknologirelaterede tiltag fra
udviklingslandenes side og lette teknologiudvikling og -spredning
– sammenkoblingen af gennemførelsen og finansieringen med den nationale planlægning
og teknologikøreplanerne, sådan at drivhusgasemissionsreduktionerne kan måles,
indberettes og kontrolleres
– bedre koordinering af de eksisterende institutioner og processer til spredning af
teknologier med henblik på at styrke evaluerings-, opfølgnings- og
rådgivningsfunktioner.
31)
ERINDRER OM, at en forbedring af energieffektiviteten er den mest rentable måde at
reducere emissioner på, og at en bred vifte af sikre og bæredygtige
lavemissionsteknologier, herunder vedvarende energi, allerede er til rådighed og skal
spredes yderligere; GENTAGER i den forbindelse sit tilsagn om fortsat at stimulere
investeringer i energieffektivitet og vedvarende energi i udviklingslandene, bl.a. gennem
Den Globale Fond for Energieffektivitet og Vedvarende Energi (GEEREF).
NOTERER, at Den Europæiske Union støtter etableringen af miljømæssigt sikre
demonstrationsprojekter inden for CO
2
-opsamling og -lagring, og at Fællesskabet og nogle
medlemsstater er villige til at overveje at bidrage yderligere til finansieringen af dem i
udviklingslande, NOTERER, at CO
2
-markedet, herunder mekanismen for bæredygtig
udvikling, kan være medvirkende til at fremme disse projekter, og PÅTAGER SIG at
fortsætte og styrke samarbejdet omkring forsknings- og demonstrationsaktiviteter med
henblik på innovative, sikre og bæredygtige lavemissionsteknologier.
32)
13857/08 (Presse 282)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
33)
ERKENDER, at en central udfordring i forbindelse med Københavnaftalen vil være i
overensstemmelse med Balikøreplanen at få udviklet en arkitektur til udnyttelse og
mobilisering af forudsigelige, holdbare og nye, supplerende og tilstrækkelige investeringer
og finansielle strømme fra forskellige kilder (herunder den private sektor, CO
2
-markedet,
den offentlige sektor og innovative instrumenter) og at stille effektiv og rimelig
finansiering til rådighed, og FREMHÆVER, at finansieringen til støtte for relevante
nationale modvirkende tiltag i udviklingslandene og disse modvirkende tiltag ligeledes skal
være målelige, rapporterbare og kontrollerbare.
SER uden dermed at foregribe den kommende internationale arkitektur i Københavnaftalen
MED TILFREDSHED PÅ Verdensbankens etablering af klimainvesteringsfonde, som vil
medvirke til at indhøste erfaringer med at mobilisere finansiering og investeringer til støtte
for lavemissions- og klimarobuste omlægninger i udviklingslandene.
SER FREM TIL at modtage en ajourføring om investeringer og finansielle strømme til
imødegåelse af klimaændringer fra UNFCCC-sekretariatet inden Poznań, og FASTSLÅR,
at det er absolut nødvendigt, at der i Poznań fastlægges principper og kriterier for den
finansielle arkitektur efter 2012 vedrørende finansiering af bekæmpelsen af
klimaændringer, herunder nødvendigheden af effektivitet, rimelighed, gennemsigtighed og
legitimitet.
PÅPEGER, at private investeringer vil være den vigtigste finansieringskilde og vil spille
en væsentlig rolle som drivkraft for økonomiske og teknologiske ændringer, og
UNDERSTREGER, at alle lande er nødt til at indføre politikker, der fremmer investeringer
i sikre og bæredygtige lavemissionsteknologier, -infrastrukturer og -innovation.
SER FREM TTL, at der videreudvikles et likvidt globalt CO
2
-marked med en bred
dækning og store emissionsnedskæringer med henblik på at sende et markant signal
vedrørende CO
2
-priserne som et vigtigt middel til at opnå omkostningseffektive
drivhusgasreduktioner og overgå til en sikker og bæredygtig lavemissionsøkonomi,
HILSER udviklingen af robuste emissionshandelsordninger i stadig flere lande
VELKOMMEN og GENTAGER sin støtte til initiativet Det Internationale Partnerskab for
CO
2
-tiltag (International Carbon Action Partnership - ICAP).
UNDERSTREGER nødvendigheden af at sikre den miljømæssige integritet og effektivitet
af mekanismerne for henholdsvis bæredygtig udvikling og fælles gennemførelse og efter
2012 nødvendigheden af at indføre nye tilgange til fremme af sikre og bæredygtige
lavemissionsinvesteringer ud over, hvad der er muligt med projektbaserede kompenserende
mekanismer, og FORESLÅR i den forbindelse, at det undersøges, hvordan
udviklingslandenes yderligere modvirkende tiltag kan kobles til CO
2
-markedet, bl.a.
gennem sektorkreditter og udveksling af kvoter på et sektorvist grundlag.
34)
35)
36)
37)
38)
13857/08 (Presse 282)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20.X.2008
39)
BEKRÆFTER Den Globale Miljøfacilitets rolle som finansieringsmekanisme i forbindelse
med UNFCCC og Kyotoprotokollen og vigtigheden af at forbedre dens mekanismer med
henblik på at styrke dens effektivitet og efficiens, og NOTERER, at sådanne reformer vil
gøre det muligt for den at spille en central rolle i forbindelse med gennemførelsen af
Københavnaftalen og bidrage til en passende og vellykket genopfyldning.
ERKENDER, at offentlig finansiering spiller en betydelig rolle allerede nu, indtil og efter
2012 med henblik på at tackle de omkostninger, som CO
2
-markedet ikke kan dække, samt
markedssvigt, og TILKENDEGIVER derfor, at det er rede til at undersøge forslag til
mobilisering af finansielle ressourcer og investeringer, f.eks. som foreslået af Mexico,
Norge og andre parter, men UNDERSTREGER samtidig, at det er nødvendigt at etablere
en stærk og sammenhængende finansiel arkitektur.
ERINDRER OM, at det er medlemsstaterne, der i overensstemmelse med deres
forfatnings- og budgetmæssige bestemmelser skal tage stilling til, hvordan indtægterne fra
bortauktioneringen fra 2012 af 15% af EU ETS-kvoterne på luftfartsområdet skal
anvendes, og at de i den forbindelse påtager sig at bekæmpe klimaændringer i EU og
tredjelande, bl.a. med henblik på reduktion af drivhusgasemissionerne, tilpasning til
følgerne af klimaændringer, navnlig i udviklingslandene, og finansiering af forholdsregler
mod afskovning.
UNDERSTREGER, at perspektivet i forhandlingerne om EU's klima- og energipakke
ligeledes vil bidrage til EU's bestræbelser på at skaffe finansiering til modvirkning af og
tilpasning til klimaændringer, navnlig gennem CO
2
-markedet, i forbindelse med en bredere
international aftale.
SER FREM TIL et forslag fra Europa-Kommissionen, der tager hensyn til de
igangværende drøftelser med EIB og de bilaterale agenturer, som svar på Det Europæiske
Råds opfordring til en samlet strategi for en forøgelse af investeringerne og
finansieringsstrømmene til både modvirkning og tilpasning som svar på
Balihandlingsplanen, herunder mekanismer for forskning i og udvikling af samt spredning
og overførsel af sikker og bæredygtig lav-CO
2
-teknologi, til drøftelse på Det Europæiske
Råds møde i foråret 2009.
40)
41)
442)
43)
13857/08 (Presse 282)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0016.png
20.X.2008
Lovgivningspakke om klima og energi
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet om, hvordan det går med lovgivningspakken
om klima og energi.
1
Ministrene drøftede indgående de tre lovgivningsforslag, der hører under deres kompetence, det vil
sige revisionen af kvotehandelsordningen for drivhusgasemissioner i Fællesskabet
(emissionshandelsordningen), byrdefordelingen uden for emissionshandelsordningen og direktivet
om CO
2
-opsamling og -lagring.
Det fremgik af debatten, at der er en klar vilje til at nå til enighed med Europa-Parlamentet inden
udgangen af 2008 med henblik på at opnå enighed ved førstebehandlingen. Rådet agter at
intensivere arbejdet i tæt samarbejde med Kommissionen, for at EU kan bevare sin førende rolle i
bekæmpelsen af klimaændringer på internationalt plan.
På den baggrund har formandskabet pålagt De Faste Repræsentanters Komité øjeblikkeligt at
forberede forhandlingerne med Europa-Parlamentet om pakken med henblik på at opnå enighed
under førstebehandlingen.
Drøftelserne fokuserede på følgende spørgsmål:
– de foranstaltninger, der skal gælde for energisektoren inden for rammerne af
emissionshandelsordningen:
Det fremgik af drøftelserne, at en procentsats på 100 for auktioner i energisektoren accepteres af
flertallet af delegationerne. Visse specifikke forhold kunne imidlertid berettige undtagelser af
begrænset varighed og omfang, blandt andet på grund af en utilstrækkelig integration af
energisektoren på europæisk plan.
1
-
-
-
-
Denne pakke indeholder følgende forslag:
direktiv om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik på at forbedre og udvide ordningen
for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet (revision af ordningen for
handel med emissioner) (dok.
5862/08
)
beslutning om medlemsstaternes indsats for at nedbringe deres drivhusgasemissioner med
henblik på at opfylde Fællesskabets forpligtelser til at nedbringe drivhusgasemissionerne frem
til 2020 (byrdefordeling uden for emissionshandelsordning) (dok.
5849/08
)
et direktiv om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder (direktiv om vedvarende
energi) (dok.
5421/08
)
direktiv om geologisk lagring af kuldioxid (direktiv om CO
2
-separation og -lagring) (dok.
5835/08
)
16
13857/08 (Presse 282)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0017.png
20.X.2008
– forhåndstildeling af auktionsindtægterne:
Det fremgik af debatten, at selv om en række medlemsstater finder, at anvendelse af
auktionsindtægter hører under national kompetence, vil muligheden for frivillige tilsagn kunne
undersøges.
– finansiering af CO
2
-opsamling og -lagring:
Rådet er villigt til at undersøge mulighederne for at kombinere flere muligheder, herunder national
finansiering og fællesskabsfinansiering, som supplement til den private sektors bidrag.
– risiko for "CO
2
-lækage" (dvs. at energiintensive virksomheder flytter uden for EU) og
foranstaltninger, der skal træffes for at beskytte såvel miljøet som industriens konkurrenceevne i
Europa:
Rådet var fast besluttet på at give klare svar på de problemer, der kunne følge af "CO
2
-lækager". I
den forbindelse har det nærmere undersøgt nødvendigheden af inden for passende frister at fastsætte
kvantitative og kvalitative kriterier samt nærmere bestemmelser for de sektorer, der er mest udsat
for den globale konkurrence.
Genetisk modificerede organismer
Rådet havde en udveksling af synspunkter med henblik på at fremme overvejelserne om en række
substansspørgsmål vedrørende genetisk modificerede organismer (gmo'er). Denne udveksling af
synspunkter skal bidrage til udarbejdelsen af de konklusioner vedrørende genetisk modificerede
organismer, som formandskabet vil forelægge Rådet (miljø) på samlingen i december 2008.
Formandskabet sammenfattede resultaterne af debatten som følger:
Styrkelse af miljøvurderinger
Ministrene gav udtryk for, at de går ind for en styrkelse af miljøvurderingen af genetisk
modificerede planter samt en øget harmonisering af praksis og metoder i evalueringen af miljørisici.
Da Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) har uddelegeret vurdering af miljørisici i
forbindelse med dyrkning af genetisk modificerede planter til en medlemsstat, kan de metoder, som
medlemsstaterne benytter til denne vurdering, variere. Dette er grunden til, at flere delegationer har
støttet revisionen af EFSA's retningslinjer vedrørende miljøvurdering, således som Kommissionen
har anmodet om. De nye retningslinjer, der er bindende, vil kunne harmonisere praksis og burde
efterhånden tage hensyn til de seneste videnskabelige fremskridt. Som led i denne revision har en
lang række delegationer understreget betydningen af spørgsmålet om, hvordan genetisk
modificerede planter generelt, herunder genetisk modificerede planter, der er herbicidresistente,
eller som producerer insektdræbende molekyler, påvirker arter uden for målgruppen.
13857/08 (Presse 282)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0018.png
20.X.2008
Hensyntagen til socioøkonomiske kriterier
Samtlige delegationer betragtede spørgsmålet om hensyntagen til socioøkonomiske kriterier i
godkendelsesprocessen som både vigtigt og komplekst. Visse delegationer understregede imidlertid,
at en hensyntagen til disse kriterier som legitime faktorer bør være i overensstemmelse med
gældende lovgivning og navnlig med WTO-forpligtelserne.
Da der ikke findes en præcis definition af de relevante socioøkonomiske kriterier, kunne der
udvikles en metodisk ramme på EU-plan, der skulle sigte mod at identificere og evaluere dem.
Visse medlemsstater påpegede, at disse kriterier ikke kan erstatte en videnskabelig evaluering som
vigtigste godkendelsesparameter.
Samtidig understregede alle delegationer, at det er nødvendigt fuldt ud at overholde den
internationale ret og ikke mindst WTO-reglerne samt at undgå enhver udvikling, der kan medføre,
at godkendelsesprocedurerne forlænges.
Hensyntagen til visse følsomme og/eller beskyttede områder
Flere delegationer fandt, at beskyttelsen af følsomme eller beskyttede områder sikres inden for
rammerne af gældende fællesskabsret, der giver mulighed for at indføre gmo-frie zoner på grundlag
af videnskabelige elementer, der identificerer risiciene.
Andre delegationer foretrækker en bred anvendelse af nærhedsprincippet, der giver dem mulighed
for at oprette gmo-frie zoner for visse følsomme økosystemer og/eller landbrugssystemer.
Kommissionen mindede om, at det på nuværende tidspunkt er muligt at indføre gmo-frie zoner på
grundlag af en fælles vilje hos de berørte parter.
13857/08 (Presse 282)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0019.png
20.X.2008
Handel med sælprodukter
Miljøministrene havde en orienterende debat om udkastet til forordning om handel med
sælprodukter (12604/08) med henblik på at give vejledning til det fortsatte arbejde på teknisk plan
for hurtigst muligt at opnå fremskridt i arbejdet med dette spørgsmål.
Debatten fandt sted på baggrund af to spørgsmål forelagt af formandskabet, som vedrørte dels
forordningens ambitionsniveau med hensyn til dyrevelfærd og dels gennemførelsesbetingelserne.
Efter drøftelserne sammenfattede formandskabet resultatet af debatten således:
– Alle de delegationer, der udtalte sig, understregede betydningen af udkastet til forordning og gav
udtryk for, at de er meget opmærksomme på spørgsmålet om sælers dyrevelfærd, og denne
indstilling deles i vid udstrækning af de europæiske borgere.
– Delegationerne viste sig lydhøre over for, at inuitsamfundenes grundlæggende interesser i
tilknytning til traditionel jagt og subsistensjagt ikke bør påvirkes i negativ retning.
– For at sikre den praktiske gennemførelse af forordningen synes det at være nødvendigt med en
mere indgående behandling, blandt andet vedrørende anvendelsesområdet og gennemførligheden
af visse bestemmelser.
Forberedelse af Euromedministerkonferencen om vand
Ministrene noterede sig forberedelsen af Euro-Middelhavs-ministerkonferencen om vand, der finder
sted den 29. oktober 2008 inden for rammerne af "Barcelonaprocessen: Middelhavsunionen". De
godkendte et bilag til erklæringen fra denne konference, der udstikker retningslinjerne for
udarbejdelsen af en Middelhavsvandstrategi. Dette bilag vil derefter blive forelagt ministrene for
vand i landene omkring Middelhavet.
13857/08 (Presse 282)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0020.png
20.X.2008
EVE TUELT
Rådet noterede sig oplysninger vedrørende følgende spørgsmål:
Sundhedstjek af den fælles landbrugspolitik
Formandskabet gav en oversigt over, hvor langt man er kommet med sundhedstjekket af den fælles
landbrugspolitik (dok.
14428/08).
Stoffer, der nedbryder ozonlaget
Kommissionen forelagde et udkast til omarbejdning af forordning (EF) nr. 2037/2000/EF om
stoffer, der nedbryder ozonlaget, med det formål at forenkle forordningen og samtidig mindske
overflødige administrative byrder, at sikre overholdelsen af Montrealprotokollen som tilpasset i
2007 og at forbedre dens funktion, så den på bedst mulig måde kan bidrage til genopretningen af
ozonlaget (dok.
12832/08).
Industrielle emissioner
Formandskabet fremlagde oplysninger (dok.
13722/08)
om status vedrørende omarbejdningen af
direktivet om industrielle emissioner (integreret forebyggelse og bekæmpelse af forurening), der
tager sigte på at forbedre og samle forskellige europæiske bestemmelser, der er gældende på det
område, i én enkelt retsakt. Kommissionen fremlagde et forslag til omarbejdning i december 2007
(dok.
5088/08).
Møde mellem EU og Afrika om klimaet
Formandskabet orienterede om forberedelsen af mødet, der finder sted den 20. november i Algier.
Konference om de europæiske oversøiske territorier i forbindelse med klimaændringer og
tabet af biodiversitet på La Réunion
Formandskabet orienterede om resultaterne af konferencen, der fandt sted fra den 7. til den 11. juli
på La Réunion (dok.
14425/08).
13857/08 (Presse 282)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0021.png
20.X.2008
GMES (Global miljø- og sikkerhedsovervågning)
Formandskabet forelagde en orienterende note vedrørende de kommende etaper af GMES-
initiativet, der sigter mod i partnerskab med Den Europæiske Rumorganisation at give Europa en
tjeneste, der leverer miljøoplysninger indhentet fra rummet (dok.
14432/08).
edbringelse af personbilers CO
2
-emissioner
Den nederlandske delegation fremlagde en orienterende note vedrørende målene i det udkast til
forordning, der er under behandling, om fastsættelse af emissionsstandarder for nye personbiler
inden for Fællesskabets integrerede tilgang til nedbringelse af CO
2
-emissionerne fra personbiler og
lette erhvervskøretøjer (dok.
14316/08).
Flere delegationer redegjorde i den forbindelse for deres
holdning til dette udkast til forordning.
Træprodukter, der stammer fra ulovligt fældet træ
Kommissionen fremlagde oplysninger om meddelelsen og lovgivningsforslaget om forebyggelse af
omsætning i EU af ulovligt fældet træ og træprodukter.
Beskyttelse af jord
Formandskabet gjorde status over arbejdet med forslaget til direktiv om rammebestemmelser om
beskyttelse af jord og om ændring af direktiv 2004/35/EF (dok.
14231/08).
Kommissionen orienterede endvidere om resultaterne af den konference om jord og
klimaændringer, der blev afholdt den 12. juni 2008 i Bruxelles (14297/08).
13857/08 (Presse 282)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0022.png
20.X.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
MILJØ
Cartagenaprotokollen om biosikkerhed - Forhandlingsdirektiver
Rådet vedtog en afgørelse om en fornyelse af bemyndigelsen af Kommissionen til at deltage i de
afsluttende faser af de internationale forhandlinger om ansvar og erstatning for skader som følge af
grænseoverskridende overførsler af levende modificerede organismer.
Forhandlingerne føres under Cartagenaprotokollen om biosikkerhed.
Håndtering af affald i EU
Rådet vedtog et direktiv, der opstiller en ny ramme for affaldshåndtering i EU, med henblik på at
tilskynde til genbrug og genanvendelse af affald og forenkle den nuværende lovgivning (dok.
3646/08, 3646/08 COR 1).
Ved at fremme anvendelsen af affald som en sekundær ressource sigter
den nye lovgivning mod at nedbringe affaldsdeponering og drivhusgasemissioner fra
deponeringsanlæggene.
Direktivet indfører en ny tilgang til affaldshåndtering, der fokuserer på forebyggelse.
Medlemsstaterne bør derfor udarbejde og gennemføre programmer for affaldsforebyggelse, og
Europa-Kommissionen vil regelmæssigt aflægge rapport om de fremskridt, der gøres på dette
område.
Direktivet opstiller endvidere et hierarki for affaldsbehandlingen, der skal anvendes i forbindelse
med fastlæggelsen af nationale politikker for affaldshåndtering, og som indebærer fem typer af
tiltag i prioriteret rækkefølge:
– affaldsforebyggelse (den foretrukne løsning)
– genbrug
– genanvendelse
– nyttiggørelse, herunder energiudnyttelse
– bortskaffelse af affald som den sidste udvej.
I den forbindelse betragter den nye retsakt en energieffektiv forbrænding af affald som en
nyttiggørelsesoperation. Dette tilskynder til effektivitet i ressourceanvendelsen og gør det derfor
muligt at nedbringe forbruget af fossile brændstoffer.
13857/08 (Presse 282)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0023.png
20.X.2008
Direktivet forenkler og moderniserer endvidere den eksisterende europæiske lovgivning på
affaldsområdet ved at:
– indføre et miljømål
– præcisere begreberne nyttiggørelse, bortskaffelse, affaldsfasens ophør og biprodukt
– fastlægge betingelserne for blanding af farligt affald
– fastlægge en procedure, der sigter mod at opstille tekniske minimumsstandarder for håndteringen
af visse former for affald.
Direktivet bidrager til en forenkling af lovgivningen ved at ophæve det gældende rammedirektiv om
affald (2006/12/EF), direktivet om farligt affald (91/689/EØF) og en del af direktivet om
bortskaffelse af olieaffald (75/439/EØF).
Med vedtagelsen af direktivet har Rådet accepteret alle de ændringer, som Europa-Parlamentet
vedtog i juni 2008. Medlemsstaterne skal gennemføre direktivet i national ret inden for en frist på to
år.
Kvaliteten af vandet i vandløb, søer og kystvande i EU
Rådet vedtog et direktiv om miljøkvalitetskrav for overfladevand i EU (dok.
3644/08).
Direktivet fastsætter grænseværdier for mere end 30 forurenende stoffer, herunder pesticider,
tungmetaller og biocider. Disse grænser vedrører maksimal forurening samt årlige
gennemsnitsværdier. Medlemsstaterne skal vedtage de nødvendige foranstaltninger for at overholde
disse krav inden 2015 i overensstemmelse med bestemmelserne i rammedirektivet om vandpolitiske
foranstaltninger (2000/60/EF).
Direktivet kræver ikke alene, at medlemsstaterne overvåger forureningen af vandløbene og
fastlægger tendenserne på lang sigt, men også at de analyserer forureningens oprindelse og opstiller
en oversigt over den.
Den nye retsakt ophæver fem direktiver og bidrager således til en forenkling af lovgivningen.
EU's medlemsstater skal gennemføre direktivet i national ret inden for en frist på 18 måneder.
Teksten blev godkendt ved andenbehandlingen efter den fælles beslutningsprocedure. Rådets fælles
holdning blev offentliggjort i december 2007, og Europa-Parlamentets andenbehandlingsafstemning
fandt sted i juni 2008.
13857/08 (Presse 282)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0024.png
20.X.2008
Batterier og akkumulatorer
Rådet vedtog et direktiv, der giver en klarere formulering af bestemmelserne i direktiv 2006/66/EF,
med det formål at præcisere, at batterier og akkumulatorer, der ikke opfylder kravene i nævnte
direktiv, ikke kan markedsføres på fællesskabsmarkedet efter den 26. september 2008 (dok.
3664/08).
Direktivet præciserer, at batterier og akkumulatorer, som er markedsført lovligt inden denne dato
uden at opfylde kravene i direktiv 2006/66/EF, hverken skal trækkes tilbage fra markedet eller
ometiketteres.
Konventionen om vurdering af virkningerne på miljøet på tværs af landegrænserne
Rådet vedtog en afgørelse om godkendelse af protokollen om strategisk miljøvurdering til FN/ECE
Espookonventionen om vurdering af virkningerne på miljøet på tværs af landegrænserne (dok.
13179/08).
Protokollen om strategisk miljøvurdering, der blev undertegnet i 1991 i Espoo (Finland), bidrager
til at beskytte miljøet ved at foreskrive, at der skal foretages en vurdering af planers og
programmers sandsynlige væsentlige virkninger på miljøet, herunder på sundheden, og tilstræber at
sikre, at miljøhensyn, herunder sundhedshensyn, i passende omfang iagttages og integreres i
forberedelsen af forslag til politikker og lovgivning.
LA DBRUG
Cypern - Støtte til afhjælpning af tørken
I fortsættelse af den enighed, som man nåede frem til den 29.-30. september 2008, vedtog Rådet en
beslutning om, at den støtte, som Cypern vil yde sine landmænd som kompensation for den
usædvanlige tørke, der ramte øen i 2007 og 2008, er forenelig med fællesskabslovgivningen (dok.
13656/08).
Den 19. september forelagde Cypern Rådet en begæring om en beslutning, hvori det underrettede
om den planlagte ydelse af national støtte som kompensation til de cypriotiske landmænd, der er
blevet ramt af en ekstrem tørke, med henblik på at give dem mulighed for snarest muligt at
forberede næste produktionscyklus.
Støtten beløber sig til 67,5 mio. EUR og ydes til 34 000 landbrugere og 3 000 kvægavlere.
Stoffer med hormonal virkning
Rådet vedtog et direktiv om forbud mod anvendelse af visse stoffer med hormonal og thyreostatisk
virkning og af beta-agonister i husdyrbrug (dok.
3667/08).
13857/08 (Presse 282)
24
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0025.png
20.X.2008
Direktivet, som der blev opnået enighed om under førstebehandlingen med Europa-Parlamentet,
forbyder definitivt anvendelsen af østradiol 17 ß i alle dyr for at forfølge Fællesskabets mål om det
højeste sundhedsbeskyttelsesniveau og tillader anvendelsen af stilbener, stilbenderivater, salte og
estere heraf samt stoffer med thyreostatisk virkning til selskabsdyr af dyrevelfærdshensyn.
Statistikker vedrørende landbrugsbedrifternes struktur
Rådet vedtog en forordning med henblik på at fastlægge rammebestemmelser for udarbejdelse af
sammenlignelige EF-statistikker over landbrugsbedrifternes struktur og for en undersøgelse af
produktionsmetoderne i landbruget (dok.
3642/08).
Denne forordning ophæver forordning (EØF) nr. 571/88 om tilrettelæggelse af en række
fællesskabsundersøgelser med henblik på at tilvejebringe statistikker over landbrugsbedrifternes
struktur frem til 2007.
HA DELSPOLITIK
EU/Schweiz
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger om en
styrkelse af samarbejdet med Schweiz med henblik på at afskaffe tekniske handelshindringer inden
for områderne sundhed, forbrugerbeskyttelse, dyre- og plantesundhed, dyrevelfærd og
fødevarekædens sikkerhed.
Associeringsaftale mellem EU og Den Palæstinensiske Myndighed - edsættelse af
underudvalg
Rådet traf en positiv afgørelse med henblik på nedsættelsen af et underudvalg som omhandlet i
Euro-Middelhavs-interimsassocieringsaftalen om handel og samarbejde mellem EU og Den
Palæstinensiske Befrielsesorganisation til fordel for Vestbredden og Gazastribens Palæstinensiske
Myndighed (dok.
12941/08).
Den endelige afgørelse, der skal bekræftes af det blandede udvalg med henblik på gennemførelsen
af aftalen, omhandler nedsættelsen af fire underudvalg, der skal dække følgende områder:
– økonomiske og finansielle anliggender, handel og toldspørgsmål
– sociale anliggender
– energi, miljø, transport, videnskab og teknologi
– menneskerettigheder, god regeringsførelse og retsstaten.
13857/08 (Presse 282)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0026.png
20.X.2008
BUDGET
EU's Solidaritetsfond - Frankrig
Rådet vedtog en afgørelse med det formål at tilvejebringe 12 780 000 EUR fra EU's
Solidaritetsfond for at bidrage til at kompensere for de skader, som orkanen "Dean" forårsagede på
Guadeloupe og Martinique i august 2007 (dok.
13097/08).
Budgetdokumenterne vil blive fremsendt til Europa-Parlamentet med henblik på godkendelse.
ATOMSPØRGSMÅL
Konvention om radioaktivt affald
Rådet noterede sig en rapport fra Euratom med henblik på den næste gennemgangskonference om
den fælles konvention om sikker håndtering af brugt brændsel og radioaktivt affald.
TRA SPORT
Minimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv
Rådet vedtog et direktiv om minimumsuddannelsesniveauet for søfartserhverv, der kodificerer det
gældende direktiv 2001/25/EF (dok.
3649/08).
Direktivet træder i stedet for de forskellige retsakter, der indgår i direktiv 2001/25/EF, men bevarer
deres indhold fuldt ud.
Direktivet tilpasser endvidere gældende lovgivning til den nye udvalgsprocedure med kontrol
1
, der
skal anvendes i forbindelse med generelle foranstaltninger, der har til formål at ændre ikke-
væsentlige bestemmelser i en basisakt, der er vedtaget efter den fælles beslutningsprocedure.
1
Forskriftsproceduren med kontrol blev indført med afgørelse 2006/512/EF, der ændrede
Rådets afgørelse 1999/468/EF om fastsættelse af de nærmere vilkår for udøvelsen af de
gennemførelsesbeføjelser, der tillægges Kommissionen.
26
13857/08 (Presse 282)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0027.png
20.X.2008
Forvaltning af vejinfrastrukturens sikkerhed
Rådet vedtog Europa-Parlamentets og Rådets direktiv om forvaltning af vejinfrastrukturens
sikkerhed (dok.
3652/08).
Rådet og Europa-Parlamentet nåede til enighed om denne retsakt ved førstebehandlingen.
Direktivet har som mål at garantere, at sikkerheden er integreret i alle faser af planlægningen,
projekteringen og driften af vejinfrastrukturer i det transeuropæiske transportnet (TEN-T). Sammen
med de økonomiske og miljømæssige hensyn spiller sikkerheden en vital rolle i forberedelsen af ny
infrastruktur. Med direktivet sikres det, at de ansvarlige får den korrekte vejledning, uddannelse og
information for at kunne garantere vejnettets sikkerhed. De minimumskrav, der er angivet i
direktivudkastet, er derfor centreret om følgende procedurer: trafiksikkerhedsmæssige
konsekvensanalyser, trafiksikkerhedsrevisioner, forvaltning af nettets sikkerhed og
sikkerhedsinspektioner.
Medlemsstaterne har to år efter direktivets ikrafttræden til at efterkomme bestemmelserne deri.
Ifølge Kommissionens undersøgelser vil ca. 7 000 personskader kunne undgås og ca. 600 liv reddes
hvert år, hvis de foreslåede foranstaltninger i forbindelse med TEN-T indføres.
Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur - Forskriftsprocedure med kontrol
Rådet har besluttet ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om ændring af
forordning (EF) nr. 593/2007 om Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs gebyrer og afgifter.
Denne kommissionsforordning sigter mod at få betalingsordningen til at fungere bedre.
I overensstemmelse med EU’s forskriftsprocedure med kontrol kan Rådet modsætte sig
Kommissionens vedtagelse af retsakter med den begrundelse,
– at de foreslåede foranstaltninger er mere vidtgående end de gennemførelsesbeføjelser, der er
tillagt ved basisretsakten, eller
– at de ikke er forenelige med basisretsaktens mål eller indhold, eller
– at de ikke overholder subsidiaritets- eller proportionalitetsprincipperne.
Dette indebærer, at Kommissionen kan vedtage de foreslåede retsakter, medmindre Europa-
Parlamentet modsætter sig dem.
13857/08 (Presse 282)
27
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453682_0028.png
20.X.2008
BESKIKKELSER
Det Europæiske Økonomiske og Sociale Udvalg
Rådet vedtog en afgørelse om beskikkelse af Christoph LECHNER som medlem (efter indstilling
fra den østrigske regering) i stedet for Eva BELABED for den resterende del af mandatperioden,
dvs. indtil den 20. september 2010.
SKRIFTLIG PROCEDURE
Internationale regnskabsstandarder
Rådet besluttede den 15. oktober ved skriftlig procedure ikke at modsætte sig Kommissionens
vedtagelse af en forordning om visse internationale regnskabsstandarder.
Med den nye retsakt vedtager EU de ændringer, som International Accounting Standards Board
(IASB) vedtog den 13. oktober 2008, til International Accounting Standard (IAS) 39 og
International Financial Reporting Standard (IFRS) 7. De berørte virksomheder får således tilladelse
til i sjældne tilfælde at omklassificere visse finansielle instrumenter i kategorien "besiddelse med
handel for øje". Den aktuelle finanskrise anses for at være et sådant sjældent tilfælde, som
begrunder brugen af denne mulighed fra virksomhedernes side. Forordningen blev offentliggjort i
Den Europæiske Unions Tidende L 275 af 16. oktober 2008.
13857/08 (Presse 282)
28
DA