Europaudvalget 2007-08 (2. samling)
2894 - økofin Bilag 3
Offentligt
30. september 2008
Supplerende samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 7. ok-
tober 2008
Dagsordenspunkt 3a:
Bekæmpelse af momssvig:
i) Svigsbekæmpelse
Resumé
Der ventes en drøftelse af Kommissionens forslag til forskellige ændringer af momsdirektivet og
samarbejdsforordningen med henblik på at modvirke momssvig ved transaktioner inden for EU.
Forslaget afkorter eksempelvis perioden og fristen for virksomhedernes indgivelse af lister over
EU-handel samt fristen for medlemslandenes informationsudveksling om listeoplysningerne, fra
kvartalet til måneden. Formandskabet sigter efter politisk enighed på mødet.
KOM(2008) 147
Baggrund
Ved etableringen af det Indre Marked indførtes et fælles momssystem, hvorefter
direkte handel med varer mellem momspligtige virksomheder (Business to Busi-
ness - B2B) inden for det Indre Marked skal ske momsfrit. Momsen skal således
først betales, når varen sælges til forbrugerne i et medlemsland efter dette lands
nationale momssats(er).
Som afløsning af grænsekontrollen blev det såkaldte listesystem udviklet til at
kontrollere B2B-handlen med varer inden for EU. Listesystemet indebærer, at
momspligtige virksomheder med B2B-leveringer (eksport) skal anføre disse på
periodevis listeangivelser til skattemyndighederne, mens momspligtige virksom-
heder med B2B-erhvervelser (import) skal anføre disse på den indenlandske
momsangivelse til skattemyndighederne.
Skattemyndighederne i leveringsmedlemslandet skal herefter lægge listeangi-
velserne om EU-leveringer B2B ind et fælles it-system for udveksling af infor-
mationer om moms (VAT Information Exchange System - VIES), således at
skattemyndighederne i de andre medlemslande, med henblik på kontrol af den
momsmæssige behandling af B2B-handelen, vil kunne afstemme leveringerne
ifølge listeangivelserne med erhvervelserne anført på de indenlandske momsangi-
velser.
Efter det gældende direktiv om det fælles momssystem, 2006/112/EF, skal virk-
somhederne indgive lister for EU-leveringer B2B kvartalsvist. Direktivet giver
visse medlemslande adgang til at fastsætte en længere listeperiode end kvartalet,
dog højst ét år, for virksomheder med en begrænset årlig totalomsætning og EU-
leveringer B2B af en begrænset størrelsesorden hver især. Endvidere har