Europaudvalget 2008-09
2910 - konkurrenceevne
Offentligt
1453698_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
16577/08 (Presse 354)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2910. samling i Rådet
Konkurrenceevne (det indre marked, industri og forskning)
Bruxelles, den 1.-2. december 2008
Formand
Valérie PECRESSE
Frankrigs minister for videregående
uddannelse og forskning
Hervé OVELLI
Frankrigs statssekretær med ansvar for handel, håndværk,
små og mellemstore virksomheder, turisme og serviceerhverv
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fax: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16577/08 (Presse 354)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0002.png
1.-2.XII.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Rådet havde en drøftelse om, hvordan man skal reagere på den nuværende økonomiske krise set ud
fra den europæiske konkurrenceevnes synsvinkel. Rådet vedtog i den forbindelse konklusioner om
indførelse af en
"Small business Act" til fordel for små og mellemstore europæiske virksomheder.
Rådet vedtog ligeledes konklusioner om
konkurrenceevnepoler
("klynger") i Europa.
Rådet vedtog konklusioner på forskningsområdet vedrørende:
2020-visionen for
Det Europæiske Forskningsrum
fælles programlægning
af forskningsindsatsen i Europa
det
internationale videnskabeligt og teknologisk samarbejde
strategi for
havforskning og maritim forskning
og
iværksættelse af
programmet om global miljø- og sikkerhedsovervågning
"GMES" .
Rådet godkendte uden debat et direktiv, der skal forbedre jernbanesikkerheden i EU.
16577/08 (Presse 354)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0003.png
1.-2.XII.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE.....................................................................................................................................5
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
REAKTION PÅ DEN ØKONOMISKE KRISE..................................................................................8
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER: EN "SMALL BUSINESS ACT" FOR
EUROPA -
Rådets konklusioner
..........................................................................................................9
DET EUROPÆISKE PRIVATE SELSKAB .....................................................................................10
KONKURENCEEVNEPOLER ("KLYNGER") I EUROPA -
Rådets konklusioner........................11
INTELLEKTUEL EJENDOMSRET: FORBEDRING AF PATENTSYSTEMET I EUROPA.......12
BESKYTTELSESTIDEN FOR OPHAVSRET OG VISSE BESLÆGTEDE RETTIGHEDER ......14
JURIDISKE RAMMER OG POLITIKKER FOR SPIL OG VÆDDEMÅL I DEN
EUROPÆISKE UNIONS MEDLEMSSTATER...............................................................................15
2020-VISION FOR DET EUROPÆISKE FORSKNINGSRUM - Rådets konklusioner..................16
FÆLLES PROGRAMLÆGNING AF FORSKNINGSINDSATSEN - Rådets konklusioner ..........16
INTERNATIONALT VIDENSKABELIGT OG TEKNISK SAMARBEJDE - Rådets
konklusioner .......................................................................................................................................16
EUROPÆISKE FORSKNINGSINFRASTRUKTURER ..................................................................17
HAVFORSKNING OG MARITIM FORSKNING -
Rådets konklusioner
.......................................18
FORSKERES KARRIEREMULIGHEDER OG MOBILITET.........................................................19
RUMPROGRAM FOR MILJØ- OG SIKKERHEDSOVERVÅGNING (GMES) -
Rådets
konklusioner
.......................................................................................................................................20
EVENTUELT.....................................................................................................................................21
1
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til Presse-
tjenesten.
16577/08 (Presse 354)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
FORSK I G
Kompetencer på det nukleare område -
Rådets konklusioner
................................................................................23
FISKERI
Tunfisk i Det Indiske Ocean ..................................................................................................................................23
HA DELSPOLITIK
Antidumping - Citronsyre med oprindelse i Kina..................................................................................................23
EKSTER E FORBI DELSER
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union ..........................................................................................24
TRA SPORT
Jernbanesikkerhed i EU .........................................................................................................................................24
Det Europæiske Jernbaneagentur...........................................................................................................................25
16577/08 (Presse 354)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0005.png
1.-2.XII.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Vincent QUICKENBORNE
Patricia CEYSENS
Bulgarien:
Nina RADEVA
Den Tjekkiske Republik:
Alexandr VONDRA
Ondřej LIŠKA
Martin TLAPA
Jakub DÜRR
Danmark:
Uffe Toudahl PEDERSEN
Tyskland:
Annette SCHAVAN
Bernd PFAFFENBACH
Lutz DIWELL
Estland:
Ahti KUNINGAS
Tõnis LUKAS
Irland:
Mary COUGHLAN
Grækenland:
Stavros KALAFATIS
Philippos TSALIDIS
Spanien:
Cristina GARMENDIA MENDIZÁBAL
Frankrig:
Valérie PÉCRESSE
Jean-Pierre JOUYET
Hervé NOVELLI
Italien:
Andrea RONCHI
Giuseppe PIZZA
Cypern:
Efstathios HAMBOULLAS
Letland:
Kaspars GERHARDS
Mareks GRUŠKEVICS
Erhvervsminister og minister for forenkling
Flamsk økonomi-, erhvervs-, videnskabs-, innovations- og
udenrigshandelsminister
Viceminister for økonomi og energi
Vicepremierminister med ansvar for Europaspørgsmål
Minister for uddannelse, ungdom og sport
Viceindustri- og vicehandelsminister
Viceminister for uddannelse, ungdom og sport
Statssekretær, Ministeriet for Videnskab, Teknologi og
Udvikling
Forbundsminister for uddannelse og forskning
Statssekretær, Forbundsministeriet for Økonomi og Tek-
nologi
Statssekretær, Forbundsjustitsministeriet
Understatssekretær, Økonomi- og Kommunikationsmini-
steriet
Uddannelses- og videnskabsminister
Vicepremierminister (Tánaiste) og erhvervs-, handels- og
beskæftigelsesminister
Statssekretær for udvikling
Generalsekretær for forskning og teknologi
Videnskabs- og innovationsminister
Minister for videregående uddannelse og forskning
Statssekretær med ansvar for Europaspørgsmål
Statssekretær med ansvar for handel, håndværk, små og
mellemstore virksomheder, turisme og serviceerhverv
Minister uden portefølje med ansvar for fællesskabspolitik
Statssekretær for uddannelse, universiteter og forskning
Statssekretær, Ministeriet for Handel, Industri og Turisme
Økonomiminister
Statssekretær, Uddannelses- og videnskabsministeriet
16577/08 (Presse 354)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0006.png
1.-2.XII.2008
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Jeannot KRECKÉ
François BILTGEN
Økonomiminister
Minister for økonomi og udenrigshandel samt sportsmini-
ster
Arbejds- og beskæftigelsesminister, minister for kultur,
videregående uddannelse og forskning samt minister for
trossamfund
Minister uden portefølje med ansvar for videnskabspolitik,
forskning og udvikling
Statssekretær, Ministeriet for national Udvikling og Øko-
nomi
Statssekretær for indkomst- og arealspørgsmål, Finans-,
Økonomi- og Investeringsministeriet
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Viceminister for videnskab og videregående uddannelse
Understatssekretær, Økonomiministeriet
Understatssekretær, Justitsministeriet
Økonomi- og innovationsminister
Minister for videnskab, teknologi og videregående uddan-
nelse
Statssekretær, Justitsministeriet
Statssekretær for Europaspørgsmål
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Ministeriet for videregående uddannelser,
videnskab og teknologi
Statssekretær, Økonomiministeriet
Statssekretær, Uddannelsesministeriet
Økonomiminister
Arbejdsminister
Erhvervsminister, vicestatsminister
Minister for videregående uddannelser og forskning
Statssekretær, Handelsministeriet
Minister for erhverv, virksomheder og lovgivningsrefor-
mer
Ungarn:
Károly MOLNÁR
Zoltán MESTER
Malta:
Jason AZZOPARDI
ederlandene:
Maria VAN DER HOEVEN
Østrig:
Martin BARTENSTEIN
Polen:
Jerzy DUSZYNSKI
Gra yna HENCLEWSKA
Łukasz Antoni RĘDZINIAK
Portugal:
Manuel PINHO
José Mariano GAGO
João Tiago SILVEIRA
Rumænien:
Aurel CIOBANU-DORDEA
Slovenien:
Darja RADIČ
Jozsef GYÖRKÖS
Slovakiet:
Ivan RYBARIK
Jozef HABÁNIK
Finland:
Mauri PEKKARINEN
Tarja CRONBERG
Sverige:
Maud OLOFSSON
Lars LEIJONBORG
Gunnar WIESLANDER
Det Forenede Kongerige:
Ian PEARSON
16577/08 (Presse 354)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0007.png
1.-2.XII.2008
Kommissionen:
Günter VERHEUGEN
Janez POTOČNIK
Charlie MCREEVY
Meglena KUNEVA
Næstformand
Medlem
Medlem
Medlem
16577/08 (Presse 354)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0008.png
1.-2.XII.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
REAKTIO PÅ DE ØKO OMISKE KRISE
Rådet havde en drøftelse om, hvordan man skal reagere på den nuværende økonomiske krise set ud
fra den europæiske konkurrenceevnes synsvinkel.
Rådet udtalte bl.a., at det er vigtigt at forbedre rammevilkårene for de økonomiske virksomheder og
navnlig for SMV'erne for at modvirke følgerne af krisen for konkurrenceevnen og for at støtte og
styrke jobskabelsen.
Forud for drøftelsen forelagde Kommissionen sin meddelelse om Lissabonstrategien: en europæisk
plan for genopretning af vækst og beskæftigelse, der blev offentliggjort den 26. november 2008
(16097/08). Den vil blive efterfulgt af en drøftelse i Rådet (økonomi og finans) den 2. december.
Den europæiske plan for genopretning af vækst og beskæftigelse tager udgangspunkt i det grun-
dlæggende princip om solidaritet og social retfærdighed og hviler på to søjler: tilførsel af købekraft
til økonomien for at øge efterspørgslen og genskabe tilliden og behovet for en direkte kortsigtet ind-
sats for at styrke Europas konkurrenceevne på lang sigt.
Der foreslås ti genopretningsforanstaltninger med henblik på at hjælpe EU-medlemsstaterne med at
skabe de rette arbejdsmarkedsvilkår og økonomiske vilkår for at kunne tage de aktuelle udfordrin-
ger op.
16577/08 (Presse 354)
8
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0009.png
1.-2.XII.2008
SMÅ OG MELLEMSTORE VIRKSOMHEDER: E "SMALL BUSI ESS ACT" FOR
EUROPA -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne om meddelelsen "Tænk småt først": En "Small Business Act" for
Europa" i dok. (14677/1/08)
16577/08 (Presse 354)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0010.png
1.-2.XII.2008
DET EUROPÆISKE PRIVATE SELSKAB
Rådet gennemgik en statusrapport (16400/1/08) om et forslag til forordning om statutten for det eu-
ropæiske private selskab (SPE).
Forordningen har til formål at skabe en ny EF-selskabsform med henblik på selskaber, der ikke er
børsnoterede, og navnlig små og mellemstore virksomheder (SMV'er) og styrke konkurrenceevnen
for de europæiske virksomheder, herunder navnlig SMV'erne (der udgør mere end 99% af virksom-
hederne i EU) ved at lette deres stiftelse og drift i det indre marked og mindske deres omkostninger.
Ministrenes drøftelse koncentrerede sig om projektets nøgleaspekter: den lovgivning, der finder an-
vendelse, hensyntagen til det grænseoverskridende element, kapital, overensstemmelseskontrol,
hjemsted, ledelsens ansvar og medarbejdernes medbestemmelse.
Udkastet til forordning (11252/08) blev drøftet flere gange i Rådets forberedende organer og efter
Kommissionens forelæggelse af udkastet den 27. juni
1
.
Forslaget indgår i det sæt foranstaltninger, der er indeholdt i "Small Business Act for Europe", og
omfatter bestemmelser om SPE-selskabets stiftelse og drift.
I udkastet foreslås der regler vedrørende selskabets kapital samt aktionærernes rettigheder. I lighed
med andre EF-selskabsformer vil det gøre det muligt for selskabet at overføre sit hjemsted til en an-
den medlemsstat og eventuelt tilrettelægge medarbejdernes medbestemmelse, når disse har velerh-
vervede rettigheder. En række spørgsmål såsom arbejdsret, skattelovgivning, regnskabsførelse eller
insolvens vil afhængigt af tilfældet forsat henhøre enten under den nationale lovgivning eller under
gældende fællesskabsret.
1
Med hjemmel i EF-traktatens artikel 308.
16577/08 (Presse 354)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0011.png
1.-2.XII.2008
KO KURE CEEV EPOLER ("KLY GER") I EUROPA -
Rådets konklusioner
Som følge af Kommissionens meddelelse "Opbygning af klynger i verdensklasse i EU: Gennemfø-
relse af den bredt funderede innovationsstrategi" vedtog Rådet konklusionerne i dok. (14679/08)
16577/08 (Presse 354)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0012.png
1.-2.XII.2008
I TELLEKTUEL EJE DOMSRET: FORBEDRI G AF PATE TSYSTEMET I EUROPA
Rådet noterede sig en rapport fra formandskabet (16006/08) om de drøftelser, der føres med henblik
på skabelse af et EF-patent og oprettelse af en EU-patentdomstol.
Rådet var enigt om, at det vil være nødvendigt at fortsætte drøftelserne under de kommende for-
mandskaber for at finde passende løsninger, og gav sine forberedende instanser instrukser i ove-
rensstemmelse hermed.
Med hensyn til ordningen for bilæggelse af tvister gjorde drøftelserne i de forberedende organer det
muligt at finpudse samordningen af bestemmelserne mellem de forskellige retsinstrumenter, for at
Kommissionen, når tiden er inde, kan forelægge forhandlingsdirektiver vedrørende et kommende
udkast til international aftale om oprettelse af en EU-patentdomstol.
Flere spørgsmål skal dog uddybes nærmere. Disse spørgsmål vedrører især sammensætningen af
domstolens afdelinger, sprogordningen, kompetencen med hensyn til gyldighed, EF-Domstolens
kontrol, finansieringen af domstolssystemet og overgangsbestemmelserne.
Med hensyn til EF-patentet gjorde drøftelserne det muligt at afdække delegationernes betænkelig-
heder, især vedrørende spørgsmål om omkostninger og sprogordningen.
Arbejdet i andet halvår af 2008 var centreret om de gældende årsgebyrer og fordelingsnøglen for de
indtægter, der følger heraf. Dette arbejde har gjort det muligt at opnå bred enighed om bl.a. føl-
gende mål:
1)
2)
forbedre beskyttelsen af europæiske virksomheders innovation
fremme europæiske virksomheders konkurrenceevne i den globale økonomi, navnlig
SMV'ernes
sikre at Den Europæiske Patentmyndighed fungerer effektivt og er økonomisk bæredygtig
og
give mulighed for en harmonisk sameksistens mellem de nationale patentsystemer, det euro-
pæiske patentsystem og EF-patentsystemet.
3)
4)
Som følge af konklusionerne fra Rådet i december 2006 og Det Europæiske Råd i foråret 2007 fore-
lagde Kommissionen i april 2007 en meddelelse om forbedring af patentsystemet i Europa
(8302/07).
16577/08 (Presse 354)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0013.png
1.-2.XII.2008
Med udgangspunkt i denne meddelelse har nationale eksperter undersøgt muligheden for at indføre
et ensartet system for bilæggelse af tvister om patenter i EU, der både skal gælde for europæiske
patenter og fremtidige EF-patenter.
Der blev forelagt situationsrapporter for Rådet i november 2007
(15162/07)
og i maj 2008
(9473/08).
16577/08 (Presse 354)
13
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0014.png
1.-2.XII.2008
BESKYTTELSESTIDE FOR OPHAVSRET OG VISSE BESLÆGTEDE RETTIGHEDER
Rådet noterede sig en statusrapport om et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2006/116/EF
om beskyttelsestiden for ophavsret og visse beslægtede rettigheder. Det pålagde sine forberedende
instanser at fortsætte gennemgangen med henblik på at finde løsninger på de udstående spørgsmål
Rapporten
(16005/08)
er udarbejdet af formandskabet på grundlag af de drøftelser, som Rådets eks-
perter har ført, siden Kommissionen forelagde udkastet til direktiv i juli
(12217/08).
Udkastet til direktiv har hovedsagelig til formål at forlænge beskyttelsestiden for ophavsrettigheder
og beslægtede rettigheder for udøvende kunstnere og fonogramfremstillere. Det har også til formål
at forbedre udøvende kunstneres og fonogramfremstilleres sociale situation, navnlig studiemusike-
res, da de udøvende kunstnere stadig hyppigere lever til efter udløbet af beskyttelsestiden for deres
frembringelser.
Da de gældende normer ikke indeholder specifikke regler om musikstykker med tekst med flere op-
havsmænd, foreslås det, at der indføres en ensartet metode til beregning af udgangspunktet for den
beskyttelsestid, der gælder for denne form for musikstykke. I forskellige medlemsstater er sådanne
musikstykker med tekst klassificeret som et enkeltværk med flere ophavsmænd med en beskyttel-
sestid af fast længde, som løber fra det tidspunkt, hvor den længstlevende medforfatter dør, eller
som separate værker med separate beskyttelsestider, som løber fra det tidspunkt, hvor hver enkelt
medforfatter dør.
Beskyttelsestiden for ophavsretten eller visse beslægtede rettigheder er harmoniseret ved direktiv
93/98/EØF, der siden er blevet kodificeret ved direktiv 2006/116/EF. Kodifikationen har ikke med-
ført nogen substansændring af direktivet. Disse direktiver fastsætter beskyttelsestiden for udøvende
kunstnere og fonogramfremstillere til 50 år efter offentliggørelsen af eller meddelelsen til offentlig-
heden om optagelsen af fremførelsen, mens det nye direktiv sigter mod at forlænge denne beskyttel-
sestid til 95 år efter den relevante begivenhed.
Da det drejer sig om et lovgivningsforslag, der er omfattet af fælles beslutningstagning, skal
Europa-Parlamentet afgive førstebehandlingsudtalelse om forslaget i februar.
16577/08 (Presse 354)
14
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0015.png
1.-2.XII.2008
JURIDISKE RAMMER OG POLITIKKER FOR SPIL OG VÆDDEMÅL I DE EUROPÆ-
ISKE U IO S MEDLEMSSTATER
Rådet havde en drøftelse om de juridiske rammer og politikker for spil og væddemål i Den Europæ-
iske Unions medlemsstater (16022/08
+ COR1).
Drøftelsen vedrørte et bedre kendskab til de juridiske rammer og de politikker, der følges i med-
lemsstaterne vedrørende sektorens generelle organisation, spils grænseoverskridende dimension og
dens mål og instrumenter.
Drøftelsen blev ført på grundlag af en rapport udarbejdet af formandskabet for at tage hensyn til ar-
bejdet i løbet af andet halvår af 2008. Indledningen af disse sonderende drøftelser skyldes et initia-
tiv, som formandskabet tog allerede i juli efter samtidig anmodning fra flere medlemsstater. Det er
første gang, at Rådets instanser beskæftiger sig så indgående med dette emne.
Formandskabets rapport, der foreslår en uddybning af fælles overvejelser, omhandler de store em-
ner, som spillepolitikkerne vedrører: beskyttelse af den offentlige orden, bekæmpelse af afhængig-
hed, beskyttelse af mindreårige, forbrugerbeskyttelse, instrumenter til bekæmpelse af ulovlige spil
og endog beskatningsspørgsmål.
Det fremgår af statusrapporten, at de nationale modeller for organisationen og reguleringen af sek-
toren for spil og væddemål er meget uensartede. Medlemsstaterne har udarbejdet forskelligartede
modeller navnlig for så vidt angår tilladte typer af spil og graden af sektorens åbenhed, dens regule-
ring og de gældende beskatningsregler, der ofte hænger sammen med etiske, kulturelle og sociale
spørgsmål.
Det fremgår af rapporten, at de politikker, der føres af flere medlemsstater, bygger på hensynet til
den offentlige orden (bekæmpelse af hvidvaskning og organiseret kriminalitet), sociale hensyn (be-
skyttelse af mindreårige, bekæmpelse af afhængighed) og hensynet til forbrugerbeskyttelse (garan-
tier for spiloperatørernes troværdighed og hæderlighed). Medlemsstaterne benytter således instru-
menter såsom forbud mod adgang til spil for mindreårige, begrænsning af indsatsers eller gevinsters
størrelse eller ordninger for kontrol med transaktioner. Med hensyn til udviklingen af onlinespil har
nogle medlemsstater valgt at forbyde dem, mens andre har indført særlige regler.
16577/08 (Presse 354)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0016.png
1.-2.XII.2008
2020-VISIO FOR DET EUROPÆISKE FORSK I GSRUM - Rådets konklusioner
Efter en udveksling af synspunkter om "Ljubljanaprocessen - hen imod fuld gennemførelse af det
europæiske forskningsrum" vedtog Rådet konklusionerne i dokument
16767/08.
FÆLLES PROGRAMLÆG I G AF FORSK I GSI DSATSE - Rådets konklusioner
Efter en debat om rammebetingelserne for udvikling af en fælles programlægning af forskningsind-
satsen for at tage de store sociale udfordringer op, som Europa står over for, og om, hvilke kriterier
der skal anvendes til identificering af temaer i forbindelse med den fælles programlægning, vedtog
Rådet følgende konklusioner:
16775/08.
I TER ATIO ALT VIDE SKABELIGT OG TEK ISK SAMARBEJDE - Rådets konklu-
sioner
Som en integrerende del af den eksterne dimension af 2020-visionen for Det Europæiske Forsk-
ningsrum vedtog Rådet konklusioner om et europæisk partnerskab for internationalt videnskabeligt
og teknologisk samarbejde.
Konklusionerne findes i dokument
16763/08.
16577/08 (Presse 354)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0017.png
1.-2.XII.2008
EUROPÆISKE FORSK I GSI FRASTRUKTURER
Rådet udvekslede synspunkter om et udkast til forordning om udarbejdelse af EF-
rammebestemmelser for en europæisk forskningsinfrastruktur (ERI). Det blev besluttet at vende til-
bage til udkastet under det næste formandskab.
Drøftelserne handlede navnlig om, hvilken retlig status forskningsinfrastrukturen bør have, og om
muligheden for at anvende skattefritagelsesordninger.
Forordningen skal give rammebestemmelser, som tager sigte på at lette flere medlemsstaters og as-
socierede landes fælles etablering og drift af forskningsfaciliteter af europæisk interesse. Formålet
er at opnå en ensartet procedure i stedet for det nuværende system, der bygger på særskilte afgørel-
ser for hver enkelt forskningsinfrastruktur. Den er et led i gennemførelsen af det fælles europæiske
forskningsrum.
På samlingen den 30. maj 2008 anførte Rådet, at det er nødvendigt at udvikle infrastrukturer på eu-
ropæisk plan, bl.a. med udgangspunkt i en effektiv koordinering og egnede retlige rammer.
Kommissionen forelagde forslaget til forordning den 25. juli 2008
(12259/08).
Under arbejdsfrokosten drøftede ministrene de store forskningsinfrastrukturer og især gennemførel-
sen af ESFRI-listen (Det Europæiske Strategiforum for Forskningsinfrastrukturer), idet de aner-
kendte den merværdi, som den relevante arbejdsgruppe havde bidraget med på dette område.
16577/08 (Presse 354)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0018.png
1.-2.XII.2008
HAVFORSK I G OG MARITIM FORSK I G -
Rådets konklusioner
Efter drøftelserne om Kommissionens meddelelse "En europæisk strategi for havforskning og mari-
tim forskning"
(12699/08)
om foranstaltninger, til at gennemføre en integreret tilgang til havforsk-
ning og maritim forskning, og som er et vigtigt element for udviklingen af Det Europæiske Forsk-
ningsrum, vedtog Rådet konklusionerne i dokument
16761/08.
16577/08 (Presse 354)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0019.png
1.-2.XII.2008
FORSKERES KARRIEREMULIGHEDER OG MOBILITET
Forskningsministrene gennemgik de politiske foranstaltninger, der med størst sandsynlighed vil
fremme forskeres karrieremuligheder og mobilitet i Europa.
Rådet noterede sig i den forbindelse forløbet af det arbejde, der blev indledt efter vedtagelsen den
26. september af konklusioner om "Bedre karrieremuligheder og øget mobilitet: et europæisk part-
nerskab for forskere"
(12854/08).
Den portugisiske og den luxembourgske forskningsminister, José Mariano Gago og François
Biltgen, forelagde en interimrapport om den analyse, der er gennemført for at identificere priorite-
rede initiativer med henblik på hurtig og konkret gennemførelse af de fælles mål for det europæiske
partnerskab og om undersøgelsen af, hvad status som europæisk forsker kan omfatte.
Rådet noterede sig endvidere resultaterne af konferencen om "Unge forskere i Europa", der blev
afholdt den 20.-21. november i Rennes, Frankrig.
Rådet besluttede med udgangspunkt i Kommissionens meddelelse af 23. maj 2008
(10059/08)
bl.a.
at lægge vægt på nødvendigheden af at gøre hurtigere fremskridt og udbygge de initiativer, der skal
gøre det europæiske rum for videregående uddannelse, forskning og videnskabelige karrierer mere
attraktivt, samt at arbejde på en indbyrdes tilnærmelse af de pågældende områder ved at koordinere
Lissabonstrategien med Bolognaprocessen i forbindelse med doktorgraden og moderniseringen af
de videregående uddannelser.
Det Europæiske Råd i marts 2008, der lancerede den nye cyklus i den fornyede Lissabonstrategi for
vækst og beskæftigelse (2008-2010), opfordrede i den forbindelse medlemsstaterne og EU som hel-
hed til at fjerne hindringerne for den frie bevægelighed for viden, især ved at gøre arbejdsmarkedet
for europæiske forskere mere åbent og konkurrencepræget og skabe mere gunstige karrierestruktu-
rer, gennemsigtighed og familievenlighed,
16577/08 (Presse 354)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0020.png
1.-2.XII.2008
RUMPROGRAM FOR MILJØ- OG SIKKERHEDSOVERVÅG I G (GMES) -
Rådets kon-
klusioner
Rådet vedtog konklusionerne om iværksættelse af programmet om global miljø- og sikkerhedsover-
vågning "GMES" (Global monitoring for environment and security), som findes i dokument
16267/08.
16577/08 (Presse 354)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0021.png
1.-2.XII.2008
EVE TUELT
Forslag til direktiv om indgåelse af offentlige indkøbskontrakter på forsvars- og sikkerhed-
sområdet og forslag til direktiv om overførsel af forsvarsprodukter inden for Fællesskabet
Formandskabet orienterede om, hvor langt man er nået, og om, at Europa-Parlamentets og Rådets
instanser har intensiveret deres fælles bestræbelser inden for disse to sagsomåder med henblik på at
nå til enighed under førstebehandlingen efter proceduren med fælles beslutningstagning.
Udkast til omarbejdning af lovgivningen om kosmetiske midler
Formandskabet orienterede om, hvor langt man er nået med dette udkast til forordning, der sigter
mod at harmonisere sikkerhedsprocedurerne og styrke de erhvervsdrivendes ansvar og tilsynet med
markedet.
Udkast til revision af direktivet om sikkerhedskrav til legetøj
Formandskabet orienterede om de fremskridt, der er gjort med direktivudkastet, med henblik på at
forbedre sikkerhedskravene til legetøj, så der kan opnås enighed med Parlamentet under førstebe-
handlingen hurtigst muligt.
Revision af gældende fællesskabsret inden for forbrugerrettigheder
Kommissionen forelagde udkastet til direktiv om forbrugerrettigheder
(14183/08),
styrkelse af for-
brugerrettighederne ved hjælp af administrativt samarbejde og grønbogen om kollektive foranstalt-
ninger på forbrugerområdet, der blev vedtaget den 27 november 2008.
Bedre lovgivning
Anmodning fra den nederlandske delegation (16370/08).
Råstofinitiativet
Kommissionens redegørelse for meddelelsen "Råstofinitiativet – Opfyldelse af vores kritiske behov
for vækst og arbejdspladser i Europa", der blev forelagt for Rådet den 5. november
(16053/08).
Oprettelse af onlineselskaber
Orientering fra den estiske og den portugisiske delegation (15660/08).
16577/08 (Presse 354)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1.-2.XII.2008
Konference om klynger den 26.-27. januar 2009 i Budapest.
Orientering fra den ungarske delegation.
Beskæftigelsen i turismesektoren
Anmodning fra den græske delegation.
Det kommende EU-formandskabs prioriteter
Den tjekkiske delegation gav en oversigt over prioriteterne vedrørende konkurrenceevne for det
kommende EU-formandskab, der begynder den 1. januar 2009.
Udviklingen i ITER-projektet
Efter en mundtlig statusrapport om reaktorprojektet ITER tilskyndede Rådet Kommissionen til at
fortsætte arbejdet med de øvrige partnere (Kina, Indien, Japan, Republikken Korea, Rusland og
USA) for at finde frem til et kompromis mellem en videreførelse af de videnskabelige ambitioner i
forbindelse med projektet og en begrænsning af omkostningerne.
SET-plan (en strategisk europæisk energiteknologiplan)
Rådet fik en mundtlig situationsrapport fra Kommissionen om SET-planen i forbindelse med det
europæiske forskningsrum på energiområdet.
Det Europæiske Institut for Innovation og Teknologi (EIT)
Formanden for EIT's styringsgruppe redegjorde for de fremskridt, der er sket, siden han overtog
stillingen den 15. september 2008 samt for fremtidsudsigterne og tidsplanen for det fremtidige ar-
bejde.
16577/08 (Presse 354)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0023.png
1.-2.XII.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
FORSK I G
Kompetencer på det nukleare område -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusionerne i dok.
(15406/08)
FISKERI
Tunfisk i Det Indiske Ocean
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordning nr. 40/2008 for så vidt angår forvaltningsfor-
anstaltninger vedtaget af Kommissionen for Tunfisk i Det Indiske Ocean
(15701/08).
Den nye forordning fastlægger antallet af EF-fartøjer, der fisker efter tropisk tun, sværdfisk og hvid
tun, samt den tilsvarende kapacitet i bruttotonnage og fordelingen mellem de berørte medlemsstater.
Forordning 40/2008
1
fastsætter for 2008 fiskerimuligheder og dertil knyttede betingelser for visse
fiskebestande og grupper af fiskebestande gældende for EF-farvande og for EF-fartøjer i andre far-
vande, som er omfattet af fangstbegrænsninger.
HA DELSPOLITIK
Antidumping - Citronsyre med oprindelse i Kina
Rådet vedtog en forordning om indførelse af en endelig antidumpingtold på importen af citronsyre
med oprindelse i Folkerepublikken Kina og om endelig opkrævning af den midlertidige told
(15329/08).
1
EUT L 19 af 23.1.2008, s. 1.
23
16577/08 (Presse 354)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0024.png
1.-2.XII.2008
EKSTER E FORBI DELSER
EU's særlige repræsentant ved Den Afrikanske Union
Rådet vedtog en fælles aktion om forlængelse af mandatet for Den Europæiske Unions særlige re-
præsentant ved Den Afrikanske Union med 14 måneder, dvs. indtil den 28. februar 2010 (dok.
15372/08).
Den 6. december 2007 vedtog Rådet fælles aktion 2007/805/FUSP (EUT L 323 af 8.12.2007, s. 45.)
om udnævnelse af Koen VERVAEKE til Den Europæiske Unions særlige repræsentant ved Den
Afrikanske Union.
Den Afrikanske Union er i de seneste år blevet en strategisk kontinental aktør og en vigtig internati-
onal partner for EU. I december 2006 tilkendegav Det Europæiske Råd, at styrkelsen af EU's tilste-
deværelse ved Den Afrikanske Union, i Addis Abeba, er en konkret foranstaltning med henblik på
at konsolidere det strategiske partnerskab mellem EU og Afrika.
Mandatet for EUSR bygger på EU's overordnede strategiske mål til støtte for bestræbelserne i Afri-
ka på at opbygge en fredelig, demokratisk fremtid præget af velstand som fastsat i EU's Afrika-
strategi.
TRA SPORT
Jernbanesikkerhed i EU
Rådet vedtog et direktiv om jernbanesikkerhed i EU, idet det godkendte Europa-Parlamentets an-
denbehandlingsændringer
1
(doc.
3668/08, 3668/08 COR 1, 3668/08 COR 3).
Dette direktiv om ændring af det eksisterende direktiv 2004/49/EF indgår i en række forslag fra
Kommissionen, der omfatter et udkast til direktiv om interoperabilitet
2
og et udkast til forordning
om et europæisk jernbaneagentur (se
nedenfor).
Disse forslag sigter mod at forbedre den gensidige
accept af jernbanekøretøjer i EU og dermed det indre markeds funktion. Kommissionen vedtog dis-
se forslag i december 2006.
1
2
Jf. dok.
11499/08.
Direktiv om interoperabilitet i jernbanesystemet i Fællesskabet vedtaget den 14. maj 2008
(jf.
pressemeddelelse 8850/08, s. 35).
24
16577/08 (Presse 354)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0025.png
1.-2.XII.2008
Den gensidige accept af jernbanekøretøjer forbedres ved en mere systematisk anvendelse af prin-
cippet om gensidig anerkendelse på de nationale tilladelsesprocedurer og en harmonisering af visse
bestemmelser. Dette vil bidrage til at forbedre konkurrencevilkårene for jernbanerne i Europa.
Direktivet præciserer de forskellige roller og ansvarsområder, som aktørerne inden for jernbane-
transport (jernbanevirksomheder, infrastrukturforvaltere, ihændehavere af køretøjer og organer med
ansvar for vedligeholdelse) har, navnlig for så vidt angår vedligeholdelsen af jernbanekøretøjer.
Direktivet indfører et certificeringssystem for vedligeholdelse. Certifikaterne bliver gyldige i hele
Fællesskabet og garanterer, at det certificerede organ opfylder vedligeholdelseskravene til alle køre-
tøjer, som det er ansvarligt for.
I betragtning af, at Cypern og Malta ikke har jernbanenet, fastsætter Rådet desuden en undtagelse
fra forpligtelsen til at omsætte og gennemføre direktivet i national lovgivning, så længe der ikke er
etableret noget jernbanenet på deres områder.
Medlemsstaterne har to år fra direktivets ikrafttræden (dagen efter offentliggørelse i EU-Tidende) til
at efterkomme dets bestemmelser.
Det Europæiske Jernbaneagentur
Rådet vedtog en forordning om ændring af forordningen om oprettelse af et europæisk jernbane-
agentur, idet det godkendte Europa-Parlamentets andenbehandlingsændringer
1
(dok.
3669/3/08
REV 3, 3669/08 COR 1).
Hovedmålet med denne forordning er at tilpasse den lovmæssige ramme for Det Europæiske Jern-
baneagentur til de nye opgaver, der følger af ændringerne af direktivet om jernbanesikkerhed (se
ovenfor) og af direktivet om interoperabilitet i jernbanesystemet.
En vigtig ny opgave for agenturet vil være at klassificere alle tekniske og sikkerhedsmæssige for-
skrifter, der gælder i hver medlemsstat, i et enkelt referencedokument. På den måde vil man gradvis
kunne identificere, hvilke nationale forskrifter der bør anses for at være ækvivalente, og som derfor
ikke kan benyttes som begrundelse for yderligere kontrol. Agenturet vil derfor yde et væsentligt bi-
drag til øget gensidig accept af jernbanekøretøjstilladelser mellem medlemsstaterne.
1
Jf. dok.
11500/08.
25
16577/08 (Presse 354)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453698_0026.png
1.-2.XII.2008
Rådet foretog visse ændringer i Kommissionens forslag for at sikre en bedre anvendelse af agentu-
rets tekniske ekspertise. Flere detaljer kan findes i pressemeddelelse
15891/07,
s. 47.
16577/08 (Presse 354)
26
DA