Europaudvalget 2008-09
2901- Økofin Bilag 1
Offentligt
602529_0001.png
24. oktober 2008
Samlenotat vedr. rådsmødet (ECOFIN) den 4. november 2008
1.
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 15.-16. oktober 2008 - den finansielle krise
og forberedelse af internationale initiativer
- Udveksling af synspunkter
Skat
a)
Nedsat moms
- Generel orientering
KOM(2008) 428
Bekæmpelse af momssvig
- Generel orientering
KOM(2008) 147
(evt.) Tekniske ændringer af momsdirektivet
- Politisk enighed
(evt.) Cirkulationsdirektivet
- Generel orientering
KOM(2008) 78
(evt.) Koordination af systemer for direkte beskatning - exitbeskatning
- Rådsbeslutning
KOM(2006) 825
(evt.) Anti-svigsaftale med Liechtenstein
- Status
side 2
2.
side 4
b)
side 9
c)
d)
side 14
side 18
e)
side 22
f)
3.
4.
side 25
side 27
side 30
Klimaændringer og stabilisering af kvotepriser i EU’s kvotehandelssystem efter 2012
- Udveksling af synspunkter
Lissabonstrategien - arbejdsmarkedspolitik
- Orientering
KOM(2007) 359
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Dagsordenspunkt 1:
Opfølgning på Det Europæiske Råd den 15.-16. ok-
tober 2008 - den finansielle krise og forberedelse af
internationale initiativer
Resumé
På det kommende ECOFIN ventes en status for den finansielle situation og en opfølgning på
DER d. 15-16. oktober 2008. Formandskabet ventes at orientere om et møde i Camp David
og koordinere en forberedelse i EU af internationale initiativer til globalt topmøde. Der forelæg-
ger endnu intet udkast til mødemateriale.
Baggrund og indhold
På det kommende ECOFIN ventes en status for den finansielle situation og en
drøftelse af initiativer til genskabelse af tillid i de finansielle markeder og til sikring
af den finansielle stabilitet. Der ventes bl.a.:
en opfølgning på DERs møde d. 15-16. oktober 2008
en orientering om mødet i Camp David d. 18. oktober 2008 mellem det
europæiske formandskab, Formanden for Europakommissionen, og den
amerikanske præsident.
en forberedelse af mulige internationale initiativer til globalt topmøde
Der forelægger endnu intet udkast til mødemateriale.
Som opfølgning på DERs møde ventes bl.a. en drøftelse af organiseringen af den
såkaldte finansielle krisecelle. Hensigten er at øge den tværgående koordinering i
EU ved at skabe en krisecelle der udveksler uformelle advarsler, information og
evaluerer tiltag. Deltagerne vil bestå af repræsentanter for formandskabet, For-
manden for Europakommissionen, Formanden for ECB og andre centralbankdi-
rektører, Formanden for eurogruppen og medlemslandene.
Det er også muligt at der vil blive redegjort for et møde d. 18. oktober 2008 mel-
lem USA, Frankrig og Europakommissionen, hvor man drøftede den finansielle
situation, herunder muligheden for flere globale topmøder. Hensigten er at evalu-
ere fremskridt i forhold til håndtering af den nuværende krise og søge enighed om
de tiltag, der er nødvendige på globalt plan for at undgå en gentagelse af krisen og
for at understøtte global vækst. Det første internationale topmøde om den finan-
sielle krise ventes afholdt i USA den 15. november 2008. Der er i den anledning
indkaldt til ekstraordinært uformelt DER den 7. november med henblik på forbe-
redelse af topmødet. Det uformelle DER ventes forberedt på ECOFIN den 4.
november 2008.
Der ventes en drøftelse af input til et kommende topmøde. Dette vil formentlig
bygge på det europæiske ”roadmap” (handlingsplan) som ECOFIN vedtog i ok-
tober 2007. Det består af en række mulige initiativer til ændring af rammerne for
de finansielle markeder med henblik på at understøtte den finansielle stabilitet
bedst muligt. Handlingsplanen er efterfølgende blevet suppleret med yderligere
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
initiativer, herunder håndtering af procykliske elementer i kapitalkravene til ban-
kerne, ændring af regnskabsregler og principper for aflønning af topledere.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
En reduktion af mulige konkurrenceforvridninger - gennem tværgående koordina-
tion og overvågning af de initiativer, der er iværksat i forskellige lande - vil kunne
have både gavnlige statsfinansielle og samfundsøkonomiske effekter.
Vedtagelse af globale initiativer, der reducerer muligheden for at en systemisk
finansiel krise gentager sig, har positive statsfinansielle og samfundsøkonomiske
effekter.
Høring
Der har ikke været foretaget høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Sagen om den
finansielle turbulens blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering forud for
rådsmøderne (ECOFIN) den 9. oktober 2007, den 29. februar 2008, den 4. marts
2008, den 8. juli 2008 og den 7.oktober 2008.
Holdning
Regeringens holdning
Danmark støtter tværgående koordination og overvågning af de initiativer, der er
iværksat i forskellige lande og af eventuelle supplerende tiltag.
Fra dansk side kan det støttes, at erfaringer anvendes til relevante ændringer i de
eksisterende rammer for de finansielle markeder med henblik på at styrke den finan-
sielle stabilitet fremover. Det støttes at rammerne for de finansielle markeder så vidt
muligt er globale.
Andre landes holdninger
Andre landes holdninger kendes endnu ikke.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Dagsordenspunkt 2a:
Nedsat moms
Resumé
Der ventes en drøftelse af Kommissionens forslag om nedsatte momssatser med henblik på at
opnå politisk enighed. Forslaget indeholder bl.a. tekniske ændringer af gældende kategorier af
varer og ydelser, der kan belægges med nedsat moms, samt indsættelse af nye kategorier, herunder
restaurations- og cateringydelser. Desuden gøres en hidtil tidsbegrænset mulighed for anvendelse af
nedsat moms på en række arbejdskraftintensive ydelser permanent.
KOM(2008)428
Baggrund
Kommissionen kom i juli 2007 med en meddelelse, som lægger op til en bred po-
litisk debat om løsningsmodeller for nedsatte satser. Dette skete på baggrund af
en rapport udarbejdet af Copenhagen Economics om hensigtsmæssigheden af
nedsatte momssatser. Rapporten konkluderer bl.a., at én momssats i hvert enkelt
medlemsland er det bedste valg ud fra et rent økonomisk synspunkt. Rapporten
anbefaler endvidere, at medlemslandene i hvert enkelt tilfælde nøje overvejer, om
andre redskaber end nedsat moms med fordel kan tages i brug for at nå et givent
politisk mål.
På kort sigt mener Kommissionen, at der bør foretages en række udvidelser af
systemet for nedsatte satser af hastende karakter i relation til områder, der efter
Kommissionens opfattelse ikke kræver yderligere undersøgelser. Formålet med
forslaget KOM(2008)428 er ifølge Kommissionen at sikre lige muligheder for
medlemslandene, større gennemsigtighed og et velfungerende Indre Marked for så
vidt angår nedsatte momssatser for ydelser, der leveres lokalt, herunder arbejds-
kraftintensive ydelser og restaurationsydelser.
Kommissionen har desuden meddelt, at den i løbet af efteråret 2008 vil fremlægge
en analyse og eventuelle forslag i relation til nedsatte momssatser på energibespa-
rende materialer og på andre miljøvenlige produkter eller ydelser. Baggrunden er
inddragelsen af et fransk-britisk forslag i DER-konklusionerne fra marts 2008.
Indhold
Kommissionens forslag indeholder bl.a. følgende væsentlige ændringer:
Listen med
arbejdskraftintensive ydelser
flyttes fra momssystemdirektivets anneks
IV til anneks III vedrørende varer og tjenester, således at alle medlemslande
permanent kan anvende nedsat moms (ned til 5 pct.) for arbejdskraftintensive
ydelser.
Listen udvides samtidig med:
-
renovering, reparation, ombygning, vedligeholdelse og rengøring af reli-
giøse samlingssteder og kulturarvsteder samt historiske monumenter,
som er anerkendt af den pågældende medlemsstat,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602529_0005.png
5
-
-
-
have- eller landskabspleje og vedligeholdelse af haver, og
mindre reparationer af alle løsøregenstande, dog ekskl. alle andre trans-
portmidler end cykler, samt rengøring og vedligeholdelse af alle løsøre-
genstande, samt
ydelser vedrørende personlig pleje
Restaurant- og cateringydelser
(dog ikke alkoholholdige drikkevarer) optages i
momssystemdirektivets anneks III. Visse medlemslande har i dag særlige tilla-
delser til at have nedsat moms på disse ydelser, og med forslaget ønsker
Kommissionen at give medlemslandene ens muligheder.
Derudover indeholder forslaget forskellige mindre indholdsmæssige og teknisk-
redaktionelle tilpasninger vedrørende andre kategorier i anneks III.
Kommissionen anfører, at forslaget vil gavne små og mellemstore virksomheder
og dermed er i overensstemmelse med Lissabonstrategien for vækst og beskæfti-
gelse for disse virksomheder.
Retsgrundlag
Traktatens art. 93, som kræver enstemmig vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen mener, at forslaget skaber ens muligheder for alle medlemslande
og ligebehandling af borgere. De nuværende regler om nedsatte momssatser kan
kun ændres ved eller forlænges ved en fællesskabsretsakt og derfor er forslaget i
overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen finder, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Høring
Forslaget har været sendt til høring hos relevante erhvervsorganisationer. Hø-
ringsfristen var sat til den onsdag den 1. oktober 2008. Høringssvar og kommen-
tarer er kort gengivet i skemaet nedenfor, mens selve høringssvarerne er vedlagt
som bilag til grundnotatet.
Organisation
Advokatrådet
Dansk Erhverv
Bemærkninger i høringssvar
Ingen bemærkninger.
DE kan hverken støtte de over-
ordnede linier i forslaget og følge-
lig heller ikke hovedparten af de
konkrete forslag. DE mener ikke
nedsat moms er et effektivt middel
at fremme erhvervs-, beskæftigel-
ses- eller forbrugerpolitiske mål-
sætninger.
Kommentarer til hørings-
svar
DE´s holdning til forslaget
svarer i det store hele til
den danske holdning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602529_0006.png
6
Dansk Landbrug
Erhvervs-
og
Selskabs-
styrelsens Center for Kvalitet
i
Erhvervsreguleringen
(CKR)
Foreningen Danske Reviso-
rer
Foreningen
Registrerede
Revisorer
Ingen bemærkninger.
CKR vurderer, at forslaget vil
kunne indeholde administrative
omkostninger for erhvervslivet.
AMVAB-undersøgelsen har vist, at
virksomheder med både moms-
pligtigt og momsfrit salg har en
ekstraomkostning på mellem 8 og
45 pct. pr. indberetning i forhold
til omkostningen, hvis der kun er
enten momspligtigt eller momsfri
omsætning. Nedsat moms vil
medføre tilsvarende omkostninger.
Ingen bemærkninger.
FRR er positiv over for forslaget,
som angiveligt vil kunne gavne
små og mellemstore virksomheder
og bidrage med vækst og øget
beskæftigelse.
FSR er af den opfattelse at be-
stemmelser, der åbner mulighed
for at samme vare/ydelse behand-
les momsmæssigt forskelligt fra
land til land medvirker til usikker-
hed for virksomhederne og uigen-
nemsigtighed for forbrugerne. FSR
er derfor principielt ikke tilhænger
af forslaget. FSR mener dog ikke,
at forslaget om nedsat moms på de
lokale ydelser vil give væsentlige
ulemper for danske virksomheder
– FSR lægger i den forbindelse
vægt på at Danmark traditionelt
ikke anvender muligheden for
nedsatte momssatser.
Ingen bemærkninger.
Fra dansk side er man
bevidst om, at brug af
nedsat moms medfører
relativt store administrati-
ve byrder for erhvervsli-
vet.
Foreningen
af
Stats-
autoriserede Revisorer (FSR)
Den danske opfattelse er,
at forslaget ikke er et
effektivt middel til at opnå
målsætninger om vækst og
øget beskæftigelse.
Den danske holdning til
forslaget er negativ, idet
man blandt andet ikke er
overbevist om, at nedsat
moms på de ydelser, der i
forslaget betegnes lokale
ydelser, ikke vil påvirke
det Indre Markeds funkti-
on.
Ministeriet for Videnskab,
Teknologi og Udvikling
Kommissionen har haft forslaget i høring, og oplyser, at størstedelen af svarene
støtter Kommissionens analyse og tilføjelsen i momssystemdirektivets anneks III
af ydelser, der leveres lokalt. De støtter også Kommissionens fremgangsmåde med
at handle hurtigt i relation de konkrete og hastende ting (nærværende forslag)
samtidig med, at den brede drøftelse af systemet for nedsat moms foretages.
Resultaterne af høringen kan ses på:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
602529_0007.png
7
http://ec.europa.eu/taxation_customs/common/consultations/tax/article_4850
_en.htm
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på alle de katego-
rier, der er mulighed for efter forslaget, skønnes det at medføre et provenutab for
staten på ca. 10,5 mia. kr. årligt. Differentieret moms må desuden forventes at
medføre et produktivitetstab og øget spekulation.
Anvendelse af nedsatte satser kræver større informations- og kontrolressourcer og
medfører derfor øgede omkostninger for staten.
En større anvendelse af nedsat moms i andre lande kan, hvis det alene vedrører
lokale ydelser, have begrænsede negative direkte konkurrenceforvridninger for
Danmark. En forskydning af forbrug til mere lokale ydelser vil imidlertid medføre
mindre handel og eksportmuligheder.
Administrative og økonomiske konsekvenser for erhvervslivet
Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere
kategorier af varer og ydelser, skønnes det at medføre øgede administrative om-
kostninger for de erhvervsdrivende, som skal håndtere flere momssatser.
Modstykket til et offentligt provenutab vil være en økonomisk gevinst for den del
af erhvervslivet, der tilgodeses. Størrelsen afhænger af, hvor meget de vælger at
øge fortjenesten henholdsvis sætte prisen på de relevante varer og ydelser ned. En
differentiering af momsen, som er fuldt finansieret indenfor momssystemet, vil
medføre en omfordeling mellem sektorer.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Såfremt man fra dansk side måtte vælge at indføre nedsat moms på en eller flere
kategorier af varer og ydelser, vil forslaget medføre ændringer i momsloven.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Et grundnotat
er oversendt til udvalget den 6. oktober 2008.
Holdning
Dansk holdning
Danmark er imod anvendelsen af nedsat moms. Det skyldes, at de effekter man
typisk ønsker at opnå gennem anvendelsen af nedsatte momssatser enten ikke er
til stede eller kan opnås mere effektivt med andre midler.
Dertil kommer, at:
Nedsat moms giver store provenutab, der skal kompenseres af andre poten-
tielt mere forvridende skatter.
Nedsat moms øger erhvervslivets administrative byrder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Nedsat moms på udvalgte varer eller tjenester medfører ikke nødvendigvis
lavere priser, men fører delvist eller helt til højere avance.
Den samlede beskæftigelse øges ikke.
Nedsat moms på en ydelse, der kan grænsehandles, vil skabe et pres for
nedsat moms i nabolandet.
Nedsat moms på f.eks. reparationsydelser kan medføre, at efterspørgslen
efter nye varer falder.
Konkrete forslag om nedsatte momssatser bør først drøftes efter, at ECOFIN har
opnået enighed om principperne for det fremtidige regime for nedsat moms.
Danmark vil således ikke medvirke til isolerede løsninger, der udvider anvendel-
sesområdet for nedsat moms. Derudover bør drøftelsen knyttes til skadevirknin-
ger på det Indre Marked, effektivitet ift. fremme af sektorpolitiske mål, samt bud-
getmæssige konsekvenser.
Andre landes holdninger
Der ventes at være en række forskellige holdninger til forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
Dagsordenspunkt 2b:
Resumé
Bekæmpelse af momssvig
Der ventes en drøftelse af Kommissionens forslag til forskellige ændringer af momsdirektivet og
samarbejdsforordningen med henblik på at modvirke momssvig ved transaktioner inden for EU.
Forslaget afkorter eksempelvis perioden og fristen for virksomhedernes indgivelse af lister over
EU-handel samt fristen for medlemslandenes informationsudveksling om listeoplysningerne, fra
kvartalet til måneden. Formandskabet sigter efter politisk enighed på mødet.
KOM(2008)147
Baggrund
Ved etableringen af det Indre Marked indførtes et fælles momssystem, hvorefter
direkte handel med varer mellem momspligtige virksomheder (Business to Busi-
ness - B2B) inden for det Indre Marked skal ske momsfrit. Momsen skal således
først betales, når varen sælges til forbrugerne i et medlemsland efter dette lands
nationale momssats(er).
Som afløsning af grænsekontrollen blev det såkaldte listesystem udviklet til at kon-
trollere B2B-handlen med varer inden for EU. Listesystemet indebærer, at moms-
pligtige virksomheder med B2B-leveringer (eksport) skal anføre disse på periode-
vis listeangivelser til skattemyndighederne, mens momspligtige virksomheder med
B2B-erhvervelser (import) skal anføre disse på den indenlandske momsangivelse
til skattemyndighederne.
Skattemyndighederne i leveringsmedlemslandet skal herefter lægge listeangivelser-
ne om EU-leveringer B2B ind et fælles it-system for udveksling af informationer
om moms (VAT Information Exchange System - VIES), således at skattemyndig-
hederne i de andre medlemslande, med henblik på kontrol af den momsmæssige
behandling af B2B-handelen, vil kunne afstemme leveringerne ifølge listeangivel-
serne med erhvervelserne anført på de indenlandske momsangivelser.
Efter det gældende direktiv om det fælles momssystem, 2006/112/EF, skal virk-
somhederne indgive lister for EU-leveringer B2B kvartalsvist. Direktivet giver
visse medlemslande adgang til at fastsætte en længere listeperiode end kvartalet,
dog højst ét år, for virksomheder med en begrænset årlig totalomsætning og EU-
leveringer B2B af en begrænset størrelsesorden hver især. Endvidere har med-
lemslandene adgang til hver især at fastsætte fristen for indgivelsen af listerne,
uanset om listeperioden er kvartalet eller en længere periode.
Tilsvarende følger det af den gældende forordning om medlemslandenes admini-
strative samarbejde om moms, 1798/2003, at medlemslandenes skattemyndighe-
der skal lægge listeangivelserne af EU-leveringer B2B ind i VIES hurtigst muligt,
dog senest inden for en frist på et kvartal fra udløbet af angivelsesperioden. Myn-
dighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES ifølge forordningen sætter således
grænser for medlemslandenes adgang til efter direktivet at fastsætte virksomhe-
dernes frist for indgivelse af listeangivelserne.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Tid er en væsentlig faktor i bekæmpelsen af momssvig, hvorfor flere medlemslan-
de samt Kommissionen anser det for en barriere for en effektiv bekæmpelse af
momssvig, at perioden og indgivelsesfristen for virksomhedernes listeangivelser
samt skattemyndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES hver især udgør
kvartalet.
På mødet i juni 2007 opfordrede ECOFIN ved rådskonklusioner Kommissionen
til at fremsætte forslag om at afkorte perioden og indgivelsesfristen for virksom-
hedernes listeangivelser fra kvartalet til måneden samt tilsvarende at afkorte skat-
temyndighedernes oplysningsfrist i forhold til VIES fra kvartalet til måneden.
Endvidere fremkom EU’s Revisionsret i januar 2008 med en beretning med kritik
af medlemslandenes hidtidige administrative samarbejde om moms efter forord-
ning 1798/2003, når det gælder bekæmpelse af momssvig. Revisionsretten anbefa-
ler i sin beretning bl.a. en radikal opstramning af tidsfristerne for indsamling og
registrering af oplysninger i VIES samt at udbygge mulighederne for krydskontrol
mellem leveringer og erhvervelser B2B inden for EU.
Indhold
Kommissionen fremsatte den 18. marts 2008, KOM(2008)147, forslag til forskel-
lige ændringer af direktiv 2006/112/EF om det fælles momssystem og af forord-
ning 1798/2003 om medlemslandenes administrative samarbejde om moms med
henblik på at modvirke momssvig ved transaktioner inden for EU.
Kommissionen har anført følgende formål med det oprindelige forslag:
Skattemyndighederne i medlemslandene får hurtigere adgang til informationer
om samhandelen inden for EU for at kunne bekæmpe momssvig effektivt.
Harmoniseret periodisering og særskilt angivelse af EU-erhvervelser af tjene-
steydelser B2B, således at der kan foretages krydsrevision med oplysninger om
EU-leveringer af samme tjenesteydelser.
En betydelig forenkling for virksomhederne, idet skattemyndighederne i med-
lemslandene forpligtes til at modtage momsangivelser og listeangivelser over
B2B-leveringer inden for EU ved elektronisk filoverførsel fra virksomhederne.
Formandskabets kompromisforslag indeholder følgende:
1. Hvis en tjenesteydelse, omfattet af omvendt betalingsforpligtelse som EU-
erhvervelse B2B, ikke er faktureret eller afregnet i løbet af år 1, skal leverandø-
ren udstede faktura og erhverver afregne momsen hver 31. december fra og
med år 2, så længe leveringen af ydelsen ikke er afsluttet.
2. Virksomhederne skal have adgang til at indgive listeangivelser af B2B-
leveringer af varer og tjenesteydelser inden for EU ved elektronisk filoverfør-
sel.
3. Virksomheder, der har EU-leveringer af varer og tjenesteydelser B2B, skal
som hovedregel indgive lister over hver måneds leveringer.
4. Virksomheder, der har EU-leveringer B2B af varer, som ikke i et igangværen-
de kvartal eller de fire forudgående kvartaler overstiger 50.000 euro, svarende
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11
til 200.000 euro på årsbasis, skal have adgang til at anvende kvartalet som li-
steperiode.
5. Virksomheder, der har EU-leveringer B2B af tjenesteydelser, og som ikke
samtidig er uden for undtagelsesreglen efter pkt. 4, skal have adgang til at an-
vende kvartalet som listeperiode.
6. Der er samlet én måneds frist fra udløbet af listeperioden, uanset dennes
længde, for leveringsvirksomhederne til at indgive listeangivelserne til myn-
dighederne, og for leveringsmedlemslandet til at lægge listeangivelserne ind i
VIES.
7. De foreslåede ændringer skal træde i kraft pr. 1. januar 2010.
Formandskabet har anført, at momssvig ved grænseoverskridende transaktioner
typisk involverer store millionbeløb ved varehandel, og at der i afvejningen mel-
lem en effektiv bekæmpelse af momssvig i forhold til de administrative byrder for
virksomhederne er et sagligt grundlag for, at virksomheder med et nærmere af-
grænset omfang af EU-leveringer af varer kan bevare kvartalet som listeperiode,
og at virksomheder med EU-leveringer af tjenesteydelser kan anvende kvartalet
som listeperiode.
Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget ændrer eksisterende fællesskabslovgivning,
der kun kan ændres ved ny fællesskabslovgivning. Da forslaget endvidere begræn-
ser sig til en tilpasning af de eksisterende bestemmelser, der har vist sig uegnede,
anser Kommissionen forslaget for at være i overensstemmelse med nærhedsprin-
cippet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Konsekvenser for gældende dansk ret
Forslaget vil medføre ændringer i den danske momslov og momsbekendtgørelsen.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
SKAT har tidligere vurderet, at måned som periode og som frist for danske virk-
somheder og SKAT til at indgive lister over EU-leveringer B2B af varer og tjene-
steydelser vil medføre administrative engangsudgifter på 3,5 - 4,5 mio. kr. til om-
stilling af SKAT’s it-systemer.
Erhvervs- og Selskabsstyrelsens Center for Kvalitet i Erhvervsreguleringen har
tidligere gennemført en måling af de administrative byrder for danske virksomhe-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12
der som følge af forslaget om måned som listeperiode. Denne måling viste en
forøgelse af de administrative byrder fra nuværende niveau på 11 mio. kr. med 38
mio. kr. til 49 mio. kr.
En senere måling på baggrund af formandskabets kompromisforslag har vist, at
hvis Danmark udnytter de foreslåede undtagelsesregler ifølge kompromisforslaget
til at gennemføre de maksimalt lempeligste regler for danske virksomheder, vil det
medføre en forøgelse af de administrative byrder fra nuværende niveau på 11 mio.
kr. med 25 mio. kr. til 36 mio. kr.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har været forelagt Folketingets Europaudvalg den 3. oktober 2008 til orien-
tering forud for mødet i ECOFIN den 7. oktober 2008. Grundnotat blev over-
sendt til udvalget den 21. april 2008, og supplerende grundnotat med høringssvar
blev oversendt til udvalget den 10. juni 2008.
Høring
Grundnotat om Kommissionens forslag om at afkorte perioder og frister i listesy-
stemet m.v. med henblik på at modvirke momssvig blev sendt i høring hos rele-
vante danske myndigheder og interesseorganisationer m.v. med svarfrist den 30.
april 2008.
Brancheorganisationerne Foreningen Danske Revisorer (FDR), Foreningen af
Statsautoriserede Revisorer (FSR), Forsikring & Pension samt Danske Industri
(DI) har generelt kritiseret forslaget for, at det indeholder generelle stramninger af
perioder og frister og dermed forøger de administrative byrder for danske virk-
somheder, set i forhold til, at forslagets officielle formål er at modvirke momssvig,
og at anti-svig-foranstaltninger burde være mere målrettede.
Endvidere har FSR og DI hver for sig anmodet om præciseringer af forslaget om
periodisering af momsens forfald, når B2B-leveringen af en tjenesteydelse inden
for EU, omfattet af omvendt betalingsforpligtelse, strækker sig ud over tolv må-
neder. Det er efterfølgende præciseret, at det er leverandøren, der skal udstede
fakturaen med henblik på erhververs momsafregning, og at udstedelsen af faktura
og momsafregning skal ske pr. 31. december i år 2. Disse præciseringer må anses
at imødekomme FSR’s og DI’s anmodninger.
Medarbejderorganisationen Dansk Told & Skatteforbund (DTS) har anført, at der
er behov for en oplysningskampagne om korrekt angivelse af EU-handel, idet der
i dag optræder en hel del fejl i angivelserne af EU-handel med varer.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen prioriterer bekæmpelse af skatte- og momssvig højt, men foretrækker
målrettede tiltag imod svig - svarende til den danske FairPlay-lovgivning - frem
for strammere regler for alle virksomheder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
13
Regeringen har betænkeligheder mht. de dele af forslaget, der afkorter perioder og
frister for virksomheder. Der er ikke garanti for, at kortere perioder og frister vil
medføre mindre svindel, hvorimod de øgede administrative byrder for alle virk-
somheder umiddelbart kan måles.
Regeringen kan tilslutte sig de tekniske dele af forslaget, som ikke eller kun i min-
dre grad må anses at forøge de administrative byrder for danske virksomheder
herunder periodisering af momsen ved EU-levering af tjenesteydelser B2B (om-
fattet af omvendt betalingsforpligtelse) samt listeangivelser via elektronisk filover-
førsel.
Regeringen støtter formandskabets kompromisforslag om, at der bør være en
undtagelse fra en ny hovedregel om månedlig listeperiode og at beløbsgrænsen for
de virksomheder, der kan omfattes af kvartalsvis listeperiode for varehandel kan
være højere end 50.000 euro.
Andre medlemslandes holdninger
Der ventes at være en række forskellige holdninger til formandskabets kompromis-
forslag. Nogle lande støtter en kortere periode og frist for indgivelse af oplysninger,
mens andre indtager en skeptisk holdning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Dagsordenspunkt 2c:
Resumé
(evt.) Tekniske ændringer af momsdirektivet
Der bliver muligvis en drøftelse af Kommissionens forslag om tekniske ændringer til momssy-
stemdirektivet med henblik på at opnå politisk enighed. Forslaget kan støttes fra dansk side.
Baggrund
Forslaget fremsættes på baggrund af henvendelser fra erhvervslivet og medlems-
landene, der har udtrykt behov for tekniske ændringer af momsdirektivet
(2006/112/EF).
Indhold
Forslaget indeholder ændringer på følgende områder:
1.
2.
3.
4.
Momssystemet for naturgas
Momssystemet for fællesforetagender
Ændringer som følge af udvidelsen med Bulgarien og Rumænien
Regler for fradragsret i relation til visse former for fast ejendom
Ad 1) Momssystemet for naturgas
Som følge af liberalisering af markederne for naturgas og elektricitet og problemer
med konkret at følge de grænseoverskridende bevægelser af disse varer, vedtog
Rådet en særlig momsordning for levering og indførsel af naturgas og elektricitet.
Ordningen betød i det væsentlige, at momsen skal betales i forbrugslandet.
Imidlertid betyder ordvalget i direktivteksten for naturgassens vedkommende, at
kun gas leveret eller indført gennem ”distributionssystemet for naturgas” omfat-
tes. Det har efterfølgende vist sig, at levering og import via store gasrørledninger
(pipelines) derfor utilsigtet ikke omfattes.
Forslaget lader systemet for naturgas omfatte naturgas leveret og importeret gen-
nem alle typer gasrørledninger i ordningen. Det sker for at rette op på utilsigtede
virkninger som følge af ordvalget i den oprindelige direktivtekst. Kommissionen
foreslår desuden, at også naturgas, der leveres eller importeres via gastankskibe,
omfattes af ordningen. Forslaget er begrundet med, at der er tale om den samme
type naturgas, uanset om det er i rørledninger eller tankskibe
Ad 2) Momssystemet for fællesforetagende
Rådet har fastslået, at man med henblik på gennemførelse af rammeprogrammet
for forskning, teknologisk udvikling og demonstration (2007-2013) kunne oprette
fællesforetagender og andre strukturer. Disse foretagender m.v. finansieres ved
hjælp af fællesskabsmidler og medlemslandenes statsbudgetter, og har til formål at
gennemføre fællesskabspolitikken fastlagt i rammeprogrammet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
Fællesforetagender udfører ikke momspligtig virksomhed og har derfor ikke fra-
dragsret for købsmoms efter gældende regler. For at undgå at momsen belaster
fællesforetagenderne, foreslår Kommissionen, at de momsmæssigt ligestilles med
internationale organisationer og derved momsfritages, såfremt de ikke udøver
økonomisk virksomhed. Momsfritagelsen skal ikke gælde indkøb beregnet til pri-
vat brug for deltagerne i fællesforetagenderne og de andre strukturer.
Ad 3) Ændringer som følge af udvidelsen med Bulgarien og Rumænien
I forbindelse med optagelsen af Bulgarien og Rumænien fik disse to lande tilladel-
se til at indrømme små og mellemstore virksomheder afgiftsfritagelse og til fortsat
at momsfritage international personbefordring. Kommissionen foreslår, at undta-
gelserne indarbejdes i momsdirektivet af hensyn til klarhed og gennemsigtighed
Ad 4) Regler for fradragsret i relation til visse former for fast ejendom
Et grundprincip i momssystemet er, at en afgiftspligtig person har ret til at fradra-
ge moms af indkøb i det omfang de indkøbte varer og ydelser anvendes til moms-
pligtige aktiviteter.
EF-domstolen har for nylig fastslået, at en afgiftspligtig person, der skal anvende
et indkøb til både momspligtig og ikke-momspligtig virksomhed, kan vælge at
anse hele indkøbet for at tilhøre den momspligtige virksomhed, og derved først
skal betale udtagningsmoms (dvs. betaling af moms for de indkøb, der ikke med-
går i den momspligtige virksomhedsproduktion) i det øjeblik indkøbet konkret
anvendes til ikke-momspligtig aktivet. Det indebærer en likviditetsfordel for virk-
somheden.
I forbindelse med fast ejendom, hvor såvel byggeri og køb, repræsenterer høje
værdier, og hvor det er normalt, at ejendommen skal anvendes til både momsplig-
tige og ikke-momspligtige samt privat formål, giver muligheden for at få fradrag
for moms på alle indkøb virksomhederne en væsentlig økonomisk fordel – og et
tilsvarende tab for medlemslandenes statskasser.
Kommissionen foreslår derfor, at der indsættes en bestemmelse i momsdirektivet
om, at fradrag i forbindelse med erhvervelse, opførsel, renovering og væsentlige
ombygninger af fast ejendom begrænses, således at det oprindelige fradrag afspej-
ler den faktiske benyttelse af ejendommen til erhvervsformål. Ved blandet brug af
ejendommen vil det derfor ikke længere være muligt straks at fradrage hele købs-
momsen.
Kommissionen foreslår desuden at fastsætte, at såfremt den konkrete anvendelse
af den faste ejendom senere ændrer sig og den afgiftspligtige person reelt skulle
have haft mere eller mindre fradragsret, skal afgiftsbetalingen korrigeres efter de
normale regler for regulering af investeringsgoder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
Det franske formandskab har foreslået at udvide Kommissionens forslag vedrø-
rende fradragsret i relation til visse former for fast ejendom, til at omfatte alle
varer og ydelser indkøbt til brug både for virksomheden og privatsfæren.
Forslaget vil i dets nuværende udformning betyde, at det bliver et fast princip, at
der ved indkøb af en vare eller ydelse skal foretages en opdeling af, hvor meget
varen eller ydelsen skal anvendes henholdsvis erhvervsmæssigt og privat, idet fra-
draget for købsmomsen skal afspejle den erhvervsmæssige benyttelse.
Efter forslaget vil de gældende regler for korrektion af fradrag anvendes, hvis det
senere viser sig, at forholdet mellem erhvervsmæssig og privat brug ændres.
Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens art 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at forslaget ændrer eksisterende fællesskabslovgivning,
der kun kan ændres ved ny fællesskabslovgivning. Da forslaget endvidere begræn-
ser sig til en tilpasning af de eksisterende bestemmelser, der har vist sig uegnede,
er forslaget i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet vedtog den 8. juli 2008 at godkende forslaget med en række
ændringer. Ændringerne havde alene karakter af mindre præciseringer af forslaget.
Ændringen af Kommissionens forslag betyder, at Europa-Parlamentet muligvis
skal høres på ny.
Samfundsøkonomiske og statsfinansielle konsekvenser
Forslaget skønnes ikke at have nævneværdige statsfinansielle eller samfundsøko-
nomiske konsekvenser.
Lovgivningsmæssige konsekvenser
Forslaget vil bl.a. kræve ændringer i momslovens regler for leveringssted for gas, i
reglerne om momsfritagelse for internationale organisationer m.v. samt – alt efter
forslagets endelige udformning – eventuelt i reglerne om fradragsret og regulerin-
ger af fradragene.
Høring
Forslaget har været til høring hos relevante erhvervsorganisationer Høringssvar og
kommentarer herpå er oversendt til udvalget den 19. februar 2008. Høringssva-
rerne var overordnet positive.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg.
Sagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Det vurderes, at forslaget vedrørende naturgas ikke vil få praktisk betydning i
Danmark. Det skyldes, at man fra dansk side - ligesom i andre EU-lande - hidtil
har fortolket reglerne for naturgas således, at også leveringer og import af naturgas
i rørledninger i praksis er omfattet af reglerne for gas og el og derved er i overens-
stemmelse med forslaget.
Da Kommissionens forslag om momsfritagelse for fællesforetagende er justeret
sådan, at momsfritagelsen er klart afgrænset og lovgivningen på området er gen-
nemskuelig, kan dette forslag støttes fra dansk side.
Kommissionens forslag om at afskære for likviditetseffekterne af fradrag for
moms af indkøb til privatanvendelse ved byggeri m.v. i forbindelse med fast ejen-
dom vurderes ikke at berøre dansk lovgivning, idet Danmark allerede anvender en
regel svarende til den foreslåede.
Formandskabets forslag om at udvide reglen til alle varer og ydelser indkøbt til
blandet erhvervsmæssig og privat brug vil kræve tilsvarende ændring i den danske
regel.
Forslaget om at udvide reglen til at gælde som princip ved alle indkøb til blandet
erhvervsmæssig og privat brug skønnes at have begrænset praktisk betydning. Fra
dansk side støttes imidlertid, at reglen gøres generel, idet den vil afspejle et grund-
princip i momsreglerne om, at der ikke er fradragsret for moms til indkøb af varer
og ydelser, der bruges privat.
Andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning til forslagene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
18
Dagsordenspunkt 2d:
Resumé
(evt.) Cirkulationsdirektivet
Kommissionen har fremsat forslag til nyt direktiv om den generelle ordning om punktafgift. Det
nye direktiv indeholder regler om et elektronisk system til kontrol af bevægelsen af punktafgifts-
pligtige varer under afgiftssuspension.
KOM(2008)78
Baggrund
De harmoniserede punktafgifter er reguleret ved et generelt direktiv og ved nogle
specifikke direktiver. Det første indeholder især regler angående varebevægelser til
og fra EU og mellem EU-landene af varer omfattet af de harmoniserede punktaf-
gifter, heraf betegnelsen ”cirkulationsdirektivet”. Reglerne indeholder f.eks. defini-
tioner, tid og sted for punktafgiftens forfald, afgiftsgodtgørelse, sikkerhedsstillelse
m.v. De omfattede varer er mineralolier, alkohol og alkoholholdige drikkevarer
samt forarbejdede tobaksvarer. De specifikke direktiver indeholder bl.a. regler om
de enkelte harmoniserede afgifters struktur, minimumssatser og omfanget af mu-
lige fritagelser.
Så længe de punktafgiftspligtige varer er under transport eller oplag hos en for-
handler, kan varerne være undergivet afgiftssuspension, dvs. betalingen af afgif-
terne af varerne er udskudt eller suspenderet til det tidspunkt, hvor varerne om-
sættes til forbrug. Med henblik på at dokumentere, at punktafgiftspligtige varer er
under transport eller oplag og endnu ikke er omsat i et afgiftspligtigt forbrug, er
det nødvendigt med et system til at kontrollere transporten og oplaget af varerne.
Det Indre Marked indebar en generel afskaffelse af medlemslandenes interne told-
og grænsekontrol, og som alternativ kontrolordning for punktafgiftspligtige varer
blev udviklet et system med et såkaldt ”ledsagedokument” for varerne. Dette sy-
stem indebærer, at når en vareafsender i et EU-medlemsland sender punktafgifts-
pligtige varer uden afgift, dvs. under suspensionsordning, til en varemodtager i
form af en virksomhed i et andet EU-medlemsland, skal varemodtageren kvittere
for modtagelsen på et dokument, der ledsager varerne. Først herefter vil vareaf-
senderen blive løsgjort fra sin potentielle afgiftspligt, svarende til at vareafsende-
ren tidligere skulle kunne dokumentere eksporten.
Ledsagedokumentet udgør hermed det juridiske grundlag for, at punktafgiftsplig-
tige varer, der forsendes uden afgift mellem virksomheder i EU’s medlemslande,
bliver beskattet i det medlemsland, hvori varerne forbruges. Skattemyndigheder-
nes kontrol med den efterfølgende afgiftsbetaling finder først og fremmest sted
ude i virksomhederne, der forhandler punktafgiftspligtige varer, og er baseret på
virksomhedernes regnskaber m.v.
Siden starten af systemet med ledsagedokumenter pr. 1. januar 1993 har der været
tale om papirformularer. Som led i den generelle trend med en øget anvendelse af
edb i kommunikationen mellem det offentlige og virksomheder, traf Europa-
Parlamentet og Rådet Beslutning nr. 1152/2003/EF af 16. juni 2003 om indførel-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
19
se af en edb-mæssig registrering og kontrol af punktafgiftspligtige varers bevægel-
ser ved hjælp af elektroniske ledsagedokumenter m.v. Efter Beslutning nr.
1152/2003/EF skulle dette system starte senest pr. 1. juli 2009.
Indhold
Kommissionen fremsatte den 14. februar 2008, KOM(2008)78, forslag til nyt di-
rektiv om den generelle ordning om punktafgift til afløsning af Rådets Direktiv
1992/12/EØF af 25. februar 1992 om den generelle ordning for punktafgiftsplig-
tige varer, om oplægning og omsætning heraf samt om kontrol hermed (”cirkula-
tionsdirektivet”).
Forslagets afsnit IV (artikel 16-29) angår indførelse af retsgrundlaget for et elek-
tronisk system for kontrol af bevægelsen af punktafgiftspligtige varer under af-
giftssuspension (Electronic Movement Control System - EMCS).
Kommissionens oprindelige forslag til nyt cirkulationsdirektiv fastsatte 1. april
2009 som startdato, men visse medlemslande forudser vanskeligheder med en
startdato i 2009. Det franske formandskab har fremsat et kompromisforslag, hvori
indgår, at starten på EMCS udskydes med ét år i forhold til Kommissionens op-
rindelige forslag, til den 1. april 2010.
Udover startdatoen, tilpasser forslaget bestemmelserne om varebevægelser under
afgiftssuspension, således at sådanne bevægelser bliver dækket af EMCS. Ændrin-
gerne resulterer desuden i et forenklet og papirløst miljø, hvor myndighederne
opnår mere effektive kontrolmetoder.
Med forslaget foretages også en række tekniske ændringer af direktivets bestem-
melser med henblik på:
at ajourføre sproget af hensyn til nye lovfæstede normer
at omarbejde teksten og gøre opbygningen mere logisk og at tage de be-
stemmelser ud, som ikke længere er relevante
at tage hensyn til den lovmæssige udvikling og nye retsbegreber
at forenkle og modernisere punktafgiftsprocedurer for at mindske punkt-
afgiftsforpligtelserne for virksomheder, især virksomheder, der driver græn-
seoverskridende aktiviteter, uden at det går ud over punktafgiftskontrollen.
Direktivforslagets artikel 13 angår toldfri grænsehandel for rejsende fra EU til
lande uden for EU. Efter Kommissionens oprindelige forslag skulle der ikke læn-
gere være adgang til, at personer ved rejse over land fra EU til lande uden for EU
skulle kunne handle toldfrit i en grænsehandelsbutik, men spørgsmålet er ikke
endeligt afklaret, da enkelte medlemslande har taget forbehold herfor. Formand-
skabet har forslået en overgangsordning, der tillader toldfrit salg ved rejse over
land fra EU til lande uden EU til 1. januar 2015.
Hjemmelsgrundlag
EF-traktatens artikel 93, der kræver høring af Europa-Parlamentet og enstemmig
vedtagelse af medlemslandene.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Nærhedsprincippet
Kommissionen anfører, at nærhedsprincippet finder anvendelse, da forslaget ikke
falder under Fællesskabets enekompetence.
Formålet med forslaget er at erstatte den gældende lovgivning med bestemmelser,
der har samme funktion - at sikre det Indre Marked funktion, især for punktaf-
giftspligtige varer. Kommissionen finder, at nærhedsprincippet er overholdt, efter-
som dette mål ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af medlemslandene.
Regeringen er enig i Kommissionens vurdering.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal høres i overensstemmelse med proceduren i EF-
traktatens artikel 93. Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Lov om energiafgift af mineralolieprodukter m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 297 af
3. april 2006, lov om afgift af spiritus m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 1239 af 22.
oktober 2007, lov om tobaksafgifter, jf. lovbekendtgørelse nr. 635 af 21. august
1998, og lov om afgift af øl, vin og frugtvin m.m., jf. lovbekendtgørelse nr. 890 af
17. august 2006, samt bekendtgørelser, udstedt i medfør af ovennævnte love,
rummer hver især bestemmelser, der vil skulle ændres som led i Danmarks gen-
nemførelse af et nyt cirkulationsdirektiv og EMCS.
Forslagets konsekvenser for statsfinanserne og samfundsøkonomien
Forslaget har ikke direkte statsfinansielle konsekvenser.
SKAT har tidligere vurderet, at udgifterne til etablering af den offentlige danske
del af de første faser af EMCS bliver i størrelsesordenen 30 mio. kr. Dette skøn er
dog behæftet med betydelig usikkerhed, idet udbudsforretningen for systemets
første faser endnu ikke er afsluttet. Først herefter kan der siges noget om udgif-
terne til drift, forvaltning og vedligeholdelse.
Ovenstående skøn vedrører udelukkende de første faser af EMCS. Der foregår i
øjeblikket forhandlinger i EU vedrørende senere faser af systemet og disse udgif-
ter er endnu ikke beregnet. De senere faser, hvorved systemet får tilført værktøjer
til risikoanalyse, forventes at få virkning fra den 1. december 2011.
Hensigten er, at EMCS - uden omkostninger for virksomhederne - vil kunne tilgås
via SKAT’s hjemmeside. For de virksomheder, som ønsker at integrere EMCS
med deres egne virksomhedssystemer - en såkaldt ”system-til-system-løsning” - vil
forslaget medføre visse engangsudgifter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
Høring
Grundnotat om Kommissionens oprindelige forslag om nyt cirkulationsdirektiv
blev sendt i høring hos relevante danske myndigheder og interesseorganisationer
m.v. med svarfrist den 7. maj 2008.
Høringssvarene har overvejende forholdt sig til elementer, der nu er bortfaldet,
mens der er positive bemærkninger til indførelse af EMCS.
Endvidere er Pantefogedforeningen samt en enkelt tobaksvirksomhed i deres re-
spektive høringssvar fremkommet med forslag til forskellige ændringer af admini-
strative regler i tilknytning til direktivforslaget.
Høringssvarene, og Skatteministeriets bemærkninger hertil, indgår i det supple-
rende grundnotat, idet det supplerende grundnotat samt de originale høringssvar,
er oversendt til Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalg den 4. juni 2008.
Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere, den 30. maj 2008, været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering forud for mødet i ECOFIN den 3. juni 2008. Grundnotat blev over-
sendt til udvalget den 21. april 2008, og supplerende grundnotat med høringssvar
blev oversendt til udvalget den 4. juni 2008.
Holdning
Dansk holdning
Regeringen støtter formandskabets kompromisforslag om nyt cirkulationsdirektiv,
således at EMCS kan starte pr. 1. april 2010. EMCS falder fint i tråd med regerin-
gens politik om at udbrede edb i kommunikationen mellem bor-
gere/virksomheder og det offentlige.
Andre landes holdninger
Alle medlemslande ventes at støtte hovedlinjerne i direktivforslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
22
Dagsordenspunkt 2e:
(evt.) Koordination af systemer for direkte beskat-
ning - exitbeskatning
Resumé
Der ventes en drøftelse af retningslinjer for exitbeskatning og muligvis vedtagelse af rådskonklu-
sioner.
Baggrund og indhold
Kommissionen offentliggjorde den 19. december 2006 en meddelelse om sam-
ordning af medlemslandenes systemer for direkte beskatning i det Indre Marked,
jf. KOM(2006)823. Inden for rammerne af denne meddelelse offentliggjorde
Kommissionen samme dato en meddelelse om exitbeskatning og behovet for
samordning af medlemsstaternes skattepolitik, jf. KOM(2006)825.
Meddelelsen KOM(2006)823 har karakter af et rammedokument. Baggrunden for
meddelelsen er, at Kommissionen finder, at der løbende er behov for at forbedre
det Indre Markeds funktion, herunder et ønske om at samordne og effektivisere
de ikke-harmoniserede nationale skattesystemer med henblik på at undgå, at per-
soner og selskaber hindres i at udøve deres ret til fri etablering.
Meddelelsen KOM(2006)825 er udsendt på baggrund af blandt andet EF-
domstolens afgørelse i
Lasteyrie-sagen.
I afgørelsen fastslog EF-domstolen, at de
franske regler om exitbeskatning af fysiske personer var i strid med EF-traktatens
bestemmelser om fri etableringsret, fordi Frankrig beskattede urealiserede fortje-
nester på aktier ifm. flytning til et andet land. Selvom dommen vedrører beskat-
ningen af en fysisk person, har den efter Kommissionens opfattelse direkte kon-
sekvenser også for medlemsstaternes regler om exitbeskatning af selskaber.
I meddelelsen anfører Kommissionen, at det sandsynligvis vil være i strid med
EF-traktatens bestemmelser om etableringsfrihed, hvis et medlemsland foretager
en umiddelbar beskatning af urealiserede gevinster i forbindelse med, at et selskab
overfører aktiver til et fast driftssted i en anden medlemsstat eller flytter sit skat-
temæssige hjemsted til en anden medlemsstat. Et medlemsland vil i sådanne til-
fælde efter Kommissionens opfattelse alene kunne beregne det indkomstbeløb,
som den ønsker at bevare sin beskatningsret til, forudsat at det ikke fører til en
umiddelbar beskatning. Medlemslandet må herefter give en ubetinget henstand
med skattebetalingen til det tidspunkt, hvor de pågældende aktiver eventuelt sene-
re bliver afstået.
Meddelelsen om exitbeskatning er blevet drøftet på tre møder i Rådets arbejds-
gruppe vedrørende direkte beskatning i januar, februar og marts 2007.
På grundlag af disse drøftelser blev meddelelsen behandlet i ECOFIN den 27.
marts 2007 (som et A-punkt), hvor Rådet tog meddelelsen til efterretning og sam-
tidig opfordrede medlemslandene til fortsat at arbejde sammen med Kommissio-
nen for at identificere områder, hvor der er behov for yderligere koordination.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Mulighederne for at opstille retningslinjer for udformningen af de enkelte med-
lemslandes exitskatteregler er siden blevet drøftet på møder i arbejdsgruppen ved-
rørende direkte beskatning, senest den 24. september 2008.
Drøftelserne har udmøntet sig i et udkast til rådskonklusioner, der ventes behand-
let i ECOFIN den 4. november 2008.
Kommissionens åbningsskrivelse
Kommissionen har parallelt den 23. september 2008 fremsendt en åbningsskrivel-
se vedrørende de danske bestemmelser om exitbeskatning, hvori det anføres, at
bestemmelserne muligvis kan være uforenelige med EF-traktatens artikel 43 om
retten til fri etablering og de tilsvarende bestemmelser i EØS-aftalen.
Skatteministeriet har udarbejdet et udkast til besvarelse af Kommissionens åb-
ningsskrivelse, hvori det fastholdes, at de danske exitskatteregler er fuldt foreneli-
ge med fællesskabsretten. Der henvises i den forbindelse til, at formålet med exit-
skattereglerne er at sikre opretholdelsen af dansk beskatningskompetence og at
forhindre en vilkårlig omfordeling af den danske skattebase til andre medlemssta-
ter. Dette formål kan efter EF-domstolens afgørelser i
Marks & Spencer-sagen, N-
sagen og
Oy AA-sagen
lovligt opstilles. Det anføres dernæst i svarudkastet, at
Lasteyrie-dommen
ikke kan udstrækkes til at omfatte erhvervsforhold og overførsel
af aktiver, der indgår i en erhvervsmæssig virksomhed.
Det er således et væsentligt kendetegn for aktiver, der indgår i en erhvervsmæssig
virksomhed, at de er bestemt til at generere indtægter og typisk ikke vil være be-
stemt til salg med fortjeneste på et senere tidspunkt. Herved adskiller erhvervs-
mæssigt anvendte aktiver sig grundlæggende fra for eksempel værdipapirer som
omhandlet i
Lasteyrie-dommen.
Endelig redegøres der nærmere for, at de danske exitskatteregler ikke går videre,
end hvad der er nødvendigt af hensyn til formålet bag reglerne.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Der foreligger endnu ikke en udtalelse.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Det er ikke muligt at beregne direkte statsfinansielle konsekvenser grundet forsla-
genes generelle karakter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
Holdning
Dansk holdning
Danmark er ikke enig i Kommissionens konklusioner vedrørende exitbeskatning
af selskaber i KOM(2006)825.
Danmark mener, at de danske bestemmelser om exitbeskatning af fysiske perso-
ner, der driver erhvervsmæssig virksomhed, og de tilsvarende bestemmelser for
selskaber er fuldt forenelige med EF-traktatens bestemmelser om etableringsfri-
hed. Danmark kan tiltræde mulige rådskonklusioner, hvis de ikke præjudicerer
resultater af de retssager, der for nærværende verserer om de danske exitskattereg-
ler.
Andre landes holdninger
Et flertal af medlemslandene ventes at være enige om, at EF-domstolens afgørelse
i
Lasteyrie-sagen
ikke som anført af Kommissionen kan udstrækkes til at omfatte
erhvervsforhold og erhvervsdrivende personers og selskabers overførsel af aktiver
til udlandet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
Dagsordenspunkt 2f:
(evt.) Anti-svigsaftale med Liechtenstein
Resumé
Kommissionen ventes at give en status for forhandlingerne med Liechtenstein om en aftale om
bekæmpelse af svig gennem udveksling af oplysninger og gensidig retshjælp. Den tyske sag om
bankkonti i Liechtenstein har sat fokus på forhandlingerne og understreget betydningen af, at en
aftale skal være effektiv.
Baggrund og indhold
Kommissionen fik i 2006 mandat til at forhandle med Liechtenstein om en aftale
mellem på den ene side Det Europæiske Fællesskab samt dets medlemslande og
på den anden side Liechtenstein til bekæmpelse af svig og enhver anden ulovlig
aktivitet til skade for parternes finansielle interesser. Aftalen skal medføre, at par-
terne skal bistå hinanden med udveksling af oplysninger – både som led i gensidig
administrativ bistand og gensidig retshjælp – vedr. told- og landbrugslovgivning,
moms samt indirekte og direkte skatter.
Under forhandlingerne fremkom den tyske sag om bankkonti i liechtensteinske
banker, som ejerne ikke havde oplyst til deres skattemyndigheder. Efter Liechten-
steins lovgivning er det ikke skattesvig at undlade at selvangive indtægter til skat-
temyndighederne.
Kommissionen har netop besvaret en række spørgsmål fra Tyskland vedrørende
det foreliggende aftaleudkast. Det fremgår bl.a. af svarene, at myndighederne i
Liechtenstein ikke kan gennemtvinge et pålæg til en liechtensteinsk bank om at
fremsende oplysninger, hvis banken nægter at udlevere oplysningerne. Det frem-
går også, at myndighederne i Liechtenstein kun vil yde bistand i sager om skatte-
svig, som defineret efter liechtensteinsk lovgivning, men ikke i tilfælde som den
tyske sag, hvor en skattepligtig i et EU-land har undladt at give sine skattemyndig-
heder oplysninger om en bankkonto i en liechtensteinsk bank.
På den baggrund er det svært at opnå enighed om en aftale.
OECD arbejder også med bekæmpelse af skadelig skattepraksis. OECD har fået
en lang række ikke-medlemslande med vigtige finansielle centre til at samarbejde
med organisationen. Liechtenstein er et af de få ikke-samarbejdsvillige skattely-
lande.
Nærhedsprincippet
Sagen ses ikke at være i strid med nærhedsprincippet.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
26
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
En effektiv antisvigs-aftale med Liechtenstein vil medvirke til at sikre overholdel-
sen af dansk lovgivning. Aftalen vurderes ikke at nødvendiggøre ændringer af
dansk lovgivning.
Statsfinansielle konsekvenser
En effektiv antisvigs-aftale med Liechtenstein vil medvirke til bl.a. at imødegå
skattesvig og dermed være med til at imødegå et provenutab.
Høring
Sagen har ikke været i høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Europaudvalget
Holdning
Dansk holdning
Danmark lægger vægt på, at en antisvigs-aftale med Liechtenstein skal være effektiv
til at imødegå svig. På baggrund af den tyske sag om bankkonti i Liechtenstein er
det ikke hensigtsmæssigt at indgå en aftale, hvor EU indirekte accepterer, at
Liechtenstein anvendes til aktiviteter, der har karakter af skattesvig i forhold til
andre lande.
Andre landes holdninger
Flere lande lægger vægt på, at en aftale skal være effektiv til at opnå sit formål.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Dagsordenspunkt 3:
Klimaændringer og stabilisering af kvotepriser i
EU’s kvotehandelssystem efter 2012
Resumé
Der er på polsk foranledning blevet tilføjet et punkt på rådsmødet (ECOFIN) den 4. november
2008 om revisionen af ETS-direktivet (kvotehandelsdirektivet), som er en del af EU’s klima-
og energipakke. Polen vil her fremføre sit syn på forslaget til et revideret ETS-direktiv. Denne
præsentation forventes især at bestå af polsk bekymring over, at kvoteprisen kan opnå et niveau,
der vil være økonomisk problematisk. Der forventes ikke en drøftelse af ETS-direktivet eller
andre dele af klimapakken.
Baggrund
Kommissionen sendte den 23. januar 2008 forslag til revision af ETS-direktivet til
Rådet. Forslaget har hjemmel i TEF artikel 175 stk 1, og skal derfor vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal efter proceduren om fælles beslutningstagen i TEF
artikel 251. Forslaget til revision af ETS-direktivet sigter mod at udvide og effekti-
visere kvotehandelssystemet. Konkret bliver der bl.a. fastlagt et fælles EU-loft, i
stedet for nationale lofter, og indført fuld auktionering af kvoter til el-sektoren i
stedet for tildeling af gratiskvoter. Andre sektorer vil også gradvist overgå til auk-
tionering. Forslaget er blevet fremlagt som del af en pakke, hvori også indgår di-
rektiver om CO2-lagring og fastsættelse af målsætninger for medlemsstaternes
anvendelse af vedvarende energi samt en beslutning om fordeling mellem med-
lemslandene af CO2-reduktionsmålsætninger i de ikke-kvotebelagte sektorer.
Indhold
Der har siden fremlæggelsen af pakken været betydelig debat om dens indhold og
økonomiske konsekvenser. Flere østeuropæiske lande, herunder Polen, har ud-
trykt bekymring over de omkostninger forslaget vil medføre for deres industri- og
el-sektorer, der har høje emissioner ift. deres produktion. Der har bl.a. været ud-
trykt ønske om flere gratiskvoter. Det er i denne sammenhæng, at Polen vil bringe
risikoen for store udsving i kvoteprisen op. Polen har den 25. september 2008
bragt emnet op på Konkurrencerådsmødet, og den 20. oktober på Miljørådsmø-
det.
Fra polsk side forventes det, at man vil fokusere på risikoen for betydelige sving-
ninger i kvoteprisen og meget høje kvotepriser på fx 100 € eller derover, samt på
mulige instrumenter til at undgå dette. Kommissionen vurderer omvendt, at kvo-
teprisen vil ligge på omkring 30 € pr. ton. Fra polsk side ønskes en mekanisme,
der sikrer at prisen bevæger sig indenfor et bånd med en maksimum- og mini-
mumpris. Polen vil ikke foreslå en konkret mekanisme til at opnå dette, men øn-
sker at ministrene skal diskutere forskellige mulige mekanismer. Sådanne meka-
nismer kan være køb og salg af kvoter når prisen bevæger sig udenfor det fastsatte
bånd. Andre instrumenter til at undgå høje priser kan være salg af kvoter enten fra
en tilsidesat reserve eller en midlertidig overskridelse af det europæiske kvoteloft
eller en mulighed for yderligere adgang til JI/CDM-kreditter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Forslaget var oprindeligt sat på til ECOFIN-mødet den 7. oktober, men blev ud-
skudt på grund af behandlingen af den finansielle krise.
Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Ikke relevant.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Punktet har ingen umiddelbar retsvirkning i forhold til dansk lov.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Eventuelle instrumenter til stabilisering af kvoteprisen kan meget vel have statsfi-
nansielle konsekvenser, eksempelvis er det sandsynligt at provenuet fra auktioner-
ingen af kvoter bliver lavere. En stabiliseringsmekanisme kan også blive omkost-
ningsfuld i sig selv, f.eks. vil det gå ud over auktioneringsprovenuet hvis der skal
sælges kvoter til under markedsprisen. Samfundsøkonomisk kan forslaget af-
hængigt af udformning få betydning for f.eks. elpriserne, selvom man må gå ud
fra, at denne betydning vil være relativt lille. Miljømæssigt vil tiltag der alene ud-
jævner prisbevægelserne være neutrale, mens et mere vidtgående eller permanent
loft vil kunne indebære en overskridelse af kvoteloftet. Overskridelse af det sam-
lede europæiske kvoteloft vil medføre yderligere udledning og være skadelig for
tiltroen til EU’s vilje til at overholde sine reduktionsforpligtelser.
Høring
Ikke relevant.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen blev forelagt Folketingets Europaudvalg den 3. oktober 2008 forud for
ECOFIN den 7. oktober 2008.
Holdning
Regeringens holdning
Danmark går generelt ind for Kommissionens forslag, der vil sikre et velfunge-
rende marked for kvoter. Det er vigtigt at slå fast, at høje kvotepriser ikke vil få de
katastrofale følger for økonomien der forventes fra polsk side, da store dele af
udgifterne ved høje kvotepriser vil tilfalde staten gennem auktionering. Dermed
vil staten have et provenue, der kan returneres til samfundsøkonomien f.eks. ved
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
29
at sætte skatter og afgifter ned. Imidlertid er det også vigtigt at tage de polske be-
kymringer alvorligt af hensyn til at få klimapakken vedtaget. Derfor vil regeringens
holdning være afventende og i høj grad afhænge af hvilket instrument der bliver
foreslået.
Andre landes holdning
En række øvrige central- og østeuropæiske lande forventes at støtte op om de
polske synspunkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
30
Dagsordenspunkt 4:
Resumé
Lissabonstrategien - arbejdsmarkedspolitik
ECOFIN ventes på mødet den 4. november 2008 at blive præsenteret for resultaterne af en
tematisk gennemgang af medlemslandenes initiativer til sikring af fleksible og sikre arbejdsmar-
keder, herunder flexicurity. Præsentationen ventes desuden at lægge op til en drøftelse af medlems-
landenes reformer af skatte- og kompensationssystemer.
KOM(2007) 359
Baggrund
Kommissionens fremsatte i september 2007 meddelelsen
”Towards Common Princi-
ples of Flexicurity: More and better jobs through flexibility and security”.
ECOFIN havde
den 9. oktober 2007 – på baggrund af Kommissionens meddelelse – en generel
debat om flexicurity, som mundede ud i, at Det Europæiske Råd i december 2007
vedtog følgende fælles retningslinier for begrebet flexicurity:
1.
Flexicurity involverer fleksible og pålidelige kontraktuelle forhold, strategier
for livslang læring, effektive aktive arbejdsmarkedspolitikker og moderne
sociale understøttelsessystemer.
Flexicurity implicerer en balance mellem rettigheder og ansvar for arbejds-
givere, arbejdstagere, jobsøgende og offentlige myndigheder.
Flexicurity bør tilpasses de specifikke omstændigheder, arbejdsmarkeder og
erhvervsrelationer i hvert enkelt medlemsland.
Flexicurity bør reducere afstanden mellem insidere og outsidere i arbejds-
markedet.
Såvel intern (inden for virksomheden) som ekstern (mellem virksomheder)
flexicurity bør fremmes.
Flexicurity bør understøtte ligestilling, dels mellem mænd og kvinder, dels i
ft. indvandrere, unge, handicappede og ældre arbejdere.
Flexicurity forudsætter et klima med tillid og dialog mellem offentlige myn-
digheder og sociale partnere.
Flexicurity politikker har budgetmæssige omkostninger og bør forfølges
under hensyntagen til at bidrage til sunde og holdbare finanser.
2.
3.
4.
5.
6.
7.
8.
Principperne er efterfølgende blevet anvendt i implementeringen af Retningslini-
erne for Beskæftigelse, herunder i forhold til de landespecifikke anbefalinger.
Indhold
ECOFIN ventes på mødet den 4. november 2008 at blive orienteret om resulta-
terne af en arbejdsgruppes (Country Review Working Group) tematiske gennem-
gang af medlemslandenes initiativer til sikring af fleksible og sikre arbejdsmarke-
der (flexicurity). Arbejdsgruppen har særligt fokuseret på medlemslandenes re-
former af skatte- og kompensationssystemer, og orienteringen ventes at indeholde
følgende overordnede konklusioner:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
31
Arbejdsmarkederne i EU har udvist stor grad af dynamik over de senere år,
og der er observeret betydelige fremskridt i forhold til opfyldelse af beskæf-
tigelsesmålene i Lissabon-strategien inden 2010 – især for så vidt angår må-
lene for beskæftigede kvinder og ældre. Der er fortsat betydelige forskelle
mellem de enkelte medlemslande – både fsva. både udgangspunkt og for-
bedringer over perioden – og det forekommer ikke sandsynligt at det over-
ordnede mål om en beskæftigelsesgrad på 70 pct. vil kunne opfyldes inden
2010.
Givet den aktuelle økonomiske afmatning vil yderligere fremskridt i forhold
til opfyldelse af målet kræve en ambitiøs reformtilgang i de kommende år.
Afmatningen understreger imidlertid vigtigheden af, at medlemslandene sik-
rer fleksible arbejdsmarkeder og moderne sociale sikringssystemer (flexicuri-
ty) mhp. at forbedre økonomiernes robusthed og tilpasningskapacitet over
for asymmetriske økonomiske choks.
Erfaringer fra afmatningen i 2001 viser, at arbejdsmarkederne i de lande,
som havde gennemført betydelige reformer, var mere robuste end de lande
som ikke havde gennemført tilsvarende reformer.
Reformfokus har i 2008 – ligesom i 2007 – primært været fokuseret på at
gøre det mere økonomisk attraktivt for ledige at komme i beskæftigelse, og
på at reducere virksomheders arbejdskraftomkostninger. Efter tidligere års
betydelige reformer af de nationale kompensationsregler, har reformerne i
2008 generelt været relativt marginale, med primær fokus på stramninger af
rådighedsregler og regler for tilkendelse af ydelser. Tiltag, såsom offentlige
løntilskud og mulighed for supplerende beskæftigelse for modtagere af of-
fentlig forsørgelse, har ligeledes været implementeret. Disse tiltag vil blive
fulgt tæt i forhold til effektivitet og incitamentsfremme, samt i forhold til
konsekvenserne for de offentlige finanser.
Generelt vurderes reformivrigheden – med få undtagelser – at være stilnet
af, og der synes ikke at være bevis for øget reformivrighed blandt lande med
eksplicitte anbefalinger på dette område. På den baggrund lægges der op til
styrket multilateral overvågning af reformer med yderligere fokus på lande-
specifikke reformfremskridt, herunder især på fremskridt i relation til kon-
krete landespecifikke anbefalinger.
I noten til ECOFIN understreges det, at den aktuelle økonomiske afmatning bør
ses som en ’driver’ for yderligere strukturreformer i stedet for en afskrækkelse.
Gevinsterne af arbejdsmarkedsreformer er tydelige, og medlemslandenes skal
undgå tilbagerulning. Fleksible arbejdsmarkeder samt skatte- og kompensationsre-
former er vigtige elementer af samhørige nationale flexicurity-strategier, som også
bør omfatte livslang læring og aktiv arbejdsmarkedspolitik.
Der eksisterer ikke en one-size-fits-all-model, men medlemslandenes tiltag bør
tilpasses nationale omstændigheder, og samtidig være i fuld overensstemmelse
med behovet for finanspolitisk holdbarhed.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
32
ECOFIN ventes at tage orienteringen til efterretning.
Hjemmelsgrundlag
Ikke relevant.
Nærhedsprincippet
Ikke relevant.
Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har ikke udtalt sig i sagen.
Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Sagen har i sig selv ikke nogen konsekvenser for dansk ret.
Statsfinansielle og samfundsøkonomiske konsekvenser
Sagen har i ikke i sig selv statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.
En gennemførelse af reformer i retning af større flexicurity i andre EU-lande vil
imidlertid kunne have væsentlige positive effekter for europæisk og derigennem
dansk økonomi, i det omfang reformerne reelt sikrer mere fleksible arbejdsmarkeder
og lavere strukturel ledighed.
Høring
Sagen har ikke været sendt i ekstern høring.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg. Indholdet af
Kommissionens meddelelse blev forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering
den 5. oktober 2007 forud for rådsmødet (ECOFIN) den 9. oktober 2007.
Holdning
Regeringens holdning
Regeringen hilser resultaterne af arbejdsgruppens arbejde velkommen.
Regeringen finder i øvrigt, at der i det fremadrettede EU-samarbejde i relation til
flexicurity bør lægges større vægt på medlemslandenes indsats for at sikre mere
fleksible ansættelses- og afskedigelsesregler, og dermed mere fleksible arbejdsmarke-
der.
Andre landes holdninger
Der ventes at være bred opbakning blandt medlemslandene til præsentationen af
arbejdsgruppens rapport.