Europaudvalget 2008-09
2902+2903 - almindelige anl. Bilag 1
Offentligt
603834_0001.png
UDENRIGSMINISTERIET
Nordgruppen
EUK, j.nr. 400.A.5-0-0
Den 28. oktober 2008
Rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser)
den 10.-11. november 2008
SAMLENOTAT
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008 .................................. 2
2. Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) ............................................... 4
3. (Evt.) Irak ........................................................................................................................ 7
4. Forberedelse af EU-Rusland-topmødet ......................................................................... 9
5. Den Demokratiske Republik Congo .............................................................................11
6. Det vestlige Balkan ....................................................................................................... 13
7. Afghanistan ................................................................................................................... 15
8. EU's reaktion på de stigende fødevarepriser ............................................................... 17
9. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og AVS-
landene .............................................................................................................................. 20
10. (Evt.) Burma ................................................................................................................ 23
11. Forberedelse af FNs konference om finansiering af udvikling i Doha 29. november –
2. december 2008............................................................................................................... 26
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0002.png
1. Forberedelse af Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008
- Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Rådet vil som vanligt gennemgå formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for Det Europæiske Råd
(DER) den 11.-12. december 2008. Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke.
Hovedemnerne for DER ventes på nuværende tidspunkt at være klima og energi-pakken og Lissabon-
traktaten. Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden vil blive tilsendt udvalget, så snart det foreligger.
2. Baggrund
Mødet i Det Europæiske Råd den 11.-12. december 2008 er et ordinært møde. I henhold til
gældende praksis forbereder Rådet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) Det
Europæiske Råds (DER) møder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet vil som vanligt gennemgå formandskabets udkast til kommenteret dagsorden for DER
den 11.-12. december 2008. Udkastet til den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke.
Hovedemnerne for DER ventes på nuværende tidspunkt at være klima og energi-pakken og
Lissabon-traktaten. Formandskabets udkast til kommenteret dagsorden vil blive tilsendt
udvalget, så snart det foreligger.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Udkast til kommenteret dagsorden foreligger endnu ikke.
9. Høring
Sagen ventes ikke sendt i høring.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Den kommenterede dagsorden foreligger endnu ikke. Fra dansk side lægger man vægt på, at der
på mødet i Det Europæiske Råd opnås politisk enighed om klima- og energipakken.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det er endnu for tidligt at have forventninger til andre landes holdninger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0004.png
2.
Den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP)
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet vil emner relateret til den europæiske sikkerheds- og forsvarspolitik (ESDP) blive drøftet af
forsvarsministrene med fokus på de militære aspekter, udenrigsministrene med fokus på de civile aspekter af
ESDP-samarbejdet, og endelig vil der være en fælles mødesession med udenrigs- og forsvarsministrene med særlig
fokus på emner af tværgående interesse. Der ventes en gennemgang af udviklingen af krisestyringskapaciteter på
både det civile og militære område samt af civile og militære indsatser. Der forventes vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Udviklingen af ESDP-samarbejdet er fortsat i det seneste halve år siden sidste fællesmøde
mellem forsvars- og udenrigsministre. EU har således iværksat to krisestyringsindsatser i
efteråret – observatørmissionen i Georgien (EUMM Georgien) og koordinationsaktionen til
bekæmpelse af pirateri ud for Somalias kyst (EUNAVCO Somalia). EU har nu 13
igangværende krisestyringsoperationer, heraf ti civile og tre militære. Det franske EU
formandskab har et iværksat et ambitiøst, men også pragmatisk orienteret program for den
videre udvikling af ESDP’en under overskriften
L’Europe de la défense
(Forsvars-Europa).
3. Hjemmelsgrundlag
En eventuel fællesaktion om en maritim EU-operation ud for Somalias kyst forventes at have
hjemmel i TEU art. 14 og art. 28, stk. 3.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forsvarsministrenes drøftelser vil blandt andet omhandle EU’s militære operationer. For så vidt
angår den igangværende operation i Bosnien-Hercegovina (Operation Althea), forventes
drøftelsen centreret omkring de fremtidige muligheder for operationen. Mandatet for operation
i Tchad og Den Centralafrikanske Republik udløber den 15. marts 2009. Det forventes, at FN
iværksætter en efterfølgende operation, og forsvarsministrenes drøftelser vil i den forbindelse
fokusere på, hvorledes der sikres en smidig overgang fra EU-operationen. Til bekæmpelse af
pirateri ud for Somalias kyst iværksatte EU i september 2008 en koordinationsaktion til støtte
for FN Sikkerhedsrådsresolution 1816. I forlængelse heraf forventes forsvarsministrene at
vedtage en egentlig maritim EU-operation. Danmark deltager ikke i koordinationsaktionen og
vil heller ikke deltage i en eventuel maritim EU-operation henset til forsvarsforbeholdet.
Forsvarsministrene vil endvidere drøfte samarbejdet omkring udvikling af militære kapaciteter
til brug for nuværende og fremtidige krisestyringsindsatser. Forsvarsministrene vil i den
forbindelse drøfte en række konkrete initiativer og projekter. I relation hertil vil
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forsvarsministrene drøfte de europæiske ruminitiativer i relation til forsvar og sikkerhed. Fokus
forventes bl.a. at være på øget samordning og harmonisering af de eksisterende initiativer.
Herudover vil Forsvarsministrene vil blive orienteret om den generelle status for
Forsvarsagenturets arbejde. Endelig vil forsvarsministrene drøfte et initiativ for udveksling af
officerer under uddannelse, inspireret af Erasmus-modellen, og det forventes, at der vedtages
en erklæring om initiativet. De øvrige 26 medlemslandes forsvarsministre vil desuden, i
forbindelse med rådsmødet, samles i styrelsesrådet for forsvarsagenturet. Danmark deltager på
grund af forsvarsforbeholdet ikke i Forsvarsagenturets styrelsesråd.
Udenrigsministrene vil blandt andet gøre status for udviklingen af EU’s civile
krisestyringskapacitet i form af det årlige civile kapacitetsmøde. Her fokuseres på det seneste års
fremdrift i de civile styrkemål og på det kommende års udfordringer i forbindelse med
realiseringen af det civile styrkemål 2010 (”Civilian Headline Goal 2010”), herunder
sammenhængen mellem træning, rekruttering og planlægning.
Under den fælles session for udenrigs- og forsvarsministrene ventes blandt andet en drøftelse af
udviklingen i Afghanistan og Bosnien, se særskilte samlenotater herom. NATO’s
generalsekretær vil forventeligt være til stede under drøftelsen af Afghanistan. Det franske
formandskab ventes endelig at give en samlet status for de franske initiativer på ESDP-
området, herunder blandt andet status for det europæiske sikkerheds- og forsvarskollegium
(ESDC).
6. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Danmark vil som følge af forsvarsforbeholdet ikke deltage i en eventuel fællesaktion om en
maritim EU-operation ud for Somalias kyst. Danmark deltager derfor heller ikke i
finansieringen heraf.
9. Høring
Sagen har ikke været i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Overordnet støtter regeringen udviklingen af ESDP. Som følge af det danske forsvarsforbehold
deltager Danmark ikke i foranstaltninger, der har indvirkning på forsvarsområdet. Danmark vil
således heller ikke deltage i en eventuel maritim EU-operation ud for Somalias kyst.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes bred opbakning blandt medlemslandene til den fortsatte udvikling af ESDP.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
ESDP-relaterede emner har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering,
herunder senest vedrørende forberedelsen af EUMM Georgien den 12. september 2008.
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0007.png
3. (Evt.) Irak
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Der forventes en drøftelse af udviklingen i Irak og af EU’s engagement i landet, herunder vedrørende
retssektoren. Der ventes rådskonklusioner.
2. Baggrund
Den generelle politiske situation i Irak er fortsat skrøbelig og præget af religiøse og etniske
modsætninger og spændinger. Sikkerhedssituationen er stadig vanskelig men forbedret
betragteligt siden midten af 2007, og volden er tilbage på niveauet forud for marts 2004. Siden
årsskiftet er der sket en række politiske fremskridt. Der er bl.a. vedtaget lovgivning om de-
baathificering, amnesti, provinsernes beføjelser og senest en lov om provinsrådsvalg.
Provinsrådsvalg er planlagt til at finde sted inden udgangen af januar 2009. Regeringen blev i
juli udvidet med en sammenslutning af sunni-partier.
EU har gradvist styrket sit engagement i Irak. I perioden 2003-2007 har EU allokeret ca. EUR
830 mio. i fællesskabsbistand til Irak omfattende såvel genopbygningsbistand som humanitær
bistand. Fællesskabsbistanden til Irak for 2008 forventes at blive EUR 94 mio.
Hovedelementerne i genopbygningsbistanden er grundlæggende offentlige ydelser, demokrati-
og retsstatsstøtte, human development og kapacitetsopbygning. Der pågår forhandlinger om en
handels- og samarbejdsaftale (TCA). I tilknytning til disse forhandlinger ventes indgået et
Memorandum of Understanding om samarbejde på energiområdet.
EU besluttede på rådsmødet den 19.-20. november 2007 at styrke EU’s engagement i Irak,
herunder ved at samarbejde med og understøtte FN’s rolle i Irak, identificere yderligere bidrag
til at lette den humanitære situation i Irak og i regionen, identificere og tage tiltag til yderligere
støtte på menneskerettighedsområdet og understøtte de irakiske myndigheder i at møde deres
forpligtigelser under Iraq Compact Initiative.
EU støtter en styrkelse af den irakiske retssektor via fællesskabsbistand og ESDP-missionen
EUJUSTLEX vedrørende Irak, hvis formål siden etableringen 1. juli 2005 har været at støtte
retssektoren ved at træne irakiske embedsmænd på højt niveau fra politi, kriminalforsorgen og
justitsvæsenet i EU’s medlemslande. Otte kurser er hidtil afholdt i Danmark inden for
EUJUSTLEX. Undervisning i menneskerettigheder indgår i træningen. Der er fortsat et stort
behov for at styrke retssektoren og dens institutioner. Kommissionen og Rådssekretariatet
vurderer bl.a. at der er behov for yderligere træning, særligt af politiet; for styrkelse af
kapaciteten i retssektorens institutioner; for fremme af menneskerettigheder i hele sektoren; for
et styrket og gennemsigtigt retssystem; og for en forbedring af standarden i fængselsvæsenet.
Der er desuden behov for større koordination mellem donorerne i sektoren. Der pågår
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
drøftelser på arbejdsgruppeniveau om fremtiden for EUJUSTLEX når missionens mandat
udløber den 30. juni 2009.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der ventes en drøftelse i Rådet af udviklingen i Irak og EU’s engagement i Irak, herunder
vedrørende retssektoren. Der ventes vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentet udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Der ventes en generel politisk drøftelse. Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser
for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man et styrket EU-engagement i Irak, herunder vedrørende retssektoren.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes enighed om Rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008.
8
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0009.png
4. Forberedelse af EU-Rusland-topmødet
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet vil forberede EU’s holdning til topmødet med Rusland den 14. november.
2. Baggrund
Grundlaget for EU-Rusland samarbejdet er den fortsat gældende Partnerskabs- og
Samarbejdsaftale, der blev underskrevet i 1994 og trådte i kraft i 1997. På EU-Rusland
topmødet den 27. juni i år markerede man officielt indledning af forhandlinger om en ny EU-
Rusland rammeaftale. Den første forhandlingsrunde fandt sted den 4. juli i år.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes at drøfte EU’s holdninger til emnerne for det halvårlige EU-Rusland topmøde i
Nice d. 14. november. Forberedelsen af topmødet vil bl.a. ske i lyset af udviklingen i
situationen i Georgien, herunder den gennemførte tilbagetrækning af russiske tropper fra
områderne uden for Sydossetien og Abkhasien. Rådet ventes endvidere at drøfte spørgsmålet
om timingen af genoptagelsen af forhandlingerne om en ny EU-Rusland rammeaftale, bl.a. på
baggrund af en evalueringsrapport fra Kommissionen og Rådssekretariatet vedrørende EU-
Rusland-samarbejdet.
Udover disse spørgsmål ventes dagsordenen for EU-Rusland topmødet at omfatte en række
økonomiske og politiske emner inden for det brede samarbejdsfelt, der blev fastlagt i EU-
Rusland handlingsplanen om de fire såkaldte fælles rum fra maj 2005 (økonomisk rum; rum for
frihed, sikkerhed og retfærdighed; rum for ekstern sikkerhed; rum for uddannelse og
videnskab). Desuden ventes en drøftelse af aktuelle internationale problemer, herunder den
finansielle krise.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
9
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne,
samfundsøkonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en udvikling af samarbejdet mellem EU og Rusland inden for den brede
vifte af områder af fælles interesse. Samtidig lægges der fra dansk side vægt på, at Rusland
inddrages på en konstruktiv måde i bestræbelserne på at finde varige løsninger i Georgien-
konflikten. Fra dansk side vil man være rede til at drøfte en genoptagelse af forhandlingerne
med Rusland om en ny EU-Rusland rammeaftale i nær fremtid. Evalueringsrapporten om EU-
Rusland-samarbejdet og den videre udvikling i Georgien vil indgå i den danske stillingtagen.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der ventes generelt at være enighed om, at det er i EU’s interesse at videreudvikle samarbejdet
med Rusland inden for den brede vifte af områder af fælles interesse. Størsteparten af EU-
partnerne er rede til at genoptage forhandlingerne med Rusland om en ny EU-Rusland
rammeaftale i nær fremtid.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
10
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0011.png
5. Den
Demokratiske Republik Congo
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet forventes at drøfte situationen i Den Demokratiske Republik Congo i lyset af den spændte situation i det
østlige Congo, samt spændinger mellem Den Demokratiske Republik Congo og Rwanda. Der forventes ikke
vedtaget rådskonklusioner.
2. Baggrund
Siden 28. august er kampe mellem den congolesiske hær og oprørsgeneral Laurent Nkunda
eskaleret, og har tvunget mere end 100.000 mennesker på flugt. Kampene er de værste siden
regeringen og 21 oprørsgrupper, der opererer i Kivu provinserne i det østlige Congo, i januar
2008 indgik en fredsaftale i Goma. Samtidig beskyldes den congolesiske hær for at samarbejde
med oprørsgruppen FDLR, som stod bag folkemordet i Rwanda i 1994, i kampe mod Nkunda.
Det har væsentligt forværret forholdet mellem Rwanda og Den Demokratiske Republik Congo.
FN’s Sikkerhedsråd udsendte den 21. oktober en formandskabsudtalelse, hvori der udtrykkes
alvorlig bekymring over situationen i det østlige Congo, herunder for den regionale sikkerhed
og truslerne mod civilbefolkningen. Alle væbnede oprørsgrupper opfordres til at nedlægge
våbnene og henvende sig til de congolesiske myndigheder og FN’s fredsbevarende tropper
MONUC med henblik på at blive afvæbnet, demobiliseret og reintegreret. Regeringen i DRC
tilskyndes til ikke at samarbejde med den rwandiske oprørsgruppe (FDLR) ligesom landene i
regionen opfordres til ikke at støtte væbnede grupper i det østlige Congo. DR Congo og
Rwanda opfordres til omgående at bilægge deres stridigheder. DR Congo’s FN ambassadør har
anmodet sikkerhedsrådet om at fordømme Rwandas påståede invasion af DR Congo.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmål om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet den 13. oktober foreslog EU formandskabet at have en drøftelse af situationen i
det østlige Congo på det kommende rådsmøde. Formålet vil være en drøftelse af de stigende
spændinger i regionen. Der forventes ikke vedtaget rådskonklusioner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
11
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ikke relevant.
9. Høring
Sagen skal ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter en drøftelse af situationen i Den Demokratiske Republik Congo og deler det
internationale samfunds bekymring for en fortsat eskalering af konflikten, herunder
konsekvenserne for de mange flygtninge. Det internationale samfund må lægge yderligere pres
på parterne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes bred opbakning til en drøftelse af situationen.
12. Tidligere forelæggelse for Folketinget
Udviklingen i Den Demokratiske Republik Congo har senest – som del af drøftelsen af
udviklingen i De Store Søers område – været forelagt Europaudvalget til orientering den 13.
juni 2008.
12
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0013.png
6. Det vestlige Balkan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
Der ventes en drøftelse af Det vestlige Balkan med fokus på Bosnien.
2. Baggrund
Stabiliserings- og associeringsaftalen mellem Bosnien-Hercegovina og EU blev
færdigforhandlet i december 2007 og blev efter gennemførelse af en række reformer, herunder
af politiet, undertegnet i forbindelse med rådsmødet den 17. juni 2008. Ikrafttræden af SA-
aftalen afventer ratifikation i medlemslandene.
Fredsimplementeringsrådet (PIC) besluttede på sit møde den 27. februar 2008 at lade
spørgsmålet om lukning af Den Høje Repræsentants Kontor (OHR) afhænge af Bosnien-
Hercegovinas opfyldelse af en række betingelser, bl.a. undertegnelse af SA-aftalen mellem EU
og Bosnien-Hercegovina, frem for at fastsætte et tidspunkt for lukningen. PIC mødes den 19. -
20. november 2008 med henblik på at drøfte den planlagte transition fra OHR til EU’s Særlige
Repræsentant. Det vil her skulle vurderes om Bosnien-Hercegovina opfylder de stillede krav, og
hvornår transitionen skønnes at kunne finde sted. Transitionen forventes at ville indebære et
forstærket engagement for EU i Bosnien-Herzegovina.
Den poliske udvikling i Bosnien-Hercegovina har i den senere tid været præget af en række
udfordringer. Opbygningen af statslige føderale strukturer er i den senere tid kun sket efter
vanskelige forhandlinger. Navnlig Republika Srpska (RS) har udtrykt kraftig skepsis overfor
opbygningen af de statslige strukturer, ligesom der er blevet lagt vægt på, at tilnærmelsen til EU
ikke måtte betyde en ændret fordeling mellem det statslige og entitetsniveau. Fra RS side
frygtes, at en opbygning af statslige strukturer vil underminere det hidtidige relativt udbyggede
autonomi på entitetsniveau.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Der forventes en drøftelse af situationen i Bosnien i lyset af den seneste udvikling, herunder
navnlig den politiske situation i landet. Der blev afholdt lokalvalg i Bosnien-Hercegovina den 5.
oktober. I den senere tid har opbygningen af føderale statslige strukturer mødt udfordringer fra
entiteterne. Især Republika Srpska har været skeptisk overfor styrkelse af føderationen. Der
13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
forventes endvidere en drøftelse af, hvordan EU kan øge sit engagement i landet i lyset af, at
der stiles mod en transition fra OHR til et rent EUSR-kontor.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Sagen forventes ikke umiddelbart at have konsekvenser for statsfinanserne, samfunds-
økonomien, miljøet eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Ikke relevant.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Fra dansk side støtter man det europæiske perspektiv for landene på det vestlige Balkan.
Endvidere støttes at EU øger sit engagement i takt med en transition fra OHR til EUSR.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om synspunkter, som svarer til de danske.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til orientering den 12. september
2008.
14
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0015.png
7. Afghanistan
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte situationen i Afghanistan med henblik på at styrke EU’s rolle i politiske og militære
indsatser, rehabilitering og udvikling i landet.
2. Baggrund
På trods af fremskridt særligt inden for udvikling og demokrati, er der fortsat betydelige
udfordringer i Afghanistan. Sikkerhedssituationen er fortsat vanskelig, særligt i den sydlige del
af landet. Kapacitetsopbygning af de afghanske sikkerhedsstyrker – både den afghanske hær
samt politi – er centralt, således at Afghanistan på sigt kan varetage sin egen sikkerhed.
Danmark bidrager aktuelt med ca. 700 personer til den NATO-ledede sikkerhedsstyrke i
Afghanistan (ISAF), der bistår den afghanske regering med at udbrede sin myndighedsudøvelse
i hele Afghanistan. Indsatsen skal facilitere udviklings- og genopbygningsindsatsen. I
forlængelse af den danske Afghanistan-strategi 2008 – 2012 fordobles udviklingsbistanden
således at den i 2008 øges til 300 mio. kr. og i perioden 2009 – 2012 til 400 mio. kr. årligt. Hertil
kommer støtte til danske NGOer og ekstraordinære humanitære bidrag.
Der planlægges præsidentvalg i efteråret 2009 og valg til parlamentet i sommeren 2010. En
vellykket afholdelse af valgene vil være afgørende for den demokratiske proces i landet.
Generelt er der fortsat store udfordringer i forhold til udbredt korruption samt manglende
kapacitet hos de afghanske myndigheder, herunder særligt retsvæsenet.
Udfordringerne i Afghanistan er tæt forbundet med situationen i Pakistan og der er stigende
fokus på de regionale aspekter fra det internationale samfunds side. Særligt problemerne
omkring narkotikaøkonomien og oprørsgrupper går på tværs af grænserne i området.
EU’s politimission i Afghanistan (EUPOL) fokuserer i sit mandat på udformning af en
overordnet strategi for det internationale samfunds støtte til reformen af afghansk politi samt
rådgivning, træning og monitorering af de afghanske politistyrker. I juli 2008 er man nået den
oprindelige målsætning om fuld deployering og tilstedeværelse i hele Afghanistan. Aktuelt
drøftes modaliteterne for en fordobling af missionen således at ca. 400 mand vil være under
ledelse af Kai Vittrup, der tiltrådte som Chef for EUPOL pr. 16. oktober 2008.
Kommissionen er fortsat en af de største donorer i Afghanistan og bidrager med 600 mio. kr. i
perioden 2007 – 2010. Europa-parlamentet har vedtaget en økonomisk landeramme til
Afghanistan på 150 mio. kr. for 2008 – 2009. Dertil kommer EU’s humanitære bistand til
Afghanistan, der i 2007 udgjorde Euro 27 mio. Med udgangspunkt i den regionale situation
påtænker Kommissionen at etablere en særlig komponent vedrørende Afghanistan og Pakistan
15
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
og bl.a. være rettet mod kapacitetsopbygning i forhold til terrorbekæmpelse, herunder støtte til
retlige myndigheder og bekæmpelse af radikalisering.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Størrelsen på det samlede EU-engagement i Afghanistan bør skabe mulighed for at påvirke
landets udvikling i en positiv retning. Rådsdrøftelserne forventes at fokusere på mulighederne
for at udnytte denne indflydelse bl.a. til at sikre en legitim gennemførelse af de kommende valg,
øge sikkerheden i landet og skabe social og økonomisk udvikling.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Ingen konsekvenser.
9. Høring
Ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er fortaler for en styrkelse af EU’s rolle i Afghanistan.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at andre medlemslande vil være enige i nødvendigheden i at fastholde og styrke
EU’s engagement i Afghanistan.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har senest været forelagt Folketingets Europaudvalg forud for rådsmødet (almindelige
anliggender og eksterne forbindelser) den 26.-27. maj 2008.
16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0017.png
8. EU's reaktion på de stigende fødevarepriser
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat
1. Resumé
På det kommende rådsmøde (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) ventes udviklingsministrene at
drøfte fødevarekrisen. EU forventes at genbekræfte EU’s tilsagn om at hjælpe udviklingslandene, der er hårdest
ramt af fødevarekrisen på kort, mellem og langt sigt, herunder blandt andet ved at adressere de langsigtede behov
inden for landbrugsproduktion og særligt behovene for kvindelige producenter, behovet for en fælles og koordineret
respons fra det internationale samfund samt etablering af en fødevarefacilitet til støtte for landbruget i
udviklingslandene inden årets udgang. Det forventes, Rådet vil nå til enighed om rådskonklusioner herom.
2. Baggrund
Det seneste års kraftige stigning i fødevarepriserne har bragt mange udviklingslande og deres
befolkninger i en dramatisk situation. Dette risikerer at øge antallet af ekstremt fattige og har
allerede medført ustabilitet i flere udviklingslande. På rådsmødet (almindelige anliggender og
eksterne forbindelser) den 27. maj 2008 gav EU’s udviklingsministre udtryk for deres
bekymring over de stigende fødevarepriser i udviklingslandene og gav tilsagn om en kollektiv
reaktion på de stigende fødevarepriser med opmærksomheden rettet på en kombination af
kort-, mellem- og langfristede spørgsmål. Endvidere konkluderede Det Europæiske Råd den
19.-20. juni 2008, at der på grund af de høje fødevarepriser er behov for handling fra EU’s side
både ud fra et udviklingsmæssigt og humanitært bistandsperspektiv. Det Europæiske Råd hilste
det derfor velkomment, at Kommissionen agtede at fremlægge et forslag om etablering af en ny
fond til støtte for landbruget i udviklingslandene.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
EU forventes i drøftelsen og rådskonklusionerne at genbekræfte EU’s tilsagn om at hjælpe
udviklingslandene, der er hårdest ramt af fødevarekrisen. Det forventes påpeget, at der er
behov for at gøre EU's reaktion mere operationel og tilpasset de skiftende behov i
udviklingslandene for at sikre en vedvarende effekt på fødevareproduktionen og for de mest
udsatte familielandbrug, herunder særligt behovene for kvindelige producenter. Krisen kræver
en fælles og koordineret respons fra det internationale samfund, og EU vil arbejde sammen
med udviklingslandene og andre partnere herom samt blandt andet koordinere med det
igangværende arbejde i FNs Task Force. EU’s reaktion på krisen skal være flerstrenget og
tilpasset det enkelte lands særlige situation og blandt andet indeholde imødekommelse af de
mest vitale behov hos befolkningen, input til landbrugsproduktion (bl.a. såsæd og gødning)
17
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
samt forbedring af rammevilkårene for landbrugsproduktion. Endelig forventes Rådet at
opfordre til, at forhandlingerne om etableringen af en fødevarefacilitet til støtte for landbruget i
udviklingslande afsluttes inden årets udgang.
6. Europa-Parlamentets udtalelse
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Rådskonklusionerne har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien,
miljøet eller beskyttelsesniveauet.
Der opfordres i udkastet til rådskonklusioner til, at forhandlingerne om etableringen af en
facilitet til støtte for landbruget i udviklingslandene afsluttes inden årets udgang.
Kommissionens forslag til etableringen af faciliteten indebærer en merudgift på EU’s budget
for 2009-2010 på 1 mia. euro. Danmark betaler ca. 2 pct. af EU’s udgifter svarende til en
statslig udgift ved Kommissionens forslag på knap 150 mio. kr. for 2008-2009. Forslaget
herunder finansieringsmodel og tidshorisont er stadig under forhandling. I det omfang
faciliteten i stedet finansieres ved omprioriteringer på EU’s budget, vil der tilsvarende blive tale
om en mindre merudgift for Danmark.
9. Høring
Sagen har ikke været i ekstern høring.
10. Regeringens holdning
Efter regeringens opfattelse er den nuværende globale fødevaresituation kompleks, og en
løsning forudsætter en flerstrenget og velkoordineret international respons. På kort sigt er det
nødvendigt med en målrettet humanitær bistand til de lande og befolkningsgrupper, der er
hårdest ramt af de høje fødevarepriser. På det mellemlange sigt er kernen i løsningen af den
aktuelle – og forebyggelse af fremtidig – globale fødevarekrise at udnytte incitamenterne til en
øget fødevareproduktion og samtidig bidrage til at øge købekraften hos de fattige gennem
fremme af bæredygtig økonomisk vækst i udviklingslandene, der skaber beskæftigelse og øget
indkomst for de fattige. Centralt er derfor også at arbejde for øget og mere effektiv
international udviklingsbistand, der tager afsæt i nationale udviklingsstrategier. Det indebærer
derudover tiltrækning af udenlandske investeringer til udviklingslandene.
Fra regeringens side er man endvidere jf. konklusionerne fra Det Europæiske Råd den 19.-20.
juni 2008 enige i, at der er behov for at fremme landbrugsproduktionen i udviklingslandene
som led i håndteringen af de udfordringer, der følger af de stigende fødevarepriser.
Den forventede drøftelse ligger på denne baggrund overordnet i fin forlængelse af den danske
holdning, og regeringen forventes at kunne støtte rådskonklusionerne.
18
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der forventes generel enighed om udkastet til rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Drøftelser af fødevarekrisen har tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg til
orientering den 23. maj 2008.
19
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0020.png
9. Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler (EPA) mellem EU og AVS-
landene
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) den 10.-11.november 2008 forventes
Kommissionen at orientere Rådet om status for de videre forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler
(EPA) mellem EU og regionale grupper af udviklingslande i Afrika, Vestindien og Stillehavet (AVS-
landene). EPA-aftalerne og deres bidrag til regional integration mellem AVS-landene forventes at blive drøftet.
2. Baggrund
I forbindelse med indgåelsen af Cotonou-aftalen den 23. juni 2000 kunne der ikke opnås
enighed om det fremtidige handelsregime mellem AVS-landene (78 udviklingslande i Afrika,
Vestindien og Stillehavet) og EU. Der blev derfor truffet beslutning om, at der med henblik på
at styrke AVS-landenes udvikling gennem integration i verdensøkonomien skulle forhandles om
indgåelse af økonomiske partnerskabsaftaler mellem EU og regionale grupper af AVS-lande.
Forhandlingerne om de økonomiske partnerskabsaftaler blev påbegyndt i september 2002, og
aftalerne skulle ifølge planen senest træde i kraft den 1. januar 2008.
Under forhandlingerne mellem regionale sammenslutninger af udviklingslande i Afrika,
Vestindien og Stillehavet (AVS-landene) og EU er der indtil nu indgået foreløbige vareaftaler
med i alt 36 AVS-lande. Med aftalerne har disse AVS-lande opnået told- og kvotefri
markedsadgang i EU for alle varer – herunder landbrugsvarer - dog med overgangsordninger
for ris og sukker. 13 af disse AVS-lande - i Vestindien - har indgået komplette EPA-aftaler, der
også omfatter investeringer og handel med tjenesteydelser. Aftalerne blev underskrevet den 15.
oktober 2008. To AVS-lande i Vestindien, Guyana og Haiti, undlod imidlertid at underskrive
aftalerne den 15. oktober. Guyana har efterfølgende underskrevet aftalen, og det er oplyst fra
Kommissionens side, at Haiti overvejer situationen.
42 AVS-lande har indtil videre valgt ikke at indgå en foreløbig vareaftale. 31 af disse lande er
mindst udviklede. De er fortsat begunstiget af EU’s såkaldte ”Alt undtagen våben” -
toldpræferencer, hvor der ikke stilles krav om gensidig toldafvikling. Her gælder også told- og
kvotefri markedsadgang i EU for alle varer - herunder landbrugsvarer - dog med
overgangsordninger for ris og sukker.
10 AVS-lande, som ikke har indgået aftaler, og som ikke er mindst udviklede, vil skulle basere
sig på EU’s almindelige generelle toldpræferencer, som er mindre favorable end EPA’erne, og
”Alt undtagen våben”. Tre af disse lande er afrikanske: Nigeria, Congo-Brazzaville og Gabon.
De øvrige er østater i Stillehavet. Sydafrika fortsætter med den særlige handels- og
udviklingsaftale, som landet allerede har med EU. Der vil imidlertid fortsat kunne forhandles
om deltagelse i en EPA-aftale, hvis Sydafrika skulle ønske det.
20
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
På rådsmødet (almindelige anliggender og eksterne forbindelser) forventes Kommissionen at
orientere Rådet om status for de fortsatte forhandlinger om økonomiske partnerskabsaftaler
(EPA) mellem EU og regionale grupperinger af AVS-lande.
Kommissionens har fortsat forhandlingerne med de AVS-lande, der ikke er indgået
fuldstændige EPA-aftaler med, om indgåelse af egentlige EPA-aftaler, der omfatter flere
forhandlingsemner end varehandel, og som er regionalt dækkende for herigennem at opnå
målet om større regional økonomisk integration blandt AVS-landene. Der har været kontakt
mellem Kommissionen og de berørte AVS-lande og fortsatte drøftelser er planlagt såvel med
AVS-lande, der har indgået foreløbige vareaftaler, som med AVS-lande, der ikke er indgået
aftaler med. Der er endnu ikke opnået væsentlige konkrete og afsluttende resultater af disse
videre forhandlinger.
På mødet i Rådet forventes også EPA-aftalerne og deres betydning for regional integration
mellem AVS-landene at blive drøftet.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Orienteringen har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen har støttet indgåelsen af de foreløbige handelsaftaler med 36 AVS-lande, idet
aftalerne blandt andet sikrer, at der ikke er sket en forringelse af handelsadgangen til EU for
AVS-landenes varer med ophøret af WTO-undtagelsen den 1. januar 2008. Regeringen støtter
desuden bestræbelserne for i de videre forhandlinger om egentlige EPA-aftaler at nå frem til
resultater, der kan styrke AVS-landenes udvikling gennem den regionale økonomiske
integration. I de videre forhandlinger vil regeringen arbejde for udviklingsvenlige resultater i
21
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
overensstemmelse med retningslinjerne i folketingsvedtagelserne V 41 af 25. januar 2007og V
62 af 21. maj 2008 - herunder at eventuelle regler om tjenesteydelser m.m. skal tjene AVS-
landenes udviklingsinteresser og egne ønsker.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Fra dansk side har man med basis i folketingsvedtagelserne V 41 og V 62 i samarbejde med
andre ligesindede EU-medlemslande bidraget til at fremme den udviklingspolitiske profil i
forhandlingerne. Flere medlemslande synes indstillet på at anmode Kommissionen om at
udvise fornøden fleksibilitet i de videre forhandlinger.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Kommissionens forventede statusredegørelse har ikke tidligere været forelagt Folketingets
Europaudvalg. Forhandlinger med AVS-landene om økonomiske partnerskabsaftaler har
løbende været forelagt for Folketingets Europaudvalg til orientering den 23. maj 2008 og til
forhandlingsoplæg den 7. februar 2008.
22
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0023.png
10. (Evt.) Burma
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes eventuelt at drøfte situationen i Burma med henblik på at fastholde presset på regimet for
igangsættelse af en demokratiproces og national forsoning.
2. Baggrund
EU’s Fælles Holdning over for Burma, der blev iværksat i 1996, omfatter målrettede sanktioner
over for militærregimet, der kan skærpes eller lempes afhængigt af fremskridt eller tilbageskridt i
situationen i Burma.
Som reaktion på militærregimets brutale fremfærd i efteråret 2007 overfor fredelige
demonstrationer besluttede EU’s udenrigsministre på rådsmødet i oktober 2007 at stramme
den Fælles Holdning yderligere i form af skærpede sanktioner overfor militærregimet i Burma.
Skærpelsen omfatter såvel en stramning af eksisterende sanktioner som indførelse af nye
handelssanktioner. De nye handelssanktioner vedrører forbud imod eksport af teknologi, udstyr
og anden assistance til tømmer-, minedrifts-, mineral- og ædelsten industrierne, forbud imod
import af varer fra disse industrier og forbud imod nye investeringer i disse industrier. EU’s
udenrigsministre vedtog samtidig at øge den humanitære bistand. Målet med sanktionerne er at
fortsætte presset på regimet i Burma for igangsættelse af en demokratiproces og national
forsoning til støtte for FN sporet, herunder til FN-generalsekretærens særlige udsending
Gambari. EU’s udenrigsministre besluttede endvidere i 2007 at udnævne en særlig EU
udsending for Burma, italieneren Piero Fassino, som bl.a. skal understøtte Gambaris
bestræbelser samt bidrage til at fremme EU’s politik i forhold til Burma.
FN generalsekretærens ”Good Offices Mission” ved Gambari har efter i alt fire besøg – det
seneste i august d.å. - ikke hidtil ført til nævneværdige resultater. Gambaris bestræbelser i
forhold til regimet er koncentreret om at opnå fremskridt på 5 områder: Løsladelse af alle
politiske fanger, dialog med Aung San Suu Kyi, igangsættelse af en troværdig politisk proces,
drøftelse af socio-økonomiske spørgsmål og normalisering af ”Good Offices Missionens”rolle
(f.eks. ved etablering af en repræsentation på stedet). Sikkerhedsrådet har kun opnået
begrænsede resultater i forhold til Burma, fordi en række lande ikke ønsker at drøfte Burma i
Rådet under henvisning til, at situationen i Burma ikke udgør en trussel mod international fred
og sikkerhed, og at der primært er tale om et internt anliggende.
Cyklonen Nargis, der ramte Burma i begyndelsen af maj 2008, var den værste i landes historie.
Omkring 140.000 mennesker omkom og over 2,4 mio. mennesker havde efter cyklonen behov
for nødhjælp. En omfattende international hjælpeindsats blev iværksat. De akutte behov
vurderes nu – seks måneder efter katastrofen indtraf, at være dækket. FN’s seneste appel på
USD 464 mio., der dækker den humanitære indsats op til maj 2009, er p.t. 55 pct. finansieret.
23
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
FN vurderer, at der især mangler flere midler til den tidlige genopbygningsindsats (early
recovery). Et første ”review” af resultaterne af den humanitære indsats gennemføres i
samarbejde mellem ASEAN, FN og den burmesiske regering. Reviewet forventes fremlagt i
midten af december 2008. En plan, der vil afdække behov for den mere langsigtede
genopbygning i perioden 2009-2011, er under udarbejdelse. Planen forventes præsenteret på
FN-ASEAN-mødet i midten af december. Danmark har bidraget med ca. 60 mio. kr. til
afhjælpning af den humanitære krise som følge af Nargis. Midlerne er kanaliseret gennem FN,
danske NGOer og Beredskabsstyrelsen.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Rådet ventes eventuelt at drøfte situationen i Burma med henblik på at fastholde presset på
regimet i Burma for demokrati og national forsoning.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Orienteringen har ikke direkte konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet.
9. Høring
Sagen er ikke sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens holdning, at Danmark fortsat bør arbejde for, at EU anvender alle midler til
at lægge maksimalt pres på regimet i Burma for igangsættelse af en demokratiproces og national
forsoning. Samtidig bør EU være rede til at styrke den humanitære indsats, så befolkningen kan
få øget adgang til mad, sundhed og uddannelse. Danmark bakker fuldt op om FN-sporet og
arbejder fortsat for tæt dialog med de asiatiske lande – især Kina, Indien og ASEAN-landene -
som har størst indflydelse på regimet i Burma.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
De øvrige EU lande ventes at dele ønsket om en fortsat aktiv indsats fra EU’s side i den videre
proces.
24
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har tidligere forelagt for Folketingets Europaudvalg.
25
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
603834_0026.png
11. Forberedelse af FNs konference om finansiering af udvikling i Doha 29. november –
2. december 2008
KOM-dokument foreligger ikke.
Nyt notat.
1. Resumé
Rådet ventes at drøfte og vedtage EU's samlede indspil til Doha konferencen i form af Rådskonklusioner.
Udkastet til Rådskonklusionerne bygger i vidt omfang på tidligere vedtagne EU holdninger. I relation til de
danske prioriteter, herunder klimafinansiering, ligestilling og et bistandsniveau på 0,7 pct., ligger udkastet til
Rådskonklusionerne overordnet fornuftigt – om end konklusionerne kunne være mere præcise i forhold til at
definere tidsfrister for udmøntningen af bistandsmålene fra EU landene.
2. Baggrund
FN’s Konference om Finansiering af Udvikling blev afholdt i marts 2002 i Monterrey, Mexico.
EU-landene forpligtede sig i Monterrey til at gøre fremskridt mod opfyldelsen af FN’s
målsætning om at yde 0,7 pct. af BNI i statslig udviklingsbistand. Konkret førte det til at den
globale bistandskurve knækkede og atter bevægede sig i positiv retning. Herudover indeholdt
Monterrey såkaldte Konsensus erklæring en række nye forpligtelser i forhold til harmonisering
af udviklingspolitik, afbinding af udviklingsbistanden, en styrkelse af bistanden inden for handel
og udvikling, overvejelse om nye finansieringskilder samt styrkelse af udviklingslandenes
stemme i den internationale økonomiske beslutningsproces.
Monterrey Konsensus erklæringen er et væsentligt reference dokument for sociale og
økonomiske spørgsmål i FN, da erklæringen indeholder en tydelig balance mellem rige landes
ansvar (bistand, markedsadgang mv.) og fattige landes ansvar (god regeringsførelse og
fattigdomsstrategier).
FN konferencen i Doha er en opfølgningskonference på Monterrey Konferencen. Hensigten
med Doha Konferencen er at fremme en effektiv implementering af Monterrey Konsensus og
tage højde for nye og kommende udfordringer. Konferencen i Doha holdes på baggrund af den
globale fødevarekrise og finansielle ustabilitet, der har øget fattige landes udfordringer i forhold
til at skabe bæredygtig økonomisk vækst og reducere fattigdom. Blandt de nye udfordringer
nævnes bl.a. klimaudfordringen, fødevarekrisen, energikrisen og de tværgående hensyn
herunder voksende uligheder geografisk, socialt og mellem kønnene.
Siden Monterrey konferencen kan der overordnet noteres væsentlige fremskridt på flere
områder. Der er opnået betydelig økonomisk vækst og øgede private investeringer i en række
udviklingslande, herudover har man siden 2002 kunne observere en stigning i de officielle
finansielle bistandsoverførsler til udviklingslandene. De seneste år har der imidlertid været
faldende udviklingsbistand og særligt Afrika står langt fra at nå FN’s 2015 Mål, hvilket kan
forventes at være i fokus ved finansieringskonferencen i Doha.
26
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabets udkast til Rådskonklusioner har til formål at skabe et fælles grundlag for EU
landene i forhandlingerne op til Doha, hvor der vil skulle vedtages en samlet erklæring.
Der opregnes 8 områder i rådskonklusionerne, som EU særligt vil arbejde for under Doha
konferencen hhv.: (i) God regeringsførelse og ressourcemobilisering i udviklingslande; (ii)
udenlandske investeringer; (iii) handel og handelsrelateret udviklingsbistand; (iv) øget
udviklingsbistand og nye investeringskilder; (v) gældsbæredygtighed; (vi) reform af det
internationale finansielle system; (vii) nye udfordringer som klimaforandringer, fødevarekrise og
fremme af ligestilling; og (viii) en effektiv opfølgning på konferencen inden for rammerne af
FN.
Rådskonklusionerne er meget bredt formuleret. I relation til danske prioriteter som
klimafinansiering, ligestilling og et offentlig udviklingsbistandsniveau på 0,7 pct. af BNI ligger
udkastet til Rådskonklusionerne fornuftigt, om end det visse steder kunne være mere ambitiøst.
Udkastet gentager EU målet om bistandsbidrag på 0,56 pct. i 2010 og på 0,7 pct. i 2015 og
opfordrer til at etablere rullende flerårige tidsplaner, som illustrerer, hvorledes de indenfor de
nationale budgetter vil nå 2015 målet. Rådskonklusionerne kunne være mere ambitiøse ved
mere præcist at definere, hvornår de nationale tidsplaner skal være på plads.
Endvidere omtaler rådskonklusionerne målsætningen om udviklingsbistandens katalytiske rolle
i forhold til private investeringer og målet om mindst 50 pct. af de samlede bistandsoverførsler
til Afrika gentages.
I forhold til klimaområdet understreges betydningen af, at EU arbejder for en global klimaaftale
i København ved COP15 i København i 2009.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet
Der er ingen konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet eller
beskyttelsesniveauet.
27
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9. Høring
Sagen sendes ikke i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter forslaget til Rådskonklusioner, som skønnes at udgøre et fornuftigt EU
indspil til forhandlingerne i Doha.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
I betragtning af at udkastet til Rådskonklusioner i vidt omfang bygger på tidligere i EU
vedtagne formuleringer og ikke er nyformuleret politik, ventes de øvrige medlemslande
ligeledes at støtte forslaget til Rådskonklusioner.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
28