Europaudvalget 2008-09
2905 - uddannelse m.v. Bilag 1
Offentligt
607019_0001.png
Kulturministeriet
31. oktober 2008
Samlenotat
Rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 20.-21. november 2008
Kultur
1. Et europæisk kulturarvsmærke –
side 2
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
2. Arkitektur: Kulturens bidrag til bæredygtig udvikling –
side 4
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
3. Fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog i EU’s og medlemsstater-
nes eksterne forbindelser –
side 7
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådets og repræsentanter for regeringer i medlemslandes konklusioner
4. Flersprogethed, oversættelse og interkulturel dialog –
side 11
KOM (2008) 566
- Kommissionens og formandskabets orientering
5. Internet og kultur
a) Det Europæiske Digitale Bibliotek Europeana –
side 12
KOM (2008) 513
- Rådskonklusioner
b) Udvikling af lovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativt indhold og forebyggelse
og bekæmpelse af piratkopiering i det digitale miljø –
side 16
KOM (2007) 836
- Rådskonklusioner
J.Nr.2004-21520-4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 2
Ad 1. Et europæisk kulturarvsmærke
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har bl.a. som led i opfølgningen af Rådets arbejdsplan på kulturområ-
det 2008-2010 fremlagt udkast til rådskonklusioner, der opfordrer Kommissionen til at
fremlægge forslag til etablering af et europæisk kulturarvsmærke – en ”mærkningsord-
ning” for særligt vigtige eksempler på kulturarven i Europa.
Det er hensigten, at kulturarvsmærket skal komplementere UNESCO’s verdensarvsliste
og Europarådets Kulturruter og på en konkret måde synliggøre medlemslandenes og den
fælleseuropæiske kulturarv.
I konklusionsudkastet opstilles ønskede generelle principper og retningslinjer for et
kulturarvsmærkeinitiativ, herunder fælles, klare og gennemsigtige udvælgelseskriterier
og en fleksibel og let administration.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Idéen om etablering af et europæisk kulturarvsmærke skal ses med baggrund i Rådets
arbejdsplan vedr. kultur 2008-2010, hvor et af indsatsområderne er fremme af adgan-
gen til kultur, navnlig gennem bl.a. styrkelse af kulturarven og kulturturisme.
Endvidere bygger forslaget på et mellemstatsligt samarbejdsinitiativ fra 2006, som har
til formål at fremme den europæiske dimension af kulturarven i relation til bygninger,
monumenter, natur og byer, materiel og immateriel kulturarv. Samarbejdet skal endvi-
dere understøtte befolkningernes forståelse af og respekt for kulturarven samt skabe
basis for et dynamisk netværk mellem de udpegede steder.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslaget opfordrer Kommissionen til at fremlægge forslag til etablering af et europæ-
isk kulturarvsmærke.
Hensigten er, at et sådant initiativ skal fremhæve Europas fælles historie på en konkret
måde ved at fremme den europæiske dimension af kulturarven, herunder bl.a. bidrage
til at
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607019_0003.png
Side 3
fremme værdien af medlemlandenes og den fælleseuropæiske kulturarv,
fremme borgernes viden om og påskønnelse af deres historie og fælles mangfol-
dige kulturarv,
fremme regionernes økonomiske attraktionsværdi og bæredygtige udvikling
gennem f.eks. kulturturisme,
fremme uddannelse inden for kunst, kultur og historie og derved styrke den in-
terkulturelle dialog især blandt de unge.
Opfordringen ledsages af ønsker til generelle principper og retningslinjer for et sådant
initiativ, herunder
ønsker mht. hvilke steder der kan komme i betragtning; bl.a. at monumenter,
natur og byer, kulturlandskaber, mindesmærker, kulturgoder og immateriel arv
med tilknytning til et sted kan udpeges, hvis de har en grænseoverskridende
europæisk dimension og bærer vidnesbyrd om Europas historie.
ønsker om krav til kandidater til kulturarvsmærket; bl.a. krav om at fremme
stedets europæiske dimension, at synliggøre stedet gennem f.eks. kunstneriske
og kulturelle aktiviteter, at vedligeholde stedet, at sikre størst mulig tilgænge-
lighed til stedet, at deltage i et netværk af udpegede steder.
ønsker om frivillighed; bl.a. skal medlemslandenes deltagelse være frivillig
ønsker mht. udvælgelsesprocedure og –kriterier; bl.a.
- at udvælgelsesproceduren skal have fælles, klare og gennemsigtige kri-
terier og gennemføres på nationalt og europæisk plan på grundlag af
faglig vurdering af ansøgninger,
- at forvaltningen af initiativet skal være fleksibel og let,
- at der skal sikres synergi og komplementaritet til UNESCO’s Verdens-
arvsliste og Europarådets Kulturruter,
- at det til initiativet kunne overvejes at inddrage eksisterende fælles-
skabsstøtte,
- at det kunne overvejes også at åbne initiativet for tredjelande, som del-
tager i ”Kultur 2007”-programmet,
- at udpegede steder bør overholde deres forpligtelser for fortsat at bære
titlen som kulturarvsmærke.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om konklusionsteksten, men har i sin beslutning af
10. april 2008 om en europæisk kulturdagsorden i en stadigt mere globaliseret verden
udtalt, at der bør indføres et europæisk kulturarvsmærke med henblik på at tydeliggøre
den europæiske dimension i forbindelse med kulturgoder, monumenter, mindesmærker
og lokaliteter af historisk interesse, som alle bærer vidnesbyrd om Europas arv og fælles
historie.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 4
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om opfordringer til Kommis-
sionen om at fremlægge et forslag til et initiativ, der skal støtte og supplere medlems-
landenes indsats.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Forslaget medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget. Forslaget forventes at blive fulgt op af et
konkret initiativ, der dog evt. alene vil kunne trække på eksisterende fællesskabsfinan-
siering. Endvidere vil evt. udgifter til national deltagelse blive finansieret inden for
eksisterende bevillinger.
9. Høring
Forslaget har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgs-
mål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det vigtigt at fremme kendskabet og adgangen til Europas mangfol-
dige kulturarv.
Idéen om et europæisk kulturarvsmærke, som supplerer og komplementerer UNESCO’s
og Europarådets indsats på kulturarvsområdet, kan bidrage til på en konkret måde at
fremhæve Europas historie og mangfoldige kulturarv.
Regeringen er derfor positiv over for konklusionsudkastets opfordring til at få udarbej-
det et konkret forslag til et europæisk kulturarvsmærke, der skal bygge på fælles, klare
og gennemsigtige udvælgelseskriterier og gennemføres på en let og fleksibel måde.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at støtte forslaget.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men emnet vedr.
en europæisk kulturdagsorden og Rådets arbejdsplan på kulturområdet 2008-2010 har
været forelagt udvalget til orientering på mødet den 16. maj 2008 forud for rådsmødet
(uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008.
Ad 2. Arkitektur: Kulturens bidrag til bæredygtig udvikling
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 5
Formandskabet har bl.a. i forlængelse af det fælles franske, tjekkiske og svenske for-
mandskabsprogram sat fokus på bæredygtig udvikling og fremlagt forslag til rådskon-
klusioner om arkitekturens bidrag til bæredygtig udvikling som et eksempel på kultur-
sektorens bidrag.
Det understreges, at bæredygtig byudvikling kan være et effektivt svar på udfordringer,
som europæiske byer står over for og samtidig være et bidrag til at værne om den arkitek-
toniske og kulturelle arv.
Medlemsstaterne og Kommissionen opfordres på den baggrund til at anlægge et helheds-
orienteret og tværpolitisk perspektiv på arkitektur og gennem konkrete indsatser at
synliggøre og fremme arkitekturens bidrag til bæredygtig udvikling.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Forslaget skal ses i forlængelse af målsætningen i det fælles franske, tjekkiske og sven-
ske formandskabsprogram om at fremme en effektiv gennemførelse af den reviderede
EU-strategi for bæredygtig udvikling og hensigten om, at alle relevante rådssammen-
sætninger inddrages i opfølgningen af strategien.
Endvidere følger forslaget op på en rådsresolution fra 2001 om den arkitektoniske
kvalitet i by- og landmiljøet.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslaget fremhæver arkitekturen som en disciplin med kulturelle, kreative, innovative
og tekniske aspekter og som et illustrativt eksempel på, hvad kulturen kan bidrage til
som led i fremme af bæredygtig udvikling.
Arkitekturen kan således spille en integrerende og fornyende rolle i gennemførelse af
bæredygtig byudvikling ved f.eks.:
at forene ofte modstridende hensyn til bygnings- og landskabsbevaring og til ny-
skabelse og befolkningens behov,
at bidrage til befolkningens kulturelle berigelse og livskvalitet samt til byers
kommercielle og turistmæssige attraktionsværdi.
Bæredygtig byudvikling kan tilsvarende give mulighed for udvikling og fornyelse af
arkitekturteori og genfortolkning af traditionelle arkitekturmetoder.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 6
Medlemsstater og Kommission opfordres på den baggrund bl.a.til:
at tage hensyn til arkitekturen, især dens kulturelle aspekter, i alle relevante
politikker, navnlig inden for forskning, økonomisk og social sammenhængskraft,
bæredygtig udvikling og uddannelse,
at anlægge et bredt perspektiv på arkitektur, herunder også inddrage økonomi-
ske, sociale, kulturelle og miljømæssige målsætninger,
at fremme innovativ bæredygtig udvikling inden for arkitektur, byudvikling og
landskabsdesign, navnlig inden for europæiske politikker og programmer,
at fremme kendskabet til arkitektursektoren og dens bidrag til bæredygtig ud-
vikling,
at styrke offentlighedens bevidsthed om arkitekturens rolle for livskvalitet og
aktive deltagelse i udvikling af et bæredygtigt bymiljø,
at gøre status over opfølgningen af konklusionerne inden 2012.
Medlemsstater opfordres endvidere bl.a. til:
at fremme arkitekturens innovative rolle som led i bæredygtig udvikling,
at fremme arkitekturens potentiale for økonomisk vækst og beskæftigelse,
at fremme uddannelse og efteruddannelse af arkitekter og byplanlæggere i bæ-
redygtig udvikling,
at tage hensyn til arkitektur som led i gennemførelse af det europæiske år for
kreativitet og innovation (2009).
Kommissionen opfordres endelig bl.a. til:
at tage hensyn til arkitektur i sin kommende grønbog om kulturelle og kreative
industrier,
at inddrage europæiske netværk for arkitektur og arkitektskoler i sit arbejde
vedr. arkitektur.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om opfordringer til at synlig-
gøre og styrke arkitekturens rolle og betydning for bæredygtig udvikling.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 7
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en
konkret opfølgning på konklusionerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Konklusionsudkastet har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-
ske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger mht. substansen.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder det positivt at sætte fokus på arkitekturens bidrag til bæredygtig
udvikling og kan støtte forslaget, som ligger i god forlængelse af regeringens tværgåen-
de arkitekturpolitik ”Arkitekturnation Danmark, rammer for liv – rammer for vækst”.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tilslutte sig det foreliggende forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men rådsresolu-
tionen om den arkitektoniske kvalitet i by- og landmiljøet har været forelagt udvalget til
orientering på mødet den 17. november 2000 forud for rådsmødet (kultur og audiovisu-
elle spørgsmål) den 23. november 2000.
Ad 3. Fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog i EU’s og
medlemsstaternes eksterne forbindelser
KOM-dokument foreligger ikke
- Rådets og repræsentanter for regeringer i medlemslandes konklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har med henblik på gennemførelse af Rådets arbejdsplan på kulturom-
rådet 2008-2010 samt opfølgning på UNESCO’s konvention om kulturel mangfoldighed
og det europæiske år for interkulturel dialog (2008) fremlagt forslag til blandede konklu-
sioner om fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog som led i EU’s og
medlemsstaternes eksterne forbindelser.
Konklusionsudkastet opfordrer Kommission og medlemsstater til at styrke kulturens
rolle og placering i politikker og programmer rettet mod tredjelande gennem bl.a. udvik-
ling af strategier og fremme af konkrete samarbejds- og udvekslingsprojekter.
Konklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607019_0008.png
Side 8
Målsætningen om at synliggøre og styrke kulturens rolle i relationer til tredjelande skal
bl.a. ses med baggrund i medlemsstaternes og fællesskabets opfølgning på UNESCO’s
konvention om kulturel mangfoldighed.
Rådets nuværende arbejdsplan på kulturområdet har fremme og gennemførelse af
konventionen som et prioriteret indsatsområde, og ifølge arbejdsplanen skal konventio-
nen gennemføres på nationalt såvel som fællesskabsplan, så dens mål integreres bedre i
de relevante politikker.
Endvidere følger udkastet op på formandskabskonklusionerne fra Det Europæiske Råd
den 19.-20. juni 2008, hvori værdien af kulturelt samarbejde og interkulturel dialog
anerkendes som en integrerende del af alle relevante eksterne politikker.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionsudkastet har til formål at fremhæve kulturens positive rolle og potentiale i
forbindelse med EU’s og medlemsstaternes relationer til tredjelande.
Der formuleres i den forbindelse forslag til målsætninger, fremgangsmåder, konkrete
indsatser og arbejdsmetoder, som medlemsstater og Kommission opfordres til at arbejde
ud fra:
Politiske målsætninger
Der opfordres til:
at styrke kulturens plads og rolle i politikker og programmer over for tredjelan-
de og fremme samarbejdet med bl.a. UNESCO og Europarådet for både at øge
kvaliteten af kulturelle aktiviteter og bidrage til opfyldelse af politiske målsæt-
ninger over for tredjelande og fremme af bæredygtig udvikling.
at fremme UNESCO’s konvention om kulturel mangfoldighed, herunder bl.a.
opfordre til tredjelandes ratifikation af konventionen, indlede dialog med tredje-
lande om at styrke kulturens rolle i relevante politikker, styrke kulturens bi-
drag til bæredygtig udvikling, fremme samarbejde og solidaritet med udvik-
lingslande i en ånd af fællesskab ved at give udviklingslandene bedre mulighe-
der for at beskytte og fremme de kulturelle udtryksformers mangfoldighed.
at fremme interkulturel dialog gennem projekter, bevidsthedsskabende aktivite-
ter og udveksling af bedste praksis i og uden for EU inden for rammerne af det
europæiske år for interkulturel dialog (2008).
Definition af helhedsorienterede og konsistente fremgangsmåder
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607019_0009.png
Side 9
Der opfordres bl.a. til:
at der udarbejdes en strategi på europæisk plan, der konsekvent og systematisk
inddrager kulturen i EU’s eksterne forbindelser,
at der fastlægges specifikke strategier med regioner og tredjelande om målsæt-
ninger og fremgangsmåder på kulturområdet.
Konkrete indsatser
Der opfordres bl.a. til:
gennemførelse af kulturelle aktiviteter med tredjelande, navnlig mhp. fremme
af kulturelle og kunstneriske udvekslinger samt udveksling af ekspertise,
fremme af europæiske kulturelle aktiviteter, varer og tjenester i tredjelande,
fremme af unges mobilitet, inden for rammerne af fællesskabsprogrammer og –
initiativer, deres uddannelse i kunst og kultur, mediekendskab mv.
beskytte ophavsret og beslægtede rettigheder og bekæmpe pirateri inden for
rammerne af de relevante bi- og multilaterale aftaler.
Arbejdsmetoder
Der opfordres bl.a. til
gennemførelse af analyser af tredjelandes kultursektor, herunder kulturlovgiv-
ning, ved Kommissionen i samarbejde med medlemsstater og tredjelande til
brug for strategiudvikling og konkrete indsatser,
udveksling af medlemsstaters erfaringer og fremme af synergi mellem med-
lemsstaters og EU’s aktiviteter på kulturområdet,
tilpasning af operationelle programmer til kultursektorens karakteristika (f.eks.
små produktions- og distributionsstrukturer) inden for eksisterende finansielle
instrumenter,
forbedring af adgang til information om relevante støtteprogrammer, forenkling
af procedurer for støtte mv.,
inddragelse af allerede fastlagte strategier mellem EU’s partnere som led i for-
handlinger om internationale aftaler med regionale organisationer eller tredje-
lande,
inddragelse af kunstnere, professionelle kulturudøvere og civilsamfundet i med-
lemsstater og tredjelande som led i udformning og gennemførelse af eksterne
kulturpolitikker,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 10
styrke samarbejdet mellem medlemsstaternes og tredjelandes kulturinstitutio-
ner.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres, men Parlamentet har i sin beslutning af 10. april
2008 om en europæisk kulturdagsorden i en stadig mere globaliseret verden udtrykt
støtte til den systematiske integration af den kulturelle dimension og de forskellige
kulturelle aspekter i alle eksterne politikker og udviklingspolitikker.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser. Der er tale om forslag til styrkelse af
kulturens rolle i initiativer og politikker over for tredjelande.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Konklusionsudkastet medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser
eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsynligt, at en
konkret opfølgning på konklusionerne vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Konklusionsudkastet har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpoliti-
ske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen er enig i, at fremme af kulturel mangfoldighed og interkulturel dialog kan
bidrage til at styrke EU’s og medlemsstaternes eksterne forbindelser.
Kulturudveksling og kultursamarbejde kan således bidrage til at fremme partnerskaber
med tredjelande, styrke civilsamfundet, fremme demokrati og grundlæggende menne-
skerettigheder.
Regeringen kan derfor støtte konklusionsteksten og dens intentioner om konkret at
følge op på målsætningerne i UNESCO’s konvention om kulturel mangfoldighed om
bl.a. fremme af kulturelt samarbejde på tværs af landene, fremme af solidaritet med
udviklingslande og understregning af sammenhængen mellem kulturel mangfoldighed
og udvikling.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tilslutte sig det foreliggende forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men emnet vedr.
en europæisk kulturdagsorden og Rådets arbejdsplan på kulturområdet 2008-2010 har
været forelagt udvalget til orientering på mødet den 16. maj 2008 forud for rådsmødet
(uddannelse, ungdom og kultur) den 21.-22. maj 2008.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 11
Ad 4. Flersprogethed, oversættelse og interkulturel dialog
KOM (2008) 566
- Kommissionens og formandskabets orientering
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet og Kommissionen ønsker på rådsmødet med udgangspunkt i Kommissi-
onens sprogmeddelelse at sætte fokus på de kulturelle aspekter ved flersprogethed.
Således kan fremme af flersprogethed og oversættelse bidrage til fremme af kulturel
mangfoldighed og udbredelse af kunstneriske og kulturelle værker i Europa og på ver-
densplan.
Formandskabets og Kommissionens orientering forventes på rådsmødet at blive taget til
efterretning.
2. Baggrund
Punktet har baggrund i Kommissionens meddelelse ”Flersprogethed: et aktiv for Euro-
pa og en fælles forpligtelse”.
Meddelelsens hovedformål er at øge bevidstheden om de værdier og muligheder, som
den sproglige mangfoldighed i EU bringer med sig og tilskynde til, at hindringerne for
den interkulturelle dialog fjernes.
Meddelelsen sætter flersprogethed i forbindelse med forskellige områder, herunder også
områder med relevans for kulturområdet; f.eks.:
flersprogethed for interkulturel dialog og social samhørighed,
flersprogethed og medier, ny teknologi og oversættelse,
flersprogethedens eksterne dimension, hvor det forhold, at visse europæiske
sprog også tales i tredjelande, kan udnyttes som led i EU’s samarbejde og part-
nerskaber med disse tredjelande.
Meddelelsen beskriver, hvordan Kommissionen kan fremme flersprogethed gennem
eksisterende EU-initiativer og programmer, ligesom medlemsstaterne opfordres til på
flere punkter at øge indsatsen til fordel for området.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 12
Punktet har til formål at sætte fokus på kulturelle aspekter ved flersprogethed, som
behandles i uddannelsesregi.
I udkast til Rådets resolution om en europæisk strategi for flersprogethed, som forven-
tes vedtaget af undervisningsministrene på rådsmødet, er der således opfordring til
medlemsstaterne og Kommissionen om inden for eksisterende politikker og programmer
at fremme den sproglige mangfoldighed og interkulturelle dialog ved at styrke indsat-
sen over for oversættelse og dermed udbredelse af værker og ideer og viden i Europa og
på verdensplan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet har endnu ikke udtalt sig.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Formandskabets og Kommissionens orientering har ingen konsekvenser for dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Formandskabets og Kommissionens orientering har ingen væsentlige statsfinansielle
konsekvenser eller konsekvenser for EU’s budget. Det vurderes endvidere for usandsyn-
ligt, at en konkret opfølgning på orienteringen vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
9. Høring
Sagen har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgsmål.
Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen finder, at flersprogethed er et vigtigt instrument til at fremme social sam-
hørighed, interkulturel dialog og samtidig kan bidrage til bedre konkurrenceevne, og vil
tage formandskabets og Kommissionens orientering til efterretning.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle lande forventes at tage orienteringen til efterretning.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men udvalget
har fået oversendt grundnotat af 16. oktober 2008 om meddelelsen.
Ad 5. Internet og kultur
a) Det Europæiske Digitale Bibliotek Europeana
KOM (2008) 513
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607019_0013.png
Side 13
1. Resumé
Formandskabet har bl.a. på baggrund af Kommissionens meddelelse om fremskridt for
indsatsen i medlemsstaterne vedr. digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt
materiale og digital bevaring
1
fremlagt udkast til rådskonklusioner, der byder den
hidtidige indsats i arbejdet med det europæiske digitale bibliotek (portalen Europeana)
velkommen, herunder den planlagte opstart på prototypen på biblioteket den 20. novem-
ber 2008.
Samtidig opfordres Kommissionen og medlemsstaterne til en fortsat indsats m.h.p.
videreudviklingen af Europeana og de nationale digitaliseringsindsatser, hvis resultater
Europeana er tænkt til at formidle på europæisk plan.
Rådskonklusionerne bekræfter endvidere målsætningerne i Kommissionens henstilling af
24. august 2006 og Rådets efterfølgende konklusioner af 13. november 2006 om digitali-
sering og online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og digital bevaring.
Rådskonklusionerne forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Som led i initiativet ”i2010 – et europæisk informationssamfund for vækst og beskæfti-
gelse” opfordrede Kommissionen i sin meddelelse og henstilling fra 2006 om digitalise-
ring og online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og digital bevaring medlemssta-
terne til - på grundlag af en fleksibel koordinationsmetode - at fremme digitalisering-
sindsatsen i Europa. Dette m.h.p. at forbedre adgangen til Europas kulturarv og udnyt-
te den til formål som uddannelse, arbejde, fritid og kreativitet.
Rådet kvitterede for henstillingen gennem rådskonklusioner af 13. november 2006, der
indeholdt opfordringer til, hvordan medlemsstater og Kommission kunne følge op på
henstillingens målsætninger, ligesom der i et bilag blev angivet en tidsplan for gennem-
førelse af de opstillede mål for 2007-2009:
Medlemsstaterne blev bl.a. opfordret til:
- at styrke de nationale strategier og mål vedr. digitalisering og digital bevaring,
- at styrke koordineringen inden for og mellem medlemsstater,
- at bidrage til det europæiske digitale bibliotek,
- at bidrage til en oversigt over tiltag på europæisk plan,
- at forbedre rammebetingelserne for digitalisering og online adgang til kulturelt
materiale og digital bevaring,
Kommissionen blev bl.a. opfordret til:
- at stimulere og koordinere arbejdet henimod et europæisk digitalt bibliotek,
Meddelelse fra Kommissionen til Rådet, Europa-Parlamentet, Det Europæiske Øko-
nomiske og Sociale Udvalg og Regionsudvalget ”Adgang til Europas kulturarv med et
museklik. Hvor langt er vi nået i EU med digitalisering af og onlineadgang til kulturelt
materiale og digital bevaring”.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 14
-
-
-
at bidrage til en forbedret policy koordinering,
at vurdere udviklingen i medlemsstaterne vedr. relevante emner og henimod et
europæisk digitalt bibliotek,
at håndtere rammebetingelserne for digitalisering online adgang og digital be-
varing.
Kommissionen gør i sin meddelelse fra august 2008 status over arbejdet med opfølgnin-
gen på henstillingen og rådskonklusionerne. Kommissionens generelle budskab er, at
medlemsstaterne har gjort en hel del, men at der er behov for yderligere indsats for at
sikre offentlig adgang til en kritisk masse af digitalt indhold.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslaget til rådskonklusioner har til formål at bekræfte Rådets støtte til målsætninger,
indsatser og tidsplaner mht. digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt
materiale samt digital bevaring, herunder også bekræfte sin fortsatte opbakning til
arbejdet med udviklingen af et bæredygtigt europæisk digitalt bibliotek (portalen Euro-
peana).
Medlemsstater opfordres på den baggrund bl.a. til:
aktivt og vedholdende at implementere nationale strategier for digitalisering
at fremme synergier mellem nationale strategier og de forskellige involverede
institutioner
at støtte inkorporeringen af digitaliseret materiale i Europeana
at medtænke målsætningen om at inkludere ophavsretsbeskyttede værker i Eu-
ropeana
at etablere redskaber til at støtte digitalisering og adgang til ”forældreløse”
værker mv.
Kommissionen opfordres bl.a. til:
at opmuntre og koordinere arbejdet med digital langtidsbevaring og interopera-
bilitet gennem udveksling af god praksis, udbredelse af standarder og støtte til
forskning og udvikling
at undersøge muligheden for gennem eksisterende fællesskabsprogrammer at
støtte digitalisering af materiale som har fælleseuropæisk værdi og bidrager til
Europeana
at evaluere fremskridt og perspektiver for Europeana, og i øvrigt fremskridtet
vedr. digitalisering i medlemsstaterne, og aflægge rapport herom til rådet og
Europa-Parlamentet i 2010
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607019_0015.png
Side 15
Både medlemsstaterne og Kommissionen opfordres endvidere til, indenfor deres respek-
tive kompetencer:
at opmuntre til videreudviklingen af Europana
aktivt at promovere Europeana og opmuntre til etableringen af offentligt-
private partnerskaber, som kan hjælpe udviklingen af Europeana
Endelig opfordrer udkastet den fond, der er etableret til at køre Europeana (European
Digital Library Foundation), til at arbejde tæt sammen med medlemsstaterne, Kommis-
sionen og kulturinstitutionerne for at opstille en økonomisk og styringsmæssig model,
der kan sikre Europeana vedvarende succes og bæredygtighed.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om konklusionsudkastet, men Parlamentet har
med sin beslutning af 27. september 2007 om i2010: mod et europæisk digitalt bibliotek
bakket stærkt op om arbejdet med et europæisk digitalt bibliotek.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser.
Konklusionsudkastet har ingen konsekvenser for dansk ret.
Det kan oplyses, at udkastets anbefalinger til medlemsstaterne er i overensstemmelse
med allerede gennemførte og planlagte tiltag i Danmark vedr. digitalisering og online
tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og digital bevaring.
Der er nedsat en styregruppe for digital bevaring på tværs af arkiver, biblioteker og
museer, som har til opgave at koordinere den nationale indsats og varetage den interna-
tionale kontakt i forhold til digital bevaring. Styregruppen påbegyndte sit arbejde i juni
2006.
Endvidere er der nedsat et bredt sammensat digitaliseringsudvalg, under Kulturmini-
steriets ledelse, med repræsentanter for de relevante offentlige myndigheder, instituti-
oner og organisationer, som har til opgave at udarbejde forskellige forslag til digitalise-
ring af udvalgte, prioriterede dele af kulturarven med henblik på bevaring, formidling
og tilgængeliggørelse heraf.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien, miljøet
eller beskyttelsesniveauet
Forslaget medfører ikke i sig selv væsentlige statsfinansielle konsekvenser for det
offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
I tilknytning til rådskonklusionerne vil Kommissionen ifølge sin statusmeddelelse
fortsat tage initiativer for at understøtte sin henstilling fra 2006 på fælleseuropæisk
plan. Udgifterne til disse initiativer vil blive afholdt inden for de eksisterende pro-
grammer og deres finansielle rammer.
Herudover vil der være statslige udgifter i form af national medfinansiering til konkrete
initiativer. Der lægges op til, at medlemsstaterne – afhængig af kapacitet – evt. skal
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 16
bidrage til finansieringen af den videre udvikling af Europeana. Udgifter til evt. dansk
bidrag hertil vil blive afholdt inden for eksisterende bevillinger.
9. Høring
Forslaget har været udsendt i høring i EU-specialudvalget for kulturpolitiske spørgs-
mål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte det foreliggende udkast til rådskonklusioner, der ligger i forlæn-
gelse af det hidtidige arbejde med opfølgningen på rådskonklusionerne af 13. november
2006 om digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt materiale og digital
bevaring.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Udkastet til rådskonklusioner er positivt modtaget af alle medlemsstater, idet der
lægges vægt på, at Europeana er et værdifuldt initiativ i forlængelse af rådskonlusio-
nerne af 13. november 2006 om digitalisering, online tilgængeliggørelse af kulturelt
materiale og digital bevaring.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt for Folketingets Europaudvalg, men henstilling
og rådskonklusioner om digitalisering og online tilgængeliggørelse af kulturelt materia-
le og digital bevaring fra 2006 blev forelagt Europaudvalget til orientering på mødet 10.
november 2006 forud for rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 13.-14. novem-
ber 2006.
b) Udvikling af lovlige online-tilbud med et kulturelt og kreativt indhold og
forebyggelse og bekæmpelse af piratkopiering i det digitale miljø
KOM (2007) 836
- Rådskonklusioner
Nyt notat.
1. Resumé
Formandskabet har fremlagt forslag til rådskonklusioner om udvikling af lovlige online-
tilbud med et kulturelt og kreativt indhold og om forebyggelse og bekæmpelse af piratko-
piering i det digitale miljø.
Forslaget til rådskonklusioner følger op på Kommissionens høringsmeddelelse om krea-
tivt online-indhold på det indre marked, fra januar 2008 om følgende fire hovedudfor-
dringer: 1) Udbuddet af kreativt indhold i onlinetjenester, 2) Licensering af kreativt
online-indhold for flere lande (multi-territorial licensering), 3) Interoperabilitet og
mærkning i forhold til Digital Rights Management-systemer og 4) lovlige alternativer og
piratkopiering.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 17
Regeringen hilste med sit høringssvar Kommissionens meddelelse velkommen og under-
stregede behovet for, at der skabes de bedst mulige betingelser for det europæiske infor-
mationssamfund.
Rådskonklusionsudkastet peger på, at der m.h.p. udviklingen af informations- og kom-
munikationssamfundet og fremme af kulturel mangfoldighed i det digitale univers er
behov for at udvikle udbuddet af lovlige online-tilbud og bekæmpe og forebygge pirakto-
piering.
Udkastet nævner bl.a., at der er behov for en øget formidlingsindsats i forhold til borger-
ne samtidig med, at der sikres en større interoperabilitet og gennemsigtighed i de lovlige
online-tilbud.
Udkastet understreger, at såvel medlemsstater, Kommissionen samt de berørte parter
alle har en rolle at spille og bør gå aktivt ind i håndteringen af udfordringerne og udvik-
lingen af området.
Forslaget til rådskonklusioner forventes vedtaget på rådsmødet.
2. Baggrund
Rådskonklusionsudkastet følger op på Kommissionens høringsmeddelelse om kreativt
online-indhold på det indre marked fra januar 2008, som er fremlagt på baggrund af
i2010-initiativet fra juni 2005 om et europæisk informationssamfund for vækst og be-
skæftigelse.
I meddelelsen om kreativt online-indhold finder Kommissionen, at der skal skabes en
EU-indsats, der sigter mod at fremme en hurtig og effektiv indførelse af nye tjenester og
forretningsmodeller for udbredelse af kreativt indhold online.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmål om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Forslaget til rådskonklusioner har til formål at pege på, hvilke indsatsområder der bør
tages i betragtning i forbindelse med udviklingen af informations- og kommunikations-
samfundet og fremme af kulturel mangfoldighed i det digitale univers. Heri indgår også
spørgsmålet om, hvilke faktorer der er afgørende for en vellykket udvikling af lovlige
online-tilbud med et kulturelt og kreativt indhold.
Det fremgår af rådskonklusionsudkastet, at udviklingen af lovlige online-tilbud, sikring
af passende vederlag til ophavsmændene samt forebyggelse og bekæmpelse af piratko-
piering alle er nødvendige skridt i denne retning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607019_0018.png
Side 18
Rådskonklusionsudkastet konstaterer, at:
onlinedistribution af kulturelle og kreative goder særligt via internettet udgør
en fantastisk formidlingsmulighed, som fortsat indeholder et betydeligt udvik-
lingspotientiale.
onlinepiratkopiering har, indenfor visse brancher, nået et kritisk niveau, hvilket
kan betyde, at udviklingen af nye produkter bremses.
tekniske beskyttelsessystemer (TPM / DRM) ofte mangler interoperabilitet og
gennemskuelighed, hvilket medvirker til at begrænse anvendelsen af det ind-
hold, som ligger på de forskellige platforme.
Medlemsstater opfordres på den baggrund bl.a. til:
hurtigst muligt nå til eller fremme samordnede løsninger mellem de berørte
parter for at finde konkrete, effektive, rimelige og korrekt dimensionerede løs-
ninger, der fremmer udviklingen af lovlige online-tilbud samt forebyggelse og
bekæmpelse af piratkopiering.
Kommissionen opfordres bl.a. til:
at forbedre kendskabet til den digitale kulturelle økonomi, herunder de lovlige
online tilbud samt kendskabet til årsagerne til og konsekvenserne af piratkopie-
ring i forhold til økonomien for kunsterisk skaben og kulturel mangfoldighed
at udbrede indsamlede oplysninger om bedste praksis
inden 18 måneder at forelægge en rapport baseret på medlemsstaterne bidrag
om forskellige initiativer, taget med henblik på at udvikle lovlige online tilbud
og forebygge og bekæmpe piratkopiering.
Både medlemsstaterne og Kommissionen opfordres endvidere til, indenfor deres respek-
tive ansvarsområder:
at forbedre forbrugeroplysninger om ophavsret og beslægtede rettigheder samt
konsekvenserne ved ikke at overholde disse rettigheder.
at iværksætte eller støtte samordnede bestræbelser mellem industri, rettig-
hedshavere og forbrugere for at fremme interoperabiliteten og sikre, at de tek-
niske foranstaltninger til beskyttelse og forvaltning af rettigheder er gennem-
sigtige.
Endelig opfordrer udkastet til rådskonklusioner de berørte parter til at indlede konsul-
tationer i en konstruktiv ånd med henblik på at finde konkrete, effektive og rimelige
løsninger, der fremmer udviklingen af lovlige online-tilbud samt forebygger og bekæm-
per piratkopiering.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres om udkastet til rådskonklusioner og har ikke
udtalt sig om Kommissionens meddelelse om kreativt online-indhold.
Det bemærkes, at Parlamentet den 24. september 2008 stemte om teledirektivpakken
(telekom-pakken). Som led i behandlingen af denne pakke vedtog Parlamentet en be-
tragtning som fastslår, at det ikke er op til internetudbyderen at afgøre, hvorvidt ind-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 19
hold på internettet er ulovligt. Denne opgave tilfalder den relevante myndighed. Denne
betragtning kan få betydning for håndhævelsen af ophavsrettigheder på internettet
særligt i relation til ulovlig downloads og fildeling af beskyttede værker. Kommissionen
har også godkendt teledirektivpakken inkl. den omtalte betragtning. Teledirektivpak-
ken afventer vedtagelse i Rådet.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Kreativt indhold i form af ophavsretligt beskyttede værker og andre frembringelser er
reguleret efter ophavsretsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 763 af 30. juni 2006. Tv-
området er reguleret efter lov om radio- og fjernsynsvirksomhed.
Endvidere reguleres online-tjenesteydelser ved lov om tjenester i informationssamfun-
det, herunder visse aspekter af elektronisk handel (e-handelsloven).
Rådskonklusionsudkastet skønnes ikke at få konsekvenser for gældende dansk ret.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomien og er-
hvervslivet
Rådskonklusionerne har ikke i sig selv statsfinansielle konsekvenser eller konsekvenser
for EU’s budget. Det vurderes for usandsynligt, at rådskonklusionerne vil blive fulgt op
af konkrete retsakter eller andet, der vil have væsentlige udgiftskonsekvenser.
Det er ikke muligt på nuværende tidspunkt at angive eventuelle konsekvenser for
erhvervslivet.
9. Høring
Forslaget til rådskonklusioner har været udsendt i høring EU-specialudvalget for kul-
turpolitiske spørgsmål. Høringen gav ikke anledning til bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen støtter generelt Kommissionens hensigt med at fremme en hurtig og effek-
tiv indførelse af nye tjenester og forretningsmodeller for udbredelse af kreativt online-
indhold. Regeringen lægger vægt på, at initiativer på europæisk plan balancerer de
hensyn, der er hos de forskellige interessenter på markedet for kreativt indhold online,
herunder forbrugerne, indholdsproducenter og -udbydere samt hardwareproducenter.
Regeringen kan derfor tilslutte sig udkastet til rådskonklusioner om væsentlige ind-
satsområder for udviklingen af informationssamfundet og fremme af kulturel mangfol-
dighed i det digitale univers.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Alle medlemslande forventes at kunne tilslutte sig det foreliggende forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslag til rådskonklusioner har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaud-
valg, men udvalget er blevet orienteret om Kommissionens høringsmeddelelse om
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Side 20
kreativt online-indhold på det indre marked ved grundnotat af 6. marts 2008 bilagt
regeringshøringssvar af 28. februar 2008 samt på møde den 16. maj 2008 forud for
rådsmøde (uddannelse, ungdom og kultur) den 21. – 22. maj 2008. Regeringen havde
endvidere lejlighed til at orientere udvalget om sin holdning til Kommissionens hø-
ringsmeddelelse i forbindelse med besvarelse af samrådsspørgsmål A på møde den 26.
september 2008.