Europaudvalget 2008-09
2905 - uddannelse m.v. Bilag 2
Offentligt
607045_0001.png
Afdelingen for videregående
uddannelser og internationalt
samarbejde
Frederiksholms Kanal 26
1220 København K.
Tlf. 3392 5600
Fax 3395 541
E-mail [email protected]
www.uvm.dk
CVR nr. 20-45-30-44
Samlenotat til møde i Rådet (uddannelse og ungdom) den 20-21.
november 2008.
Ungdom:
6. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådets resolution om unges sundhed og trivsel
KOM-dokument foreligger ikke
-vedtagelse af rådsresolution
(s. 3)
7. Forslag til Rådets henstilling om unge volontørers mobilitet i Europa.
KOM (2008) 424
- vedtagelse af henstilling
(s. 5)
8. Debat om visse aspekter af problemstillingerne inden for ungdoms-
området
- udveksling af synspunkter (offentlig debat)
(s. 9)
Uddannelse:
9. Forslag til rådsresolution om en europæisk strategi for flersproglig-
hed
KOM (2008) 566
- vedtagelse af rådsresolution
(s. 11)
10. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådets konklusioner om de fremtidige prioriteter inden
for et styrket europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse (EUD)
KOM-dokument foreligger ikke
- vedtagelse af rådskonklusioner
(s. 14)
5. november 2008
Sags nr.:
136.27C.021
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
11. Forslag til rådsresolution om bedre integration af livslang vejledning i
strategierne for livslang læring
KOM-dokument foreligger ikke
- udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådsresolution (offentlig debat)
(s. 20)
12. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes regeringer,
forsamlet i Rådets konklusioner om forberedelse af unge til det 21.
århundrede: en dagsorden for det europæiske samarbejde på skole-
området
KOM (2008) 425
- udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådskonklusioner (offentlig debat)
(s. 23)
13. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes re-
geringer, forsamlet i Rådets konklusioner om unges mobilitet
KOM-dokument foreligger ikke
- udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådskonklusioner (offentlig debat)
(s. 27)
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0003.png
3
UNGDOM:
Pkt. 6. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådets resolution om unges sundhed og
trivsel
-vedtagelse af rådsresolution
1. Resumé
Gennem vedtagelsen af en Rådsresolution ønsker formandskabet at øge opmærksom-
heden om unges sundhed og trivsel ved at opfordre medlemsstaterne til at styrke indsat-
sen for en sund livsstil blandt unge.
2. Baggrund.
På baggrund af Kommissionens hvidbog ”Sammen om sundhed: En
strategi for EU 2008-2013” fremhævede Rådet i sine konklusioner af 6.
december 2007 nødvendigheden af at tage fat på centrale ”sundhedsde-
terminanter” blandt unge som ernæring, fysisk aktivitet, alkohol, narkoti-
ka, tobaksforbrug og miljørisici. Samtidig understregede Rådet nødven-
digheden af at fremme sundheden i hverdagen, dvs. i familien, på skoler,
på arbejdspladser og de steder, hvor unge tilbringer deres fritid.
Med det nuværende forslag til resolution ønsker formandskabet at sætte
fokus på, at selv om unges sundhedstilstand globalt set måske er tilfreds-
stillende, er der en række faktorer, som virker i modsat retning, og som
gør forebyggende foranstaltninger nødvendige. Det gælder fx unges pro-
blemer i forbindelse med alkoholmisbrug, rygning, spiseforstyrrelser,
fedme, vold m.m.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlag er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er at understrege vigtigheden af, at unge un-
derstøttes i deres bestræbelser for at påtage sig et større ansvar for deres
egen sundhed, blandt andet ved at bevidstgøre forældrene, de unge selv
m.fl. om de positive virkninger af en sund levevis. Endvidere at sørge
for, at de unge selv gennem øget information, forebyggelse og aktiv del-
tagelse i civilsamfundet bliver bevidste om, hvilke risici en usund levevis
har for deres helbred.
På den baggrund opfordrer formandskabet medlemsstaterne til at
fremme ungdomsdimensionen i initiativer, der handler om sund-
hed og sørge for tværgående koordinering og evaluering af disse
inddrage unge og relevante aktører inden for det ungdomspoliti-
ske område i initiativerne
fremme adgangen til fritidsaktiviteter og kulturelle og fysiske ak-
tiviteter for alle unge
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
sørge for relevant information i medierne omkring unges sund-
hed og trivsel
støtte uddannelsen af ungdomsledere og arbejdet i frivillige orga-
nisationer for så vidt angår forebyggelse af unges sundhed og
trivsel inkl. rådgivning, tidlig indsats og identifikation af evt. pro-
blemer.
Endvidere opfordres medlemsstaterne til i samarbejde med Kommissio-
nen at
forbedre kendskabet til relevant forskning inden for området un-
ges sundhed med skyldig hensyntagen til nationale forskelle, der
skyldes køn, alder, geografiske og socioøkonomiske omstændig-
heder, seksuel orientering eller handicap
fremme udveksling af god praksis på området på lokalt, regionalt,
nationalt og europæisk plan
bedst muligt udnytte de muligheder, som allerede findes i EU’s
politikker og programmer, navnlig de europæiske strukturfonde
og programmet Aktive Unge 2007-2013, med henblik på at ud-
vikle gode projekter om unges sundhed og trivsel
styrke partnerskabet med de unge og deres organisationer og an-
dre repræsentanter for civilsamfundet inden for området unges
sundhed.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU's budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde i EU-specialudvalget vedrørende
uddannelse den 5. november 2008.
EU-specialudvalget havde ingen bemærkninger til dette punkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
5
Pkt. 7. Forslag til Rådets henstilling om unge volontørers mobilitet
i Europa.
- vedtagelse af henstilling
1. Resumé
Kommissionen ønsker at forbedre unges muligheder for at tage på fuldtids volontørop-
hold i en af EU’s andre medlemsstater. I mange lande foregår volontørophold mest
nationalt eller evt. oversøisk. Kommissionen har derfor fremsat forslag til en henstilling
fra Rådet om unge volontørers mobilitet i Europa.
Forslaget er siden sin fremsættelse blevet modificeret i retning af at tage bedre hensyn
til en forskellig organisering af unges frivillige arbejde i medlemsstaterne og til at re-
spektere landenes forskellige måder at implementere dette på. I Danmark er unges
volontørarbejde p.t. som oftest organiseret på deltid i kortere perioder, medens fuldtids
volontørarbejde er en sjældenhed.
2. Baggrund.
Kommissionen har den 3. juli 2008 fremsat forslag til Rådet om en hen-
stilling om unge volontørers mobilitet i Europa. Forslaget har baggrund i
Kommissionens meddelelse af 5. september 2007 om Fremme af unges
fulde deltagelse i uddannelse, beskæftigelse og samfundsliv. Baggrunden
er, at Kommissionens analyse af medlemsstaternes nationale rapporter
over opfyldelsen af de fælles målsætninger for unges frivillige arbejde
inden for den åbne koordinationsmetode har vist signifikante forskelle i
den måde og det omfang, hvorpå unges deltagelse i frivilligt arbejde er
organiseret på nationalt plan i Unionen.
Desuden peger såvel en evaluering af Europæisk Volontørtjeneste for
Unge – European Voluntary Service (EVS) – som en Eurobarometer-
undersøgelse fra 2007 i samme retning. Sidstnævnte viste fx, at medens
kun 16 % af de interviewede unge rent faktisk havde deltaget i frivilligt
arbejde, viste 74 % interesse i at deltage i en sådan aktivitet, hvis der var
flere programmer, som tilskyndede til det.
Kommissionen har derfor fremsat det foreliggende forslag til en henstil-
ling.
3. Hjemmelsgrundlag
Forslaget er fremsat med hjemmel i TEF artikel 149 og kan vedtages af
Rådet med kvalificeret flertal uden høring af Europa-Parlamentet.
4. Nærhedsprincippet
Kommissionen har anført, at en forbedring af den tværnationale dimen-
sion af unges volontørtjeneste ikke i tilstrækkelig grad kan opfyldes af
medlemsstaterne, men bedre kan gennemføres på fællesskabsplan ved at
EU fastsætter anbefalinger om bedre indbyrdes samspil mellem de natio-
nale systemer. Kommissionen fastslår på den baggrund, at forslaget er i
overensstemmelse med subsidiaritetsprincippet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
6
Regeringen finder på det foreliggende grundlag, at nærhedsprincippet er
overholdt, idet der lægges vægt på, at henstillingen ikke regulerer natio-
nale ordninger, men alene har til formål at fremme udveksling af eksem-
pler på god praksis.
5. Formål og indhold
Formålet med henstillingen er at opmuntre medlemslandene til at støtte
alle organisationer, både offentlige og private, der organiserer frivilligt
arbejde for unge, i deres bestræbelser for at give unge mulighed for at
komme på et ophold i et andet medlemsland. Forslaget er ét af en række
EU-initiativer for at fremme mobilitet og er et led i EU’s aktion ”Fornyet
social dagsorden: Muligheder, adgang og solidaritet i det 21. århundredes
Europa.”
Sådanne tværnationale ophold er karakteriseret ved, at de er
åbne for alle unge under 30 år
frivillige
for en tidsbestemt periode
med klare målsætninger, strukturer og rammer, samt
ulønnede, men vederlagt med lommepenge og godtgørelse af
konkrete udgifter som ophold, fortæring m.m.
fastlagte med hensyn til arbejdsbetingelser, social sikring m.v.
De nationale forskelligheder medlemslandene imellem ønsker Kommis-
sionen at mindske gennem henstillingen, som skal få landene til at inten-
sivere deres tværnationale samarbejde.
Med respekt for medlemslandenes forskellige nationale forhold både
lovgivningsmæssigt, finansielt og i øvrigt henstiller Kommissionen derfor
til medlemsstaterne at
forbedre betingelserne, om muligt, for samarbejde på tværs af
landegrænserne mellem udbyderne af frivilligt arbejde til unge,
uanset om der er tale om private organisationer eller offentlige
myndigheder
øge informationsniveauet om nationale aktiviteter for unge, der
søger frivilligt arbejde, og formidle denne information videre til
Kommissionen til spredning til en større kreds
gøre information om disse muligheder lettere tilgængelig for un-
ge, ungdomsledere og andre relevante aktører i civilsamfundet
fremme udvekslingen af oplysninger om nationale systemer på
tværs af landegrænserne i Unionen og om muligt anspore udby-
derne til at forenkle ansøgningsprocedurer m.v.
støtte udvikling af bedre muligheder for unges frivillige ophold i
andre medlemslande og herunder, hvis muligt, gøre brug af de
nationale agenturer for EU-programmet Aktive Unge samt af
andre relevante instrumenter som fx ”mobilitetskort”
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
opmuntre til øget bevidsthed omkring betydningen af de inter-
kulturelle kompetencer og de sprogfærdigheder, som unge kan
opnå ved frivilligt arbejde i andre medlemslande
opmuntre udbyderne af frivilligt arbejde for unge til at udvikle
metoder til selvevaluering for derved bedre at sikre kvaliteten af
de unges ophold
yderligere undersøge relevante regler for social beskyttelse af de
unge for at kunne gøre brug af dem på både nationalt og fælles-
skabsplan og især undersøge de resterende situationer, hvor vo-
lontørerne ikke er tilstrækkeligt dækket
træffe foranstaltninger for at sikre behørig anerkendelse af de
kompetencer, som unge opnår gennem frivilligt arbejde, i over-
ensstemmelse med fællesskabets bestemmelser herom og med
respekt for nationale rammer for anerkendelse af kvalifikationer,
hvor sådanne findes
i den forbindelse fremme brug af relevante instrumenter på fæl-
lesskabsniveau som Europass og Den Europæiske Ramme for
Anerkendelse af Kvalifikationer for Livslang Læring – EQF
udvikle informations- og træningsværktøjer for unge, ungdoms-
ledere, ansatte i organisationer og andre, der arbejder med at til-
rettelægge frivilligt arbejde for unge
rette særlig opmærksomhed mod vanskeligt stillede unge ved til-
rettelæggelsen af tværnationale volontørophold.
Kommissionen tilbyder på sin side at:
støtte medlemsstaterne i arbejdet og herunder organisere udveks-
ling af eksempler på god praksis,
udvikle en europæisk ungdomsportal med oplysninger om unges
frivillige arbejde baseret på nationale databaser eller specifikke
websteder for unge volontører, hvor disse måtte findes,
aflægge beretning til Rådet fire år efter vedtagelsen af denne hen-
stilling for at fastslå, om målene er nået og de foreslåede foran-
staltninger fungerer effektivt, og om der er behov for en yderlige-
re indsats.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Spørgsmålet er ikke relevant.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Kommissionens forslag har ingen umiddelbare finansielle konsekvenser
for Danmark. Evt. udgifter vil blive afholdt inden for de afsatte rammer.
Forslaget har ej heller konsekvenser for miljøet eller beskyttelsesniveauet.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0008.png
8
9. Høring
Forslaget har været sendt i skriftlig høring i EU-specialudvalget for ud-
dannelse. Der fremkom her følgende bemærkninger:
Gymnasieskolernes Lærerforening finder formålet med henstillingen
prisværdigt, da der kan være god grund til at fremme tværnationale akti-
viteter blandt frivillige unge. Initiativet synes imidlertid at forudsætte en
bedre koordinering og åbenhed omkring eksisterende nationale aktivite-
ter i medlemslandene og en tydeligere udmelding om, hvor der kan hen-
tes støtte til de foreslåede aktiviteter, herunder mulighederne for at bruge
eksisterende EU-programmer til formålet. Der synes i dag at være ledige
midler netop i kraft af, at mobiliteten ikke er høj nok. Foreningen skøn-
ner derfor, at der vil være plads til at lade nye aktiviteter foregå inden for
nogle af de eksisterende EU-programbevillinger.
Forslaget har desuden været drøftet på et møde den 5. november 2008 i
EU-specialudvalget vedrørende uddannelse.
EU-specialudvalget havde ingen yderligere bemærkninger.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark ser umiddelbart positivt på Kommissionens forslag, da mulig-
hederne for, at unge kan komme på volontørophold ikke kun i eget land
og tredjeverdenslande, men også i EU’s egne medlemslande.
Man finder dog i lighed med en række andre medlemsstater, at nationale
forskelle mellem medlemsstaterne kan føre til uønskede skævheder ved
de enkelte medlemslandes implementering af henstillingen. I Danmark -
ligesom i Sverige, Storbritannien, Nederlandene m.fl. - er unges frivillige
arbejde ikke organiseret fra centralt hold, men som oftest lokalt, og der
findes ikke en national godkendelse sted af udbyderne, ligesom der ikke
er centralt fastsatte kvalitets- eller evalueringsordninger. Men det er fx i
Danmark fastsat ved lov, at alle unge under 25 år skal have et tilbud om
at deltage i et frivilligt arbejde af mindst 20 timers varighed. Samtidig er
man opmærksom på, at unges frivillige arbejde ikke er en erstatning for
lønnet beskæftigelse på arbejdsmarkedet og derfor ikke bør føre til ska-
belsen af et ”parallelt” arbejdsmarked.
Det er derfor vigtigt, at anbefalingen som nu er formuleret således, at
implementeringen heraf respekterer de enkelte medlemslandes organisa-
toriske og finansielle betingelser.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte Kommissionens forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0009.png
9
Pkt. 8. Udveksling af synspunkter om aspekter af det ungdomspo-
litiske arbejde i Unionen.
- udveksling af synspunkter
1. Resumé
Formandskabet ønsker en generel debat mellem ministrene om tre
emner af interesse for den fremtidige europæiske dagsorden på
ungdomsområdet: Unges mobilitet, de fremtidige rammer for
samarbejdet og Den Europæiske Ungdomspagt fra 2005.
2. Baggrund.
Formandskabet ønsker en udveksling af synspunkter mellem ministrene
om emner af fælles interesse med relation til den ungdomspolitiske dags-
orden i Europa. Baggrunden er den revision af rammerne for det euro-
pæiske samarbejde på ungdomsområdet generelt, som skal finde sted i
2009 under det tjekkiske og svenske formandskab.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formandskabet har sat tre emner til debat. Formandskabet ønsker en
mere dynamisk diskussion mellem ungdomsministrene og inviterer dem
derfor til at tale om ét af de tre emner efter eget valg og til at kommente-
re på de øvrige ministres indlæg på de to øvrige punkter.
De tre emner er følgende:
1. Unges mobilitet i Unionen. – Hvordan kan Rådets kommende
henstilling om unge volontørers mobilitet sikres fuld implemen-
tering i medlemslandene? Hvordan kan unges frivillige arbejde
bedst få en positiv virkning for deres integration på arbejdsmar-
kedet og i samfundet generelt? Hvilke partnerskaber bør udvikles
for bedst at sikre disse mål?
2. Rammerne for det fremtidige samarbejde på ungdomsområdet. –
Hvordan sikrer vi en fortsat struktureret dialog med de unge og
deres organisationer om en fornyelse af rammerne efter 2009?
3. Den Europæiske Ungdomspagt. – Hvordan sikrer vi inden for
rammerne af Lissabon-strategien, at pagtens målsætninger om at
øge beskæftigelsesmulighederne for de unge kan forenes med de-
res øgede adgang til fritidsaktiviteter og udnyttelse af deres krea-
tive evner?
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
10
Ministrene bedes senest 15. november 2008 meddele, om og i givet fald
om hvilket punkt de ønsker at komme med et indlæg.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Spørgsmålet er ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU’s budget.
9. Høring
Forslaget har ikke været sendt i høring.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen agter at bidrage til diskussionen og lytte til og evt. kommen-
tere de øvrige ministres indlæg, hvor det er relevant.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at ministrene vil indgå i diskussionen om de enkelte punk-
ter ud fra egne prioriteringer og ønsker og ligeledes kommentere kon-
struktivt på de øvrige ministres indlæg.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0011.png
11
UDDANNELSE
Pkt. 9. Forslag til Rådsresolution om en europæisk strategi for fler-
sproglighed
- vedtagelse af rådsresolution
1. Resumé
Formålet med resolutionen er generelt at fremme flersproglighed i EU. Resolutionen
fremhæver, at flersproglighed kan spille en rolle for styrkelsen af social samhørighed,
interkulturel dialog og for den europæiske konkurrenceevne. Resolutionen kan ses som
en opfølgning på Kommissionens meddelelse om flersproglighed fra september 2008.
2. Baggrund
Kommissionen har siden 2002 arbejdet sammen med medlemsstaterne
for at virkeliggøre Barcelona-målet, der tager sigte på at sætte borgerne i
stand til at kommunikere på to sprog ud over deres modersmål. Det er
primært sket ved at udvikle en indikator for sprogkundskaber ved at
formulere strategiske anbefalinger og ved at inkludere fremmedsprogs-
færdigheder blandt de vigtigste kompetencemål for livslang læring.
Kommissionen bekræftede i sin meddelelse fra 2005 om en ny ramme-
strategi for flersproglighed værdien af sproglig mangfoldighed og afdæk-
kede behovet for en bredere politik til fremme af flersproglighed.
Denne analyse blev bekræftet af en omfattende høring i 2007-08, der
omfattede en onlinehøring, der gav over 2.400 svar, og indlæg fra to råd-
givende grupper om flersproglighedens bidrag til den interkulturelle dia-
log og sprogenes rolle i erhvervslivet.
Kommissionen fremlagde 19. september 2008 en meddelelse om fler-
sproglighed. Meddelelsen tilsigter ifølge Kommissionen et kvalitativt
skifte og fremlægger en politik, der rækker ud over det rent uddannel-
sesmæssige og anskuer sprogproblematikken i sammenhæng med EU's
dagsorden for social samhørighed og velstand - de to centrale mål i Lis-
sabon strategien.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med resolutionen er generelt at fremme flersproglighed i EU.
Resolutionen fremhæver, at flersproglighed kan spille en rolle for styrkel-
sen af social samhørighed, interkulturel dialog og for den europæiske
konkurrenceevne.
Inden for deres respektive kompetenceområder og under hensyntagen til
subsidiaritetsprincippet inviteres Kommissionen og medlemslandene til
at:
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0012.png
12
1. Fremme flersproglighed under hensyntagen til at styrke social sam-
hørighed, interkulturel dialog og europæisk konstruktion
2. Styrke livslang sproglæring
3. Fremme flersproglighed som en faktor i den europæiske økonomis
konkurrenceevne og beskæftigelse
4. Fremme den sproglige forskellighed og interkulturel dialog gennem
bedre oversættelser med det mål at fremme distribution af værker og
udbredelsen af ideer og viden i Europa og resten af verden
5. Fremme EU sprog i resten af verden
Kommissionen inviteres bl.a. til at rapportere om implementeringen af
denne resolution i midten af 2011 og her have et særligt fokus på eksem-
pler på god praksis og forslag til at styrke flersproglighed i EU.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. november 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
Gymnasieskolernes Lærerforening (GL) nævnte, at der i forbindelse med
gymnasiereformen er kommet større fokus på engelsk samt et yderligere
fremmedsprog på højniveau. Denne fokusering truer andre sprog – også
i erhvervsmæssig henseende - og harmonerer ikke særlig godt med bud-
skabet i udkastet til resolution om en europæisk strategi for flersproglig-
hed. GL henviste i øvrigt til sit kommende høringssvar på Kommissio-
nens meddelelse om flersproglighed.
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fandt øget vægt på anvendelsen af
sprog vigtigt globalt set, ligesom en større sproglig kompetence også
over for ”indkomne” borgere var vigtig, ikke mindst set i forhold til den
kulturelle dimension..
Frie Grundskolers Fællesråd (FGF) nævnte, at det i Danmark er et krav
på de frie grundskoler, at undervisningssproget er dansk, hvilket jo er en
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0013.png
13
stramning i forhold til resolutionsudkastet. FGF spurgte til, hvilke sprog
der anerkendes i Europa? Hertil svarede Undervisningsministeriet, at der
ikke blot er tale om de officielle EU sprog, men også indvandrersprog og
regionssprog.
Danske Studerendes Fællesråd (DSF) udtrykte, at det også er vigtigt at
kunne beherske sit eget modersmål i nærmiljøet.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag, da flersproglighed er et vigtigt
instrument til at fremme social samhørighed, interkulturel dialog og sam-
tidig kan bidrage til bedre konkurrenceevne.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
14
Pkt. 10. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådets konklusioner om de fremtidige prio-
riteter inden for et styrket europæisk samarbejde om erhvervsud-
dannelse (EUD)
- vedtagelse af rådskonklusioner
1. Resumé
Formålet med konklusionerne er at videreføre Københavnerprocessen inden for europæ-
isk samarbejde om erhvervsuddannelse. Det skal bl.a. ske inden for gennemførelse af
den europæiske referenceramme for kvalifikationer, det kommende europæiske merit-
overførselssystem (ECVET) samt den kommende europæiske ramme for kvalitets-
sikring (EQARF). Derudover skal erhvervsuddannelsessystemernes kvalitet og at-
traktivitet styrkes, og forbindelsen til arbejdsmarkedet forbedres.
2. Baggrund.
Siden vedtagelsen af Københavnerdeklarationen om erhvervsuddannelse
under dansk EU formandskab i efteråret 2002 er der sket en løbende
udbygning af det europæiske samarbejde om erhvervsuddannelse.
I 2004 skete det ved vedtagelse af et Maastricht kommunike og i 2006
ved et Helsinki kommunike. Det franske formandskab planlægger vedta-
gelse af et Bordeaux kommunike i november 2008. Dette kommunike
baseres på disse rådskonklusioner.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med konklusionerne er at videreføre Københavnerprocessen
inden for europæisk samarbejde om erhvervsuddannelse. Det skal bl.a.
ske inden for gennemførelse af den europæiske referenceramme for kva-
lifikationer, det kommende europæiske meritoverførselssystem (ECVET)
samt den kommende europæiske ramme for kvalitetssikring (EQARF).
Derudover skal erhvervsuddannelsessystemernes kvalitet og attraktivitet
styrkes, og forbindelsen til arbejdsmarkedet forbedres.
I konklusionerne fremhæves at:
1. Der bør vedtages en strategi, der gør det muligt at gennemføre de
forskellige redskaber på en sammenhængende og komplementær
måde.
2. Det er nødvendigt at give borgerne og alle andre interessenter
indgående oplysninger om de fælles redskaber, så de lettere kan
anvende dem.
3. Foranstaltningerne i disse konklusioner gennemføres frivilligt og
bør udvikles gennem et bottom-up-samarbejde. En vellykket ud-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
15
arbejdelse og gennemførelse af redskaberne forudsætter, at alle
interessenter er engageret heri.
I konklusionerne slås fast, at de prioriteter og retningslinjer, der har væ-
ret gældende i Københavnerprocessen siden 2002, forsat har gyldighed;
de skal således fortsat gennemføres, idet der for perioden 2008-2010
satses på følgende fire prioritetsområder:
A: Gennemførelse på nationalt og europæisk plan af samarbejds-
redskaberne og -systemerne på erhvervsuddannelsesområdet
(EUD)
Det er vigtigt at udvikle nationale systemer og rammer for kvalifikationer
på grundlag af læringsresultater i overensstemmelse med den europæiske
referenceramme for kvalifikationer samt at gennemføre det kommende
europæiske meritoverførselssystem for EUD (ECVET) sammen med
den kommende europæiske ramme for kvalitetssikring (EQARF), så den
gensidige tillid kan blive styrket.
Med henblik herpå bør man udvikle:
– pilotprojekter, hensigtsmæssige metoder og ledsageredskaber
– systemer og redskaber til validering af resultaterne af ikke-formel og
uformel læring i sammenhæng med gennemførelsen af nationale rammer
for kvalifikationer, den europæiske referenceramme for kvalifikationer og
ECVET-systemet
– kvalitetssikringsinstrumenter
– sammenhængen mellem de forskellige redskaber.
B: Styrkelse af erhvervsuddannelsessystemernes kvalitet og
attraktivitet
Fremme af EUD's attraktivitet i alle målgrupper
Man bør fremme EUD hos elever, forældre, voksne (hvad enten
de er i beskæftigelse, arbejdsløse eller ikke-erhvervsaktive) og
virksomheder, f.eks. ved at fortsætte med at afholde fagkonkur-
rencer som f.eks. EuroSkills
sikre ikke-diskriminerende adgang til og deltagelse i EUD og tage
hensyn til behovene hos de personer eller grupper, der risikerer
udstødelse, især unge, der forlader skolen i utide, personer med
et ringe kvalifikationsniveau samt dårligt stillede personer
lette adgangen til information, vejledning gennem hele livet og
rådgivningstjenester i kraft af en vellykket gennemførelse af den
kommende rådsresolution om bedre integration af vejledning i
strategierne for livslang læring
lette forløbene, således at personer kan gå videre fra et kvalifika-
tionsniveau til et andet, idet man styrker forbindelserne mellem
almen undervisning, EUD, højere uddannelse og voksenuddan-
nelse.
Fremme af EUD-systemernes ekspertise og kvalitet
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
16
udvikle kvalitetssikringsmekanismer ved gennemførelse af den
kommende henstilling vedrørende EQARF; deltage aktivt i det
europæiske net for kvalitetssikring i EUD for således at udvikle
fælles redskaber samt støtte gennemførelsen af EQF ved fremme
af gensidig tillid
øge investeringerne i grunduddannelse og efter- og videreuddan-
nelse af erhvervsuddannelsens aktører: lærere, undervisere, tuto-
rer og vejledere
basere EUD-politikkerne på pålideligt oplysningsmateriale, der
støttes af stringent forskning og præcise data, samt forbedre de
statistiske systemer og data vedrørende EUD
udvikle nationale kvalifikationssystemer og -rammer på grundlag
af læringsresultater, der er lette at forstå, og som garanterer en
høj kvalitet samtidig med, at man sikrer kompatibilitet med den
europæiske referenceramme for kvalifikationer
fremme innovation og kreativitet i EUD og gennemføre Rådets
konklusioner af 22. maj 2008 om fremme af kreativitet og inno-
vation gennem uddannelse og erhvervsuddannelse
udvikle læring af sprog og tilpasse den til erhvervsuddannelsens
særlige forhold
forbedre overgangsmulighederne og kontinuiteten i forbindelse
med uddannelsesforløbene mellem EUD, almen undervisning og
højere uddannelse.
C: Styrkelse af forbindelserne mellem EUD og arbejdsmarkedet
Med henblik herpå bør man
fortsat udvikle fremadskuende mekanismer, der fokuserer på be-
skæftigelse og kvalifikationer på nationalt plan og i hele Europa,
og som kan identificere potentielle kvalifikationskløfter og -
mangler, og som svarer til økonomiens og virksomhedernes,
navnlig store og mellemstore virksomheders (SMV) fremtidige -
både kvantitative og kvalitative - behov for kvalifikationer og
kompetencer i overensstemmelse med Det Europæiske Råds
konklusioner af 13.-14. marts 2008 og Rådets resolution af 15.
november 2007 om de nye færdigheder til nye job,
sikre en hensigtsmæssig medinddragelse af arbejdsmarkedets par-
ter og de økonomiske interessenter i fastlæggelsen og gennemfø-
relsen af EUD-politikkerne,
forbedre vejlednings- og rådgivningstjenesterne med henblik på
at lette overgangen fra uddannelse til beskæftigelse og dermed
bidrage til målene i Rådets resolution af 28. maj 2004 om styrkel-
se af politikker, systemer og praksis inden for livslang vejledning i
Europa samt deltage aktivt i det europæiske netværk for udvik-
ling af politikker for livslang vejledning,
styrke mekanismerne, herunder også de finansielle (både offentli-
ge og private), til fremme af voksenuddannelse - især på arbejds-
stedet, med særlig vægt på SMV – for således at bidrage til bedre
karrieremuligheder og til at øge virksomhedernes konkurrence-
evne. I denne forbindelse bør man gennemføre de aktioner, der
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
17
er skitseret i Rådets konklusioner af 22. maj 2008 om voksenud-
dannelse,
udvikle og gennemføre valideringen og anerkendelsen af ikke-
formelle og uformelle læringsresultater,
øge mobiliteten for personer i arbejdsrelateret erhvervsuddannel-
se, idet man udbygger de eksisterende EU-programmer til støtte
af mobilitet, især for lærlinge. Rådets kommende konklusioner
om unges mobilitet bør bidrage til denne proces,
styrke den højere uddannelses rolle i forbindelse med erhvervs-
uddannelse og i forbindelse med fremme af integration på ar-
bejdsmarkedet.
D. Styrkelse af forholdene for det europæiske samarbejde
forbedre forholdene for det europæiske samarbejde på EUD-
området ved navnlig at effektivisere peer-learning-aktiviteterne
og udnytte resultaterne heraf på det nationalpolitiske plan,
sikre, at EUD integreres i og bliver synlig blandt prioriteterne for
den kommende strategiske ramme for europæisk samarbejde på
uddannelsesområdet, idet der drages omsorg for EUD's sam-
menhæng med politikkerne for skoleundervisning, højere uddan-
nelse og voksenundervisning; udvikle forbindelserne med de eu-
ropæiske politikker vedrørende flersprogethed og unge,
konsolidere udvekslingen og samarbejdet med tredjelandene og
de internationale organisationer, især OECD, Europarådet, Den
Internationale Arbejdsorganisation og UNESCO. Alle medlems-
staters ret til at deltage i dette arbejde bør sikres.
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til inden
for deres ansvarsområder:
at gennemføre de aktioner, der er fastlagt på ovennævnte fire ak-
tionsområder vedrørende prioriteterne i Københavnerprocessen
for perioden 2008-2010, ved:
hensigtsmæssig offentlig og privat finansiering med relevante
EU-midler som f.eks. fra Den Europæiske Socialfond og Den
Europæiske Fond for Regionaludvikling samt lån fra Den Euro-
pæiske Investeringsbank til at ledsage reformerne på nationalt
plan i overensstemmelse med medlemsstaternes prioriteter og
uddannelsesprogrammet for livslang læring til støtte for en effek-
tiv gennemførelse af EU-redskaberne,
at fortsætte arbejdet med fokus på at forbedre EUD statistikker-
nes omfang, sammenlignelighed og pålidelighed, samt at udvikle
mere eksplicitte EUD komponenter inden for en sammenhæn-
gende ramme af indikatorer og benchmarks i nært samarbejde
med Eurostat, OECD, Cedefop og Det Europæiske Erhvervs-
uddannelsesinstitut. Alle medlemsstaters ret til at deltage i dette
arbejde bør sikres,
yderligere udvikling af aktiviteter med hensyn til foregribelse af
kvalifikationsbehov og manglende overensstemmelse mellem ef-
terspurgte og udbudte kvalifikationer i nært samarbejde med Ce-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0018.png
18
defop, Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstitut og Euro-
found,
udveksling af informationer med tredjelande, herunder navnlig
de lande, der er omfattet af udvidelsespolitikken samt den euro-
pæiske naboskabspolitik.
I konklusionerne understreges afslutningsvis, at samarbejdet om dette
arbejde bør favne bredt og involvere alle medlemsstater, Kommissionen,
kandidatlande, EFTA-/EØS-lande og arbejdsmarkedets parter.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. november 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
DA fandt det rigtigt med ”frivilligheden” (hvorvidt man ønskede at bru-
ge værktøjerne eller ej) i ECVET og EQFen; men hvordan tænkes sy-
stemerne indplaceret i det danske system? DA fandt endvidere, at der i
papiret var for megen fokus på de ”svage” unge på bekostning af de
stærke unge, som jo også gerne skulle have en erhvervsuddannelse.
Dansk Industri (DI) delte DA’s synspunkt og spurgte endvidere til kvali-
tetsaspektet i EQARF (europæisk referenceramme for kvalitetssikring).
Landsorganisationen i Danmark (LO) fandt overordnet set udkastet til
konklusioner noget diffust: f.eks. var der ikke nok fokus på at sikre alle
unge en uddannelse. LO savnede endvidere en henvisning til et kommu-
niké om ”new skills for new jobs”. LO fandt desuden de fire prioriteter
A, B, C og D mærkelige, nemlig at inddrage forskellige perspektiver af
værktøjer. Vi har et helt konkret og vigtigt værktøj: mobilitet på det eu-
ropæiske arbejdsmarked.
Undervisningsministeriet svarede, at der konkret var lagt stor vægt på
frivilligheden i f.eks. ECVET (som en del af Københavnerprocessen).
Som minimum skal elever fra udlandet have point med hjem. Overord-
net set er værktøjerne OK og løber over de næste to år. Af papiret frem-
går det endvidere, at man ønsker at styrke forbindelsen mellem er-
hvervsuddannelserne og højere uddannelser for også at tilgodese stærke
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0019.png
19
elever. Med hensyn til EQARF er det en kommende henstilling til vide-
reudvikling af kvalitetssikring. Det europæiske netværk har hovedsæde i
Irland. Den endelige version af dokumentet forventes at blive kortere og
mere stringent.
DSF spurgte, om der skulle opereres med to pointsystemer (ECVET og
ECTS) i de videregående uddannelser? Som bekendt var systemerne ikke
kompatible. Undervisningsministeriet svarede hertil, at ECTS-systemet
ikke ville blive berørt, og at systemerne på sigt ville blive kompatible.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag. Konklusionerne kan ses som
en forlængelse af arbejdet med Københavnerprocessen for erhvervsud-
dannelse, som blev påbegyndt under dansk EU formandskab 2002.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
20
Pkt. 11. Forslag til Rådsresolution om bedre integration af livslang
vejledning i strategierne for livslang læring
- udveksling af synspunkter og vedtagelse af resolution (offentlig debat)
1. Resumé
Formålet med konklusionerne er generelt at fremme livslang vejledning inden for ud-
dannelsesområdet. I konklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til
inden for deres respektive ansvarsområder bl.a. at styrke det europæiske samarbejde
om livslang vejledning, og at give borgere og vejledningsaktører pålidelige informations-
kilder, der omfatter alle medlemsstaternes uddannelses- og erhvervsuddannelsessystemer
og vejledningstjenester.
2. Baggrund.
Rådet vedtog maj 2004 en resolution om styrkelse af politikker, systemer
og praksis inden for livslang vejledning.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med konklusionerne er generelt at fremme livslang vejledning
inden for uddannelsesområdet. I konklusionerne opfordres medlemssta-
terne og Kommissionen til inden for deres respektive ansvarsområder
bl.a. at styrke det europæiske samarbejde om livslang vejledning, og at
give borgere og vejledningsaktører pålidelige informationskilder, der om-
fatter alle medlemsstaternes uddannelses- og erhvervsuddannelsessyste-
mer og vejledningstjenester.
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne til:
- at styrke den rolle, som livslang vejledning spiller i de nationale
strategier for livslang læring i overensstemmelse med Lissa-
bonstrategien og den strategiske ramme for det europæiske sam-
arbejde på uddannelsesområdet,
- at gennemgå vejledningspolitikker og –praksis på nationalt plan,
hvor det er relevant,
- at anvende følgende vejledende principper (jf. prioritetsområder-
ne i bilaget) afhængigt af den nationale kontekst og lovgivningen,
og for at følge overgangene hele vejen gennem borgernes liv:
o
Fremme evnen til selv at orientere sig gennem hele livet
o
Lettelse af adgangen til vejledningstjenester for alle borgere
o
Udvikling af kvalitetssikringen af vejledningstjenester
o
Fremme af koordineringen af og samarbejdet mellem de for-
skellige aktører på nationalt, regionalt og lokalt plan
- at udnytte de muligheder, som programmet for livslang læring og
de europæiske strukturfonde giver i overensstemmelse med med-
lemsstaternes prioriteter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
21
I konklusionerne opfordres medlemsstaterne og Kommissionen til inden
for deres ansvarsområder:
1. at styrke det europæiske samarbejde om livslang vejledning, især
gennem ELGPN-nettet med støtte fra programmet for livslang læ-
ring og sammen med Cedefop. Navnlig:
-
at lette medlemsstaternes udveksling af oplysninger om de
politikker, de fører, deres praksis og deres evaluering heraf,
så de kan hente inspiration i de vellykkede eksempler,
-
at overvåge den nationale og europæiske gennemførelse af
de fire prioritetsområder i denne resolution gennem un-
dersøgelser, studier, rapporter og peer learning-aktiviteter,
herunder casestudier og konferencer på europæisk plan,
-
at bestræbe sig på at styrke livslang vejlednings sammen-
hæng med og indpasning i de forskellige europæiske poli-
tikområder og især områderne beskæftigelse og social in-
klusion,
-
at undersøge mulighederne for at udvikle en mere erfa-
ringsbaseret politik for vejledning på europæisk plan.
2. at give borgere og vejledningsaktører pålidelige informationskilder, der
omfatter alle medlemsstaternes uddannelses- og erhvervsuddannelsessy-
stemer og vejledningstjenester, især gennem Euroguidance-nettet.
3. at fremme udviklingen af livslang vejledning i tredjelande under over-
holdelse af resolutionens fire prioritetsområder, især gennem Torino-
instituttets (Det Europæiske Erhvervsuddannelsesinstituts) aktiviteter.
Konklusionerne rummer et bilag, som opstiller prioritetsområder, som
landene kan anvende efter behov:
1.
2.
3.
4.
fremme af evnen til selv at orientere sig gennem hele livet
lettelse af adgangen til vejledningstjenester for alle borgere
udvikling af kvalitetssikringen af vejledningstjenester
fremme af koordineringen af og samarbejdet mellem de forskellige
aktører på nationalt, regionalt og lokalt plan.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. november 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0022.png
22
Der fremkom her følgende bemærkninger:
LO så et problem med hensyn til strukturen i den livslange vejledning.
Der er unægtelig en forskel, når vi taler om vejledning af unge i overgan-
gen fra skole til erhvervsliv og vejledning af voksne som en generel funk-
tion.
DA var enig med LO og savnede i dokumentet oplysninger om, hvilken
rolle arbejdsmarkedet skulle spille.
DSF fandt det positivt med mere vejledning, herunder opkvalificering af
kompetencer og kvalifikationer – også inden for videregående uddannel-
ser.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag. Danmark har nationalt lagt
stor vægt på og taget initiativer for at fremme livslang vejledning inden
for uddannelsesområdet.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
23
Pkt. 12. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemsstaternes
regeringer, forsamlet i Rådets konklusioner om forberedelse af
unge til det 21. århundrede: en dagsorden for det europæiske sam-
arbejde på skoleområdet
- udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådskonklusioner (offentlig
debat)
1. Resumé
Formålet med rådskonklusionerne er inden for rammerne af den åbne koordinations-
metode at samarbejde i EU om at forbedre skoleuddannelse, herunder tilegnelsen af
nøglekompetencer, sikring af uddannelse af høj kvalitet og styrkelse af lærerfaget.
Konklusionerne fastslår, at ansvaret for uddannelsessystemernes tilrettelæggelse og
indhold ligger hos medlemsstaterne. Samtidig kan europæisk samarbejde spille en
vigtig rolle ved at bistå medlemsstaterne i at tage de fælles udfordringer op.
2. Baggrund.
Gennem de seneste år, er der i EU regi vedtaget en række konklusioner
og resolutioner, hvis sigte er at forbedre det europæiske samarbejde in-
den for skoleuddannelse.
Her kan bl.a. peges på rådskonklusioner fra november 2006 om effektivi-
tet og lige muligheder inden for uddannelse og erhvervsuddannelse samt
Det Europæiske Råds konklusioner fra marts 2008, som opfordrer lan-
dene til at reducere antallet af unge, som ikke kan læse ordentligt, og
antallet af unge, der forlader skolen i utide, samt forbedre uddannelses-
niveauet for elever/studerende med indvandrerbaggrund eller fra dårligt
stillede grupper.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Formålet med konklusionerne er inden for rammerne af den åbne koor-
dinationsmetode at samarbejde i EU inden for skoleområdet med det
mål at forbedre skoleuddannelse.
I konklusionerne slås fast, at ansvaret for uddannelses- og erhvervsud-
dannelsessystemernes tilrettelæggelse og indhold ligger hos de enkelte
medlemsstater. Samtidig kan europæiske samarbejde spille en vigtig rolle
ved at bistå medlemsstaterne i at tage de fælles udfordringer op.
Medlemsstaterne har en fælles interesse i at samarbejde for at kunne dra-
ge fordel af de mange nyskabende metoder af høj kvalitet, som findes i
de forskellige europæiske uddannelsessystemer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
24
I konklusionerne opstilles følgende prioriteter for det europæiske samar-
bejde på skoleområdet:
1. at sikre og forbedre tilegnelsen af nøglekompetencer, navnlig
sprog- og regnefærdigheder;
2. at forstærke den væsentlige rolle, som skolen spiller med hensyn
til at fremme inklusive samfund og styrke den sociale sammen-
hængskraft, ved at sikre alle elever en uddannelse af høj kvalitet i
overensstemmelse med princippet om lige muligheder;
3. at styrke lærerfaget og forbedre uddannelsen og efteruddannelsen
af lærere og skoleledere;
I konklusionerne opfordres medlemslandene til med støtte fra Kommis-
sionen:
1) at samarbejde om at øge samarbejdet i EU for at fremme gennemfø-
relsen af de politiske prioriteter i disse konklusioner inden for ram-
merne af den åbne koordinationsmetode
2) i forbindelse med opfølgningen af henstillingen om nøglekompeten-
cer for livslang læring at fokusere på samarbejdet om
at forbedre læse-, skrive og regnefærdigheder og fremme læring
af mindst to sprog foruden modersmålet,
at vække elevernes interesse for matematik, videnskab og teknik,
så de allerede fra en tidlig alder bibringes en videnskabeligt orien-
teret tankegang,
at forstærke ikke alene de fagspecifikke kompetencer, men også
de tværgående færdigheder, herunder navnlig evnen til at "lære at
lære" samt sociale kompetencer og medborgerkompetencer,
at forbedre evalueringsteknikkerne i forbindelse med individuelt
tilpasset læring.
3) i forbindelse med opfølgningen af Rådets konklusioner vedrørende
effektivitet og lige muligheder inden for uddannelse og erhvervsud-
dannelse at koncentrere samarbejdet om
at sikre tilgængelig førskoleundervisning af høj kvalitet,
at reducere antallet af elever, som forlader skolesystemet i utide,
at bekæmpe ulighed og fremme social inklusion ved at tilstræbe
at reducere antallet af elever med dårlige resultater og forbedre
skolernes indsats,
at sikre en vellykket overgang mellem de forskellige skoletyper og
-niveauer samt til andre former for livslang læring, bl.a. ved at
forbedre adgangen til og kvaliteten af oplysnings-, vejlednings-
og rådgivningstjenesterne,
at sikre adgang til uddannelse og tjenester af høj kvalitet, navnlig
for børn og unge, som er dårligt stillede på grund af personlige,
sociale, kulturelle og/eller økonomiske forhold og derfor har be-
hov for særlig støtte for at kunne realisere deres uddannelses-
mæssige potentiale,
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
25
at konstatere indlæringsproblemer på et tidligt stadium og finde
løsninger på grundlag af mere individuelt indrettede undervis-
ningsmetoder, der er skræddersyede til den enkelte elevs behov
og evner,
at sikre en rettidig og tilstrækkelig læringsstøtte for alle elever
med særlige behov, både i almindelige og specialiserede skoler,
at forbedre skolernes styring og deres åbenhed over for omver-
denen.
4) i forbindelse med opfølgningen af Rådets konklusioner om forbed-
ring af læreruddannelsens kvalitet at koncentrere samarbejdet om
at gøre lærergerningen mere tiltrækkende,
at sørge for, at alle nye lærere tilbydes strukturerede støttepro-
grammer i begyndelsen af deres karriere,
at forbedre udbuddet og kvaliteten af videreuddannelsespro-
grammer for lærere og omfanget af deres deltagelse i disse pro-
grammer,
at gennemgå politikkerne vedrørende rekruttering og ansættelse
af lærere samt tilskyndelse til deres forbliven i erhvervet og til at
benytte sig af mobilitet for at gøre deres indflydelse på skoleun-
dervisningens kvalitet så stor som muligt,
at give lærerne større muligheder for i en periode at arbejde i en
anden medlemsstat, så de kan fortsætte deres uddannelse, indhø-
ste nye arbejdserfaringer og udvikle deres fremmedsprogsfærdig-
heder,
at forbedre rekrutteringen og uddannelsen af skoleledere for at
udvikle deres ledelsesmæssige og pædagogiske færdigheder.
5) at anvende alle relevante instrumenter, f.eks. den åbne koordinati-
onsmetode, programmet for livslang læring, 7. rammeprogram for
forskning og teknologisk udvikling samt - afhængig af nationale prio-
riteter - Den Europæiske Socialfond for at fremme ovennævnte mål.
6) at føre en regelmæssig dialog om skolespørgsmål, herunder fremme
af kreativitet og innovationskapacitet i og gennem skoleuddannelse,
mellem medlemsstaternes politiske beslutningstagere.
I konklusionerne opfordres Kommissionen til:
at foreslå passende former for samarbejde og udveksling af god prak-
sis på de områder, der er omhandlet i disse konklusioner, som led i
forberedelsen af en ny strategisk ramme for EU samarbejdet om ud-
dannelse og erhvervsuddannelse efter 2010.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
607045_0026.png
26
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. november 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
Der fremkom her følgende bemærkninger:
GL fandt, at det var et relativt positivt dokument, navnlig omkring
spørgsmålet om kernefaglighed og den noget bredere rolle som f.eks. det
at være medborger. Endvidere var der god forståelse for at styrke lærer-
uddannelsen. Mange lande havde ligesom Danmark et problem med at
rekruttere lærere.
DSF havde videresendt dokumentet til ”Danske Skoleelever”, som må-
ske ville komme med et svar.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag, som bl.a. kan medvirke til at
fremme et europæisk samarbejde om tilegnelsen af nøglekompetencer,
sikring af uddannelse af høj kvalitet og styrkelse af lærerfaget.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
27
Pkt. 13. Forslag til Rådets og repræsentanter for medlemssta-
ternes regeringer, forsamlet i Rådets konklusioner om unges
mobilitet
- udveksling af synspunkter og vedtagelse af rådskonklusioner (offentlig
debat)
1. Resumé
Konklusionernes formål er at fremme mobilitet blandt unge i Europa. Konklusionerne
understreger, at ungdomsmobilitet både formel og uformel er et vigtigt instrument til
bl.a. at fremme social og beskæftigelsesmæssig integration samt at sikre europæisk
konkurrenceevne i en globaliseret verden.
2. Baggrund.
Rådet vedtog november 2008 en henstilling om Mobility of Young Vo-
lunteers Across the European Union.
3. Hjemmelsgrundlag
Spørgsmålet om hjemmelsgrundlaget er ikke relevant.
4. Nærhedsprincippet
Spørgsmålet om nærhedsprincippet er ikke relevant.
5. Formål og indhold
Konklusionernes formål er at fremme mobilitet blandt unge i Europa.
Konklusionerne understreger, at ungdomsmobilitet både formel og
uformel er et vigtigt instrument til bl.a. at fremme social og beskæftigel-
sesmæssig integration samt sikre europæisk konkurrenceevne i en globa-
liseret verden.
Medlemslandene inviteres til at fremme ungdomsmobilitet ved bl.a. at
støtte følgende politiske målsætninger:
1) Tilslutte sig målet om gradvist at lade mobilitetsophold være reglen
snarere end undtagelsen for alle unge europæere gennem at øge mu-
lighederne for mobilitet i forskellige uddannelsesområder.
2) Opfylde målsætningerne i EU's programmer inden for uddannelse,
ungdom, kultur, statsborgerskab og forskning for perioden 2007-
2013.
3) I så stort omfang som muligt sigte mod følgende mål udover 2013:
Alle unge bør have mulighed for at deltage i en form for mobili-
tet, hvad enten det er gennem deres studier eller i form af ar-
bejdspraktik eller frivillige aktiviteter.
Alle elever i grundskole eller erhvervsuddannelse bør have mu-
lighed for at deltage i mobilitet i forbindelse med deres studier.
Alle studerende inden for videregående uddannelse bør have mu-
lighed for at tage et mobilitetsophold.
4) Øge mobilitet blandt lærere især inden for rammerne af de eksiste-
rende programmer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
28
Kommissionen og medlemslandene inviteres til inden for deres respekti-
ve kompetencer at fjerne barrierer for mobilitet og sikre, at mobilitet
anerkendes. Inden for den åbne koordinationsmetode bør de især foku-
sere på:
1)
2)
3)
4)
5)
At udvikle mobilitetsmuligheder til alle unge.
At give bedre information om eksisterende mobilitetsprogrammer.
At simplificere procedurer.
At udvide finansieringskilder til ungdomsmobilitet.
At udbrede principperne fra European Quality Charter for Mobility
til alle former for ungdomsmobilitet.
6) At øge unges viden om ungdomsmobilitet.
Kommissionen inviteres bl.a. til inden udgangen af 2010 at offentliggøre
en rapport om udviklingen af ungdomsmobilitet i Europa.
6. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.
7. Gældende dansk ret og forslagets konsekvenser herfor
Ikke relevant.
8. Forslagets konsekvenser for statsfinanserne, samfundsøkonomi-
en, miljøet eller beskyttelsesniveauet
Forslaget har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administra-
tive konsekvenser for det offentlige eller konsekvenser for EU´s budget.
9. Høring
Forslaget har været drøftet på et møde den 5. november 2008 i EU-
specialudvalget vedrørende uddannelse.
EU-specialudvalget havde ingen bemærkninger til dette punkt.
10. Regeringens foreløbige generelle holdning
Danmark støtter formandskabets forslag, som kan medvirke til at sætte
ekstra fokus på vigtigheden af unges mobilitet, og dermed medvirke til at
fremme social og beskæftigelsesmæssig integration samt sikre europæisk
konkurrenceevne i en globaliseret verden.
11. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Det forventes, at alle medlemsstater kan støtte formandskabets forslag.
12. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.