Europaudvalget 2008-09
2907 - transport, tele og energi Bilag 2
Offentligt
612820_0001.png
Folketingets Europaudvalg
[email protected]
19. november 2008
Martin Salamon
Dok. 69468/ps
Møde i Europaudvalget den 21. november 2008
Hermed Forbrugerrådets kommentarer til to af punkterne på Europaudvalgets
dagsorden den 21. november 2008.
Rådsmøde (transport, telekommunikation og energi - teledelen) den 27. november
2008
Pkt. 1. Kommissionens forslag til revision af teledirektiverne og oprettelse af
Den Europæiske Myndighed for Markedet for Elektronisk Kommunikation
Ingen indholdsrelaterede spørgsmål i telekom-pakken
Det er Forbrugerrådets holdning, at ”teledirektivpakken” ikke skal adressere
spørgsmål om indhold – ikke mindst i relation til håndhævelse af ophavsret. Inter-
netudbyderne skal derfor ikke gennem ”teledirektivpakken” have eller kunne få
kompetence til at afgøre, hvorvidt indhold, applikationer eller tjenester er lovlige,
ligesom udbyderne ikke systematisk skal kunne overvåge de data, der transmitteres
over deres net, eller kunne straffe eller retsforfølge deres kunder på grund af så-
danne data, herunder lukke for adgangen til internettet hos deres kunder.
Forbrugerrådet skal derfor opfordre til, at den danske regering arbejder for, at ”te-
ledirektivpakken” ikke adresserer spørgsmål om indhold og samtidig, at Parlamen-
tets holdning om at sikre respekt for fundamentale rettigheder (Parlamentets æn-
dringsforslag 138 (tilladelsesdirektivet)) indsættes i forslaget.
Netneutralitet
Internettet er blevet det sted, hvor man finder information, uddanner sig, udtrykker
sine politiske holdninger, søger arbejde og kultur og skaber sociale netværk. Det er
derfor vigtigt, at internettet forbliver neutralt, så forbrugerne har adgang til og kan
distribuere indholdet efter eget ønske. Desuden er det kun muligt at fastslå, om en
kommunikation er lovlig eller ulovlig, hvis man bruger indholdsfiltrering, og det
vil overskride brugernes ret til privatlivets fred. Det må være domstolenes opgave
at afgøre, hvad der er lovligt og ulovligt inden for rammerne af en retfærdig retter-
gang.
1/2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
612820_0002.png
Forbrugerrådet opfordrer derfor Rådet til at slette henvisningerne til ”lovligt ind-
hold” og ”lovlige applikationer” i artikel 20 og 21 og under de respektive betragt-
ninger (forsyningspligtdirektivet). Endvidere bør første sætning i den nye betragt-
ning 14 b)
[1]
slettes, da den er tvetydig (194).
Nummerportabilitet (forsyningspligtdirektivets artikel 30, stk. 4)
For at opnå reel konkurrence på markedet bør teleabonnenter nemt kunne skifte ud-
byder. Vi kan derfor klart støtte abonnenters ret til at skifte udbyder, således at deres
nuværende nummer overføres inden for højst en arbejdsdag.
Vi opfordrer derfor Rådet til ikke at svække anvendelsesområdet i ændringsforslag
103
Læse mere:
Forbrugerrådet er medlem af den europæiske forbrugerorganisation BEUC. Du kan
læse BEUC’s detaljerede holdningspapir vedr. telekom-pakken, der vedlægges.
Pkt 4. om ændring af forordning (EF) 717/2007 om roaming på offentlige mo-
biltelefonnet i Fællesskabet og af direktiv 2002/21/EF om fælles rammebe-
stemmelser for elektroniske kommunikationsnet og -tjenester
Forbrugerrådet støtter den af Danmark foreslåede detailprisregulering på internati-
onal dataroaming, fordi den vil sikre, at forbrugerne får gavn af engrosprisregule-
ringen. Detailprisregulering af dataroaming er dog ikke nok til at sikre forbrugerne
mod bill-shocks (uhyrlige regninger), da forbrugsomfanget for data er uigennem-
skueligt for forbrugeren. Kommissionens foreslåede ”cut-off”-grænse, der skal
forhindre bill-shock, bør derfor støttes fra dansk side.
Med venlig hilsen
Mette Boye
Afdelingschef
Martin Salamon
Telepolitisk medarbejder
[1]
Betragtning 14 b):
“I fravær af relevante regler i EU-lovgivningen betragtes indhold, applika-
tioner og tjenester som lovlige eller ikke lovlige i henhold til national materiel og procesret”.
(Ikke officiel oversættelse)
2/2