Europaudvalget 2008-09
2913 - Transport, tele og energi
Offentligt
1453701_0001.png
RÅDET FOR
DE EUROPÆISKE U IO
DA
16920/08 (Presse 362)
(OR. fr)
PRESSEMEDDELELSE
2913. samling i Rådet
Transport, telekommunikation og energi
Bruxelles, den 8.-9. december 2008
Formand
Jean-Louis BORLOO
Frankrigs minister for økologi, energi, bæredygtig udvikling
og fysisk planlægning
Dominique BUSSEREAU
Frankrigs statssekretær med ansvar for transport
PRESSE
Rue de la Loi 175
B – 1048 BRUXELLES
Tlf.: +32 (0)2 281 6083 / 6319
Fa x: +32 (0)2 281 8026
[email protected] http://www.consilium.europa.eu/Newsroom
16920/08 (Presse 362)
1
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0002.png
9.XII.2008
De vigtigste resultater af Rådets samling
Energi
Rådet blev af formandskabet orienteret om situationen med hensyn til den samlede
klima- og
energipakke,
idet der blev lagt særlig vægt på direktivet om vedvarende energikilder.
Rådet nåede frem til en generel indstilling til forslaget om omarbejdning af direktivet om
miljøvenligt design.
Rådet havde en orienterende offentlig debat om
energisikkerhed,
efter at Kommissionen havde
forelagt sin meddelelse om anden strategiske energiredegørelse.
***
Transport
På luftfartsområdet vedtog Rådet to forhandlingsmandater til Kommissionen med henblik på en
Euro-Middelhavs-aftale med henholdsvis
Algeriet
og
Tunesien.
Rådet vedtog konklusioner om den pakke af foranstaltninger, Kommissionen har foreslået
vedrørende
grønnere transport.
Inden for søtransport vedtog Rådet en resolution om Det Europæiske Datacenter for
Identifikation
og Sporing af Skibe på Lang Afstand
***
Derudover vedtog Rådet uden debat:
to fælles holdninger til de to sidste lovgivningsforslag, der indgår i
tredje pakke om
søfartssikkerhed,
dvs. forslaget til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater og
forslaget til direktiv om rederes erstatningsansvar og om finansiel garanti,
en afgørelse om et flerårigt fællesskabsprogram til
beskyttelse af børn, der bruger internet
og andre kommunikationsteknologier,
16920/08 (Presse 362)
2
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0003.png
9.XII.2008
et direktiv om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for
tilbagesendelse af
tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
.
16920/08 (Presse 362)
3
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0004.png
9.XII.2008
I DHOLD
1
DELTAGERE ............................................................................................................................... 6
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
ENERGI ......................................................................................................................................... 8
Energieffektivitet ............................................................................................................................ 8
Energisikkerhed .............................................................................................................................. 9
Internationale forbindelser på energiområdet................................................................................. 11
Lovgivningspakken om klimaændringer og vedvarende energi...................................................... 12
TRANSPORT ............................................................................................................................... 13
Revision af lovgivningen om det fælles europæiske luftrum.......................................................... 13
Øget kompetence til Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur .................................................. 14
Aftaler med Tunesien og Algeriet på luftfartsområdet ................................................................... 15
Eurovignet .................................................................................................................................... 16
Grænseoverskridende sanktioner ................................................................................................... 17
Grønnere transport -
Rådets konklusioner......................................................................................
18
Identifikation og sporing af skibe på lang afstand -
Rådets resolution............................................
19
EVENTUELT ............................................................................................................................... 20
ARRANGEMENTER I TILKNYTNING TIL RÅDETS SAMLING ............................................ 21
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
1
Søtransport*....................................................................................................................................................22
Når Rådet formelt har vedtaget erklæringer, konklusioner eller resolutioner, angives dette i overskriften for
det pågældende punkt, og teksten er sat i anførselstegn.
Dokumenter med en dokumentreference er tilgængelige på Rådets internetsted
http://www.consilium.europa.eu.
Asterisk ved en afgørelse betyder, at der er fremsat offentligt tilgængelige erklæringer til optagelse i Rådets
protokol; disse erklæringer findes ligeledes på Rådets internetsted eller kan fås ved henvendelse til
Pressetjenesten.
16920/08 (Presse 362)
4
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9.XII.2008
TELEKOMMU IKATIO
Safer Internet-programmet - Beskyttelse af børn, der bruger internet ................................................................23
E ERGI
Bistand til tredjelande inden for nuklear sikkerhed og sikring -
Rådets konklusioner
.........................................24
Energifællesskabets Ministerråd ......................................................................................................................24
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold........................................................................24
FISKERI
Republikken Guinea ........................................................................................................................................25
Orienteringspriser for fangståret 2009 ..............................................................................................................25
SELSKABSRET
Ændring af visse internationale regnskabsstandarder ........................................................................................25
Forbedring af visse International Financial Reporting Standards.......................................................................26
Forbedring af visse internationale regnskabsstandarder ....................................................................................26
16920/08 (Presse 362)
5
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0006.png
9.XII.2008
DELTAGERE
Medlemsstaternes regeringer og Europa-Kommissionen var repræsenteret således:
Belgien:
Paul MAGNETTE
Etienne SCHOUPPE
Bulgarien:
Galina TOCHEVA
Krassimira Radkova MARTINOVA
Den Tjekkiske Republik:
Martin ŘÍMAN
Danmark:
Lars BARFOED
Thomas EGEBO
Tyskland:
Michael GLOS
Wolfgang TIEFENSEE
Estland:
Juhan PARTS
Irland:
Eamon RYAN
Noel AHERN
Grækenland:
Christos FOLIAS
Spanien:
Magdalena ÁLVAREZ ARZA
Frankrig:
Jean-Louis BORLOO
Dominique BUSSEREAU
Italien:
Claudio SCAJOLA
Altero MATTEOLI
Cypern:
Antonis PASCHALIDES
Nicos NICOLAIDES
Letland:
Artūrs BERGHOLCS
Nïls FREIVALDS
Klima- og energiminister
Statssekretær for mobilitet, under premierministeren
Viceminister for økonomi og energi
Viceminister for transport
Industri- og handelsminister
Transportminister
Statssekretær, Klima- og Energiministeriet
Forbundsminister for økonomi og teknologi
Forbundsminister for transport, anlægsarbejder og
byudvikling
Økonomi- og kommunikationsminister
Minister for kommunikation, energi og naturressourcer
Viceminister, Transportministeriet, med særligt ansvar for
færdselssikkerhed
Udviklingsminister
Minister for infrastruktur og transport
Ministre d'État, minister for økologi, energi, bæredygtig
udvikling og fysisk planlægning
Statssekretær med ansvar for transport
Minister for økonomisk udvikling
Infrastruktur- og transportminister
Minister for handel, industri og turisme
Minister for kommunikation og offentlige arbejder
Statssekretær, Økonomiministeriet, medlem af parlamentet
Statssekretær, Transport- og Kommunikationsministeriet
16920/08 (Presse 362)
6
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0007.png
9.XII.2008
Litauen:
Vytas NAVICKAS
Luxembourg:
Georges FRIDEN
Ungarn:
Lajos CSEPI
Malta:
Austin GATT
George PULLICINO
ederlandene:
Camiel EURLINGS
Maria VAN DER HOEVEN
Østrig:
Reinhold MITTERLEHNER
Polen:
Waldemar PAWLAK
Tadeusz JARMUZIEWICZ
Portugal:
Manuel PINHO
Mário LINO
Rumænien:
Tudor CONSTANTINESCU
Slovenien:
Patrick VLAČIČ
Slovakiet:
�½ubomír VÁ�½NY
Peter �½IGA
Finland:
Anu VEHVILÄINEN
Mauri PEKKARINEN
Sverige:
Maud OLOFSSON
Åsa TORSTENSSON
Det Forenede Kongerige:
Geoff HOON
Lord HUNT of KINGS HEATH
Økonomiminister
Stedfortrædende fast repræsentant
Statssekretær, Transportministeriet
Infrastruktur-, transport- og kommunikationsminister
Minister for ressourcer og landdistriktspørgsmål
Minister for transport, offentlige arbejder og
vandforvaltning
Økonomiminister
Forbundsminister for økonomi og arbejde
Vicepremierminister og økonomiminister
Statssekretær i Infrastrukturministeriet
Økonomi- og innovationsminister
Minister for offentlige arbejder, transport og
kommunikation
Statssekretær for energipolitik, Økonomi- og
Finansministeriet
Transportminister
Minister for transport, postvæsen og telekommunikation
Statssekretær, Økonomiministeriet
Transportminister
Økonomiminister
Vicestatsminister og erhvervsminister
Infrastrukturminister
Transportminister
Viceminister for energi, fødevarer og
landdistriktspørgsmål
Kommissionen:
Antonio TAJANI
Andris PIEBALGS
Næstformand
Medlem
16920/08 (Presse 362)
7
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0008.png
9.XII.2008
PU KTER BEHA DLET VED DEBAT
E ERGI
Energieffektivitet
Rådet nåede under en offentlig forhandling frem til en generel indstilling til et forslag om
omarbejdning af direktivet om miljøvenligt design (dok.
16712/08).
Formålet med forslaget er at udvide anvendelsesområdet for rammedirektiv 2005/32/EF
1
om
miljøvenligt design til alle energirelaterede produkter, således at der kan fastlægges harmoniserede
krav til miljøvenligt design for sådanne produkter ved hjælp af gennemførelsesforanstaltninger.
Disse krav udgør bindende bestemmelser, der skal sikre, at produkterne ikke har miljøskadelige
virkninger. Mange energirelaterede produkter har et betydeligt forbedringspotentiale med hensyn til
at mindske miljøpåvirkningerne og opnå energibesparelser gennem bedre design, der også medfører
økonomiske besparelser for virksomhederne og slutbrugerne.
Direktivet om miljøvenligt design finder i sin nuværende version kun anvendelse på
energiforbrugende produkter. For disse produkters vedkommende gør direktivet det muligt at
fastlægge obligatoriske mindstekrav svarende til egenskaberne hos det produkt, der har de laveste
livscyklusomkostninger.
Kommissionen forelagde dette forslag for Rådet i juli 2008 (dok.
12119/08).
Europa-Parlamentet
burde vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i april 2009.
Desuden orienterede Kommissionen Rådet om de foranstaltninger, der er godkendt af det ved
rammedirektivet nedsatte forskriftsudvalg for miljøvenligt design, og som vedrører tab i
standbytilstand og slukket tilstand, vej- og kontorbelysningsanlæg, enkle dekodere til modtagelse af
digitalt tv og lavspændingsforsyning. Dette forskriftsudvalg godkendte i dag foranstaltninger
vedrørende nye energistandarder for elektriske pærer i husholdninger, hvorefter glødelamper
gradvist skal udgå. I overensstemmelse med EU's forskriftsprocedure med kontrol er alle disse
foranstaltninger blevet forelagt eller vil blive forelagt for Rådet og Europa-Parlamentet til
godkendelse og vil derefter blive vedtaget af Kommissionen.
1
EUT L 191 af 22.7.2005, s. 29. Ændret ved direktiv 2008/28/EF (EUT L 81 af 20.3.2008,
s. 48).
8
16920/08 (Presse 362)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0009.png
9.XII.2008
Energisikkerhed
Rådet havde en offentlig orienterende debat om energisikkerhed som led i anden strategiske
energiredegørelse, der blev forelagt af Kommissionen. Formanden for Den Europæiske
Investeringsbank, Philippe Maystadt, deltog ligeledes i drøftelserne og kom med nærmere
oplysninger om de finansieringer, som banken påtænker inden for følgende områder: vedvarende
energi, energieffektivitet, forskning i ny energiteknologi og energisikkerhed.
For at strukturere debatten blev ministrene opfordret til at tage stilling til de spørgsmål, som
formandskabet havde forberedt (dok.
16345/08),
og som navnlig vedrørte infrastrukturer, solidaritet,
dialog med tredjelande og energieffektivitet.
I tilslutning til drøftelserne understregede formanden for Rådet bl.a. følgende:
energieffektivitet er den vigtigste prioritet, og den nye pakke omfatter i øvrigt betydelige
fremskridt på området
Europa har brug for en energi, der er både ren, overkommelig, disponibel under kriser og
bæredygtig på lang sigt. Prisfaldet for nylig på energi må ikke få os til at glemme vores
sårbarhed på lang sigt og nødvendigheden af at forstærke vores indsats med hensyn til
efterspørgselsstyring og forsyningssikkerhed
forskning i og udvikling af samtlige energiformer med lav CO
2
-udskillelse: vedvarende
energi, vindenergi, solenergi, havenergi og biomasse, og ligeledes opsamling og lagring af
CO
2
hver medlemsstat vælger frit, om den vil gøre brug af kerneenergi, som i dag bidrager med
en tredjedel til elektricitetsproduktionen i Europa. Kommissionens forslag med det
vejledende kerneenergiprogram, direktivforslaget om nuklear sikkerhed og arbejdet med
håndtering af affaldet er af afgørende betydning i denne forbindelse
betydningen af at udvikle nye infrastrukturer, navnlig for så vidt angår de afsidesliggende
områder, herunder bl.a. de baltiske stater og østaterne, forbindelserne mellem nord og syd,
udviklingen af den sydlige korridor til Det Kaspiske Havs ressourcer,
Middelhavselektricitets- og gasringen og flydende naturgas.
Ministrenes indlæg vil bidrage til udarbejdelsen af konklusionerne fra Rådet og fra Det Europæiske
Råd i foråret 2009. Delegationernes skriftlige bidrag kan findes i addendaene til dokument
16345/08.
16920/08 (Presse 362)
9
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0010.png
9.XII.2008
Kommissionen forelagde sin anden strategiske energiredegørelse i november 2008 (dok.
15944/08).
Heri anføres omkring 25 aktioner, herunder lovgivningsforslag om olielagre og energieffektivitet.
Med redegørelsen tages de første skridt på vej mod næste fase i den europæiske energipolitik, idet
det undersøges, hvilke udfordringer der kan forventes i perioden 2020 til 2050, og det overvejes,
hvordan EU kan reagere på disse udfordringer på længere sigt. Kommissionen foreslår en EU-
handlingsplan for energiforsyningssikkerhed og –solidaritet, der skal supplere de foranstaltninger,
der allerede er medtaget i klima- og energipakken for at sikre, at EU's tre vigtigste mål på
energiområdet alle sammen nås: bæredygtig udvikling, konkurrenceevne og frem for alt
forsyningssikkerhed. Den fokuserer på fem punkter:
infrastrukturbehov og diversificering af energiforsyningerne
forbindelser udadtil på energiområdet
olie- og gaslagre og kriseberedskabsmekanismer
energieffektivitet
optimal udnyttelse af EU's egne energiressourcer.
16920/08 (Presse 362)
10
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0011.png
9.XII.2008
Internationale forbindelser på energiområdet
Rådet noterede sig oplysningerne fra formandskabet og Kommissionen om de begivenheder og den
udvikling, der har kendetegnet de internationale forbindelser under det franske formandskab, eller
som vil indtræffe i løbet af kort tid.
(dok.
16346/08).
Disse oplysninger drejede sig bl.a. om mødet i Det Permanente Partnerskabsråd EU-Rusland, som
fandt sted den 8. oktober i Paris, og ministerkonferencen i Energifællesskabet, som skal afholdes
den 11. december i Tirana.
16920/08 (Presse 362)
11
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0012.png
9.XII.2008
Lovgivningspakken om klimaændringer og vedvarende energi
Rådet blev af formandskabet orienteret om situationen med hensyn til den samlede klima- og
energipakke
1
, idet der blev lagt særlig vægt på direktivet om vedvarende energikilder.
Under hensyn til de interinstitutionelle forhandlinger og forberedelsen af Det Europæiske Råd den
11. og 12. december var Rådet fast besluttet på at løse de sidste udestående spørgsmål for hurtigt at
nå frem til en ambitiøs, afbalanceret og solidarisk aftale om den samlede pakke, så EU kan bevare
sin ledende rolle i kampen mod klimaændringer på internationalt plan.
Det er formandskabets mål at nå til en aftale med Europa-Parlamentet inden udgangen af 2008 i
overensstemmelse med mandatet fra Det Europæiske Råd fra marts og oktober 2008, sådan at man
kan nå til enighed under førstebehandlingen inden udløbet af indeværende valgperiode.
1
Dette sæt foranstaltninger indeholder følgende forslag:
et direktiv om ændring af direktiv 2003/87/EF med henblik på at forbedre og udvide
ordningen for handel med kvoter for drivhusgasemissioner i Fællesskabet ("revision af
emissionshandelsordningen") (dok.
5862/08);
en beslutning om medlemsstaternes indsats for at nedbringe deres
drivhusgasemissioner med henblik på at opfylde Fællesskabets forpligtelser til at nedbringe
drivhusgasemissionerne frem til 2020 ("fordeling af indsatsen uden for
emissionshandelsordningen") (dok.
5849/08);
et direktiv om fremme af anvendelsen af vedvarende energikilder ("direktiv om
vedvarende energikilder") (dok.
5421/08);
et direktiv om geologisk lagring af kuldioxid ("direktiv om opsamling og lagring af
CO
2
") (dok.
5835/08).
16920/08 (Presse 362)
12
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0013.png
9.XII.2008
TRA SPORT
Revision af lovgivningen om det fælles europæiske luftrum
Rådet nåede under den offentlige forhandling til enighed om de tekniske bestemmelser i et forslag
til forordning om ændring af fire gældende forordninger
1
, som fastsætter rammerne for det fælles
europæiske luftrum for at forbedre lufttrafikstyringssystemets præstationer (dok.
16455/08).
Arbejdet med dette lovgivningsforslag fortsætter under det tjekkiske formandskab. Alle
medlemsstaterne hilste forslaget velkommen på grund af den fortsatte vækst i lufttrafikken og de
forsinkelser, der skyldes opsplitningen af det europæiske luftrum.
Forslaget (dok.
11323/08, 11323/08
ADD 2)
indgår i en række foranstaltninger, som Kommissionen
vedtog i juni 2008. Fire år efter vedtagelsen i 2004 af lovgivningen om det fælles europæiske
luftrum finder Kommissionen det nødvendigt at konsolidere denne og tage en række udfordringer
op, som styringen af det europæiske luftrum står overfor, dvs.:
bæredygtig udvikling - behovet for at mindske miljøpåvirkningen fra luftfarten, f.eks. ved
at indføre et rationelt europæisk rutenet, der især består af kortere ruter for trafik inden for
Fællesskabet
præstationer - nettets præstation i form af færre forsinkelser og lavere omkostninger for
luftrumsbrugerne skal forbedres ved at indføre præstationsmål, fremskynde oprettelsen af
funktionelle luftrumsblokke og forbedre de europæiske netfunktioner
bedre styring, især øget uafhængighed for de nationale tilsynsmyndigheder.
Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i januar 2009.
1
Forordning (EF) nr. 549/2004 om rammerne for oprettelse af et fælles europæisk luftrum.
Forordning (EF) nr. 550/2004om udøvelse af luftfartstjenester i det fælles europæiske
luftrum.
Forordning (EF) nr. 551/2004 om organisation og udnyttelse af det fælles europæiske
luftrum.
Forordning (EF) nr. 552/2004 om interoperabilitet i det europæiske lufttrafikstyringsnet.
13
16920/08 (Presse 362)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0014.png
9.XII.2008
Øget kompetence til Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagentur
Rådet nåede under den offentlige forhandling frem til en generel delindstilling til et forslag til
forordning om ændring af forordning (EF) nr. 216/2008
1
for at øge sikkerheden på flyvepladser og
forbedre lufttrafikstyringens og luftfartstjenesternes sikkerhed (dok.
16834/08).
Den generelle indstilling vedrører bestemmelserne om lufttrafikstyring og luftfartstjenester.
Arbejdet med dette lovgivningsforslag, især den del, der vedrører flyvepladser, fortsætter under det
tjekkiske formandskab.
Forordning (EF) nr. 216/2008 udvidede Det Europæiske Luftfartssikkerhedsagenturs (EASA)
opgaver til også at omfatte flyveoperationer, pilotcertifikater og – inden for rammerne af
Chicagokonventionen – sikkerheden for tredjelandes luftfartøjer. Opgaverne omfatter ligeledes
standardinspektioner og sikkerhedstilsyn, herunder især ansvaret for rampeinspektioner.
Formålet med dette forslag er at udvide EASA's kompetence til flyvepladser, lufttrafikstyring og
luftfartstjenester.
For at forbedre sikkerheden på flyvepladser og i deres omgivelser udvider forslaget til forordning de
gældende fælles regler for civil luftfart til også at omfatte flyvepladser. Det skaber endvidere
retsgrundlaget for, at sikkerheden i forbindelse med lufttrafikstyring, luftfartstjenester og
luft/jordinteroperabilitet organiseres inden for rammerne af EASA-systemet.
Kommissionen forelagde sit forslag i juni 2008 (dok.
11285/08).
Det indgår i en række
foranstaltninger, der er vedtaget med henblik på at forbedre det europæiske luftfartssystems
præstationer gennem en øget integration af det europæiske ATM-net og forbedring af udøvelsen af
luftfartstjenester. Europa-Parlamentet forventes at vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i januar
2009.
1
Forordning (EF) nr. 216/2008 om fælles regler for civil luftfart og om oprettelse af et
europæisk luftfartssikkerhedsagentur, og om ophævelse af Rådets direktiv 91/670/EØF,
forordning (EF) nr. 1592/2002 og direktiv 2004/36/EF.
14
16920/08 (Presse 362)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0015.png
9.XII.2008
Aftaler med Tunesien og Algeriet på luftfartsområdet
Rådet vedtog to afgørelser om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede forhandlinger med
Tunesien og Algeriet om en Euro-Middelhavs-aftale om luftfart med hvert af disse lande.
Kommissionen anmodede om mandat for Tunesien i oktober og for Algeriet i november 2008.
Anmodningen bygger på, at det er Kommissionens opfattelse, at det er nødvendigt at indføre en
generel luftfartspolitik over for Den Europæiske Unions nabolande.
Disse aftaler skal fremme gensidig tilnærmelse af lovbestemmelserne og etablere et samarbejde om
sikkerhed, security, lufttrafikstyring og miljønormer. De har endvidere til formål at sikre en gradvis
markedsåbning mellem Den Europæiske Union og disse to lande.
16920/08 (Presse 362)
15
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0016.png
9.XII.2008
Eurovignet
Rådet noterede sig under den offentlige forhandling en statusrapport fra formandskabet om arbejdet
med et forslag til direktiv om ændring af direktiv 1999/62/EF om afgifter på tunge godskøretøjer for
benyttelse af visse infrastrukturer (dok.
16636/08).
Arbejdet med dette forslag fortsætter under det tjekkiske formandskab. Rådets forberedende organer
vil især fokusere på følgende punkter: forslagets retsgrundlag, anvendelsesområdet, eksterne
omkostninger (navnlig trafiktrængsel), anvendelse af afgifter og metoder til beregning af eksterne
omkostninger.
Kommissionens forslag skal tilskynde medlemsstaterne til at indføre differentierede afgifter for at
opnå større effektivitet og bedre miljøpræstationer i vejgodstransporten. Det giver endvidere
medlemsstaterne en ramme for beregning og differentiering af vejafgifterne på basis af forureningen
fra trafikken og trafiktrængslen på en måde, der er forenelig med det indre marked.
Afgifter af den karakter vil tilskynde transportvirksomheder til at benytte mindre forurenende
køretøjer, vælge ruter med mindre trængsel, optimere læsningen af deres køretøjer og i den sidste
ende udnytte infrastrukturen bedre.
Direktivforslaget giver medlemsstaterne mulighed for at indregne et beløb, der afspejler
omkostningerne ved luftforurening og støj fra trafikken, i den afgift, de lægger på tunge lastbiler.
Det tillader også, at afgiften for spidsbelastningsperioder beregnes på grundlag af den trængsel, der
skabes for de øvrige køretøjer. Beløbet skal differentieres efter tilbagelagt afstand samt tid og sted
for brug af vejen, så de eksterne omkostninger afspejles mere korrekt. Medlemsstaterne bør, hvis de
ønsker det, bruge provenuet til at gøre transporten mere bæredygtig ved hjælp af sådanne projekter
som forskning og udvikling i mindre forurenende og mere energieffektive køretøjer, afbødning af
virkningerne af forurening fra vejtransporten eller yderligere alternativ infrastrukturkapacitet til
brugerne.
Kommissionen forelagde sit forslag i juli 2008 (dok.
11857/1/08).
Europa-Parlamentet forventes at
vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i marts 2009.
16920/08 (Presse 362)
16
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0017.png
9.XII.2008
Grænseoverskridende sanktioner
Rådet noterede sig under den offentlige forhandling en statusrapport fra formandskabet om arbejdet
med et forslag til direktiv om fremme af grænseoverskridende retshåndhævelse på
trafiksikkerhedsområdet (dok.
16634/08).
Rådet opfordrede de forberedende organer til at fortsætte arbejdet, så der kan opnås enighed snarest
muligt.
Ministrene mindede om, at de er enige om formålet med Kommissionens forslag, og understregede,
at der er behov for et permanent og effektivt europæisk instrument. Rådet havde en offentlig
orienterende debat om dette forslag til direktiv på sin samling i oktober 2008. Et betydeligt antal
medlemsstater udtrykte tvivl om, hvorvidt det retsgrundlag, Kommissionen har valgt i forslaget, er
korrekt.
Dette forslag skal bidrage til EU's trafiksikkerhedspolitik, der siden 2001 tager sigte på at halvere
antallet af trafikdræbte inden 2010. Formålet med Kommissionens forslag er at forbedre
trafiksikkerheden i Europa. Forslaget går med henblik herpå ud på at gennemføre sanktioner over
for bilister, der begår en trafikforseelse i en anden medlemsstat end den, hvor bilen er indregistreret.
Direktivet omfatter fire trafikforseelser: hastighedsoverskridelse, spirituskørsel, kørsel uden
sikkerhedssele og fremkørsel mod rødt lyssignal. Det er disse forseelser, der medfører det største
antal dødsulykker i trafikken.
Forslaget sigter mod, at der oprettes et elektronisk dataudvekslingsnet på EU-plan, således at
indehaveren af et køretøj kan identificeres, og myndighederne i den medlemsstat, hvor en forseelse
er begået, kan sende en bødetilkendegivelse til indehaveren af det køretøj, som var involveret i
forseelsen.
Kommissionen forelagde sit forslag i marts 2008 (dok.
7984/08).
Europa-Parlamentet forventes at
vedtage sin førstebehandlingsudtalelse i december 2008.
16920/08 (Presse 362)
17
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0018.png
9.XII.2008
Grønnere transport -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om grønnere transport, en strategi for indregning af de eksterne
omkostninger i transportpriserne og støjbegrænsningsforanstaltninger for den bestående
jernbaneflåde (dok.
17042/08).
16920/08 (Presse 362)
18
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0019.png
9.XII.2008
Identifikation og sporing af skibe på lang afstand -
Rådets resolution
Rådet vedtog en resolution om Det Europæiske Datacenter for Identifikation og Sporing af Skibe på
Lang Afstand (LRIT) (dok.
17043/08).
16920/08 (Presse 362)
19
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0020.png
9.XII.2008
EVE TUELT
Strategisk energiteknologiplan for EU
Rådet noterede sig oplysningerne fra Kommissionen om det arbejde, der er gjort med den
strategiske energiteknologiplan for EU (SET-planen) (dok.
16777/08).
Slovakisk indstilling vedrørende hjemstedet for Agenturet for Samarbejde mellem
Energireguleringsmyndigheder
Rådet noterede sig den slovakiske delegations oplysninger om dens indstilling vedrørende
hjemstedet for Agenturet for Samarbejde mellem Energireguleringsmyndigheder (dok.
16778/08).
Luftfartsaftale mellem EU og Canada
Kommissionens orienterede Rådet om, hvor langt man er nået i forhandlingerne med Canada om en
luftfartsaftale.
MARPOL-konventionen
Rådet noterede sig den finske delegations orientering om overvågning af udviklingen og følgerne af
ikrafttrædelsen af det reviderede bilag VI til MARPOL-konventionen (dok.
16652/08).
Registrering af oplysninger om ulykker i køretøjer (sort boks)
Rådet noterede sig den italienske delegations orientering om eventuelle fællesskabsinitiativer med
henblik på indførelse af udstyr til registrering af oplysninger om ulykker i køretøjer (dok.
16625/08).
Fremskridtene med transportrelaterede sager i Rådet (miljø)
På anmodning af den tyske delegation orienterede formandskabet delegationerne om, hvor langt
man er kommet i behandlingen af de transportrelaterede sager i Rådet (miljø) (dok.
16624/08).
16920/08 (Presse 362)
20
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0021.png
9.XII.2008
ARRA GEME TER I TILK YT I G TIL RÅDETS SAMLI G
I tilknytning til Rådet samling blev der underskrevet en aftale med Israel om visse aspekter af
lufttrafik.
16920/08 (Presse 362)
21
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0022.png
9.XII.2008
A DRE PU KTER, DER BLEV GODKE DT
TRA SPORT
Søtransport*
Rådet vedtog to fælles holdninger til de to sidste lovgivningsforslag, der indgår i den tredje pakke
om søfartssikkerhed, nemlig forslaget til direktiv om opfyldelse af kravene til flagstater (dok.
14288/2/08
REV2,
14288/2/08
REV2 ADD1)
og forslaget til direktiv om rederes erstatningsansvar
og om finansiel garanti (dok.
14287/2/08
REV2,
14287/2/08
REV2 ADD1,
15862/1/08
REV1
ADD1).
De fælles holdninger blev vedtaget efter den politiske enighed, der blev opnået på samlingen i
Rådet (TTE) den 9.-10. oktober 2008 (jf.
pressemeddelelse
13649/08,
s. 15).
Kommissionen forelagde sine forslag (dok.
6843/08, 5907/06)
for Rådet i februar 2006 som led i
tredje pakke vedrørende søfartssikkerhed
1
, der består af syv lovgivningsforslag, som har til formål
at styrke søfartssikkerheden i Europa ved at forbedre forebyggelsen af ulykker og undersøgelser af
ulykker og ved at styrke kontrollen med fartøjernes kvalitet. Rådet har allerede vedtaget seks fælles
holdninger på grundlag af fem af disse forslag fra Kommissionen.
1
De fem andre forslag i denne pakke er følgende:
et forslag til direktiv om fælles regler og standarder for organisationer, der udfører
inspektion og syn af skibe, og for søfartsmyndighedernes aktiviteter i forbindelse dermed
(omarbejdet) (dok.
5912/06);
et forslag til direktiv om ændring af direktiv 2002/59/EF om oprettelse af et
trafikovervågnings- og trafikinformationssystem for skibsfarten i Fællesskabet (dok.
5171/06);
et forslag til direktiv om de grundlæggende principper for undersøgelser af ulykker i
søtransportsektoren og om ændring af direktiv 1999/35/EF og 2002/59/EF (dok.
6436/06);
et forslag om havnestatskontrol (dok.
5632/06);
et forslag til forordning om transportørers erstatningsansvar ved ulykker under
passagertransport ad søvejen og indre vandveje (dok.
6827/06).
16920/08 (Presse 362)
22
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0023.png
9.XII.2008
Opfyldelse af kravene til flagstater
Den fælles holdning vedrører hovedsagelig de nationale administrationers forpligtelser vedrørende
audit og kvalitetscertificering. Ifølge teksten skal der i det mindste hvert syvende år foretages en
audit af medlemsstaternes administrationer i overensstemmelse med IMO-reglerne med forbehold
af en positiv reaktion fra IMO's side på en rettidigt fremsat anmodning fra den pågældende
medlemsstat. Denne forpligtelse på EU-niveau er knyttet til den internationale udvikling: når IMO-
auditten bliver en forpligtelse for alle de stater, der er part i IMO, forsvinder
fællesskabsbestemmelsen, så man undgår et parallelt system.
Redernes erstatningsansvar for så vidt angår søretlige krav
Den fælles holdning vedrører fra nu af ikke længere redernes erstatningsansvar, men udelukkende
redernes forpligtelse til at have en forsikring, som dækker mulige søretlige krav. De administrative
byrder for medlemsstaterne er blevet mindsket, og der er indført en revideret sanktionsordning.
Rådets politiske enighed om disse to direktivudkast udgør et væsentligt element, som der skal tages
hensyn til under forhandlingerne mellem Europa-Parlamentet og Rådet om de seks andre tekster
vedrørende søfartspakken.
TELEKOMMU IKATIO
Safer Internet-programmet - Beskyttelse af børn, der bruger internet
Rådet vedtog en afgørelse om etablering af et flerårigt fællesskabsprogram til beskyttelse af børn,
der bruger internet og andre kommunikationsteknologier (dok.
3700/08).
Formålet med programmet er at fremme en sikrere brug af internettet og andre
kommunikationsteknologier, at uddanne brugere, navnlig børn, forældre, omsorgspersoner, lærere
og pædagoger, i denne henseende og at bekæmpe ulovligt indhold og skadevoldende onlineadfærd.
For at nå dette mål vil programmet især lægge vægt på praktisk hjælp til slutbrugerne. Programmet
opererer med følgende fire aktionslinjer:
oplysning og bevidstførelse af offentligheden
bekæmpelse af ulovligt indhold og skadevoldende onlineadfærd
16920/08 (Presse 362)
23
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0024.png
9.XII.2008
sikrere forhold i onlineverdenen
opbygning af en videnbase.
Det definerer endvidere de aktiviteter, der skal gennemføres under disse aktionslinjer,
Programmet løber over en periode på fem år fra den 1. januar 2009, og finansieringsrammen for
denne periode er fastsat til 55 000 000 EUR.
E ERGI
Bistand til tredjelande inden for nuklear sikkerhed og sikring -
Rådets konklusioner
Rådet vedtog konklusioner om spørgsmålet (dok.
14270/2/08
REV 2).
Energifællesskabets Ministerråd
Rådet vedtog en afgørelse om fastlæggelse af Det Europæiske Fællesskabs holdning i
Energifællesskabets Ministerråd, der finder sted den 11. december 2008 i Tirana (Albanien).
RETLIGE OG I DRE A LIGGE DER
Tilbagesendelse af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold
Rådet vedtog
1
et direktiv om fælles standarder og procedurer i medlemsstaterne for tilbagesendelse
af tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold, tilbagesendelsesdirektivet (dok.
3653/08, 16166/08
ADD1 REV1).
Direktivet fastsætter fælles regler for tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold på en
medlemsstats område, uanset hvilken medlemsstat der er tale om. Direktivet sikrer en mere
harmoniseret og effektiv tilgang i forbindelse med tilbagesendelsesprocedurer uden at krænke
rettighederne for tredjelandsstatsborgere med ulovligt ophold.
Direktivet udspringer af et behov for fælles regler med hensyn til tilbagesendelse som følge af
udviklingen af Europa som et område uden indre grænser og med en fælles indvandringspolitik.
Direktivet berører hverken de proceduremæssige eller de faktiske garantier for asylansøgere, som er
omhandlet i et andet direktiv.
1
Den belgiske delegation undlod at stemme.
24
16920/08 (Presse 362)
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0025.png
9.XII.2008
Direktivet fastsætter særlige bestemmelser for sårbare personer, herunder navnlig uledsagede
mindreårige.
Afgørelser, der vedtages efter direktivet, bør træffes efter en konkret og individuel vurdering og
baseres på objektive kriterier
FISKERI
Republikken Guinea
Rådet vedtog en afgørelse om bemyndigelse af Kommissionen til at indlede og føre forhandlinger
om indgåelse af en fiskeripartnerskabsaftale med Republikken Guinea.
Orienteringspriser for fangståret 2009
Rådet vedtog en forordning om fastsættelse for fangståret 2009 af orienteringspriser og EF-
producentpriser for visse fiskevarer i henhold til forordning (EF) nr. 104/2000 (dok.
15381/08).
Ifølge forordning (EF) nr. 104/2000 skal priserne fastsættes på grundlag af gennemsnittet af
noteringerne for en betydelig del af EF's produktion på engrosmarkeder eller i havne i de sidste tre
fangstår forud for 2009. Der skal tages hensyn til tendenserne i produktion og efterspørgsel, og
priserne er dermed et velegnet redskab til at fastlægge, hvilke prisniveauer der udløser intervention
for fiskevarer, og samtidig stabilisere markederne og undgå produktionsoverskud i Fællesskabet.
SELSKABSRET
Ændring af visse internationale regnskabsstandarder
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om visse
internationale regnskabsstandarder.
16920/08 (Presse 362)
25
DA
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
1453701_0026.png
9.XII.2008
Med den nye retsakt vedtager EU de ændringer, som International Accounting Standards Board
(IASB) gennemførte i maj 2008 for så vidt angår International Financial Reporting Standard (IFRS)
1 og international regnskabsstandard (IAS) 27. Ved ændringen af IFRS 1 tillades det en
førstegangsbruger i sit særskilte regnskab at anvende som skønnede omkostninger ved en
investering i en dattervirksomhed, en fælles kontrolleret virksomhed eller en associeret virksomhed
enten dagsværdien på datoen for virksomhedens overgang til IFRS eller investeringens tidligere
regnskabsmæssige GAAP-værdi på denne dato. Definitionen af "omkostningsmetode" udgår af IAS
27, og en investor skal som følge heraf registrere alt udbytte, der modtages fra en dattervirksomhed,
en fælles kontrolleret virksomhed eller en associeret virksomhed, som indtægt i sine særskilte
regnskaber, også selv om udbyttet betales ud af føranskaffelsesreserver.
Forbedring af visse International Financial Reporting Standards
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om visse
International Financial Reporting Standards (IFRSs).
Med den nye retsakt vedtager EU de forbedringer, som International Accounting Standards Board
(IASB) gennemførte i maj 2008 for så vidt angår IFRSs. Disse forbedringer omfatter 35 ændringer i
de nuværende internationale regnskabsstandarder. Den ene del af ændringerne vedrører
fremlæggelse, indregning og måling, den anden del er af terminologisk eller redaktionel art.
Forbedring af visse internationale regnskabsstandarder
Rådet besluttede ikke at modsætte sig Kommissionens vedtagelse af en forordning om visse
internationale regnskabsstandarder.
Med den nye retsakt vedtager EU de forbedringer, som International Accounting Standards Board
(IASB) gennemførte den 14. februar 2008 for så vidt angår international regnskabsstandard IAS 32
og IAS 1. Ved forbedringerne kræves det, at visse instrumenter, der udstedes af virksomheder, og
som på nuværende tidspunkt klassificeres som passiver, selv om de ved deres kendetegn minder om
ordinære aktier, klassificeres som egenkapital.
16920/08 (Presse 362)
26
DA