Dato:

13. oktober 2008

Kontor:

Internationalt kontor

J.nr.:

2008/4010-375

Sagsbeh.:

cpk

 

 

 

Besvarelse af spørgsmål nr. S 14 stillet af folketingsmedlem Astrid Krag (SF) til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 7. oktober 2008.

Spørgsmål:

 

”Hvad er ministerens holdning til den kritik, der er rejst af FN vedrørende Danmarks udvælgelse af kvoteflygtninge, og er ministeren enig i, at arbejdsmarkedshensyn ikke bør veje tungere end humanitære hensyn i udvælgelsen af kvoteflygtninge?”

 

Svar:

 

Fælles for alle kvoteflygtninge er, at der er tale om personer, der af UNHCR er anerkendt som flygtninge med et genbosætningsbehov.

 

Ved lov nr. 403 af 1. juni 2005, der trådte i kraft den 1. juli 2005, blev der foretaget en ændring af udlændingelovens § 8 om udvælgelse af kvoteflygtninge. 

 

Med lovændringen i 2005 blev kredsen af de UNHCR-flygtninge, som kvoteflygtninge udvælges blandt, udvidet, idet det blev gjort muligt at meddele opholdstilladelse til UNHCR-flygtninge efter samme kriterier, som gælder for at meddele opholdstilladelse til udlændinge, der er indrejst i Danmark som asylansøgere, herunder udlændingelovens § 9 b. Der kan således – i modsætning til tidligere – i dag efter en helt konkret vurdering også tilbydes genbosætning til bl.a. enlige kvinder med børn fra krigs- og uroområder, uledsagede mindreårige samt personer, for hvem opholdstilladelse i Danmark af andre årsager vil være af helt afgørende betydning.

 

Ved udvælgelsen af kvoteflygtninge lægges der også vægt på udlændingenes mulighed for at slå rod i Danmark og få glæde af opholdstilladelsen, herunder deres sproglige forudsætninger, uddannelsesforhold, arbejdserfaring, familieforhold, netværk, alder og motivation, jf. udlændingelovens § 8, stk. 4.

 

Det forhold, at vi efter reglerne fra 2005 nu også inddrager flygtningens mulighed for at opnå en vellykket integration i Danmark, er således et supplerende udvælgelseskriterium.

 

I øvrigt henledes opmærksomheden på, at de nævnte supplerende kriterier ikke skal anvendes ved udvælgelse af kvoteflygtninge under kategorien ”Twenty or more” (flygtninge med særligt behandlingskrævende sygdomme) samt i hastesager (flygtninge, der risikere umiddelbar hjemsendelse til hjemlandet eller overgreb i opholdslandet). Ud af de ca. 500 årlige kvotepladser afsættes ca. 20 pladser til kategorien ”Twenty or more” og ca. 75 pladser til hastesager.  

 

Jeg er derfor ikke enig i UNHCR’s kritik.