Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. S<DOCUMENT_START> 182, som medlem af Folketinget Anne Baastrup (SF) har stillet til justitsministeren den 28. oktober 2008.

 

 

 

Brian Mikkelsen   

/

Kristian Korfits Nielsen


Spørgsmål nr. S 182 fra medlem af Folketinget Anne Baastrup (SF):

 

”Mener ministeren, at ”spindoktores” arbejde er omfattet af offentlighedsloven, når disse er ansat af staten, eller mener ministeren, der gælder særlige regler for den type medarbejdere?”

 

Svar:

 

Justitsministeriet går ud fra, at der sigtes til spørgsmålet om, hvorvidt der er adgang til aktindsigt efter offentlighedsloven i eventuelt materiale, som en særlig rådgiver måtte modtage eller udarbejde vedrørende forberedelse af en valgkamp.     

 

Om dette spørgsmål har statsministeren bl.a. anført følgende i sin besvarelse af 27. juni 2008 af spørgsmål nr. 176 (alm. del), der er stillet af Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg den 13. juni 2008:

 

”Særlige rådgivere adskiller sig som bekendt fra almindeligt ansatte embedsmænd bl.a. ved, at deres ansættelse er knyttet til ministerens funktionsperiode. Bl.a. som følge heraf er særlige rådgivere ikke på samme måde som almindeligt ansatte embedsmænd undergivet princippet om partipolitisk neutralitet.

 

Det indebærer bl.a., at en særlig rådgiver kan varetage specielle opgaver, herunder i forhold til ministerens parti og politiske bagland, der bl.a. ud fra princippet om partipolitisk neutralitet kan falde uden for rammerne for, hvad det almindelige embedsværk kan yde bistand til, jf. betænkning nr. 1443/2004 om embedsmænds rådgivning og bistand, side 177 f.

 

Det antages i den forbindelse, at der i relation til ministerens partiarbejde generelt bør gælde vide grænser for de særlige rådgiveres rådgivning og bistand, jf. den nævnte betænkning, side 196.

 

I det omfang en særlig rådgiver måtte have modtaget eller udarbejdet materiale, der vedrører forberedelse af en valgkamp, vil det pågældende materiale efter Statsministeriets opfattelse ikke være omfattet af offentlighedslovens regler om aktindsigt. Statsministeriet lægger herved vægt på, at offentlighedsloven er afgrænset til at omfatte oplysninger inden for den offentlige forvaltning, der er undergivet administrativ sagsbehandling, og at materiale, der vedrører forberedelse af en valgkamp, i den forbindelse må anses for at vedrøre forhold, der er uden den nødvendige sammenhæng med sagsopgaver i ministeriet. 

 

Hvis den særlige rådgiver i Statsministeriet måtte have modtaget eller udarbejdet materiale vedrørende forberedelsen af valgkampen, ønsker jeg af principielle grunde ikke at udlevere materialet til Folketinget. Det er således min principielle holdning, at et medlem af regeringen i denne henseende bør være stillet på samme måde som andre politikere og dermed være berettiget til ikke at udlevere materiale, der vedrører forberedelse af en valgkamp.

 

Jeg skal dog samtidig understrege, at det er en meget begrænset del af den særlige rådgivers tid, der har tilknytning til ministerens partiarbejde.”

 

Justitsministeriet kan tilslutte sig det anførte i den pågældende besvarelse, jf. herved også ministeriets besvarelse af 30. juni 2008 af spørgsmål nr. 183 (alm. del) stillet af Folketingets Politisk-Økonomiske Udvalg den 13. juni 2008.

 

Efter Justitsministeriets opfattelse vil der således – af de grunde, der er anført i de pågældende besvarelser – ikke være adgang til aktindsigt efter offentlighedsloven i eventuelt materiale, som en særlig rådgiver måtte modtage eller udarbejde vedrørende forberedelse af en valgkamp.

 

Det skal tilføjes, at i det omfang en særlig rådgiver modtager eller udarbejder materiale, der har en sammenhæng med sagsopgaver i vedkommende ministerium, vil det pågældende materiale være omfattet af offentlighedslovens regler om aktindsigt. Dette vil f.eks. være tilfældet, hvis en særlig rådgiver udarbejder et udkast til en pressemeddelelse om et kommende politisk initiativ, som den pågældende minister agter at iværksætte.