Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 125
Offentligt
768019_0001.png
768019_0002.png
768019_0003.png
768019_0004.png
768019_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. kontorSagsnr.: 2009-20-221-00402Den 1. december 2009FVM 709
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hen-syn til ændring af bilag II, III og IV om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (ko-mitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har den 20. november 2009 fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksi-malgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 9. december 2009.Formålet med det foreliggende forslag er at ændre maksimalgrænseværdien for en række ak-tivstoffer, for hvilke der tidligere er fastsat grænseværdier i pesticidrammeforordningen. Dettesker på baggrund af anvendelser i EU på nye afgrøder, eller fordi der er vedtaget nye maksi-malgrænseværdier i Codex Alimentarius.De foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vurderes ikke at berøre beskyttelsesni-veauet i Danmark.Det er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man accepterer ændringer iform af tilføjelse eller fjernelse af maksimalgrænseværdier i bilag II og III under forudsætningaf, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. kontorSagsnr.: 2009-20-221-00402Den 1. december 2009FVM 709
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 med hen-syn til ændring af bilag II, III og IV om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (ko-mitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II, III og IV til pesticidrammeforordningen nr.396/2005, hvor de vedtagne EU maksimalgrænseværdier er samlet i bilag II, mens de midler-tidige EU maksimalgrænseværdier er samlet i bilag III. Bilag IV indeholder pesticider, forhvilke det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier. En vedtagelse af forslagetvurderes ikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har den 20. november 2009 fremsat forslag til ændring af bilag II, III og IV tilEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksi-malgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5(1) og 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten.Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet ogEuropa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2måneder.
3Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forsla-get eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 9. december 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdien ændres for følgende aktivstoffer: Amino-pyralid, azoxystrobin, boscalid, buprofezin, chlorantraniliprol, cypermethrin, cyprodinil, dife-no-conazole, ethephon, fenitrothion, flusilazol, fosetyl-al, imidacloprid, indoxacarb, lambda-cyhalothrin, mandipropamid, metazachlor, methomyl og thiodicarb, profenofos, prothiocona-zol, pyraclostrobin, spi-netoram, spirotetramat, tebuconazol, thiacloprid, triadimefon og tria-dimenol, samt trifloxystrobin. Der er tidligere fastsat grænseværdier for disse stoffer i pesti-cidrammeforordningen.Ændringerne af grænseværdier foreslås på baggrund af anvendelser i EU på nye afgrøder, el-ler fordi der er vedtaget nye maksimalgrænseværdier i Codex Alimentarius. Grænseværdiernebliver kun ændret, hvis det på en videnskabelig baggrund vurderes at være sundhedsmæssigtacceptabelt.Kommissionen foreslår endvidere, at de eksisterende maksimalgrænseværdier for svovl slettesog at stoffet optages i bilag IV, der indeholder stoffer, for hvilke der ikke skal sættes maksi-malgrænseværdier.Hvis der ikke er ansøgt om brug af stoffet i EU eller ansøgt om tilladelse til at importere fø-devarer, der indeholder stoffet, fastsætter pesticidrammeforordningen en generel grænseværdipå 0,01 mg/kg, som svarer til den laveste, analytiske detektionsgrænse.De medlemsstater, der modtager en ansøgning om import af fødevarer, der indeholder resteraf stoffet eller en an søgning om brug af stoffet i EU, udarbejder en evaluering af grænsevær-dierne for disse stoffer.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabeligsundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne er sundhedsmæssigtacceptable foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol..
4
Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.KonsekvenserForslaget vurderes ikke at have statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslagetvurderes heller ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.Forslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet vedDTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medfø-re en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko. De foreslåe-de ændringer af maksimalgrænseværdier vurderes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Dan-mark.HøringSagen har været i høring via høringsportalen, og der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II, III og IV.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de forslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor regeringen kan støtteforslaget.
5
Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.