Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 187
Offentligt
786771_0001.png
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, 2009
Inspirationskatalog
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil om videreudviklingen af
EU s forskningsprogram
Baggrundsinformation
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Forsknings- og Innovationsstyrelsen har i 2009 været i dialog med de danske bru-
gere af og interessenter til EU s 7. rammeprogram for forskning, teknologisk ud-
vikling og demonstration (FP7). Et af resultaterne af denne proces er det vedlagte
inspirationskatalog, der alle knytter an til og er opdelt efter de seks temaer, som
dialogen har taget udgangspunkt i:
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Rammeprogrammet og store samfundsmæssige udfordringer.
Hvordan gøres rammeprogrammet mere attraktivt for erhvervslivet?
Administration og forenkling.
Udfordringer for det europæiske samarbejde om forskningsinfrastruktur.
Hvordan skal Det Europæiske Forskningsråd udvikles? Status og fremtid.
Forskermobilitet og forskerkarriereudvikling.
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-076108
1183973
7. EU s fællesskabsinstrumenter (ERA-NET, Artikel 169-initiativer, JTI og
Europæiske teknologisk platforme)
Inspirationskataloget og hovedbudskaberne heri er alene udtryk for de bidrag og
indspil Forsknings- og Innovationsstyrelsen har modtaget jf. nedenstående.
Hovedbudskaberne er ikke udtryk for hverken Forsknings- og
Innovationsstyrelsens eller Videnskabsministeriets holdning.
Grundlaget bag inspirationskataloget
Hovedbudskaberne i inspirationskataloget er primært baseret på de diskussioner
og tilkendegivelser fra de afholdte seminarer, henholdsvis den 4. juni i
København, den 9. oktober 2009 i København og den 19. oktober 2009 i Bryssel.
Disse udsagn er suppleret med skriftlige indspil til temaerne 1-6 tilgået i
forbindelse med indkaldelse af skriftlige kommentarer i løbet af oktober.
På seminaret i København 4. juni blev tema 7 dels diskuteret i plenum, dels i
workshops dedikret hver af de fire instrumenter. På seminaret i København 19.
oktober blev temaerne 1-6 diskuteret i en workshop dedikeret hver af de seks
temaer. På seminaret i Bryssel blev temaerne 2, 3 og 6 diskuteret i plenum.
Interessent- og brugergruppen var inviteret så bredt som muligt, det være sig fra
både offentlig og private forskningsinstitutioner, erhvervslivet, interesse-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786771_0002.png
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
organisationer og offentlige myndigheder m.v. Alle der havde vist interesse for
de afholdte seminarer 9. og 19. oktober fik tilbudt at indsende skrftlige
kommentarer til alle temaerne 1-6.
I alt var der omkring 240 medvirkende ved de tre seminarer og FI modtog ialt ti
skriftlige indspil.
Baggrunden for processen
Baggrunden for arbejdet er den påbegyndte proces frem mod viderudviklingen af
EU s forskningsprogram. Med afsæt i midtvejsevalueringen af FP7 vil der i
efteråret 2010 komme en politisk diskussion om større eller mindre ændringer i
programmets sidste halvdel. Midtvejsevalueringen vil samtidig få betydning for
diskussionerne om FP8. FP8 forventes iværksat den 1. januar 2014, men den helt
overordnede diskussion om udformningen af FP8 er allerede påbegyndt under
det svenske EU-formandskab i andet halvår af 2009.
Forsknings- og
For at Videnskabsministeriet kan handle i rette tid og på et solidt fagligt grundlag
op til både midtvejsevalueringen af PF7 og formgivningen af FP8, valgte FI
derfor en tidlig og grundig dialog med alle rammeprogrammets danske
interessenter. Et af resultaterne af denne dialog er de hovedbudskaber, der findes
på de følgende sider.
Forsknings- og Innovationsstyrelsen retter en stor tak til alle, der har medvirket
eller vist interesse for de afholdte arrangementer.
Innovationsstyrelsen
Yderligere information om seminarerne og processen:
- Fuldmægtig Michael Winther, [email protected] / +45 35 44 62 16
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Tema 1:
Rammeprogrammet og store
samfundsmæssige udfordringer
Hovedbudskaber
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
Der er generel enighed om det hensigtsmæssige i at målrette rammeprogrammet
mod løsningen af store samfundsmæssige udfordringer. Der er endvidere bred
enighed om, at en højere grad af tværfaglighed er et vigtigt element i at kunne
gøre dette. De øvrige hovedbudskaber er:
Rammeprogrammet kan ikke fuldt ud svare på store samfundsmæssige
udfordringer som det er indrettet nu.
En tidlig indsats i forhold til at ændre på rammeprogrammets opbygning
og indhold er nødvendig. De mål der skal sættes for udarbejdelsen af
FP8, skal allerede påbegyndes i forbindelse med midtvejsevalueringen af
FP7.
Man bør allerede påbegynde målretningen mod store samfundsmæssige
udfordringer inden for rammerne af FP7. De årlige arbejdsprogrammer
inden for de enkelte forskningstemaer i FP7 kan således gives en højere
grad af fokus og prioritering af enkelte store samfundsmæssige
udfordringer. Dette kan rent praktisk gøres ved at indføre flere fælles
indkaldelser på tværs af temaerne.
Når der tales store samfundsmæssige udfordringer i forbindelse med
rammeprogrammet er det vigtigt, at disse er fleksibelt og bredt defineret.
Dels for at de kan tilpasses udviklignen over tid (særligt for mangeårlige
rammeprogrammer), dels for at udfordringerne kan adresseres fra
forskellige tværdiciplinære vinkler.
Tværfaglighed er ikke et succeskriterium i sig selv, men en metode til at
finde bedre løsninger på komplekse problemstillinger.
Der er behov for at udvikle en evalueringsmodel for den konkrete
evaluering af tværfaglige projekter, da der ellers kan være en barriere
heri eftersom evaluatorerne i det kendte system, ikke nødvendigvis har
den nødvendige ekspertise til at evaluere tværfaglige projekter.
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-068395
1154656
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Forskeruddannelse og -mobilitet skal også tænkes ind i adresseringen af
store samfundsmæssige udfordringer.
Innovations- og forskningsområdet skal hænge bedre sammen. Dette kan
blandt andet fremmes ved at skabe en langt tydeligere og tættere
sammenhæng mellem CIP-programmet og rammeprogrammet.
Det er vigtigt ikke at finde på nye instrumenter til implementeringen af
rammeprogrammet. Med FP7 blev flere nye instrumenter lanceret og
disse skal, på trods af eventuelle begyndervanskeligheder, have mulighed
for at udvikle sig. Flere instrumenter vil kun forvirre deltagerne i
rammeprogrammet, og kan risikere at skabe en modvilje mod at indgå i
projekter inden for rammeprogrammet.
Formidling af udarbejdelsen af FP8 og inddragelse af danske
interessenter og borgere er vigtigt, da dette kan give et bredt ejerskab
blandt befolkningen.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Yderligere information om dette tema:
ـ
Fuldmægtig Nina Espegård Hassel, [email protected] / 33 95 52 70
ـ
Chefkonsulent Lise Lotte Toft, [email protected] / 33 92 97 13
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Tema 2:
Hvordan gøres rammeprogrammet mere
attraktivt for erhvervslivet?
Hovedbudskaber
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Der er bred enighed om, at det er nødvendigt med et skarpere fokus på virksom-
hedernes rammebetingelser og incitamenter til at indgå i europæiske F&U-
projekter. Samtidig er der meget bred opbakning til at give mulighed for flere in-
dustriiniterede forskningssamarbejder. Herudover er hovedbudskaberne:
Virksomhederne har mange gode idéer til europæiske projekter, men
de kender ikke tilstrækkeligt til de muligheder, de har, og ofte er der
ingen tematiserede FP7-opslag, der passer til netop deres idé. Det an-
befales derfor, at forøge budgetterne til ikke-tematiserede (bottom-up)
puljer betragteligt i forhold til det nuværende niveau.
Opbakning til idéen om store samfundsmæssige udfordringer som af-
sæt for diskussionen af FP8 og som præsenteret i Lund-deklarationen.
Lund–deklarationens idé om at italesætte, at løsninger på store sam-
fundsmæssige udfordringer skal nås gennem forskning blev set som en
politisk løftestang, dels for flere midler til bottom-up forskning, dels
for flere midler til forskningsområdet generelt.
For at fremme industrirelevant bottom-up forskning anbefales det at
oprette et Industrial Research Council (IRC) som pendant til ERC.
Projekters ideelle størrelse og løbetid kan kun meningsfuldt diskuteres
i forhold til det specifikke problem, det enkelte projekt søger at løse.
Der bør være meget færre krav til formen på FP7-ansøgninger/ projek-
ter, dvs. færre krav til sammensætning, størrelse, løbetid, partnere. I
stedet burde der være en højere grad af orientering mod de mål, projek-
terne søger at opnå.
En øget målorientering skal kobles med en højere grad af fleksibilitet i
projekterne, hvor eksempelvis op imod 20 procent af det samlede pro-
jekt skal kunne ændre fokus, metoder eller mål, uden at imødese admi-
nistrative problemer. Endvidere kunne fleksibiliteten også bestå i, at
rammeprogrammet giver mulighed for løbende at koble virksomheder
på projekter.
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-068395
1154657
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Der er behov for både anvendelsesorienteret forskning og grundforsk-
ning. Mange virksomheder interesserer sig for grundforskning, så også
fra et virksomhedsperspektiv er grundforskningen nødvendig.
Øgede budgetter til industrirelevante programmer med frit forsknings-
valg vil øge industriens interesse og deltagelse i rammeprogrammet.
Bredere formulerede opslag i den tematisk, strategiske del af ramme-
programmet. For at afhjælpe konsekvenserne af flere ansøgninger og
dermed et stigende antal afviste ansøgere, blev det foreslået at arbejde
for øget brug af to-trinsansøgninger i udvælgelsesproceduren.
I forhold til en eventuel europæisk videnkupon-ordning er det vigtigt,
at kvaliteten af samarbejdet er god og at en eventuel ordning bliver
fleksibel og nem at håndtere for virksomhederne.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Yderligere information om dette tema:
ـ
Specialkonsulent Jens Peter Vittrup, [email protected]/ 72 26 55 18
ـ
Fuldmægtig Melanie Büscher, [email protected]/ 35 44 62 97
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Tema 3:
Administration og forenkling
Hovedbudskaber
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Der er grundlæggende enighed om, at administrationen af FP7 fungerer. Dog er
der grundlag for justeringer og det mest presserende kritikpunkt vedrører Europa-
Kommissionens lille grad af gennemsigtighed og lave serviceniveau. De fleste
frustrationer udspringer af manglende klare ”køreplaner” og uklare kommunika-
tionsveje, ligesom det langsommelige URF-system bør forbedres omgående.
Herudover er hovedbudskaberne:
Samme sæt af regler og administrative procedurer/sagsgange bør gælde
for samtlige forskningsprojekter. Således bør projekter under ERA-net,
artikel 169 og rammeprogrammet styres efter de samme regler. Forskel-
lene er en kilde til frustration i forskningsmiljøet og demotiverer potenti-
elle deltagere.
Perioden mellem ansøgningsfristens udløb og underskrivelsen af til-
skudsaftalen bør forkortes. Generelt er processen for langsommelig og
den for projektet oplyste startdato bør tages mere alvorligt af Europa-
Kommissionen.
En gennemtænkt og velformuleret ansøgning kræver tid. Der bør derfor
være mere tid mellem offentliggørelse af arbejdsprogrammet og ansøg-
ningsfrist.
Størstedelen af arbejdsprogrammerne offentliggøres samtidigt, og ansøg-
ningsfristerne koncentreres over en periode mellem kun en og to måne-
der. Det er et problem for de, som ønsker at indgive flere ansøgninger.
Endvidere vanskeliggøres administratorernes og NCP´ernes arbejde unø-
digt. Offentliggørelse og ansøgningsfrister bør derfor fordeles til at ligge
på forskellige tidspunkter og fastlægges under hensyn til større ferieperi-
oder.
Opslagene bør være bredere formuleret. Er opslagene snævert formuleret,
er det reelt kun relativt få, der kan ansøge om midler. Er opslagene der-
imod bredt/bredere formuleret, skabes der mulighed for, at der indgives
flere ansøgninger per opslag.
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-068395
1154658
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Europa-Kommissionens registrering og godkendelse af en organisation i
Unique Registration Facility (URF) tager uforholdsmæssigt lang tid og
kan i værste fald medføre, at selve tilskudsaftalen ikke kan underskrives.
Processen bør forkortes.
LEAR- funktionen (legal entity appointed representative) bør ikke være
knyttet til én bestemt person. Således burde flere fysiske personer kunne
udpeges som LEAR for en organisation, eventuelt med eget password og
logon. Man ville herved undgå at skulle udpege en ny LEAR, hver gang
en LEAR rokeres eller opsiger sin stilling.
Reglerne vedrørende intellektuelle rettigheder (IPR) er yderst komplice-
rede. Det er især de små og mellemstore virksomheder, der lider under
det tunge regelsæt, men også større virksomheder og offentlige organer
har ofte svært ved at forstå reglerne. Det foreslås at lade konsortieaftalen
have forrang for tilskudsaftalen, der indeholder reglerne om IPR. Således
ville det være op til partnerne i konsortiet indbyrdes at aftale, hvem der
har ejerskab til hvilken viden.
Det er indtrykket, at en del project officers blander sig i forhold, der i
princippet ikke vedrører dem. Der er stor forskel på, hvor meget de blan-
der sig i konsortieaftalens indgåelse, tilskudsaftalens indgåelse og sagens
forløb i øvrigt. Der bør udarbejdes klare og entydige retningslinier for,
hvilke kompetencer en project officer har.
Rapporteringsprocedurerne er blevet færre, men mere komplicerede.
FORCE og NEF- rapporteringssystemerne kan med fordel sammenlæg-
ges, således at det ikke bliver nødvendigt at anvende to forskellige sy-
stemer alt afhængigt af hvilken type forskningsprogram, der forskes un-
der.
Administrationen af Garantifonden fungerer dog ikke optimalt, idet man
internt i Kommissionen tilsyneladende endnu ikke har fastsat procedurer
for udbetaling af fondsmidler.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Yderligere information om dette tema:
- Fuldmægtig Barbara Spanó, [email protected] / 33 95 52 56
- Fuldmægtig Béatrice Lamberget Sloth, [email protected] / 35 44 62 85
- Specialkonsulent Lisbeth Mortensen, [email protected] / 35 44 62 92
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Temat 4:
Udfordringer for det europæiske
samarbejde om forskningsinfrastruktur
Hovedbudskaber
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Der er generelt opbakning til, at forskningsinfrastruktur skal være omfattet
af EU's rammeprogram for forskning. Der er også et generelt ønske om, at
rammeprogrammet skal spille en større rolle, end det er tilfældet i det nu-
værende rammeprogram. Det er således i højere grad et spørgsmål om,
hvilken rolle rammeprogrammet skal spille i forhold til etablering og drift
af infrastruktur.
I forlængelse af diskussionerne om rammeprogrammets rolle i forhold til
infrastruktur fremkom også nogle budskaber, der mere generelt sigter på
deltagelsen i internationalt samarbejde om forskningsinfrastrukturer.
Der er ønske om at forskningsinfrastruktur prioriteres højere i
kommende rammeprogrammer end i det nuværende 7. rammepro-
gram, hvor kun 3,3 procent af midlerne er afsat til området. Samar-
bejde om forskningsinfrastruktur giver reel merværdi på europæisk
plan og bør derfor opprioriteres.
EU har i dag stor indflydelse på hvilke forskningsinfrastrukturer,
der etableres, men bidrager kun med få midler. EU kunne gennem
rammeprogrammet indtage en mere fremtrædende rolle ved at ind-
gå som medejere af fælles faciliteter og gå aktivt ind i konstruktion,
drift, udvikling og uddannelse i forbindelse med forskningsinfra-
strukturer. EU bør dog ikke tildeles en uforholdsmæssig bestem-
mende rolle.
Forskningsinfrastruktur kan være med til at løfte mobilitet, da de er
gode ”lærepladser”. De midler, der er til forskningsinfrastruktur i
FP7, kan bruges til at styrke forskermobiliteten gennem finansie-
ring af post.docs.
Bedre sammenhæng mellem uddannelse og forskningsinfrastruktu-
rerne bør tilstræbes. Infrastrukturerne bør i højere grad inddrages
som led i karriereplanlægningen for yngre forskere.
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-068395
1154659
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Det er vigtigst at sikre danske forskere adgang til europæiske
forskningsinfrastrukturer, men der er behov for at man nationalt
beslutter, hvilke forskningsinfrastrukturer Danmark vil have ind-
flydelse på udformningen af. Som en del heraf skal der også være
en bedre afklaring af, hvordan vi udnytter de forskningsinfrastruk-
turer, vi beslutter os for at deltage i.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Side
2/2
Yderligere information om dette tema:
ـ
Specialkonsulent Peter Uffe Meier, [email protected] / 33 92 97 06
ـ
Fuldmægtig Troels Rasmussen, [email protected] / 35 44 63 17
ـ
Fuldmægtig Anders Ødegaard, [email protected] / 35 44 62 53
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Tema 5:
Hvordan skal Det Europæiske
Forskningsråd (ERC) udvikles?
– Status og fremtid
Hovedbudskaber
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Der er generelt opbakning og enighed om den positive værdi af Det Europæiske
Forskningsråd, ERC. ERC har sin berettigelse, udfylder et hul på EU plan og er
attraktivt. Det hænger tæt sammen med, at midlerne bliver opfattet som meget
frie midler. Der er også enighed om, at standarden i de to første runder har været
høj, og at risikovillighed i ERC ligger nogenlunde på niveau med nationalt støt-
tede projekter i Danmark. De øvrige hovedbudskaber er:
ERC bør bevares så simpelt som muligt og skal baseres på tillid og ikke
på kontrol.
Organisationen bør ledes af én person, således at der ikke opstår person-
konflikter. Denne person bør have en videnskabelig baggrund, men med
en bred erfaring fra administration. Denne ændring kræver, for at blive
gennemført, et meget stort politisk pres.
Engangsbeløb kunne være et godt alternativ til den nuværende ordning.
For at gennemføre denne ændring kræves et meget stort politisk pres.
Man bør fokusere på transparens i den måde, hvorpå ERC opererer. Dvs.
transparens i evalueringsprocessen og i processen omkring udvælgelse,
og ikke kun symbolsk ved at offentliggøre navne og scores på ERC’s
hjemmeside.
Med hensyn til udvælgelse af medlemmer til paneler kunne man overveje
en anden model, f.eks. brug af databaser, men måske også se på den pro-
cedure, der anvendes af National Institutes of Health, NIH).
Særlig målretning af ERC mod store samfundsmæssige udfordringer bør
man afholde sig fra. ERC skal fortsat være så simpelt som muligt, dvs.
grundforskning, baseret på ”bottom-up”-princippet, og som er forskerini-
tieret. Det blev foreslået, at man kunne lave et nyt ERC baseret på det
gamle, som så kunne tage sig af de store samfundsmæssige udfordringer.
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-068395
1154660
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Enighed om at størrelsen af ERC’s budget på 20 – 23 % af det samlede
budget for Rammeprogrammet er et godt udgangspunkt, men med mulig-
hed for moderat vækst.
ERC bør fokusere mere på at fortælle den ”gode historie”. ERC skal ”ud
og sælge sig selv”.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Yderligere information om dette tema:
- Fuldmægtig Are Straume, [email protected]/35 44 63 10
- Fuldmægtig Jan Corner-Walker, [email protected]/ 35 44 62 88
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Tema 6:
Forskermobilitet og
forskerkarriereudvikling
Hovedbudskaber
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Der er en generel holdning til, at mobilitet er et væsentligt element i EU’s ram-
meprogram, og at det i sig selv er et kvalitetsfremmende element. Mobilitet er en
hjørnesten i forhold til forskermeritering og udvikling af forskerkarrieren. Der er
også en generel holdning til, at EU’s rammeprogram er vigtigt i denne specifikke
sammenhæng, fordi det netop er internationalt. Det faktum, at det er internatio-
nalt og interkulturelt, bør udnyttes. Øvrige hovedbudskaber er:
Det blev vurderet som meget væsentligt, at der fortsat findes et selvstæn-
digt og særligt program for forskermobilitet og forskerkarriereudvikling.
PEOPLE skal bevares som et selvstændigt program.
Derudover må mobilitet- og meriteringsinitiativer meget gerne indgå i
andre typer projekter i rammeprogrammet. Det vurderes som naturligt, at
der er ”indbagte” trænings- og mobilitetsstipendier i større satsninger
(grand challenges) såvel som, at der bør udvikles særlige mobilitets- og
karriereudviklingsinitiativer i tæt tilknytning til de store europæiske in-
frastrukturer. I forhold til ERC er det afgørende, at der ikke stilles ”irre-
levante” krav i forhold til den videnskabelige kvalitet, der vurderes at
være ankerpunktet i ERC.
Det nuværende initiativ ITN – International Training Networks – vurde-
res som det stærkeste MC-initiativ. Den træning, der forgår i internatio-
nale miljøer, er det absolutte flagskib, og bør være det, der satses på. Det
vurderes også, at det tager noget tid at etablere rammerne for et ITN, og
at det er ærgerligt, at man ikke kan fortsætte med at benytte de samme
netværksrammer udover den bevilgede periode. Når man har sammensat
og optimeret kurser, gæsteforelæsere og andre rammebetingelser, er det
ærgerligt ikke at kunne fortsætte. Der er grund til at kigge på, om der er
muligheder for at udnytte disse rammer i længere tid.
De individuelle stipendier er gode – men det er alt for kompliceret at
fastholde: 1) Intereuropæiske, 2) Ind i Europa, 3) Ud af Europa. I forenk-
lingens navn bør det være én global kasse. De andre typer initiativer som
co-funding og udveksling af TAP-personale bliver ikke fremhævet som
vigtige.
Bredgade 40
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-068395
1154661
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Hvordan videreudvikler vi EU’s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminarer og skriftlige indspil, efterår 2009
Transparens og forsimpling vurderes som vigtigt at arbejde for. Det skal
være mere gennemskueligt, hvordan man anvender MC Aktioner – både
for den enkelte ansøger til et stipendium og for forskningsinstitutionerne,
der gør brug af det. Og så bør der være få, simple og genkendelige vir-
kemidler.
Det er vigtigt at have for øje, at man i et forskermeriteringsperspektiv
opnår kvalitet, hvis man samarbejder med de bedste steder. Forskermobi-
litet, meritering og forskerkarriereudvikling bør derfor ses i et globalt
perspektiv frem for at være i et lukket europæisk perspektiv.
Der bør være større klarhed over udsigten til en attraktiv forskerkarriere.
Det efterspørges, at man gør mere for at illustrere, hvordan MC aktioner
og andre mobilitets- og karrierefremmende initiativer i rammeprogram-
met indgår i udviklingen af forskerkarrieren.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Yderligere information om dette tema:
ـ
Specialkonsulent Karin Kjær Madsen, [email protected] / 3392 9994
ـ
Fuldmægtig Jimmy Bruun Felthaus, [email protected] / 3544 6375
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786771_0015.png
H vor da n vide r e u dvik le r vi EU s for sk n in gspr ogr a m ?
Hovedbudskaber fra seminar om EU s fællesskabsinstrumenter, juni
2009
Seminar om
EU s fællesskabsinstrumter
Hovedbudskaber
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Bredgade 40
Der er generel enighed om at fællesskabsinitiativerne har deres berettigelse,
omend der også blev advaret mod yderligere knopskydning af nye, særlige
initiativer med yderligere kompleksitet til følge. Hovedbudskaberne for de
enkelte instrumtner var:
ERA-Net og ERA-Net Plus
Styrker
Stort fagligt udbytte.
Netværksdannelse i Europa.
Skaber godt forskningssamarbejde, der er præget af god projektstyring.
Deltagelse åbner nye muligheder, fx i forhold til international forskerkarri-
ere.
Åbner mulighed for at generere nye muligheder og midler til fx humaniora.
ERANettene er en slags kuvøser, der åbner muligheder for dem, der nor-
malt ikke søger fællesskabsmidler.
Svagheder
Problem med rejsefinansiering og afsætte mandskab (undtagen sektormini-
sterier).
Manglende tværgående koordinering på tværs af ERA-Nettene.
Stort og bureaukratisk og det er tungt at få konsortier forhandlet på plads.
Problem med evalueringsproceduren, da det er svært at gennemskue hvad
der er godt og dårligt i evalueringerne.
Anbefalinger
Finde en fælles finansieringsform fx en overordnet pulje, hvorfra man kan
søge midler til dansk deltagelse.
Sørge for at sikre en national koordinering på tværs af ERA-Net med dansk
deltagelse.
Etablering af fælles procedurer for erfaringsudveksling fx en drejebog.
Øget brug af tekniske virkemidler fx videokonference.
1260 København K
Telefon
Telefax
E-post
Netsted
CVR-nr.
3544 6200
3544 6201
[email protected]
www.fi.dk
1991 8440
Sagsnr.
Dok nr.
09-068395
1154656
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786771_0016.png
Hvordan videreudvikler vi EU s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminar om EU s fællesskabsinstrumenter, juni
2009
Artikle 169-initiativer
Styrker:
Internationale evalueringer.
Spændende konkurrenceparameter.
Lettere ansøgningsproces.
Danske SMVer kan stå distancen.
Svagheder:
Ringe national vilje til internationalisering, herunder økonomisk opbak-
ning.
Nationale fortolkninger af regelsæt og overhead.
Generisk problem med virtual common pot.
Anbefalinger:
Dedikerede midler afsat til dansk deltagelse (mindst på niveau med Sverige
og Norge).
Forprojekter kan hjælpe til med at få en høj succesrate.
Synliggørelse af erfaringer, fx Johan Schlüter-udvalgets arbejde i relation
til ansøgere kan fungere som et administrativt værkstøj.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Joint Technology Initiatives (JTI)
Styrker
Skaber nye samarbejder nationalt og internationalt.
Det teknologispecifikke fokus tiltrækker nye aktører.
Har skabt aktivitet indenfor de enkelte forskningsområder og har derved
tilført forskningen en added value.
Svagheder
JTI er med national medfinansiering afgørende for de danske aktørers mu-
ligheder for deltagelse i en JTI.
Uklarhed om regler for deltagelse, fx regler i forhold til IPR.
Den lave overheadrate på 20 procent afholder potentielle og kvalificerede
institutioner og virksomheder fra at deltage i en JTI.
Anbefalinger
Danmark skal være mere international og satse på deltagelse i JTI erne
Behov for nationale strategier for, hvilke JTI er der skal satses på
Udarbejde en god praksis-kogebog for, hvordan man kommer med i en JTI
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
786771_0017.png
Hvordan videreudvikler vi EU s forskningsprogram?
Hovedbudskaber fra seminar om EU s fællesskabsinstrumenter, juni
2009
De Europæiske Teknologiske Platforme (ETP)
Styrker
Bred opbakning til instrumentet.
Formaliseret rolle for at inddrage interessenter, hvilket giver mulighed for
indflydelse.
Svagheder
De teknologiske Platforme er meget industridrevne og det er derfor svært
for mindre virksomheder samt humaniora og samfundsvidenskab at deltage
i platformene.
Det er meget ressourcekrævende at deltage i en platform.
Anbefalinger
Raffinere instrumentet, fx en yderligere formalisering af rammerne for
platformenes indspil til Kommissionen.
Finde rolle til humaniora og samfundsvidenskab. Et alternativ kunne være,
at etablere andre instrumenter
Styrke dansk netværk, fx gennem udvidelse af støtteordninger.
Forsknings- og
Innovationsstyrelsen
Yderligere information om dette seminar:
Fuldmægtig Nina Espegård Hassel, [email protected] / 33 95 52 70