Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 200
Offentligt
790395_0001.png
790395_0002.png
790395_0003.png
790395_0004.png
790395_0005.png
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00459/Dep. sagsnr. 404Den 26. januar 2010FVM 731
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen har fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forordning nr. 396/2005 af23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og ani-malske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF (herefter pe-sticidrammeforordningen). Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5(1) og 14(1) i pesti-cidrammeforordningen.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 4.-5. februar 2010.Formålet med det foreliggende forslag er at ændre maksimalgrænseværdien for en række ak-tivstoffer, for hvilke der tidligere er fastsat grænseværdier i pesticidrammeforordningen. Dettesker på baggrund af anvendelser i EU på nye afgrøder. Derudover fastsættes specifikke græn-seværdier for en række andre aktivstoffer.De foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vurderes ikke at berøre beskyttelsesni-veauet i Danmark.Danmark er tilhænger af, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik på fuld har-monisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesticidrester ifødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag løbende ændres,herunder bilag II og III.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man accepterer ændringer iform af tilføjelse eller fjernelse af maksimalgrænseværdier i bilag II og III under forudsætningaf, at ændringerne vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsen 5. Kontor/3.1/2.1Sagsnr.: 2010-20-221-00459/Dep. sagsnr. 404Den 26. januar 2010FVM 731
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning 396/2005 med hensyn til æn-dring af bilag II og III om maksimalgrænseværdier for pesticidrester (komitésag)KOM-dokument foreligger ikke

Resumé

Forslaget fastsætter ændringer af bilag II og III til pesticidrammeforordning nr. 396/2005.De vedtagne EU maksimalgrænseværdier er samlet i forordningens bilag II, mens de midler-tidige EU maksimalgrænseværdier er samlet i bilag III. En vedtagelse af forslaget vurderesikke at påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.BaggrundKommissionen har den 15. januar 2010 fremsat forslag til ændring af bilag II og III til forord-ning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om maksimalgrænseværdier for pesticidrester i eller påvegetabilske og animalske fødevarer og foderstoffer og om ændring af Rådets direktiv91/414/EØF (herefter pesticidrammeforordningen).Forslaget er fremsat med hjemmel i artikel 5(1) og 14(1) i pesticidrammeforordningen.Forslaget behandles i en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Fødevare-kæden og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelæggerKommissionen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsviskvalificeret og absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremtRådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfri-sten. Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rå-det og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal in-den for 2 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentettilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed (SCoFCAH) den 4.-5. februar 2010.
3NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdKommissionen foreslår, at maksimalgrænseværdien ændres for følgende aktivstoffer: Aceta-miprid, acibenzolar-S-methyl, azoxystrobin, imazalil, prohexadion-calcium, pyraclostrobin,thiacloprid, dimethomorph, dithiocarbamates (mancozeb), fludioxonil, pirimicarb, prosulfo-carb, tebuconazole, triclopyr og valiphenal. Der er tidligere fastsat grænseværdier for dissestoffer i pesticidrammeforordningens bilag II og III.Ændringerne af grænseværdier, herunder eventuelle forhøjelser, foreslås på baggrund af an-vendelser i EU på nye afgrøder eller fordi der er ansøgt om importtolerance fra et 3. land.Grænseværdierne bliver kun ændret, hvis det på en videnskabelig baggrund vurderes at væresundhedsmæssigt acceptabelt.Kommissionen foreslår endvidere, at der fastsættes specifikke grænseværdier for aktivstof-ferne amisulbron, BAS650F og bixafen i bilag III.Hvis der ikke er ansøgt om brug af stoffet i EU eller ansøgt om tilladelse til at importere føde-varer, der indeholder stoffet (importtolerance), fastsætter pesticidrammeforordningen en gene-rel grænseværdi på 0,01 mg/kg, som svarer til den laveste analytiske detektionsgrænse.De medlemsstater, der modtager en ansøgning om import af fødevarer, der indeholder resteraf stoffet eller en ansøgning om brug af stoffet i EU, udarbejder en evaluering af grænsevær-dierne for disse stoffer.Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager herefter en videnskabeligsundhedsmæssig vurdering af grænseværdierne. Hvis grænseværdierne er sundhedsmæssigtacceptable foreslår Kommissionen en ændring af de eksisterende maksimalgrænseværdier.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retForslaget vedrører ændring af bilag til forordning nr. 396/2005 af 23. februar 2005 om mak-simalgrænseværdier for pesticidrester i eller på vegetabilske og animalske fødevarer og foder-stoffer og om ændring af Rådets direktiv 91/414/EØF. Ændringen vil være direkte gældende iDanmark. I henhold til pesticidrammeforordningens artikel 34 fastsætter medlemsstaternesanktioner for overtrædelse af forordningen.
4KonsekvenserForslaget er udarbejdet på basis af en videnskabelig vurdering fra Den Europæiske Fødevare-sikkerhedsautoritet (EFSA) af de pågældende aktivstoffer. Den Europæiske Fødevaresikker-hedsautoritet (EFSA) har vurderet, at de foreslåede grænseværdier ikke indeholder nogensundhedsmæssig risiko for forbrugerne.Fødevarestyrelsen vurderer, efter at have indhentet en vurdering fra Fødevareinstituttet vedDTU, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier fastsat i bilag II og III vil medfø-re en tilstand på fødevareområdet, der ikke indebærer en sundhedsmæssig risiko.De foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vurderes derfor ikke at berøre beskyttel-sesniveauet i Danmark.Forslaget har ingen statsfinansielle eller administrative konsekvenser. Forslaget vurderes hel-ler ikke at have samfundsøkonomiske eller erhvervsmæssige konsekvenser.HøringSagen har været i høring på høringsportalen, og der er ikke indkommet bemærkninger.Sagen har efterfølgende været i høring i §2-udvalget, samt det Rådgivende Fødevareudvalg(EU-underudvalget). Der er ikke indkommet bemærkninger.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er højt prioriteret fra dansk side, at pesticidrammeforordningen kan virke med henblik påfuld harmonisering af reglerne vedrørende fastsættelse af maksimalgrænseværdier for pesti-cidrester i fødevarer i EU. For at dette kan lade sig gøre, skal rammeforordningens bilag lø-bende ændres, herunder bilag II og III.Alle pesticider, der anvendes i EU, skal gennem en grundig sundhedsmæssig vurdering, somfører til fastsættelse af en grænseværdi for restindholdene i fødevarerne (bilag II og III) ellersom fører til den beslutning, at det ikke er nødvendigt at fastsætte maksimalgrænseværdier(optagelse på bilag IV). Pesticidrammeforordningen og de deraf afledte forordninger er derforvigtige elementer i beskyttelsen af de danske forbrugeres sikkerhed. Regeringen kan alenestøtte forslag, der vurderes at være sundhedsmæssigt acceptable.Det er vurderingen, at de foreslåede ændringer af maksimalgrænseværdier vil medføre en til-stand på fødevareområdet, der er sundhedsmæssigt acceptabel, hvorfor regeringen kan støtteforslaget.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.
5Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgForslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.