NOTAT
11. januar 2010
Det spanske formandskabs program og priorite-
ter for beskæftigelses-, ligestillings- og socialområ-
derne
J.nr. 2008-0006319
JAIC/SHE
Det spanske formandskab har præsenteret sit arbejdsprogram for det kommende
halve år på beskæftigelses-, ligestillings- og socialområderne. Det spanske for-
mandskab bliver præget af, at der i perioden vil være en ny Kommission, et nyt
traktatgrundlag samt et relativt nyt parlament med nye beføjelser. Kommissionen
kan således først påbegynde sit arbejde, efter at den er godkendt i Europa-
Parlamentet, hvilket navnlig vil få betydning i forhold til den beskæftigelsespoliti-
ske dagsorden i relation til drøftelserne om EU 2020 strategien.
Spanien har dog på trods heraf høje ambitioner i forhold til antallet af retsakter til
vedtagelse:
Barseldirektivet
Udvidelse af forordning 883/04 til også at omfatte tredjelandsstatsborgere
og associeringsaftaler om social sikring med en række lande.
Direktivforslag om rammeaftale om nåle og stik
Antidiskriminationsdirektivet
Beslutning om oprettelse af mikrokreditordning vha. PROGRESS-midler
Det spanske formandskabet vil prioritere
barselsdirektivet,
som de forventer at
sætte på juni-rådsmødet til politisk enighed, hvilket må anses for relativt ambitiøst i
lyset af EP’s lange og svære drøftelser og de relativt store afstande, der er mellem
medlemslandene i sagen.
På socialsikringsområdet har formandskabet sat to sager på dagsordenen: For det
første moderniseringen af forordning 859/03 om
social sikring af tredjelands-
statsborgere inden for EU.
Forslaget kunne ikke vedtages under tjekkisk for-
mandskab, hvor det på selve rådsmødet blev opgivet at nå den påkrævede enstem-
mighed, fordi enkelte lande ønskede deres nationale familieydelser undtaget fra
forordningen. Med Lissabon-traktaten er sagen overgået til kvalificeret flertal. Som
følge af Danmarks retlige forbehold vil forordningen ikke gælde for Danmark.
For det andet ønsker formandskabet at færdiggøre arbejdet med
associeringsafta-
ler
med staterne Algeriet, Marokko, Tunesien, Kroatien, FYROM og Israel. Dan-
mark er pga. det retlige forbehold alene bundet af associeringsaftalerne som Kon-
geriget Danmark og ikke som en del af fællesskabet.