Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 214
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./HBO/BICB/3.1/2.1
Sagsnr. 2009-20-24-01054/Dep. sagsnr. 3832
Den 1. februar 2010
FVM 736
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter, der inde-
holder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON88017xMON810
under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modi-
ficerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har den 22. januar 2010 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til mar-
kedsføring af genetisk modificeret majs MON88017xMON810 efter reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-
cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).
Forslaget er sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-
sundhed (SCoFCAH) den 9.-10. februar 2010.
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs MON88017xMON810. Ifølge den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmo-
dificerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle
majskerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter
også tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU. Majs
MON88017xMON810 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen. Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs
MON88017xMON810 ikke giver danske og internationale eksperter anledning til bemærk-
ninger, har regeringen ingen fagligt begrundede indvendinger imod godkendelsen.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./HBO/BICB/3.1/2.1
Sagsnr. 2009-20-24-01054/Dep. sagsnr. 3832
Den 1. februar 2010
FVM 736
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets beslutning om tilladelse til markedsføring af produkter, der inde-
holder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret majs MON88017xMON810
under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om genetisk modi-
ficerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om godkendelse af genetisk modificeret majs
MON88017xMON810 i henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde import og
markedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder, der indeholder eller er fremstillet
af majs MON88017xMON810, samt anvendelse af majsen til anden industriel brug, undtagen
dyrkning. Majs MON88017xMON810 er fremstillet ved at krydse to genmodificerede majssor-
ter MON88017 og MON810. Ved krydsning af de to majssorter er der opnået resistens over
for både glyphosat og visse billelarver. De enkelte genmodificerede majs, som indgår i kryds-
ningen, er hver for sig vurderet tidligere og er i forvejen godkendte under GMO-
forordningen. Ansøger angiver, at majs MON88017xMON810 har bedre dyrkningsegenska-
ber end konventionel majs. Majs MON88017xMON810 indeholder ikke antibiotikaresistens-
markørgener. Formålet med godkendelsen er at tillade import og markedsføring i EU af
MON88017xMON810-majs stammende fra dyrkning i tredjelande. En vedtagelse af forslaget
vurderes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 22. januar 2010 fremsendt forslag til beslutning om tilladelse til mar-
kedsføring af genetisk modificeret majs MON88017xMON810 efter reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-
cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,
skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-
neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.
Forslaget er sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-
sundhed (SCoFCAH) den 9.-10. februar 2010.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
I november 2005 indsendte Monsanto Europe S.A. en ansøgning om godkendelse af majs
MON88017xMON810 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrkning) i henhold til reglerne i
GMO-forordningen.
Majs MON88017xMON810 er fremstillet ved at krydse to genmodificerede majssorter
MON88017 og MON810. De enkelte genmodificerede majs, som indgår i krydsningen, er
hver for sig vurderet tidligere. MON88017 majs er tilført de to nye gener
cry3Bb1 og cp4
epsps,
som gør majsen resistent over for visse billelarver og ukrudtsmidler med glyphosat
som aktivt stof. MON810 har fået indsat genet
cry1Ab,
som gør majsen modstandsdygtig over
for visse andre billelarver. Ved krydsning af de to majssorter er der opnået resistens over for
både glyphosat og visse billelarver. Majs MON88017 og MON810 er i forvejen godkendte
under GMO-forordningen. Ansøger angiver, at majs MON88017xMON810 har bedre dyrk-
ningsegenskaber end konventionel majs. Majs MON88017xMON810 indeholder ikke antibio-
tikaresistens-markørgener.
Tilladelsen vil omfatte majskerner fra MON88017xMON810 samt krydsninger af
MON88017xMON810 med konventionelle ikke-genmodificerede majslinjer. Ansøgningen
omfatter ikke dyrkning af majsen i EU.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs MON88017xMON810 adskiller sig
ifølge ansøgningen ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation
for den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reg-
lerne ledsaget af et forslag til miljømæssig overvågning.
Godkendelsens omfang
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs MON88017xMON810. Ifølge Den
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmo-
dificerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle
majskerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter
også tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU.
I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-
tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter uden, at dette kræver
speciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte MON88017xMON810 samt majs fra efter-
følgende krydsninger heraf med konventionelle ikke-gensplejsede majs.
Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godken-
delse. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs
MON88017xMON810 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”ge-
netisk modificeret majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.
Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-
ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-
kerner af MON88017xMON810. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsva-
rende fødevarer.
Miljømæssig overvågning
Ifølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-
stri-organisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter af
markedsføringen, at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtige
kerner med videre i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodifi-
ceret majs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-
somheder og umiddelbart gældende for disse.
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
792760_0005.png
5
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs
MON88017xMON810 konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i
udtalelse af 21. juli 2009, at majsen er lige så sikker at anvende som konventionelle majs. Der
er ifølge den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) ikke noget, der tyder på, at
majs MON88017xMON810 har negative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller
for miljøet ved de påtænkte anvendelser.
Fødevareinstituttet ved DTU har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Insti-
tuttet har konkluderet, at majsen ikke giver anledning til sundhedsmæssige betænkeligheder,
og at den ernæringsmæssigt set er ækvivalent med ikke-genmodificeret majs. Undersøgelser
af de dannede proteiner tyder ikke på, at disse er sundhedsmæssigt problematiske.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)
høring af miljømyndighederne, forud for offentliggørelsen af den Europæiske Fødevaresik-
kerhedsautoritets (EFSA) udtalelse, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet,
Fødevareinstituttet ved DTU og Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at
der ikke vil være miljømæssige konsekvenser af import af majs MON88017xMON810, når de
anvendes til andre formål end dyrkning.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
Høring
Sagen har været i høring via høringsportalen, og der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse. Organisationen base-
rer sin udtalelse på den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) positive udtalelse.
Landbrug & Fødevarer opfordrer på det kraftigste Danmark til at stemme for godkendelsen,
idet der henvises til, at den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at den
pågældende GM-majs ikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed og for miljø-
et, samt at der vil være meget store samfundsøkonomiske konsekvenser af en yderligere for-
sinkelse i godkendelsen på grund af den gældende 0-tolerance for ikke endeligt godkendte
GMO’er. Organisationen henviser til, at Europa ikke kun afskæres fra det globale marked for
majs og majsprodukter ved en manglende godkendelse, men at der også er en påvirkning af
soja-importen, idet der kan forekomme spor af ikke-godkendt GM-majs i sojaprodukter.
Biodynamiske Forbrugersammenslutning opfordrer til, at Danmark stemmer imod forslaget.
Foreningen nævner blandt andet, at genmodificerede majs i forsøg med billeddannende meto-
der har vist sig at adskille sig fra tilsvarende ”rigtige” naturlige majs. Forsøgene viser ifølge
foreningen, at genmodificerede majs har mindre livskraft. Desuden henvises til et forsøg, som
ifølge foreningen viste, at GMO-roer har en ringere kvalitet end tilsvarende ikke GMO-roer.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
792760_0006.png
6
Ifølge foreningen har en bonde i Tyskland oplevet, at hans køer døde, hvilket efter bondens
opfattelse skyldtes, at køerne var fodret med GMO-majs.
Greenpeace opfordrer til, at der ikke godkendes flere GMO’er på baggrund af den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) indstillinger, idet organisationen ikke mener, at den Eu-
ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) risikovurderinger er gode nok. Greenpeace
mener ikke, at det er tilstrækkeligt at basere beslutninger om godkendelse udelukkende på den
Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse om sikkerheden, hvilket ifølge
organisationen er tilfældet i øjeblikket. Greenpeace nævner en række konkrete argumenter
imod GMO-afgrøder, for eksempel at forbruget af pesticider er steget som følge af indførelsen
af Roundup-resistente GMO i USA. Desuden nævnes, at GMO-afgrøder ifølge resultater fra
USA ikke giver øgede høstudbytter. GMO-teknologien regnes af Greenpeace for en forældet
teknologi, der ikke har indfriet forventningerne.
Noah protesterer mod tilladelsen og ibrugtagningen af majsen. Noah ønsker, at majsen under-
kastes langtidsfodringsforsøg, som kan sikre ernæringsværdien for både mennesker og dyr,
inden der gives tilladelse. Forsøgene skal foretages af uvildige forskere og resultaterne gøres
offentligt tilgængelige. Alle produkter, der indeholder eller er fodret med GMO-afgrøder skal
mærkes med GMO. Glyphosat skal udfases og produkter, der har et restindhold af dette herbi-
cid, underkastes yderligere toksikologiske undersøgelser.
Grøn Hverdag svarer, at de under ingen omstændigheder kan godkende tilladelsen af majsen.
Dette skyldes blandt andet, at tilladelsen til at krydse majsen med konventionelle majs ifølge
foreningen vil betyde, at det er slut med konventionelle majslinjer. Desuden er foreningen be-
kymret for spredning af pollen til økologiske og konventionelle afgrøder. Der er ikke sikker-
hed for, at GMO’erne er sunde, idet der er kommet rapporter frem om skader på dyr. Der kan
være rester af sprøjtemidler i majsen. Grøn Hverdag ønsker, at landbrug drives uden gift-
sprøjtning. Grøn Hverdag mener, at EU påtvinger sin befolkning GMO afgrøder mod befolk-
ningens vilje. Det bør være producenten, som ved hjælp af uvildige instanser skal bevise, at
produktet er ufarligt. Det vil kræve grundigere undersøgelser, end det er tilfældet i øjeblikket.
Der er fare for uønskede effekter i generne samt eksempler på, at GMO’er har haft sundheds-
skadelige effekter.
Landsorganisationen NaturSundhedsrådet protesterer mod ibrugtagningen af majsen, da det
ikke er tilstrækkeligt bevist, at den ikke er sundhedsskadelig. Organisationen opfordrer til, at
majsen underkastes massive længerevarende undersøgelser. At majsen undersøges af uvildige
forskere uden forbindelse til lovgivere eller producenter. At alle forskningsresultater gøres
almindeligt tilgængelige, og at alle GMO-afgrøder og fødevarer mærkes, ligegyldigt om de er
beregnet til dyr eller mennesker, og ligegyldigt om de ligner moderplanten eller ej.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen.
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs MON88017xMON810 ikke giver dan-
ske og internationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt be-
grundede indvendinger imod godkendelsen. I forlængelse heraf skal ansøgningen om godken-
delse af majs MON88017xMON810 også ses i lyset af, at stigninger i foderpriserne i EU vil
have negative konsekvenser for husdyrproduktionen. Regeringen er af den holdning, at mu-
ligheden for at importere genmodificeret majs og soja til EU bør udnyttes fuldt ud inden for
EU’s eksisterende lovgivninger. Regeringen kan således støtte forslaget.
Det bemærkes, at godkendelsen omfatter tilladelse til import, forarbejdning og fødevare-
/foderbrug af MON88017xMON810-majsen i EU. Da der ikke er tale om tilladelse til dyrk-
ning, vil godkendelsen ikke have betydning for spredning til økologiske, biodynamiske eller
konventionelle fødevarer, afgrøder og dyrkningsarealer.
Det kan ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme MON88017xMON810-majsplanter som
følge af frøspild i forbindelse med håndteringen af importerede majskerner. Da majskerner
imidlertid har ringe overlevelsesevne i jorden, og blandt andet som følge heraf kun sjældent
optræder som spildplanteukrudt under europæiske forhold, vurderes spild af
MON88017xMON810-majskerner ikke at ville udgøre noget problem.
Vedrørende høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning oplyser DTU Fødeva-
reinstituttet, at en forskel fundet ved de såkaldte billeddannende metoder ikke nødvendigvis
betyder, at de genmodificerede produkter er af ringere kvalitet end de ikke-genmodificerede.
De billeddannende metoder har ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke nogen bevist relation til
sundheden af produkterne. I forsøget med roer, hvor de genmodificerede roer rådnede før for-
søget var afsluttet, skyldes forrådnelsen forkert opbevaring af de genmodificerede roer og ik-
ke det faktum, at de var genmodificerede. Med hensyn til den tyske landmand, hvis køer døde,
har de tyske myndigheder ikke kunnet påvise nogen sammenhæng mellem foderet og dyrenes
sundhedstilstand. Der var således andre årsager til, at køerne mistrivedes og døde end det
genmodificerede foder.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager efter de danske eksperters
vurdering en meget grundig og lødig vurdering af ansøgningerne om godkendelse af GMO’er.
DTU Fødevareinstituttet er således ikke enig i kritikken fra Greenpeace af den risikovurde-
ring, som Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager i sådanne sager. Det
er instituttets vurdering, at der i den foreliggende sag er foretaget alle de relevante analyser og
målinger, der er nødvendige, for at vurdere majsen. Instituttet er enigt i den Europæiske Fø-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
devaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurdering af, at majskrydsningen kan betragtes
sundhedsmæssigt som værende lig andre traditionelle majs.
Med hensyn til bemærkningen fra Greenpeace om, at godkendelser af GMO’er udelukkende
baseres på den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) risikovurdering, kan det op-
lyses, at dette ikke er tilfældet. Ifølge GMO-forordningen må GMO’er til fødevare- og foder-
brug ikke have negative virkninger på menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet, ikke
vildlede forbrugeren og ikke afvige fra de fødevarer eller det foder, de er bestemt til at erstatte
i et sådant omfang, at de ved normal indtagelse vil være ernæringsmæssigt ufordelagtige for
forbrugeren. Ved godkendelsen af GMO’er tager medlemslandene og Kommissionen hensyn
til alle disse forhold. Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse vedrø-
rende sikkerheden er et vigtigt element i denne vurdering, men ikke det eneste.
Greenpeace nævner en række konkrete argumenter for, at genmodificerede afgrøder ikke har
bedre egenskaber end konventionelle afgrøder med hensyn til for eksempel udbytte og anven-
delse af sprøjtemidler. Plantedirektoratet og Fødevarestyrelsen vurderer ikke, at sådanne ge-
nerelle udsagn har relevans i forhold til den aktuelle godkendelsessag. Vurderingen af
GMO’ers generelle nytteværdi er meget vanskelig at foretage, hvilket blandt andet fremgår af
Fødevareministeriets Vidensyntese om GMO. Der er ikke i de nuværende GMO-regler fastsat
noget krav til GMO’ens nytteværdi for eksempel i forhold til ændret udbytte eller anvendelse
af sprøjtemidler.
De toksiner, som MON88017xMON810-majsen producerer, er kun giftige over for en snæver
gruppe af insektlarver. Undersøgelser af eventuelle giftvirkninger over for ikke-målinsekter
har ikke kunnet påvise nogen effekt på disse. Desuden nedbrydes toksinerne hurtigt i jorden,
hvilket gør det usandsynligt, at de ophober sig og forbliver i jorden.
Med hensyn til bemærkningen fra Noah om, at der bør kræves langtidsfodringsforsøg med
dyr, formodes det, at der hermed menes flergenerationsforsøg med dyr. Spørgsmålet om be-
hov for sådanne forsøg har været drøftet i den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EF-
SA) og blandt danske eksperter. Flergenerationsforsøg med dyr er ikke en fast del af den risi-
kovurdering, der udføres ved GMO-godkendelser, men den Europæiske Fødevaresikkerheds-
autoritet (EFSA) kan kræve sådanne forsøg, hvis det vurderes nødvendigt. Den Europæiske
Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) og danske eksperter finder ikke, at der generelt er behov
for sådanne forsøg medmindre, der er særlige forhold ved GMO’en – for eksempel at den in-
deholder betænkelige stoffer, som gør den anderledes end almindelige afgrøder. Dette afgøres
fra sag til sag ud fra de sammenlignende undersøgelser af GMO’en med ikke-GMO planter.
Eksperterne har ikke fundet behov for sådanne undersøgelser medhensyn til majs
MON88017xMON810.
Med hensyn til bemærkningerne fra Grøn Hverdag og Landsorganisationen NaturSundheds-
rådet kan det oplyses, at de forhold, der nævnes vedrørende sikkerheden for menneskers og
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
9
dyrs sundhed og for miljøet, netop bliver tjekket i forbindelse med vurderingen af GMO-
ansøgninger. Ifølge GMO-forordningen er det ansøger, der skal fremskaffe de nødvendige op-
lysninger om sikkerheden af GMO’er til fødevare- og foderbrug. Der er ikke krav i lovgivnin-
gen om, hvilke forskere, der skal udføre forsøgene.
Fødevarer og foder, der indeholder eller er fremstillet af en GMO skal være mærket med op-
lysning herom til forbrugeren eller landmanden, så der er mulighed for at fravælge denne type
produkter, hvis man ikke ønsker dem. Fødevarer fra dyr, der har fået GMO-foder skal ikke
være mærket med GMO.
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre landes holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.