Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 221
Offentligt
793181_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 17. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Fredag den 22. januar 2010
Kl. 10.00
Vær. 2-133
Anne-Marie Meldgaard (S) formand, Kim Andersen (V),
Erling Bonnesen (V), Henrik Høegh (V) næstformand, Pia
Adelsteen (DF), Helle Sjelle (KF), Jeppe Kofod (S), Anne
Grete Holmsgaard (SF), Lone Dybkjær (RV), Bjarne
Laustsen (S), Per Clausen (EL)
Sundhedsminister Jakob Axel Nielsen (bistået af direktør
Michael Zilmer-Johns, Udenrigsministeriet) og klima- og
energiminister Lykke Friis
Desuden deltog:
Punkt 1. Rådsmøde nr. 2991+2992 (almindelige anliggender og
udenrigsanliggender) den 25.-26. januar 2010
Formanden
nævnte, at på grund af begravelse ville det være sundhedsmini-
steren, som forelagde dagsordenen på vegne af udenrigsministeren.
Sundhedsministeren:
Jeg forelægger som bekendt udenrigsministermødet den
25.-26. januar 2010 på vegne af udenrigsministeren.
Indledningsvis vil jeg gøre opmærksom på, at dagsordenspunkt 7 vedrørende
Ukraine er taget af dagsordenen for rådsmødet. Alle øvrige dagsordenspunkter
forelægges til orientering.
Der er generelt tale om vigtige emner, men på rådsmødet er der ikke lagt op til
afgørende beslutninger.
1. Præsentation af det spanske formandskabsprogram
Orientering
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 1 (samlenotat side 2)
EUU alm. del (09) - bilag 186 (henvendelse af 19/1-10 fra
Amnesty International)
Sundhedsministeren:
Jeg vil gerne starte min forelæggelse med dagsordens-
punkt 1: Præsentation af det spanske formandskabsprogram, som behandles
under rådsmødet for almindelige anliggender.
Fra dansk side agter man at hilse det spanske formandskabsprogram velkom-
men, og man vil tage præsentationen til efterretning. Det spanske formandskab vil
have fire hovedprioriteter. For det første en hurtig og effektiv implementering af
Lissabontraktaten i samarbejde med de nye institutionelle aktører. For det andet
tillægges den økonomiske genopretning stor vægt, herunder med fokus på ved-
589
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 221: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde den 22/1-10
17. Europaudvalgsmøde 22/1-10
tagelsen af EU2020. For det tredje prioriteres en styrkelse af EU’s internationale
rolle, og for det fjerde vil der være fokus på borgernes Europa og på værdipolitik.
Rådsmødet på mandag er det første ordinære EU-udenrigsministermøde under
Lissabontraktatens regime, hvor EU's udenrigsrepræsentant, Catherine Ashton,
vil fungere som mødeleder for de udenrigspolitiske emner.
2. Iran
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 1 (samlenotat side 5)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) - bilag 164 (side 439, senest behandlet i EUU
4/12-09)
Sundhedsministeren:
Under det kommende EU-udenrigsministermøde vil vi
drøfte udviklingen i sagen om Irans atomprogram i lyset af den manglende frem-
drift. På rådsmødet forventes bekræftelse af EU’s beredvillighed til at følge sank-
tionsporet.
Hidtil har Iran ikke vist sig samarbejdsvillig og har afvist at mødes med EU3+3 for
at drøfte atomsagen. Senest har den iranske udenrigsminister, Mottaki, den 2.
januar 2010 stillet et ultimatum om at genforhandle forslaget til en aftale fra mødet
med EU3+3 i oktober vedrørende en tillidsskabende foranstaltning om viderebe-
rigning og forarbejdning i udlandet af iransk uran. Såfremt det iranske ultimatum
ikke efterfølges inden udløbet af januar, har Iran erklæret at ville fortsætte sin be-
rigning af uran.
Vi støtter EU3+3’s bestræbelser på at engagere Iran i forhandlinger. Når Iran er
afvisende over for dette, må vi være klar til at øge presset, herunder med yderli-
gere sanktioner. Tiltag vedtaget i FN er førsteprioritet, men regeringen er også
rede til at støtte EU-sanktioner for at fremme mulighederne i forhandlingssporet.
Vi ser i den forbindelse frem til de drøftelser om Iran og atomsagen, som forven-
tes snart at komme op i FN’s sikkerhedsråd.
Det er for tidligt at sige noget om indholdet af sanktionerne endnu, men for rege-
ringen er det vigtigt, at fremtidige sanktioner konstrueres, så de sender et klart
signal til det iranske regime om, at det vil være for dyrt ikke at samarbejde med
det internationale samfund. Samtidig bør sanktioner så vidt muligt skåne den
iranske befolkning.
Syv måneder efter valget er oppositionsbevægelsen stadig aktiv. Det så vi senest
i forbindelse med højtideligholdelsen af Ashura den 27. december 2009 og i da-
gene herefter. Vi støtter fuldt ud det iranske folks ret til demokrati og til fredeligt at
demonstrere og ytre sine meninger offentligt. Krænkelserne af det iranske folks
demokratiske rettigheder er uacceptable. Og vi fordømmer skarpt myndigheder-
nes seneste overgreb mod demonstranter og oppositionstilhængere. Danmark og
EU følger fortsat den indenrigspolitiske situation nøje.
590
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 221: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde den 22/1-10
17. Europaudvalgsmøde 22/1-10
3. Bosnien-Hercegovina
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 1 (samlenotat side 8)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) - bilag 164 (side 435, senest behandlet i EUU
4/12-09)
Sundhedsministeren:
Omkring Bosnien er det forventningen, at der vil blive
gjort status for den forhandlingsproces, som EU og USA indledte i efteråret med
parterne i landet. Processen har endnu ikke ledt til gennembrud. Desuden forven-
tes der enighed om en mindre tilpasning af EU’s militære operation i landet, ope-
ration Althea.
4. Somalia
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 1 (samlenotat side 10)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) - bilag 116 (side 441, senest behandlet i EUU
4/12-09) (ikke omtalt)
EUU alm. del (09) - bilag 164 (side 220, behandlet i EUU 13/11-
09) (ikke omtalt)
Sundhedsministeren:
Jeg vil nævne dagsordenspunkt 4 vedrørende Somalia
og dagsordenspunkt 6 vedrørende Yemen under ét.
Der forventes på rådsmødet også en drøftelse af henholdsvis Somalia og Yemen.
Begge lande befinder sig i en skrøbelig sikkerhedssituation, og regeringerne står
over for store udfordringer i form af fare for udbredelse af terrorisme, pirateri, radi-
kalisering og intern uro.
Det er vigtigt, at Danmark sammen med EU hjælper til med at undgå, at situatio-
nen forværres. Der er derfor brug for en samlet og koordineret indsats. Danmark
arbejder for en øget EU-indsats i begge lande og bakker i forhold til Somalia bl.a.
op om EU's arbejde med en strategi for Afrikas Horn. I forhold til Yemen forventes
drøftelserne særligt at rette sig mod forventningerne til et internationalt møde i
London den 27. januar 2010 og mulige EU-bidrag hertil.
I forhold til Somalia kan der også komme en drøftelse af en mulig militær træ-
ningsmission til landet. Fra dansk side forventes missionen i givet fald at være
omfattet af forsvarsforbeholdet.
Jeppe Kofod
syntes, det var rigtigt godt, at EU engagerede sig i den militære
træningsmission, som desværre var omfattet af det danske forsvarsforbehold,
således at Danmark ikke kunne deltage. Vi kunne derfor ikke være med til et
udenrigspolitisk skridt, som skulle forhindre, at Somalis blev en terroristrede.
591
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 221: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde den 22/1-10
17. Europaudvalgsmøde 22/1-10
Direktør Michael Zilmer-Johns,
Udenrigsministeriet, bekræftede, at Dan-
mark står udenfor, fordi der næsten med sikkerhed bliver tale om en militær
mission.
5. Afghanistan/Pakistan
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 1 (samlenotat side 12)
EUU alm. del (09) – bilag 184 (henvendelse af 19/1-10 fra
Amnesty International)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) - bilag 58 (side 117, senest behandlet i EUU
23/10-09)
Sundhedsministeren:
På dagsordenen for rådsmødet er også Afghanistan og
Pakistan. Drøftelsen ventes først og fremmest at fokusere på forberedelsen af
den internationale ministerkonference om Afghanistan, som finder sted i London
torsdag den 28. januar 2010.
Et af hovedemnerne for konferencen vil være sikkerhed, hvor vi blandt andet vil
skulle drøfte en proces for overdragelse af ansvar for sikkerhed til afghanerne
selv. Vi lægger fra dansk side stor vægt på, at præsident Karzai tager sikker-
hedsopgaven alvorligt ved blandt andet at prioritere kapacitetsopbygning af de
afghanske sikkerhedsstyrker og politi, således at vi på sigt ikke skal løse opgaven
for afghanerne, men med afghanerne.
Drøftelsen ventes desuden også at komme ind på det videre arbejde med imple-
menteringen af EU's handlingsplan for øget indsats i Afghanistan og Pakistan fra
oktober sidste år. Vi har fra dansk side støttet arbejdet og især lagt vægt på, at
der fokuseres på god regeringsførelse, menneskerettigheder og korruptionsbe-
kæmpelse.
Jeppe Kofod
betegnede præsidentvalget som en katastrofe, og nu har vi fået
beretninger om, at den nye regering ikke er godkendt af parlamentet, som den
skal efter den afghanske forfatning. Derfor spurgte han, hvad regeringens
holdning var til, at man forhandlede med ministre, der ikke var godkendt af
parlamentet.
Direktør Michael Zilmer-Johns,
Udenrigsministeriet, erkendte, at alle kunne
have ønsket, at valget var foregået på en bedre måde, og at der ikke havde
fundet så omfattende valgsvindel sted, men trods alt var der tale om en de-
mokratisk proces. Det er ærgerligt, at den demokratiske proces, der nu udspil-
ler sig i det afghanske parlament, tager så lang tid, men trods alt er nøglemi-
nistrene godkendt. Det gælder udenrigsministeren, ministen for genopbygning
og udvikling af landområderne samt indenrigsministeren.
592
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 221: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde den 22/1-10
17. Europaudvalgsmøde 22/1-10
6. Yemen
Politisk drøftelse/Rådskonklusioner
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 1 (samlenotat side 14)
Sundhedsministeren
nævnte dette punkt i forbindelse med dagsordenens punkt
4.
Udg.
7.
(Evt.) Ukraine
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 1 (samlenotat side 16)
Udvalgsmødereferater:
EUU alm. del (09) - bilag 116 (side 212, senest behandlet i EUU
13/11-09)
Sundhedsministeren
oplyste, at punktet var udgået.
8. Haiti
Politisk drøftelse
Rådsmøde 2991+2992 – bilag 2 (suppl. notat af 19/1-10)
Sundhedsministeren:
EU's udviklingsministre mødtes i mandags til ekstraordi-
nært rådsmøde for at drøfte EU’s indsats i Haiti, hvor EU's udenrigsrepræsentant,
Catherine Ashton, også ledte mødet. På mødet var der enighed om at fortsætte
drøftelsen igen på udenrigsrådsmødet på mandag.
Situationen i Haiti er fortsat alvorlig og er ifølge FN den sværeste humanitære
operation i årtier. Der er ingen fungerende regeringsstrukturer at basere sig på,
og FN er også meget hårdt ramt. Det er ikke indtrykket, at det er flere penge, der
er mest brug for her og nu, men at sikre, at nødhjælpen kommer frem.
Der er behov for hurtig, tilstrækkelig og koordineret indsats. Danmark var et af de
allerførste lande til at reagere – og har til nu ydet knap 80 millioner kr. dels gen-
nem FN, dels gennem danske hjælpeorganisationer. Desuden har vi fra dansk
side besluttet at fremrykke Danmarks 2010 bidrag til FN’s katastrofefond og en
del af det årlige bidrag til FN’s fødevareprogram. I alt 150 mio. kr. vil således kun-
ne finde umiddelbar anvendelse i forbindelse med katastrofen i Haiti.
På udenrigsrådsmødet i mandags var der enighed om at yde massiv EU-støtte til
Haiti, og om at koordinere indsatsen tæt. EU har således samlet tilkendegivet at
ville sende 907 millioner kroner i akut nødhjælp til de jordskælvsramte i Haiti.
Sikkerhedssituationen giver anledning til bekymring, men den er endnu ikke en
alvorlig hindring for nødhjælpen. EU har – som det fremgår af rådskonklusionerne
fra udviklingsministrenes møde i mandags – stillet sig velvillig over for at medvirke
til at opfylde FN’s ønske om at sende personel til Haiti for at styrke sikkerheden
593
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 221: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde den 22/1-10
17. Europaudvalgsmøde 22/1-10
for ofrene for jordskælvet og for at sikre, at bistanden kan komme ofrene til gode.
Også amerikanske styrker vil kunne bistå FN’s fredsbevarende styrke.
Fra EU’s side er udenrigsrepræsentanten, Catherine Ashton, blevet anmodet om
at koordinere og videreformidle oplysninger om medlemsstaternes bidrag på bå-
de det militære og det politimæssige område til FN. FN har anmodet EU om at
bidrage med omkring 140 politifolk til at beskytte nødhjælpen.
Desuden gav Rådet fuld opbakning til FN’s koordinerende rolle i den internationa-
le nødhjælpsindsats.
Der var også enighed om at støtte afholdelsen af en international donorkonferen-
ce, når først der er overblik over de langsigtede behov i Haiti.
Regeringen lægger vægt på, at EU og det internationale samfund i øvrigt yder
den nødvendige hjælp til Haiti. Det er vigtigt, at det sker på en koordineret måde,
og at der hurtigt laves en plan for den mere langsigtede genopbygning af Haiti.
FN, Verdensbanken og EU-Kommissionen har her en helt afgørende rolle at spil-
le.
Jeppe Kofod
syntes, det var godt, at Danmark og EU gjorde en masse i an-
ledning af den tragiske katastrofe, der havde ramt Haiti, men gav kritikerne ret
i, at man var kommet sent i gang.
Han noterede sig, at hvis man kom i den situation, at man valgte en militær
bistand til Haiti, ville aktionen ligesom i Somalia være omfattet af det danske
forsvarsforbehold, således at Danmark ikke kunne deltage. Det mente han var
et eksempel på, at forsvarsforbeholdet udgør en hæmsko for vores udenrigs-
politik.
Per Clausen
syntes, man skulle have en samlet diskussion om EU-forbehol-
dene.
Han spurgte, om Danmark er enig i, at vi skal fastholde, at det er FN, der er
styrende for hjælpeindsatsen på Haiti.
Han tog afstand fra ideerne om, at Haiti kunne få hjælp i form af lån, som det
ikke havde nogen mulighed for at betale tilbage. Hvis man endelig skulle dis-
kutere lån, måtte det dreje sig om at eftergive Haiti de lån, det havde fået.
Sundhedsministeren
svarede Jeppe Kofod, at på Haiti var der ikke tale om
en militær operation, så dér er forsvarsforbeholdet ikke noget problem. Det er
det derimod i Somalia. I øvrigt delte sundhedsministeren Jeppe Kofods ærg-
relse over forsvarsforbeholdet.
Han var enig med Per Clausen i, at FN skal være styrende for hjælpeindsat-
sen.
Direktør Michael Zilmer-Johns
indrømmede, at man nok kunne have gjort
tingene hurtigere, men samlet set mente han, at EU og medlemslandene kom
hurtigt ud med massive tilsagn om økonomisk bistand, og derudover har
Danmark og mange andre medlemslande lynhurtigt stillet mandskab til rådig-
hed for hjælpearbejdet.
594
EUU, Alm.del - 2009-10 - Bilag 221: Offentligt referat fra Europaudvalgets møde den 22/1-10
17. Europaudvalgsmøde 22/1-10
Det fremgår af konklusionerne fra rådsmødet for udviklingsministre, at det er
EU's holdning, at det er FN, der skal have den koordinerende rolle.
I svaret til Per Clausen pointerede Michael Zilmer-Johns, at al den bistand,
der er givet indtil nu, har været nødhjælp, hvor der ikke er noget krav om til-
bagebetaling. På den længere bane kan der komme en diskussion om, hvor-
vidt noget af genopbygningsbistanden skal bestå i lån, men under hensyn til,
hvor fattigt landet er, er det ikke realistisk at basere hovedparten af bistanden
på lån.
9. Eventuelt
10. Siden sidst - Bulgarsk kommissær
Sundhedsministeren:
Jeg vil til slut komme med en status for kommis-
særhøringerne. Efter afslutningen af høringerne i Europa-Parlamentet af de
26 indstillede kandidater trak den bulgarske kandidat, udenrigsminister
Rumania Jeleva, den 19. januar sin kandidatur tilbage. Samme dag indstillede
Bulgariens premierminister vicepræsident i Verdensbanken, Kristalina
Georgieva, som ny kandidat til stillingen som kommissær for humanitær
bistand. Som følge heraf er processen med godkendelse af den nye
Kommission forsinket, og Parlamentet forventes først at stemme om
godkendelse af den nye Kommission den 9. februar 2010. Hvis Kommis-
sionen godkendes, forventes Det Europæiske Råd formelt at udnævne den
nye Kommission i skriftlig procedure, så den kan tiltræde den 10. februar
2010.
595