Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 239
Offentligt
NOTAT
Notat til Folketingets Europa-udvalg om denbegrundede udtalelse om ligebehandlingsdirektivet
Sagsnr. 2009-0008577DEP-JAIC/DEPAAN-IRJ
Notat til Folketingets Europaudvalg om Kommissionens begrundede udtalelse
af 23. november 2009 om gennemførelsen af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2002/73/EF af 23. september 2002 om ændring af Rådets direktiv
76/207/EØF om gennemførelse af princippet om ligebehandling af mænd og
kvinder for så vidt angår adgang til beskæftigelse, erhvervsuddannelse,
forfremmelse samt arbejdsvilkår (”ligebehandlingsdirektivet”).
I åbningsskrivelse nr. 2006/2525 K(2007)1039 af 21. marts 2007 gjordeKommissionen gældende, at Danmark ikke havde gennemført en rækkebestemmelser i ligebehandlingsdirektivet korrekt.Kommissionen anførte blandt andet, at direktivets artikel 2, stk. 1, om forbud modforskelsbehandling, artikel 2, stk. 2, 1. pind, om definitionen af direkteforskelsbehandling, artikel 2, stk. 2, 2. pind, om definitionen af indirekteforskelsbehandling, artikel 2, stk. 7, om forskelsbehandling i forbindelse medsvangerskab og barselorlov, artikel 3, stk. 1, om ligebehandlingsprincippetsmaterielle anvendelsesområde, artikel 6, stk. 2 om tilkendelse af godtgørelse,artikel 8a, om udpegning af organ til fremme af ligebehandling, samt artikel 8b, omtilskyndelse til social dialog, ikke er gennemført korrekt.Regeringen har i sin besvarelse på Kommissionens åbningsskrivelse anført, at dener af den opfattelse, at ligebehandlingsdirektivet er gennemført korrekt i dansk ret,herunder at den sproglige omskrivning, som er foretaget af visse af direktivetsbestemmelser, ligger inden for den skønsmargin, en medlemsstat har vedgennemførelsen af et direktiv i national ret.Beskæftigelsesministeriet har i den forløbne periode dels afholdt møder medkommissionen, dels fremsendt diverse materiale vedr. lovgivningen i Danmark. Enrække af punkterne i åbningsskrivelsen er herefter frafaldet.Imidlertid har Kommissionen ved begrundet udtalelse af 23. november 2009fastholdt, at artikel 8a vedrørende punkt 1 og 2 ikke er korrekt implementeret idansk ret. Det anføres, at traktaten er overtrådt ved, at der ikke ydes ofre forforskelsbehandling tilstrækkelig beskyttelse i forbindelse med det nævn, der haransvaret for ligebehandling af alle personer uden forskelsbehandling på grund afkøn, samt ved ikke at sørge for, at det eller de nævn, der har ansvaret for fremme afanalyse, tilsyn og støtte i forbindelse med ligebehandling af alle personer udenforskelsbehandling på grund af køn, bør foretage uafhængige undersøgelser afforskelsbehandling, offentliggøre uafhængige rapporter og fremsætte henstillingerom emner i forbindelse med en sådan forskelsbehandling.
Regeringen har taget den begrundede udtalelse til efterretning og udpeger et organ,der har de nævnte kompetencer.Ved valg af organ henlægges kompetencen til at bistå ofre for forskelsbehandlingpå grund af køn, samt til at foretage uafhængige undersøgelser mv. til Institut forMenneskerettigheder, der i forvejen har kompetencen på området vedr. race ogetnicitet. Instituttet opfylder derved en formulering i direktiv nr. 2000/43/EF af 29.juni 2000 om gennemførelse af princippet om ligebehandling af alle uanset raceeller etnisk oprindelse, der er enslydende med ligebehandlingsdirektivets artikel 8a.Regeringen har besvaret Kommissionens begrundede udtalelse i overensstemmelsemed det ovenfor anførte.
2