Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 269
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./HBO/3.1/2.1
Sagsnr.: 2009-20-24-00286/Dep. sagsnr. 4308
Den 1. marts 2010
FVM 740
N
OTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets beslutning om forlængelse af eksisterende tilladelse til markedsfø-
ring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret
majs Bt11 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om ge-
netisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Kommissionen har den 23. februar 2010 fremsendt forslag til beslutning om forlængelse af
tilladelse til markedsføring af genetisk modificeret majs Bt11 efter reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-
cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).
Forslaget er sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyre-
sundhed (SCoFCAH) den 9. marts 2010.
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives forlængelse af tilladelse til import og markeds-
føring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs Bt11. Ifølge Den Eu-
ropæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmodi-
ficerede majs anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majs-
kerner, det vil sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også
tilladelse til industriel forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU. Majs Bt11 inde-
holder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
En vedtagelse af forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark.
Danmark er tilhænger af, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende genmodificerede
afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurdering, som fast-
sat i GMO-forordningen. Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs Bt11 ikke gi-
ver danske og internationale eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fag-
ligt begrundede indvendinger imod godkendelsen.
Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Fødevarestyrelsen 6. kt./HBO/3.1/2.1
Sagsnr.: 2009-20-24-00286/Dep. sagsnr. 4308
Den 1. marts 2010
FVM 740
G
RUNDNOTAT TIL
F
OLKETINGETS
E
UROPAUDVALG
om forslag til Rådets beslutning om forlængelse af eksisterende tilladelse til markedsfø-
ring af produkter, der indeholder, består af eller er fremstillet af genetisk modificeret
majs Bt11 under Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 om ge-
netisk modificerede fødevarer og foderstoffer (komitésag)
KOM-dokument foreligger ikke
Resumé
Kommissionen har fremsat forslag om forlængelse af den eksisterende tilladelse af genetisk
modificeret majs Bt11 i henhold til GMO-forordningen. Godkendelsen vil gælde import og
markedsføring af fødevarer, fødevareingredienser og foder, der indeholder eller er fremstillet
af majs Bt11, samt anvendelse af majsen til anden industriel brug, undtagen dyrkning. Majs
Bt11 har fået indsat to nye gener, som giver planten resistens mod visse insekter og ukrudts-
midlet glufosinat. Majskerner af Bt11 er tidligere godkendt til fødevarebrug i 1998 og 2004.
Forarbejdede fødevarer fremstillet af majsen er desuden notificeret som eksisterende produk-
ter i henhold til GMO-forordningen og må ifølge reglerne fortsat markedsføres indtil der er
taget stilling til forlængelse af godkendelsen. Ansøger angiver, at majs Bt11 har bedre dyrk-
ningsegenskaber end konventionel majs. Majs Bt11 indeholder ikke antibiotikaresistens-
markørgener. Formålet med godkendelsen er at tillade import og markedsføring i EU af Bt11-
majs stammende fra dyrkning i tredjelande. En vedtagelse af forslaget vurderes ikke at ville
berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
Baggrund
Kommissionen har den 23. februar 2010 fremsendt forslag til beslutning om forlængelse af
tilladelse til markedsføring af genetisk modificeret majs Bt11 efter reglerne i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1829/2003 af 22. september 2003 om genmodifi-
cerede fødevarer og foder (GMO-forordningen).
Forslaget er fremsat med hjemmel i forordningens artikel 7 og 19.
Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure i Den Stående Komité for Fødevarekæden
og Dyresundhed (SCoFCAH). Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, udsteder Kommis-
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
3
sionen beslutningen. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for
Rådet og underretter samtidig Europa-Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage
forslaget uændret eller udtale sig imod det. Hvis der er et kvalificeret flertal imod forslaget,
skal Kommissionen behandle sagen på ny. Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre må-
neder, kan Kommissionen udstede beslutningen.
Forslaget forventes sat til afstemning på mødet i den Stående Komité for Fødevarekæden og
Dyresundhed (SCoFCAH) den 9. marts 2010.
Nærhedsprincippet
Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor
regeringens holdning, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærheds-
princippet.
Formål og indhold
I april 2007 indsendte Syngenta Seeds S.A.S, på vegne af Syngenta Crop Protection AG, en
ansøgning om fornyelse af godkendelsen af majs Bt11 til fødevare- og foderbrug (ikke dyrk-
ning) i henhold til reglerne i GMO-forordningen.
Majskerner fra Bt11 blev i 1998 og 2004 godkendt til fødevarebrug i henhold til novel food
forordningen 258/97. Forarbejdede fødevarer fremstillet af majsen er desuden i henhold til
reglerne i GMO-forordningen notificeret som eksisterende produkter og må ifølge reglerne
fortsat markedsføres, indtil der er taget stilling til ansøgningen om fornyet godkendelse. Fo-
der, der indeholder, består af eller er fremstillet af Bt11-majs, samt produkter, der indeholder
eller består af Bt11-majs til andre formål end fødevare- og foderbrug, er ligeledes notificeret
som eksisterende produkter, indtil der er taget stilling til ansøgningen om fornyet godkendel-
se.
Danmark stemte i 2004 imod en godkendelse af majsen med den begrundelse, at der ikke
kunne tages stilling til en godkendelse før der var udarbejdet regler om et system til udvikling
og tildeling af entydige identifikatorer samt tekniske retningslinjer for prøvetagning og analy-
se af GMO. Disse regler og retningslinjer er i mellemtiden blevet vedtaget.
Bt11 majs er tilført de to nye gener
cry1Ab og pat,
som gør majsen resistent over for visse in-
sekter og ukrudtsmidlet glufosinat. Ansøger angiver, at majs Bt11 har bedre dyrkningsegen-
skaber end konventionel majs. Majs Bt11 indeholder ikke antibiotikaresistens-markørgener.
Den sundheds- og ernæringsmæssige kvalitet af majs Bt11 adskiller sig ifølge ansøgningen
ikke fra konventionel (ikke genmodificeret) majs. Udover dokumentation for den sundheds-
og ernæringsmæssige kvalitet af majsen, var ansøgningen i henhold til reglerne ledsaget af et
forslag til miljømæssig overvågning.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
4
Godkendelsens omfang
Beslutningsforslaget lægger op til, at der gives tilladelse til import og markedsføring af pro-
dukter, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs Bt11. Ifølge den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsautoritets (EFSA) udtalelse kan majskernerne fra den genmodificerede majs
anvendes til fødevare- og foderbrug på samme måde som konventionelle majskerner, det vil
sige både som hele kerner og i forarbejdet form. Godkendelsen omfatter også tilladelse til in-
dustriel forarbejdning, men ikke til dyrkning af majsen i EU.
I henhold til GMO-forordningen må godkendte genmodificerede planter krydses med konven-
tionelle ikke-genmodificerede planter til frembringelse af nye sorter uden, at dette kræver
speciel godkendelse. Tilladelsen vil derfor omfatte Bt11 samt majs fra efterfølgende kryds-
ninger heraf med konventionelle ikke-gensplejsede majs.
Markedsføringen af majsen vil kunne ske fra datoen for en eventuel beslutning om godken-
delse. Beslutningen vil gælde i 10 år fra denne dato.
Mærkning
Produkter til fødevare- eller foderbrug, der indeholder, består af eller er fremstillet af majs
Bt11 skal i henhold til forslaget mærkes til den endelige forbruger med ”genetisk modificeret
majs” eller ”fremstillet af genetisk modificeret majs”.
Sætningen ”ikke til dyrkning” skal angives i mærkningen på produktet og i følgedokumenter-
ne til foder og produkter til anden industriel anvendelse, som indeholder spiredygtige majs-
kerner af Bt11. Denne sætning skal ikke fremgå af mærkningen på tilsvarende fødevarer.
Miljømæssig overvågning
Ifølge den miljømæssige overvågningsplan skal ansøgeren via de etablerede netværk af indu-
stri-organisationer sørge for, at der indsamles oplysninger om potentielle uønskede effekter af
markedsføringen, og at der tages passende forholdsregler for at forhindre spild af spiredygtige
kerner med videre i henhold til den generelle plan for miljømæssig overvågning af genmodifi-
ceret majs. Det påhviler ansøgeren at afrapportere herom til Kommissionen.
Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
Gældende dansk ret
En vedtagelse af forslaget kræver ikke implementering og har ikke lovgivningsmæssige kon-
sekvenser i Danmark, idet området overordnet er reguleret af en forordning, og dermed er reg-
lerne umiddelbart anvendelige i Danmark. De enkelte beslutninger er rettet til bestemte virk-
somheder og umiddelbart gældende for disse.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806393_0005.png
5
Konsekvenser
Forslaget har ingen lovgivningsmæssige eller statsfinansielle konsekvenser.
Med hensyn til de sundheds- og miljømæssige konsekvenser af anvendelsen af majs Bt11
konkluderer den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) i udtalelse af 17. februar
2009, at majsen er lige så sikker at anvende som tilsvarende konventionel majs. Det er ifølge
den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) derfor usandsynligt, at majs Bt11 vil
have negative konsekvenser for menneskers og dyrs sundhed eller for miljøet ved de påtænkte
anvendelser.
DTU Fødevareinstituttet har ligeledes vurderet det fremsendte ansøgningsmateriale. Instituttet
har vurderet de nye oplysninger, som er fremkommet siden majsen sidst blev vurderet i 2004
og konkluderer, at de nye oplysninger ikke giver anledning til at ændre på den tidligere vurde-
ring af majsen. Majsen er tidligere vurderet af de danske eksperter i henholdsvis 1999, 2003
og 2004 og konklusionen var, at der ikke er noget, der tyder på, at majsen adskiller sig
sundhedsmæssigt fra traditionel (ikke-genmodificeret) majs.
Miljøstyrelsen har i forbindelse med den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA)
høring af miljømyndighederne, forud for offentliggørelsen af autoritetens udtalelse om maj-
sen, sendt sagen til de danske eksperter i Plantedirektoratet, DTU Fødevareinstituttet og
Danmarks Miljøundersøgelser, som samlet har vurderet, at der ikke vil være miljømæssige
konsekvenser af import af majs Bt11, når de anvendes til andre formål end dyrkning.
På den baggrund skønnes forslaget ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark
Høring
Sagen har været i offentlig høring via høringsportalen. Først ved en foreløbig høring i maj
2009 på basis af den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) positive udtalelse og
senest ved en høring om forslaget i februar 2010. Der er indkommet følgende bemærkninger:
DI Fødevarer anbefaler, at ansøgningen imødekommes uden forsinkelse. Organisationen base-
rer sin anbefaling på Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritets (EFSA) positive udtalelse og
vurderer, at der er tilvejebragt tilstrækkelig dokumentation for at imødekomme ansøgningen.
Landbrug & Fødevarer finder at majsen snarest muligt bør godkendes, idet der henvises til, at
den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) vurderer, at den pågældende GM-majs
ikke udgør nogen risiko for menneskers og dyrs sundhed og for miljøet, samt at der vil være
meget store samfundsøkonomiske konsekvenser af en yderligere forsinkelse i godkendelsen
på grund af den gældende 0-tolerance for ikke endeligt godkendte GMO’er. Organisationen
henviser til, at Europa ikke kun afskæres fra det globale marked for majs og majsprodukter
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
806393_0006.png
6
ved en manglende godkendelse, men at der også er en påvirkning af soja-importen, idet der
kan forekomme spor af ikke-godkendt GM-majs i sojaprodukter.
Biodynamisk Forbrugersammenslutning anfører, at hvis der gives tilladelse til det ansøgte, så
gives der samtidig lov til, at alle majs inficeres med GMO. Foreningen er af den opfattelse, at
GMO’er er livsfarlige – forstået således, at GMO-planter altid har en ringere kvalitet, har fær-
re livgivende kræfter og dermed giver mindre sundhed. Der henvises til billeddannende meto-
der, som viser forskel på GMO-majs, konventionel majs, biodynamisk og økologisk majs.
Desuden henvises til en tysk landmand, hvis køer døde efter at have fået GMO-foder.
Noah har i forbindelse med den seneste høring klaget over den korte høringsfrist, samt over at
materialet ikke foreligger på dansk. Organisationen opfordrer Folketinget og Regeringen til at
protestere overfor EU og kræve udsættelse af beslutningen samt at kræve, at alle høringer i
fremtiden gives mindst en måneds behandlingstid, og at høringsmaterialet er oversat til alle
medlemslandenes sprog.
Fagligt Fælles Forbund (3F) finder, at der ikke bør gives godkendelse til majsen, idet der ikke
er fremsendt dokumentation for restkoncentrationer af glyfosat i majsen efter høst, samt fore-
taget en risikovurdering af disse restkoncentrationer for mennesker og dyr. Derudover mener
forbundet, at der skal foretages en helhedsvurdering af hvilke positive og negative effekter,
der er ved majsen, samt hvilke samfundsmæssige nytteværdier der er ved markedsføring her-
af.
Grøn Hverdag svarer, at de under ingen omstændigheder kan godkende tilladelsen af majsen.
Dette skyldes blandt andet, at tilladelsen til at krydse majsen med konventionelle majs ifølge
foreningen vil betyde, at det er slut med konventionelle majslinjer. Desuden er foreningen be-
kymret for spredning af pollen til økologiske og konventionelle afgrøder. Der er ikke sikker-
hed for, at GMO’erne er sunde, idet der er kommet rapporter frem om skader på dyr. Der kan
være rester af sprøjtemidler i majsen. Grøn Hverdag ønsker, at landbrug drives uden gift-
sprøjtning. Grøn Hverdag mener, at EU påtvinger sin befolkning GMO-afgrøder mod befolk-
ningens vilje. Det bør være producenten, som ved hjælp af uvildige instanser skal bevise, at
produktet er ufarligt. Det vil kræve grundigere undersøgelser end det er tilfældet i øjeblikket.
Der er fare for uønskede effekter i generne samt eksempler på, at GMO’er har haft sundheds-
skadelige effekter.
Regeringens foreløbige generelle holdning
Det er regeringens generelle holdning, at afgørelser vedrørende tilladelse til at anvende gen-
modificerede afgrøder skal træffes på baggrund af en sundheds- og miljømæssig risikovurde-
ring, som fastsat i GMO-forordningen.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
7
Da den sundheds- og miljømæssige vurdering af majs Bt11 ikke giver danske og internationa-
le eksperter anledning til bemærkninger, har regeringen ingen fagligt begrundede indvendin-
ger imod godkendelsen.
Der er nu udarbejdet regler om et system til udvikling og tildeling af entydige identifikatorer
samt tekniske retningslinjer for prøvetagning og analyse af GMO. Regeringen kan således
støtte forslaget.
Det kan ikke udelukkes, at der vil kunne forekomme Bt11-majsplanter som følge af frøspild i
forbindelse med håndteringen af importerede majskerner. Da majskerner imidlertid har ringe
overlevelsesevne i jorden, og blandt andet som følge heraf kun sjældent optræder som spild-
planteukrudt under europæiske forhold, vurderes spild af Bt11-majskerner ikke at ville udgøre
noget problem.
Vedrørende høringssvaret fra Biodynamisk Forbrugersammenslutning oplyser DTU Fødeva-
reinstituttet, at en forskel fundet ved de såkaldte billeddannende metoder ikke nødvendigvis
betyder, at de genmodificerede produkter er af ringere kvalitet end de ikke-genmodificerede.
De billeddannende metoder har ifølge DTU Fødevareinstituttet ikke nogen bevist relation til
sundheden af produkterne. Med hensyn til den tyske landmand, hvis køer døde, har de tyske
myndigheder ikke kunnet påvise nogen sammenhæng mellem foderet og dyrenes sundhedstil-
stand. Der var således andre årsager til, at køerne mistrivedes og døde end det genmodificere-
de foder.
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager efter de danske eksperters
vurdering en meget grundig og lødig vurdering af ansøgningerne om godkendelse af GMO’er.
DTU Fødevareinstituttet er således ikke enig i kritikken fra Greenpeace af den risikovurde-
ring, som den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) foretager i sådanne sager. Det
er instituttets vurdering, at der i den foreliggende sag er foretaget alle de relevante analyser og
målinger, der er nødvendige, for at vurdere majsen. Instituttet er enigt i den Europæiske Fø-
devaresikkerhedsautoritets (EFSA) vurdering af, at majskrydsningen kan betragtes
sundhedsmæssigt som værende lig andre traditionelle majs.
De toksiner, som Bt11-majsen producerer, er kun giftige over for en snæver gruppe af insekt-
larver. Undersøgelser af eventuelle giftvirkninger over for ikke-målinsekter har ikke kunnet
påvise nogen effekt på disse. Desuden nedbrydes toksinerne hurtigt i jorden, hvilket gør det
usandsynligt, at de ophober sig og forbliver i jorden.
Vedrørende høringssvaret fra 3F skal det bemærkes, at der ikke er tale om en tilladelse til
dyrkning af majsen i EU og derfor heller ikke en tilladelse for så vidt angår brug af sprøjte-
midler. Hertil bemærkes, at såfremt Bt11-majs anvendes til fremstilling af fødevarer, skal
produkterne overholde de samme grænseværdier for restindhold af pesticider, som tilsvarende
ikke genmodificerede produkter.
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
8
Generelle forventninger til andre landes holdninger
Der foreligger ikke oplysninger om andre landes holdninger til forslaget.
Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.