Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 314
Offentligt
822851_0001.png
822851_0002.png
NotatJ.nr.
Notat

til Folketingets Europaudvalg og Skatteudvalget om begrundet udtalelse vedrø-

rende fritagelsesbestemmelserne i momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, 19 og 22

Kommissionen har i begrundet udtalelse nr. 2007/2312 af af 28. januar 2010,j.nr. SG-Greffe(2008)D/204171, konkluderet, at Danmark har tilsidesat sineforpligtelser i henhold til momssystemdirektivet, idet de fritagelser fra afgifts-pligten, der fremgår af momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, 19 og 22, på en rækkepunkter går videre end de fritagelser, der fremgår af momssystemdirektivets ar-tikel 132.Momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, fritager varer og ydelser leveret af almenvelgø-rende eller på anden måde almennyttige foreninger. Kommissionen mener, atudtrykket "almenvelgørende eller på anden måde almennyttige foreninger m.fl."i fritagelsesbestemmelsen er for bredt og omfatter andre organer end dem, der ermomsfritaget efter momssystemdirektivet. Endvidere mener Kommissionen, atfritagelsen er for bred, fordi den fritager alle varer og ydelser, der leveres i for-bindelse med afholdelse af aktiviteter. Kommissionen fremhæver, at momssy-stemdirektivet (artikel 132, stk. 2, litra o) kun hjemler fritagelse for transaktio-ner, der udføres udelukkende til foreningens egen fordel i forbindelse med ind-samlingsarrangementer, dvs. konkrete, lejlighedsvise arrangementer.Momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, fritager varer leveret af genbrugsbutikker.Kommissionen finder, at denne bestemmelse er i strid med momssystemdirekti-vet, fordi direktivet kun tillader fritagelse for varer og ydelser leveret af moms-fritagne almenvelgørende organer m.v. i forbindelse med konkrete, lejlighedsvi-se indsamlingsarrangementer. Desuden tillader momssystemdirektivet kun frita-gelse på betingelse af, at den ikke vil kunne skabe konkurrenceforvridning.Momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, fritager levering af varer og ydelser i forbindel-se med konkrete arrangementer, når overskuddet udelukkende anvendes til al-menvelgørende eller på anden måde almennyttige formål. Kommissionen finder,at momsfritagelsen er for vidtgående, fordi det efter momssystemdirektivet er enbetingelse, at overskuddet anvendes til arrangørens egen fordel, ligesom Kom-missionen anser begrebet "almenvelgørende eller på anden måde almennyttigeforeninger m.fl." for at være for bredt, idet momssystemdirektivet indeholder enpræcis afgrænsning af, hvilke aktiviteter indsamlingsarrangementerne kan gen-nemføres til fordel for.
Side 1 af 2
Synspunkterne i den begrundede udtalelse svarer reelt til de synspunkter, somKommissionen allerede fremførte i åbningsskrivelsen, og regeringen har derfor isvaret på den begrundede udtalelse også i det væsentlige gentaget de synspunk-ter, som allerede blev fremført i svaret på åbningsskrivelsen:I relation til momslovens § 13, stk. 1, nr. 22, er det korrekt, at momssystemdi-rektivet ikke indeholder en generel fritagelse for almenvelgørende eller almen-nyttige foreninger. Momsloven skal imidlertid underlægges - og underlægges ihenhold til Højesterets praksis også - en direktivkonformfortolkning, og be-stemmelsen giver derfor ikke mulighed for at fritage organer m.v. i videre om-fang end momssystemdirektivet. Fritagelsen omfatter ikke varer og ydelser afforretningsmæssig karakter, og at det kun er aktiviteter, der falder inden for for-eningens almenvelgørende eller almennyttige formål, der er fritaget. Betingelsenom, at momsfritagelsen kun må omfatte aktiviteter, der udøves til foreningenmv.'s egen fordel, må anses for opfyldt, når overskuddet uddeles til almenvelgø-rende eller almennyttige formål i overensstemmelse med den uddelende for-enings formål. Endelig må de momsfritagne foreninger m.v. anses for at udføreen vedvarende og kontinuerlig indsamling til opfyldelse af deres formål.Vedrørende momslovens § 13, stk. 1, nr. 19, om genbrugsbutikker drives de ho-vedsageligt af sociale hjælpeorganisationer med henblik på at skaffe midler tilvaretagelsen af deres almennyttige formål. Skatteministeriet finder derfor, at fri-tagelsen er i overensstemmelse med direktivets fritagelsesbestemmelse vedrø-rende varer og ydelser leveret i forbindelse med indsamlingsarrangementer, ogSkatteministeriet mener ikke, at der er grundlag for at hævde, at momsfritagel-sen medfører konkurrenceforvridning.Endelig finder Skatteministeriet også, at momslovens § 13, stk. 1, nr. 18, er ioverensstemmelse med momssystemdirektivet. Der henvises herved til de oven-for anførte synspunkter vedrørende momslovens § 13, stk. 1, nr. 22.
Side 2 af 2