Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 333
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/3. afd., 2. kt./2. afd., 1. kt.Sagsnr.: PD 10-2008-000005/Dep. sagsnr. 5003Den 19. april 2010FVM 752
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til om forslag til Kommissionsforordning om ændring af bilag IV til forordning767/2009 vedrørende tilladte tolerancer i forbindelse med mærkning af sammensætningenaf fodermidler eller foderblandinger (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeKommissionen forventes at fremsætte forslag til forordning om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om markedsføring og an-vendelse af foder. Bilag IV indeholder tilladte tolerancer i forbindelse med mærkning af sam-mensætningen af fodermidler eller foderblandinger.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 27 (1) i forordning 767/2009 vedrørende gen-nemførelsesforanstaltninger.Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for dyreernæring, den 27. april 2010.Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.Et af forslagets vigtigste formål er at fastsætte ens tolerancer i hele EU for dermed at skabe enshandels- og kontrolvilkår i samtlige medlemsstater i tråd med resten af den totalharmoniseredefoderlovgivning. Danmark kan støtte denne tilgang og vurderer at forslaget er det bedst opnåeli-ge resultat taget alle de forskellige interesser i betragtning.Regeringen agter på den baggrund at tilslutte sig forslaget, idet man af hensyn til optimal foder-værdi og overholdelse af miljøkrav arbejder for fastsættelse af stramme harmoniserede toleranceri EU for, hvor meget det næringsindhold, der er deklareret på mærkningen, må afvige i forholdtil det reelle indhold af næringsstoffer i foderet.
1
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriPlantedirektoratet/3. afd., 2. kt./2. afd., 1. kt.Sagsnr.: PD 10-2008-000005/Dep. sagsnr.: 5003Den 19. april 2010MMO/CHRU/JAPEFVM 752
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionsforordning om ændring af bilag IV til forordning 767/2009 ved-rørende tilladte tolerancer i forbindelse med mærkning af sammensætningen af fodermid-ler eller foderblandinger (komitésag)KOM-dokument foreligger ikkeResumé
Kommissionen forventes at fremsætte forslag om nyt bilag IV til fodermarkedsføringsforordnin-gen vedrørende fodertolerancer til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekæ-den og Dyresundhed den 27. april 2010. Tolerancerne er et udtryk for de tilladte afvigelser mel-lem de værdier for nærings- og tilsætningsstoffer, som producenten af foder har angivet påmærkningen, i forhold til de værdier som myndighederne finder ved kontrolanalyser af produk-tet. Forslaget skønnes ikke at ville berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.BaggrundKommissionen forventes at fremsætte forslag til forordning om ændring af bilag IV til Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om markedsføring og an-vendelse af foder. Bilag IV indeholder tilladte tolerancer i forbindelse med mærkning af sam-mensætningen af fodermidler eller foderblandinger.Forslaget forventes fremsat med hjemmel i artikel 27 (1) i forordning 767/2009 vedrørende gen-nemførelsesforanstaltninger.Forslaget behandles i en forskriftskomitéprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommissio-nen forslaget for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret ogabsolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen. Opnås der ikkekvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med henholdsvis kvalificeret og absolut flertal inden for 2 måneder.2
Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilslutter sig forslageteller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslaget forventes sat til afstemning ved møde i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed, Afdelingen for dyreernæring, den 27. april 2010.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derfor rege-ringens vurdering, at det følger heraf, at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.Formål og indholdEuropa-Parlamentets og Rådets Forordning (EF) nr. 767/2009 fastsætter reglerne for, hvordanfoder må markedsføres, mærkes og anvendes i EU. Reglerne i forordningen skal anvendes fraden 1. september 2010.Foderproducenter skal på mærkningen af deres produkter angive indholdet af en række nærings-og tilsætningsstoffer, for eksempel produktets indhold af protein, sukker og stivelse og vitami-ner. Da det for foderproducenterne ikke er muligt på mærkningen at angive det helt eksakte ind-hold af sådanne næringsstoffer, fastsættes en mindre, tilladt procentvis afvigelse mellem det ind-hold af næringsstoffer, der er angivet på mærkningen, i forhold til det indhold som myndighe-derne finder ved kontrolanalyser af produktet. Denne tilladte procentvise afvigelse kaldes den til-ladte ”tolerance”. Bilag IV til forordning 767/2009 fastsætter disse tilladte tolerancer for alle næ-rings- og tilsætningsstoffer i foder.Under drøftelserne af de nye markedsføringsregler i forordning 767/2009 var der enighed blandtet flertal af medlemsstaterne om, at bilag IV, indeholdende de tilladte fodertolerancer, var op-bygget på en uhensigtsmæssig måde, og at der var umiddelbart behov for at udarbejde en forbed-ret version af bilaget, hvilket Kommissionen indvilligede i.Fodertolerancerne i det ny bilag IV fremstår i forslaget på følgende måde:Hvis det konstateres, at sammensætningen af et fodermiddel eller en foderblanding afviger fraden angivne sammensætning ved at have et højere eller lavere indhold, tillades følgende toleran-cer:a) for råprotein, råfedt og råaske:- 3 enheder ved angivet indhold på 24 % eller derover- 12,5 % af det angivne indhold ved angivet indhold på under 24 %, men ikke under 8 %- 1 enhed ved angivet indhold på under 8 %b) for træstof, sukker og stivelse:- 3,5 enheder ved angivet indhold på 20 % eller derover3
- 17,5 % af det angivne indhold ved angivet indhold på under 20 %, men ikke under 10 %- 1,7 enheder ved angivet indhold på under 10 %c) for calcium, aske der er uopløselig i saltsyre, fosfor, natrium, kalium og magnesium:- 1 enhed ved angivet indhold på 5 % eller derover- 20 % af det angivne indhold ved angivet indhold på under 5 % men ikke under 2 %- 0,4 enheder ved angivet indhold på under 2 %d) for vandindhold:- 8 % af det angivne indhold ved angivet indhold på 12,5 % eller derover- 1 enhed ved angivet indhold på under 12,5 % men ikke under 5 %- 20 % af det angivne indhold ved angivet indhold på under 5 % men ikke under 2 %- 0,4 enheder ved angivet indhold på under 2 %e) for energiværdien 5 % og for proteinværdien 10 % hvis der ikke der er fastsat en anden tole-rance nationaltf) for fodertilsætningsstoffer:- 10 %, hvis det angivne indhold er 1000 enheder eller derover- 100 enheder ved angivet indhold på under 1000 enheder, men ikke under 500 enheder- 20 % af det angivne indhold på under 500 enheder, men ikke under 1 enhed- 0,2 enheder ved angivet indhold på under 1 enhed, men ikke under 0,5 enheder- 40 % af det angivne indhold på under 0,5 enheder.I tilfælde hvor indholdet af råfedt, sukker, stivelse, calcium, natrium, kalium, magnesium, ener-giværdi og proteinværdi findes at være højere end den angivne værdi, er tolerancen to gange denangivne tolerance.UdtalelserEuropa-Parlamentet vil få forelagt forslaget som et led i forskriftsproceduren med kontrol.Gældende dansk retOmrådet er reguleret ved Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli2009 om markedsføring og anvendelse af foder.KonsekvenserDet forventede forslag har ingen væsentlige statsfinansielle konsekvenser, administrative konse-kvenser for det offentlige eller lovgivningsmæssige eller samfundsøkonomiske konsekvenser.Forslaget skønnes ikke at berøre beskyttelsesniveauet i Danmark og EU.
4
HøringSagen har været i offentlig høring på høringsportalen.Videncenter for Svineproduktion udtrykker bekymring for forslagets angivne tolerance for fodermed et lavt indhold af fosfor, da tolerancen er bredere end den nugældende tolerance. Videncen-ter for Svineproduktion mener ikke, at tolerancen for fosfor harmonerer med de krav, myndighe-derne stiller til svineproducenternes udledning af fosfor til miljøet, da tolerancen ikke stiller til-strækkelig præcise krav til foderproducenterne i forhold til angivelse af foderets fosforindhold,når der er tale om lavt fosforindhold.Dansk Kvæg finder generelt, at forenkling er godt, men finder at det fremsendte forslag er en be-tydelig forringelse i forhold til de gældende tolerancer og de teknologiske muligheder for at hol-de de nuværende grænser. Dansk Kvæg mener ikke, at der er behov for denne forringelse, ogDansk Kvæg finder det helt uacceptabelt med så store tolerancer for eksempel råprotein, råfedtog andre ernæringskemiske analyser. Dansk Kvæg begrunder svaret med, at der er stor fokus påoptimal og præcis forsyning af dyrene med næringsstoffer, samt at der stilles store krav til er-hvervet om at opnå optimal produktion under stadig strengere miljøkrav. Dansk Kvæg foreslårendvidere, at man bibeholder de nuværende tolerancer for råprotein og råfedt for foder til pro-duktionsdyr.Bryggeriforeningen mener, at forslagets tolerance på 8 % for vandindhold i meget våde foder-produkter ikke er tilstrækkelig bred til at tage højde for de foderprodukter, der stammer fra bryg-gerierne. Bryggeriforeningen ønsker denne tolerance hævet til 15 %, da det ellers kan resultere i,at bryggerierne ikke længere kan levere et værdifuldt foderprodukt til landbruget.Regeringens foreløbige generelle holdningDanmark støtter en hurtig revision af fodertolerancerne i bilag IV, så man sikrer vedtagelse indenanvendelsesdatoen for Europa-Parlamentets og Rådets forordning 767/2009 om markedsføringog anvendelse af foder. Fra dansk side lægges der stor vægt på, at det foder der markedsføres iDanmark og resten af EU, skal være af højest mulig kvalitet, og at køberen af foder skal kunnenære tillid til, at foderet indeholder de næringsstoffer, der er angivet på foderets mærkning afhensyn til optimal foderværdi og overholdelse af miljøkrav for eksempel fosfor.Fastsættelsen af stramme harmoniserede tolerancer i EU, for hvor meget det deklarerede næ-ringsindhold må afvige i forhold til det reelle indhold af næringsstoffer i foderet, er derfor envigtig forudsætning for ens handelsvilkår for foder af høj kvalitet i EU.Den foreslåede tolerance for særlige produkter med højt vandindhold, for eksempel biprodukterfra bryggerierne, fordrer en mere præcis og differentieret karakteristik af de enkelte fodermidler,blandt andet indeholdende en beskrivelse af hvornår der er behov for at angive produkternesvandindhold, hvilket vil kunne sikre produkternes fremtidige markedsføring. Forslaget vurderesderfor ikke at sætte uhensigtsmæssige begrænsninger for den type produkter.5
Generelle forventninger til andre landes holdningerForslaget forventes at modtage opbakning og blive vedtaget med kvalificeret flertal.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen er ikke tidligere forelagt Folketingets Europaudvalg.
6