Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 344
Offentligt
GRUNDNOTAT TIL
FOLKETINGETS EUROPAUDVALG
Kommissionens forslag til ændring af Kommissionens forordning (EF) nr. 850/2004 om
persistente organiske miljøgifte for så vidt angår bilag I og III og bilagene IV og V.
1. Status
Kommissionen sendte den 18. marts 2010 ovennævnte forslag til medlemsstaterne.Forslaget har hjemmel i artikel 14, stk. 1 i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr.850/2004 af 29. april 2004 om persistente organiske miljøgifte. Forordningen har hjemmel i TEFartikel 114 (tidligere artikel 95). Forslaget skal til afstemning den 23. april 2010 efterforskriftsprocedure med kontrol.
2. Formål og indhold
Forordning (EF) nr. 850/2004 (i det følgende kaldet POP-forordningen) gennemfører i EU-lovgivningen de forpligtelser, der er indeholdt i den globale Stockholm-konvention om persistenteorganiske miljøgifte (POP) og den regionale aftale om POP-protokollen (region: UN-ECE) omgrænseoverskridende luftforurening over store afstande. Forordningen begrænser markedsføringenog sætter betingelser for fremstilling, anvendelse og affaldshåndtering som beskrevet iforordningens bilag.Komitéen for Vurdering af Persistente Organiske Miljøgifte, der er nedsat under Stockholm-konventionen, har afsluttet sit arbejde med de 9 stoffer, som EU og EU’s medlemsstater samtNorge og Mexico, har forslået til optagelse under konventionen. Komitéen vurderer, at de alleopfylder konventionens kriterier for optagelse. På det 4. partsmøde under konventionen i maj 2009(COP4) blev det besluttet at opføre alle 9 stoffer i bilagene i konventionen.Danmark støttede under forhandlingerne optagelse af alle 9 stoffer under konventionen, ogFolketinget er i orienteringsnotat af 15. april 2009 underrettet om den danske position.De 9 stoffer har været anvendt som enten pesticider eller industrikemikalier, primærtflammehæmmere. De 6 af stofferne var allerede før optagelsen under Stockholm-konventionen imaj 2009 forbudte i EU, og anvendelsen af de resterende 3 stoffer er begrænset under EU’skemikalielovgivning, REACH.Beslutningerne på COP4 om optagelse af 9 nye stoffer under Stockholm-konventionen medfører, atdet er nødvendigt at ajourføre bilag I og III i POP-forordningen. I Bilag I findes de stoffer, hvorfremstilling, markedsføring og anvendelse er forbudt, og i bilag III de stoffer, hvor udslip til luft, vandog jord er begrænset. Der kan i disse bilag være angivet specifikke undtagelser for forbuddet.Endvidere er det nødvendigt også at revidere forordningens bilag IV og V. Bilag IV og V opstillergrænseværdier for affald indeholdende de stoffer, der er opført i bilag I og III. Grænseværdierne erbestemmende for, efter hvilken bestemmelse i forordningen affaldet kan håndteres.
Ændringer i bilag I (forbud mod fremstilling, markedsføring og anvendelse) og III (begrænsning afudslip)Stoffet pentachlorbenzen optages både på både bilag I, del A og bilag III uden undtagelser.Del A er stoffer, der er opført i konventionen og protokollen, og stoffer, der kun er opført ikonventionen.Stofferne chlordecon og hexabromobiphenyl optages på bilag I, del A uden undtagelser.α-, β-, og γ-hexacyclohexanoptages på bilag I, del A, uden undtagelser. To specifikkeundtagelser vedrørende visse specifikke anvendelser ophørte hhv. 1.9.2009 og 31.12.2007og bortfalder derfor med denne ændring.Anvendelse, markedsføring og fremstilling af ovenstående stoffer var allerede før optagelsen underStockholm-konventionen i maj 2009 forbudte i EU. Endvidere bortfalder en specifik undtagelse, dertillader anvendelsen af DDT til fremstilling af stoffet dicofol, da ingen medlemsstater længerebenytter sig af denne undtagelse.Stoffet perflouroktansyre og derivater heraf (i det følgende kaldet PFOS) optages på bilag I,del A, med en del undtagelser. Markedsføring og anvendelse af PFOS er i EU begrænsetunder REACH. I henhold til REACH forefindes der i dag en begrænset række undtagelserfor forbuddet mod anvendelse. COP4-beslutningen lister en længere række af undtagelserfor brugen af PFOS, men i POP forordningen medtages alene de undtagelser, som alleredei dag er en del af EU's kemikalieregulering, REACH. Anvendelsen af PFOS sombefugtningsmiddel i kontrollerede elektropletteringssystemer gøres dog tidsbegrænset ioverensstemmelse med COP4-bestlutningen.Stofferne penta- og octadiphenylether (PBDE) optages på bilag I, del A. Markedsføring oganvendelse af penta- og octadiphenylether er begrænset i EU under REACH i form af enmaksimal koncentrationsgrænse, under hvilken stoffet ikke anses for begrænset. PBDEbestår af kommercielle blandinger af flere forskellige polybromerede BDE’er. Derfor listes ibilag I de specifikke polybromerede BDE’er, som har POP egenskaber. Det drejer sig omtetra-BDE, penta-BDE, hexa-BDE og hepta-BDE.
For både PFOS og PBDE gælder, at det i følge COP4-beslutningerne fortsat skal være tilladt atgenanvende materiale fra allerede eksisterende artikler indeholdende disse stoffer, men atstofferne ikke må tilsættes i nye artikler. Der er derfor brug for at opstille to grænseværdier. Éngrænseværdi for indhold af disse stoffer i nye artikler på markedet, hvor disse stoffer kun må findessom utilsigtede sporforureninger, og én grænseværdi for maksimalt indhold af stofferne i artikler,der er fremstillet ud fra genanvendte materialer.Kommissionen foreslår en grænseværdi for stofferne på 0,001 vægt- % som utilsigtetsporforurening og 0,1 vægt- % i artikler, når artiklerne er fremstillet af genvundne materialer.I forhold til PFOS og PBDE, som i dag er omfattet af begrænsninger under REACH, indføresyderligere begrænsning af fremstillingen af stofferne, mens der i REACH alene er tale begrænsningaf anvendelse og markedsføring.Ændringer i bilag IV og V om affaldshåndteringAffald, som indeholder stoffer opført på POP-forordningen, skal som udgangspunkt destrueres elleromdannes irreversibelt. Affald, der indeholder lavere koncentrationer, end de som er opført på bilagIV, kan bortskaffes eller nyttiggøres i overensstemmelse med relevant fællesskabslovgivning.Indeholder affaldstyper opført på bilag V stoffer opført på POP-forordningen i koncentrationer, derer lavere end grænseværdierne på bilag V, kan affaldet deponeres på anlæg for farligt affald eller i
2
sikker dyb undergrund, forudsat at det er den miljømæssigt foretrukne løsning. Kommissionen ogøvrige medlemsstater skal informeres, hvis denne løsning benyttes.Der er ikke på bilag IV og V foreslået grænseværdier for affald indeholdende PFOS og PBDE, dader ikke forligger tilstrækkelig information om mængder og koncentration af PFOS og PBDE iartikler og affald og om eksponeringsscenarier.I det omfang, at der ikke på bilag IV og V er fastlagt grænseværdier for stoffer omfattet afforordningen, fastlægger de enkelte medlemsstater koncentrationsgrænser eller specifikke tekniskekrav for håndtering af affaldet.For chlordecon, hexabromdiphenyl og hexachlorcyclohexan incl. lindan er der på bilag IV og V iden eksisterende forordning opført grænseværdier, idet stofferne var opført i protokollen.For pentachlorbenzen, som har haft en række forskellige anvendelse i bl.a. farvestoffer, somflammehæmmer og som pesticid, er der foreslået foreløbige grænseværdier på 50 mg/kg og 5.000mg/kg på hhv. bilag IV og V. Kommissionen angiver, at grænseværdierne er fastlagt på grundlag afforeliggende data og under antagelse af forsigtighedsprincippet. Der er ikke fremlagtdokumentation for, på hvilket grundlag de foreslående grænseværdier hviler. Kommissionentilkendegiver, at de foreløbige grænseværdier bør revurderes på baggrund af en undersøgelse afanvendelsen af forordningens affaldsbestemmelser, som Kommissionen vil lade gennemføre.Den ændrede forordning træder i kraft på tyvendedagen efter offentliggørelsen i Den EuropæiskeUnions Tidende. Den anvendes fra 26. august 2010.3. Europa-Parlamentets udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke høres.4. Nærhedsprincippet
Regeringen finder, at forslaget er fuldt ud i overensstemmelse med nærhedsprincippet, idetformålet med forslaget er at gennemføre Fællesskabets internationale forpligtelser.5. Gældende dansk ret
De omfattede stoffer er allerede i dag regulerede. Forslaget er en ændring af en gældendeforordning, og har derfor ikke i sig selv lovgivningsmæssige konsekvenser for Danmark.6. Konsekvenser for Danmark
Lovgivningsmæssige konsekvenserSe punkt 5 ovenfor.Samfundsøkonomiske konsekvenserForslaget i sig selv forventes ikke at få økonomiske og administrative konsekvenser for staten,regionerne og kommunerne, da stofferne allerede i dag er omfattet af forbud mod anvendelse ogmarkedsføring.Da der ikke er fastsat grænseværdier for håndtering af affald indeholdende PFOS og PBDE, og dader i den eksisterende forordningen er fastsat grænseværdier på bilag IV og V for chlordecon,hexabromdiphenyl og hexachlorcyclohexan incl. lindan indebærer forslaget ingen ændring i forholdtil den eksisterende situation.
3
Det kan ikke umiddelbart vurderes, om de foreslåede foreløbige grænseværdier for håndtering afaffald, der indeholder pentachlorbenzen, PBDE og PFOS indebærer øgede omkostninger tilaffaldshåndtering, herunder oprensning, i et omfang, der har samfundsøkonomiske konsekvenser.Heller ikke omfanget af udgifter til kortlægning af stoffernes udbredelse kan umiddelbart vurderes.Eventuelle statsfinansielle konsekvenser af forslaget vil blive afholdt inden for Miljøministerietsegen ramme.Administrative konsekvenser for erhvervslivetForslaget forventes kun at have meget begrænsede administrative konsekvenser for erhvervslivet,idet anvendelse og markedsføring af stofferne allerede i dag er begrænsede. I forhold til denyderligere begrænsning om fremstilling af PFOS og PBDE, forventes der ingen administrative ellerøkonomiske konsekvenser for erhvervslivet, da stofferne ikke produceres i DanmarkDa der ikke er fastsat grænseværdier for håndtering af affald indeholdende PFOS og PBDE, og dader i den eksisterende forordningen er fastsat grænseværdier på bilag IV og V for chlordecon,hexabromdiphenyl og hexachlorcyclohexan incl. lindan indebærer forslaget ingen ændring i forholdtil den eksisterende situation.Det kan ikke umiddelbart vurderes om de foreslåede foreløbige grænseværdier for håndtering afaffald, der indeholder pentachlorbenzen, indebærer administrative konsekvenser for erhvervslivetBeskyttelsesniveauetAlle 9 stoffer, der foreslås optaget under POP-forordningen, er i dag allerede enten forbudte, elleranvendelsen er stærkt begrænset i EU. Forslaget vil ikke påvirke beskyttelsesniveauet i Danmark.7. Høring
Forslaget har været sendt i en kort høring i miljøspecialudvalget.3Fstøtter den foreslåede indstilling.8. Forhandlingssituation
Bilag I og IIITilpasningen af bilag I og III i POP-forordningen er tidligere diskuteret på to møder i EU-arbejdsgruppen i hhv. november 2009 og januar 2010. Diskussionerne har været fokuseret påproblemstillingerne i forbindelse med fastsættelse af grænseværdier for PFOS og PBDE i artiklerfremstillet ud fra genanvendte materialer.Den tilgængelige viden om indhold af PFOS og PBDE i artikler er i dag ikke tilstrækkeligfyldestgørende på fællesskabsplan til, at Kommissionen kan foreslå velargumenteredegrænseværdier, og nogle medlemsstater forventes at have problemer med at leve op til især denforeslåede grænseværdi på 0,1 vægt % i artikler fremstillet af genanvendte materialer.Kommissionen planlægger en undersøgelse, der i løbet af 2010 skal vurdere, om de foreslåedekoncentrationsgrænser for indhold i nye artikler muliggør kontrol og håndhævelse medeksisterende metoder. Endvidere planlægges en undersøgelse, der sikrer, at den foreslåedegrænseværdi i genanvendte artikler udelukker forsætlig brug, og samtidig er mulig at identificere ogoverholde i håndtering af affaldsstrømmen.Bilag IV og V om affaldshåndtering
4
På grund af manglende data er der ikke på bilag IV og V fastsat koncentrationsgrænser for,hvordan affald, som indeholder PFOS eller PBDE, skal håndteres. Der er ikke fremlagt planer omudarbejdelse af fælles grænseværdier eller i forordningen fastsat en tidsfrist for indarbejdelse afkoncentrationsgrænser for PFOS og PBDE.For pentachlorobenzen er der fastlagt foreløbige koncentrationsgrænseværdier på bilag IV og V.Grundlaget for de fastlagte grænseværdier foreligger ikke. Der er ikke fremlagt planer omudarbejdelse af fælles grænseværdier eller i forordningen fastsat en tidsfrist for indarbejdelse afændrede koncentrationsgrænser.De øvrige medlemsstaters forhandlingsposition er ikke kendt.9. Dansk holdning
Der vil blive afholdt to afstemninger - én afstemning om ændring af bilag I og III og én afstemningom ændring af bilag IV og V.Bilag I og IIIDen danske holdning til forslaget er positiv. Det vurderes, at dette ændringsforslag i EU-lovgivningen gennemfører de forpligtelser, der er besluttet under Stockholm-konventionen omglobalt at begrænse anvendelsen af persistente organiske miljøgifte, som udgør en risiko for miljøetog den menneskelige sundhed. Det er første gang siden Stockholm-konventionens ikrafttræden i2004, at der optages nye stoffer under konventionen, og Danmark har i arbejdet med Stockholm-konventionen støttet optagelsen af alle 9 stoffer.Danmark vil arbejde for, at der i Kommissionens kommende arbejde med vurdering af deforeslåede grænseværdier for PFOS og PBDE fortsat fokuseres på at opretholde grænseværdier,der er så lave som praktisk muligt samtidig med, at de fortsat imødekommer muligheden forgenanvendelse af artikler.Bilag IV og VVed optagelse af de første 12 stoffer i 2004 blev det overladt til medlemsstaterne at fastlæggegrænseværdier for håndtering af affald indhold af de 12 stoffer, indtil der var fastlagt fællesgrænseværdier, og der var i forordningen sat en tidsfrist for, hvornår der skulle være opført fællesgrænseværdier på bilag IV og V. Da forslag om bilag IV og V grænseværdier for de 12 stoffer komtil afstemning i 2006, kunne Danmark ikke støtte forslaget om bilag V grænseværdierne, der forlangt de fleste stoffer var sat til 5.000 mg/kg. Danmark vurderede grænseværdien var sat for højt,da det giver alt for vide rammer for at deponere affald, der indeholder POP-stoffer, frem for atdestruere disse, således at stofferne fjernes permanent fra miljøet, hvilket er et af hovedformålenemed forordningen.For chlordecon, hexabromdiphenyl og hexachlorcyclohexan incl. lindan er der på bilag IV og V iden eksisterende forordning opført grænseværdier, idet stofferne var opført i protokollen. Bilag Vgrænseværdien er for alle 4 stoffer 5.000 mg/kg, hvilket Danmark ved afstemningen i 2006 stemteimod. Så høje bilag V grænseværdier kan fortsat ikke støttes. Dette gælder også for den foreløbigebilag V grænseværdi for pentachlorbenzen.Da den foreløbige koncentrationsgrænseværdier for pentachlorbenzen på bilag IV ikke er fagligtunderbyggede, kan Danmark ikke støtte forslaget.
5
Danmark kan heller ikke støtte, at der ikke i forordningen er fastsat en tidsfrist for, hvornår der skalopføres en fagligt underbygget endelig koncentrationsgrænseværdi for pentachlorbenzen samt entilsvarende tidsfrist for fagligt underbyggede koncentrationsgrænseværdi for PFOS of PBDE påbilag IV og V.Kommissionen har tilkendegivet, at det i praksis vil være vanskeligt at identificere PFOS og PBDE iaffaldsstrømmen, og at der mangler viden om mængder og koncentrationer af disse stoffer iprodukter og artikler. Danmark finder, at Kommissionen bør iværksætte et udredningsarbejde, derkan belyse dette med henblik på, at udvikle redskaber til at identificere disse stoffer iaffaldsstrømmen. Danmark finder, at udredningen også bør omfatte pentachlorbenzen.Konsekvensen af, at der optages stoffer på POP-forordningen, uden at der samtidigt opføreskoncentrationsgrænseværdier på bilag IV og V, er, at de enkelte medlemsstater selv fastlæggerkoncentrationsgrænser eller specifikke tekniske krav for håndtering af affaldet. Det kan ikkeudelukkes, at det vil indebære, at nogle medlemsstater vil fastlægge højere koncentrations-grænseværdier end dem, som Kommissionen har foreslået, og det kan derfor ikke udelukkes, atdette kan medføre en højere belastning af miljøet. Omvendt kan det heller ikke udelukkes, at noglemedlemsstater vil fastlægge lavere grænseværdier, hvilket kan øge beskyttelsen af miljøet.10. Tidligere forelæggelser for Folketingets Europaudvalg
Sagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.
6