Europaudvalget 2009-10
EUU Alm.del Bilag 356
Offentligt
MILJØstyrelsenPesticider og genteknologi
23. april 2010J. nr.NSH/MACMO/Japed (dep)
GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALGForslag til Kommissionsforordning om fornyelse af optagelse af aktivstoffer på bilag I til
direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.
Resumé
Kommissionen har foreslået, at de aktivstoffer, hvor optagelsen på bilag I til direktiv91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler udløber i 2011 og 2012 skal have fornyet vurderingaf, om de stadig kan være optaget.Der foreslås procedurer og tidsfrister for indsendelse af dokumentation og vurdering afdenne. Forslaget har økonomiske konsekvenser for de firmaer, der skal indsende ansøgningom fornyelse, og der vil være administrative konsekvenser for staten. Forslaget vil ikkepåvirke miljøbeskyttelsesniveauet.1.
Status
Foreløbigt forslag til Kommissionsforordning, dokument SANCO/10055/2010 rev. 3 “DraftCommission Regulation (EU) No …/..of[…]
laying down the procedure for the renewal ofthe inclusion of a second group of active substances in Annex I to Council Directive91/414/EEC and establishing the list of those substances” er fremsendt til medlemsstaterneden 17. marts 2010.Forslaget har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, somfastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet, og at en optagelse kan fornysefter anmodning fra producenterne.Forslaget forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden ogDyresundhed den 10.- 11. maj 2010. Det skal vedtages i komitéprocedure efterforskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).Forslaget er blevet drøftet på arbejdsgruppemøde i Kommissionsregi den 11. – 12. marts2010.Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen forordningen. Opnås der ikkekvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig EuropaParlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig moddet. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.
Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstedeforordningen.
Det foreløbige forslag fastlægger det detaljerede arbejdsprogram for fornyelse af optagelse påbilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler af de stoffer, hvorden første optagelse udløber i 2011 og 2012. Det drejer sig om 31 aktivstoffer.Genvurderingen skal fastlægge, om stofferne stadig kan være godkendt i EU.I lighed med procedurerne for vurdering af aktivstoffer inden første optagelse på bilag I tildirektiv 91/414/EØF udpeges for hvert stof en rapporterende medlemsstat (RMS), der skalvurdere de tildelte stoffer og skrive et udkast til vurderingsrapport for disse. Endvidereudpeges en CO-RMS (medhjælpende rapporterende medlemsstat), der skal bistå RMS medvurderingen.Endvidere fastsættes tidsfrister og procedurer for indsendelse af ansøgning til derapporterende medlemsstater, og frister og procedurer for vurdering af de indsendteansøgninger hos de rapporterende medlemsstater.Udkastet til vurderingsrapport skal sendes til skriftlig kommentering af andre lande og denEuropæiske Fødevaresikkerhedsautoritet (Autoriteten). Efter kommenteringsfasen afgørKommissionen, om den vil konsultere Autoriteten om vurderingen, herunder om der skalorganiseres en konsultation af eksperter. Hvis Autoriteten konsulteres, skal den udarbejde sinkonklusion efter en frist angivet i forslaget.Endelig indeholder forslaget frister og procedurer for Kommissionen til at træffe en beslutningom aktivstofferne i form af et optagelsesdirektiv eller en beslutning om ikke-optagelse.Forslaget pålægger medlemsstaterne at kræve et gebyr af ansøgerne til at dække deomkostninger, den rapporterende medlemsstat og dens CO-RMS har i forbindelse medvurderingen af stofferne. I forslaget foreslås det endvidere, at det opkrævede gebyr kananvendes til at dække omkostninger, som andre lande (end RMS og CO-RMS) kan have for atopfylde forpligtelserne i forordningen. Det er dog endnu uvist, til præcis hvilkearbejdsopgaver gebyrerne tænkes udmøntet, om end de vil ligge inden for forordningensrammer.2
Der er dermed i udgangspunktet tale om en marginal udvidelse af gebyrområdet, idet andrelandes inklusiv CO-RMS’s omkostninger i forbindelse med vurdering af stofferne, ikketidligere har kunnet dækkes af det indkomne provenu fra gebyrer.3.
Nærhedsprincippet
Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale omgennemførelsesforanstaltning af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer,at forslaget er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.
Lovgivningsmæssige konsekvenser:Forslaget er en fortsættelse af det igangværende arbejde under direktiv 91/414/EØF.Ændringen af bestemmelserne om gebyrer vil derfor kunne ske ved en ændring afbekendtgørelse om bekæmpelsesmidler.Økonomiske og administrative konsekvenser:Forslaget forventes at pålægge Danmark at være CO-RMS for to aktivstoffer, hvor Frankrig erRMS. De administrative omkostninger ved dette arbejde vil blive dækket af det opkrævedegebyr.For staten vil forslaget være udgiftsneutralt, idet eventuelle omkostninger Danmark vil få somfølge af aktivstofvurderinger i situationer, hvor Danmark ikke er RMS eller CO-RMS, vilkunne dækkes som følge af gebyrer..Der er ingen økonomiske konsekvenser for regioner og kommuner.De ansøgende firmaer får udgifter som følge af forslaget, idet der formentlig skal udføresekstra undersøgelser i forhold til første optagelse af aktivstofferne på bilag I til direktiv91/414/EØF, og idet firmaerne skal betale gebyr for at få stofferne vurderet.Beskyttelsesniveau:Beskyttelsesniveauet i Danmark vil ikke blive påvirket af forslaget.5.
Høring
Forslaget har været sendt i høring i Miljøspecialudvalget. Forbrugerrådet har oplyst, at man afressourcemæssige årsager ikke har forholdt sig til forslaget, og 3F har tilsluttet sig den danskeholdning. Der har ikke været kommentarer i øvrigt.3
Forslaget forventes vedtaget med kvalificeret flertal.7.
Dansk holdning
Danmark støtter, at genvurderingen af optagelse på bilag I til direktiv 91/414/EØF af destoffer, hvor optagelsen udløber i 2011 eller 2012, igangsættes så hurtigt som muligt. Detstøttes også, at der fastsættes procedurer og tidsfrister for denne vurdering, samt at arbejdetdeles mellem alle lande. Derfor accepterer Danmark at være CO-RMS for de to stoffer, der erangivet i forslaget.Endvidere er Danmark positiv over for, at firmaerne skal betale gebyrer for deres ansøgning,da det kræver et betydeligt arbejde af såvel den rapporterende medlemsstat som dens CO-RMS, i forbindelse med vurdering af en ansøgning om fornyet optagelse på bilag I. Da derogså kan være et stort arbejde for andre medlemsstater forbundet med at vurdereansøgningerne, finder Danmark det også rimeligt, at ansøgerne er med til at dække disseudgifter.
4